[AR] [Info] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IngeK

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 10:17

Haha ik heb al veel van dat soort beschrijvingen gelezen en met mijn klus-inzicht is het al snel niet duidelijk, dat ligt aan mij ;) Al klinkt die van jou wel héél veilig.

Maar we hebben een stevige vierkanten paal van 7x7x110 cm. Zat alleen nog te twijfelen om daar pinnetjes in te slaan (of gleuven in te maken) om de stroppen direct aan te doen, of inderdaad veiligheidssluitingen aan de stroppen maken en ringen/lussen/ogen aan de paal. Wel veiliger, maar alle veiligheidssluitingen die ik kan vinden zijn ook al 25 euro per stuk... En dat tweemaal, plus het andere materiaal... Dan vind ik het wel een wat duur speeltje worden. Met de strengen direct aan de paal is dat wat beter te overzien.
Zou ik trouwens ook een veiligheidssluiting aan de andere kant kunnen doen? Dus dat als ik die los trek, de sleep wel los gaat van de zweng, maar de zweng achter het paard aan vliegt? Zou dat heel gevaarlijk zijn, behalve dat het ietsje langer duurt voordat het paard weer rustig is? (Maar hem kennende vliegt hij in zo'n situatie naar stal en gaat daar hooi eten, ongeacht wat er verder nog aan hem vast hangt) Dan hoef ik er maar één.
Of heeft een bouwmarkt ook veiligheidssluitingen voor een iets normalere prijs dan die van mensportwinkels en zo?

Overigens is Axel niet snel gek te krijgen, hij is niet zo snel onder de indruk, wat voor het beleren erg fijn is gezien mijn onhandigheid, maar dat resulteert er ook in dat hij soms besluit dat het wel mooi geweest is en dan zijn eigen ding gaat doen, zoals naar stal rennen, en dan ook niet uitkijkt of hij niet ergens op staat of achter blijft hangen... Dus de veiligheidsdingen moeten hem meer beschermen tegen zijn eigen lompheid dan dat ik bang ben dat hij echt in paniek raakt.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 11:03

IngeK, ik zou investeren in veiligheidssluitingen. Je kan ze daarna ook op de kar gebruiken. Dus echt verloren is het niet.

Naar het schijnt kan je ze ook krijgen bij een duik/zeilwinkel.

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 12:16

Hmm ja maar daar wordt het niet goedkoper van.
Als ik zeker wist dat hij met een paar maanden voor de kar zou staan, dan zou ik er denk ik wel in investeren. Maar ik heb nauwelijks hulp, en voorlopig ook geen geld om hem elders te laten beleren en een kar aan te schaffen. Dus we doen het een beetje spelenderwijs om de tijd te vullen voor we bij de trainingsstal terecht kunnen waar ze hopelijk een betrouwbaar rijpaard van hem kunnen maken. Focus ligt nu even op het kijken of we onder het zadel verder kunnen, mocht dat echt niet gaan dan gaat hij wel sneller voor de kar, maar dat wordt toch eerst weer een tijdje sparen, dus dat vind ik heel moeilijk om nu al rekening mee te houden.
Maar als we deze winter al een beetje kunnen slepen, misschien zelfs met een slee, dan zou dat al heel leuk zijn. Maar ja, dat moet natuurlijk ook veilig, dat besef ik me ook wel.

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 14:04

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 16:29

Ik heb die kettingen met aan de ene kant van die snelsluitingen die je aan de wagen vastmaakt gebruikt en aan de andere kant die snel-los-dingen die je ook aan een halstertouw hebt. Die snel-los-dingen (hoe noem je ze nu ook alweer, oja, panieksluitingen) kun je altijd weer gebruiken, en de snelsluitingen dus aan je wagen. Je hebt ook kleinere sluitingen bij de bouwmarkt die ze bij zeilen gebruiken, tenminste bij onze Karwei hier inde buurt :7

Dus het is geen weggegooid geld en al helemaal niet als het echt misgaat. Mijn instructeur werkt ook met zo'n constructie waarbij alles snel los kan mocht het nodig zijn, heb het van hem afgekeken :P ook het systeem van tuinslang of binnen-fietsband om kettingen of touw.
Een losse zweng achter je pony aan is in principe niet zo'n probleem maar als het ergens achter blijft haken, wat al snel gebeurt (bijv afrastering, auto, fiets, .... ) dan heb je echt een mega-probleem achter je pony hangen.....

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 17:29

Vraagje, wat is beter met of zonder oogkleppen? Ik merk dat mijn shet bang wordt zodra ze niet achter zich kan kijken. Ze loopt met oogkleppen altijd wat minder ontstpannen. Maar met oogkleppen kan ze zich beter concentreren.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 17:56

Hoe vaak heb je gelopen met oogkleppen? Moeten ze natuurlijk beetje aan wennen, de meesten dan. Met een dier wat een beetje een stresskipje is zou ik eerder gaan voor met dan zonder kleppen.
Ze kunnen enorm flippen als je gaat slepen zonder kleppen en ze zien (in een bocht) dat er iets achter ze hangt wat maar niet weggaat.... soort oerangst om achtervolgt te worden denk ik.

Verder staan er flink wat topics over met / zonder kleppen mennen, zou het even doorlezen. Bij Ollie paste bij het hoofdstelletje wat ik toen had de kleppen niet dus eerst zonder kleppen gedaan, toen op een gegeven moment met kleppen en nu voor sulky zonder kleppen, gewoon op hoofdstelletje met trensje en voor wagen met halve kleppen. 't Boeit haar vrij weinig. Met kleppen loopt ze rechter, dat wel. Zonder kleppen kijkt ze meer om zich heen.
Hero doen we alles nu gewoon met kleppen. Vind in het verkeer kleppen ook wel errrrrug handig hoor. Die vrachtwagens en grote tractoren zijn veel sneller voorbij :P

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 19:43

Ah kijk dat is duidelijk. Goh kun jij niet een keer les komen geven :+

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 19:51

Jolly hebben we vroeger wel zonder kleppen gedaan, maar dat gaf uiteindelijk toch niet de rust die we wilden. Klepjes geprobeerd en dat gaat super! Hij is nog steeds heel kijkerig, maar kijken mag :)
In de toekomst wil ik nog wel halve klepjes proberen, lijkt me voor hem wel fijner.

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 19:55

Liz loopt er zo bij:
Afbeelding
Een meisje van 12 kon met haar lopen zo braaf was ze *\o/* <3

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 12:51

Heb inmiddels goedkopere veiligheidssluitingen gevonden bij "TAS marine", dus ga inderdaad toch maar voor veilig :j
Volgende week knutselen en dan zullen we het eens zien..

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 14:34

Mooi zo Inge *\o/*
@Rianne leuk. Let erop dat die haren bij de staartriem/culeron echt goed door de culeron gaan, zoals ze nu zitten kunnen ze gaan schuren en heel vervelende plekken geven die heel moeilijk weer over gaan. En wat nog vervelender is, het kan dus zeer gaan doen (wat verzet kan geven, dat zou jammer zijn).
Je moet je foto's even in linkje plaatsen, hoe mooi ze ook zijn :+ want het is geen foto topic :(:)

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 17:49

De staartriem zat ook nog veel te lost trouwens dus dat kan kloppen :+
Vandaag heel stuk naast de fiets gedraaft, fiets is eng dus even oefenen.
Blaffende honden is 1x eng daarna braaf er langs. nog tips voor dingen om te doen? :+

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 18:51

Groot verkeer opzoeken. Dus richting industrieterrein, daar vind je ze genoeg!
Gekke geluiden is ook een aanrader, dus plastic zakjes laten wapperen terwijl ze aan het werk zijn. Ook goed voor jezelf, je mag zelf ook niet reageren ;)

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 18:58

industrie zit bij ons niet in de buurt, bladblazer ben ik al langs geweest, maar ze vind alles met oogkleppen toch echt enger -O-
Ga ook langs het spoor want trein vind ze eng :+

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 21:45

ik ben nog ff zo voor de vuurwerk gooiers deze maand t strand op geweest en wat droog gement met dr op t strand en heb even goed in de kou echt zo genoten <3
milk gaat zo goed ben er zo blij mee iedere keer blijft ze me versteld staan <3 heerlijk dier.
mijn mamma was zo lief om paar fotootjes te maken
Afbeelding

Afbeelding

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 17:49

Vandaag mijn knapperd hele tuig om gedaan. Vond hij prima 8-) even lange lijnen, ging ook prima. Toen sleep erachter, ging prima tot bochten toen toch wel heel spannend :(:)
Paar keer in de knoop, weer overnieuw begonnen en uiteindelijk goed afgesloten met stukje zonder te veel stress. Daarna weer zonder bandje gelopen, vond hij eerst ook weer spannend, uiteindelijk niet meer.

Oftewel: ik ben blij dat mijn instructeur met al zijn ervaring erachter liep en niet ik :+ hij weet gewoon snel te handelen en te reageren, waardoor stress bij de pony zo kort en klein mogelijk is.

En dit gaan we natuurlijk herhalen totdat het stressloos is. Tuig boeit hem nu niet meer, terwijl de eerste keer het schoftje om een complete rodeo incl steigeren en springen tot gevolg had, dat is nog maar paar weken terug. Dus hij doet het super!
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 21-12-13 18:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 17:54

De eerste pasjes van liz voor de kar zijn gemaakt!!!! *\o/*
Zie hier een linkje: http://www.mijnalbum.nl/Album=4BEDGIJY
Let op ik weet dat de kar te klein is voor liz. Maar na wat overleg dachten we dat het voor de fotos wel kon :D Alles zit wellicht voor jullie raar vast maar t zit super stevig :D

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-13 20:46

Rianne, tja.... dit blijft het beleertopic, met goede en slechte ervaringen, adviezen en wijze raad.
Ik heb begrepen dat je dat laatste al genoeg hebt gehad in andere topics en via pb, dus ga ik niet herhalen. Feit blijft dat foto-voorbeelden hoe het niet moet, hier ook welkom zijn. Ook daar kunnen anderen weer van leren. Maar zo zie ik het Y;( .
Ik zie wel dat je veel plezier hebt, en dat het duidelijk is dat je niet kunt wachten om te gaan mennen. En daar gaat het uiteindelijk om :) .

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 13:33

VHU, leuk om je vorderingen te lezen en super fijn om zo'n instructeur te hebben die voldoende ervaring heeft en de stress bij je paardje weet te beperken. Toen ik met Anjo begon wist ik dat hij ook gespannen zou zijn dus heb ik bewust gewacht op een paar extra handen om hem te kalmeren en hem te begeleiden. Inmiddels gaat dat heel goed. Ik heb Anjo nu al twee keer de pellets laten slepen!! Zelfs al een klein drafje gemaakt en hij lijkt inmiddels vrijwel niet meer gespannen. Terwijl hij dat de eerste keer wel heel erg liet merken.

Wat denk ik ook wel helpt is dat ik nu alweer 3 keer samen met Stalker en Anjo ben gaan oefenen 'naast elkaar' door een klein ommetje door het park te maken. Hier twee foto's.
Ik hoop binnenkort een écht passend mentuig te vinden. Maar zo voor de training is het tuig nog wat geïmproviseerd.
Afbeelding

Afbeelding

Vond dit wel leuk om te delen omdat dit echt met 'de training' te maken heeft :) Ik heb het idee dat Anjo hierdoor ook een stuk relaxter is geworden omdat hij toch een soort steun vind bij zijn maatje Stalker.

(Mijn paarden zijn verkeersmak, honden en de omgeving bekend.)

Hoe reageerde jullie paard(en) op de oogkleppen eigenlijk? Ik oefen nu nog zonder, maar ben heel benieuwd of ze dat niet juist nog veel spannender vinden..

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 16:56

Superleuk dat je ze zo mee kunt pakken Aartje. Prachtig span wordt dat zo zeg *D Ik heb ook zo heel wat rondjes gelopen met mijn welshjes toen ik ze aan het beleren was voor in tweespan. Trouwens ook toen ze dat al konden,als ik geen groom had en toch iets met ze wilde doen. Vond het zelf ook erg leuk om te doen.

Hero was vandaag weer helemaal relaxed met hele tuig om en ik had van alles expres laten bungelen. Hij was erg braaf, lette goed op maar niet angstig. Veel geleerd gisteren denk ik. Kon nu alles zelf doen (instructeur op 'roep'-afstand :+ ).

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 21:34

@Aartje, mijn ponypaard gedraagt zich niet heel anders met oogkleppen, maar schrok op de weg ineens toen er twee auto's achter elkaar langs kwamen. De eerste had hij aan horen komen maar de tweede had hij niet verwacht. Toen stond ie ineens midden op de weg, dus was maar goed dat het er twee waren en geen drie. Ik hoop dat het wennen is.

@VHU, loop jij dan in je eentje achter twee pony's over straat? Vind je dat niet spannend? Ik bedoel, ik heb met Axel nog niet gedurfd om er aan de lange lijnen mee over straat te gaan, ben te bang dat hij besluit de leidsels uit mijn handen te trekken en iets voor zichzelf te gaan doen. Maar misschien is dat alleen mijn gevoel.

Verder goeie verhalen allemaal :)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 22:02

Met mijn Welsh A'tjes deed ik dat inderdaad, maar in recreatie terrein hoor. Met mijn huidige D pony's zou ik het nu nog niet doen, maar dat wil niet zeggen dat dat nog zou kunnen, ligt eraan hoe ik ze vertrouw.
Vroeger liepen de boeren met hun knollen op een lijn (gesplitst naar 2) zo over straat als ze gingen ploegen ed dus :7
http://www.youtube.com/watch?v=rdRXGNcZvUQ

dit is filmpje met mijn poowns, van paar jaar terug, ging prima. Ze waren natuurlijk wel 100% op stem. Nu moet ik zeggen dat ik dat altijd wil / doe met mijn pony's of paarden, op stem moeten ze echt alles kunnen doen en vooral bij spannende dingen stilstaan als ik dat wil of er gewoon normaal langs :) .

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 23:20

Even een vraag. Weet niet waar ik deze anders kan stellen.
Heb in september een 6 jarige welsh merrie gekocht. Heeft een jaar niets tot weinig gedaan. Daarvoor 2 a 3 keer in de week in het bos gereden.

Vorige maand heb ik haar gelongeerd met menhoofdstel aan de dubbele longe. Ging niet van harte, maar ze liep haar rondjes.

Vandaag met een gewoon rijhoofdstel proberen te longeren, maar dit ging helemaal niet. Alleen maar vliegen en alleen maar naar de uitgang willen.

Kan het zijn dat ze nooit geleerd heeft met gewoon hoofdstel te longeren? Kan dit haar gedrag verklaren?

Heb haar ook even los in de bak gehad, maar toen ging ze ook continue naar de deur toe om er uit te gaan.

Ik weet dus niet of het nu is dat ze het longeren niet (goed) kent of dat ze echt terug wil naar haar stal. Hebben jullie hier ervaring mee.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-13 09:06

Tall, ik denk dat ze je gewoon aan het uitproberen is. Ze heeft haar kunstje ontdekt. Ik zou een ring afzetten met prikpaaltjes en wegwerkerslint of afrasteringslint. Probleem opgelost.
Verder zou je ook nog eens kijken in [TVG] Trainen vanaf de grond of daar soortgelijke problemen staan.