[AR] [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rivendell

Re: [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 14:27

Hallo allemaal.
Stekrte voor iedereen die wat in de lappenand zit.
Ik ga zo naar de paardjes. Het is hier nu droog, maar het wordt erg donker. Zal wel gaan regenen straks.
Ben hartstikke verkouden, dat komt echt niet uit. Maar ja, je doet er weinig aan.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 14:29

Onze hond heeft twee voermomenten op een dag, bij ons ontbijt en tijden het avond eten. Eet hij het niet binnen een uur op, dan gaat zijn dienblad op de tafel en krijgt hij het later pas weer.
Achter op de zak voer staat hoeveel je je hond moet voeren, hou dat ook aan, is het beste voor je hond :)
Wij hebben ook geen maatbeker, maar een bakje van de satesaus en een keukenweegschaal werkt ook prima. 225 gram past precies in zo'n bakje :)

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 14:33

Joep eet nu eukanuba puppy. En dan 2x per dag KVV. Miss kan je dat proberen?
Joep is ook wel behoorlijk stevig. volgende week moet hij naar de DA voor zijn prik dus
dan kan ik gelijk vragen of hij moet afvallen of niet.

Ollie ok ik snap m. Voor mijn wagen kan idd ook enkel en dubbel is wel zo makkelijk.

Hier is het al een beetje bewolkt aan het worden maar het valt nog niet helemaal tegen had echt verwacht dat er een berg regen ging komen.

VHU lekker gereden !!! en tine ook. Wil ook weer lekker buiten rijden maar ja s'avonds is het donker.

Naaltje succes met je engels !!!

lienepien610

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 14:34

tine10 schreef:
In de aanbieding: oud en afgedankt lijf. Graag inruilen tegen goed functionerend iets.

_O-
Poeltje wat vervelend van je stage. Hoe lang moet je daar nog?
Tallechie met een misschien blaasontsteking. Vervelende dingen zijn dat. Pas op dat het niet doorslaat.
Maar het kan ook maar zo van de kou komen hoor! Ik kan beter blijven zitten, als ik nog geen 5 minuten aan het werk ben moet ik alwéér! :')
Goede tip van Evelli, kan ik ook wel eens gaan proberen. Ben nu al wel overgestapt op vlees, maar merk dat het nog niet voldoende is voor d'r anaalklieren. Baal er echt van.

:):) :wave: Hoi allemaal!!
Wauw wat heb ik vanochtend leuk gereden met V, in het zonnetje! Hij is me aan het uitproberen door gewoon niets te doen. Als ik iets vraag, doet hij wel wat, maar dan zegt Jan dat het nog lang niet genoeg is.. :) Ging later echt heerlijk, geweldig, wauwie :D
Later nog 2 andere van zijn pony's gelongeerd die ik heel moeilijk vind. Ging wel, maar er vlogen steeds best laag vliegtuigjes over.
Hoop zo dadelijk met mijn eigen pony ook nog wat te kunnen doen mits de bak niet te nat is. Wil eigenlijk met 'r gaan fietsen maar ze heeft nog geen ijzers.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 14:41

mijn APK was weer goed,mag naar de stoppen met roken poli.
vanmorgen meteen de paarden gemest,zelfs de wei was weer begaanbaar met de kruiwagen.
tiamootje 2de keer aan de longe....zowaar op allebei de kanten 3 rondjes gedraaft (beestje leerd echt snel) biksje als beloning en weer de stal in.
trots op het mannetje :D
en nu.....hagel,regen en donderslag
melanie: jij had het toch droog????

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 14:47

@Poeltje vind niet dat ze je netjes behandelen hoor, je loopt stage, moet nog leren, je bent geen werknemer (en dan nog ~~}> )

Citaat:
Als ik iets vraag, doet hij wel wat, maar dan zegt Jan dat het nog lang niet genoeg is.. Ging later echt heerlijk, geweldig, wauwie

Die goede menners hebben een wat ander idee over reactie dan wij :+ Met Rizanta heb ik dan ook zoiets van, dat loopt lekker, moet er volgens Peter nog van alles gebeuren, hij ziet ook dingen die mij totaal ontgaan, vind het al een kunst om een mooie ronde volte te draaien :+

Oja over Achenbach, ik men altijd Achenbach, maar met dressuur natuurlijk dressuurhouding. Langere afstanden vind ik het heerlijk mennen, je handen zo voor elkaar, dan word je echt niet moe in je armen/handen. Ik had nog niet echt een houding aangeleerd was erg blij met Achenbach, zat er tenminste systeem in (ben soms nogal chaotisch :+ ).

Wat fijn Happytime!! Ik heb ook jaren gerookt, paar keer gestopt en weer begonnen, maar ben er nu zo'n 15 jaar af geloof ik. Moet zeggen dat ik het nu echt smerig vind, behalve in de zomer, op een terrasje met een pilsje erbij...mjammie dan vind ik het zo lekker ruiken :7

Knappe Tiamo, hier trouwens ook af en toe heel donker en een fikse bui >;)

Nou de greutn, moet Han wegbrengeng naar judo, daarna naar mijn werk :evaw:

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 15:47

@VHU: dat is gewoon instructeur eigen denk ik. Mijn instructrice gaat ook altijd verder. Denk ik dat ik er al ben, nee hoor, nog meer, nog beter. Tja, daar zijn ze tenslotte instructeur voor.

@ Happytime: dat klinkt heel goed!!

@ Lienepien: ook lekker gereden

@ Evelli: zo wordt hier ook gevoerd. (en dat is voor honden ook het beste). 2x per dag een afgepaste hoeveelheid (in het begin kun je de lijst op de zak aanhouden, maar het kan zijn dat dit teveel/teweinig is voor je hond, moet je gewoon even een tijdje aanzien), en hier ging het (is nu niet meer nodig :Y) ), na 10 minuten weg. Jammer, volgende ronde beter. Zo leren ze vanzelf dat ze de boel gelijk moeten opeten. Is ook helemaal niet fris als het de hele dag maar staat. Zeker in de zomer niet met vliegen enzo.

@VHU: ja, Rembrand was inderdaad huizenhoog. Vooral in de draf niet echt te zitten. Ik hoop dit weekend weer te kunnen. Ik blijf ook wel gaan hoor, is voor mij en paard heel goed, maar het is nu niet zoals vroeger. En ik mis ook wel heel erg mij "oude" buitenrij omgeving. Heb jaren in Ede (Gelderland) gewoond, dan is het hier toch wel behelpen, hoe mooi sommige stukjes ook zijn. Het is gewoon altijd maar een klein rondje, dan heb je weer bewoond. In Ede kon ik uren door bos/over hei zwerven, zonder een verharde weg tegen te komen. Ben gewoon gruwelijk verwend :j Jij ook heerlijk buitengereden. Super hoor!

@ Ollie: heb ik iets gemist? Zoek je een wagen voor pony om 2 span mee te rijden? Ik heb echt een heel leuk wagentje, vind het eigenlijk erg jammer dat hij weg moet, maar hij is voor enkelspan (voor mijn smurfje) te zwaar. Maar ik heb ook de spullen (nog in de verpakking) voor 2-span. Mocht je iets zoeken pb dan even!!! Echt een heel leuke wagen. Hij staat in mijn profiel, de kleine dan he?! Niet die waar Rembrand voor staat.

@ Naaltje: Kniphorstbos (nou ja, bos kan haast wel weg) Volgens mij was het gemengd bos, het werd voorzover ik kon zien echt allemaal weggehaald.
Ik snap wel dat er af en toe onderhoud nodig is hoor. Maar dit was juist zo'n mooi bosstuk. Ik denk eigenlijk dat ze het heidestuk gaan vergroten, er ligt nl ook een stukje hei in dat bos.

@ Tallechie: vitamine C/sinaasappels is idd ook goed als je veel moet plassen.

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 15:53

ego-post,
moet gelijk veel regelen,
dus niet bijgelezen nu,

:( :( :(

benefiet moet verschuiven,
kan echt niet anders.
het valt samen met de marathon in achtmaal anders...
dusssssssss

het word een weekend eerder, of een weekend later...

zodra ik dit weet van de ponyclub, geef ik het gelijk door..

*baalt*

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 15:58

@tine; heide is inderdaad een heel belangrijk vegetatietype wat op heel veel plaatsen door rigoreus kappen moet worden hersteld.
Heide is ontstaan door de mens, (schapenbegrazing, plaggen steken, potstallen etc heel systeem ;) ) en doordat de kunstmest is verschenen is dit gestopt. Daardoor, en door 't feit dat er jaren niks aan is gedaan is de heide verbost, en verdwenen.
Maar heide komt in heel Europa erg weinig voor, en er leven erg belangrijke vogelsoorten (boomleeuwerik, nachtzwaluw etc) en vlinders/insecten/kevers/bijen/.... hierdoor wordt er dus heel erg in gezet op heideherstel :) en daar sneuvelen bomen voor..
Maar heide is ook mooi om op te rijden of niet? :) Mag je er misschien niet meer op dan? Weet je de beheerder van het gebied? En staan er geen informatie-borden omheen? :)
(alles wat ik hierboven heb getypt heb ik op stage geleerd, toch nog iets dus :)) )

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:03

Er staan borden omheen, maar die kon ik vanaf mijn knotsie niet lezen. En afstappen zag ik even niet zo zitten. Te paard mag je er geloof ik wel blijven rijden, maar aangespannen niet meer, overal hangen slagbomen met hangslot. Erg jammer.

Is van staatsbosbeheer. Zag nog wel boswachter rijden, maar dat was voor ik alle machines zag. Zal hem volgende keer eens aanspreken. Vragen of ze het ook weer open gaan stellen voor menners.

En tuurlijk is heide ook mooi om te rijden. Alles beter dan de bermen bij ons thuis ;)

lienepien610

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:32

De heide bij mijn menvereniging (aan de overkant van het zandpad als het ware) zijn ze deze zomer ook begonnen met opknappen. Ook daar hebben ze alle toegang met paaltjes en hekken afgesloten zodat je er met de wagen niet meer door kunt. Vlak daarna hadden we BBQ met een rondleiding over de heide en werd er verteld dat juist dóórdat er koetsen overheen reden, zeldzame plantjes gingen groeien. En dan mogen we er nu niet meer overheen? :? We hebben dus ook flink geklaagd :Y)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:38

kun je aangspannen ook niet om de bomen heen? met mijn kar past dat precies namelijk O:)
zie dat dus neit als aangespannen-verbod, maar als hindernis := :))

zo, dag weer bijna om :oo
ff gauw wat noodles eten voor de honger te stillen :+

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:43

Ik voer specific adult medium breed. Een volledig uitgebalanceerde levensfase voeding voor volwassen honden van middelgrote rassen (10-25 kg). Ingrediënten granen vis en vis bijproducten en bla bla bla. Zitten dus granen in.

er staat een plaatje bij van hoeveel de hond mag hebben maar wordt er niet veel wijs van.
Als ik kijk hoe ik denk dat ik moet kijken mag dribben 125 gram op een dag hebben. Vind dat wel erg weinig.

Ik ga de dierenarts maar even bellen denk ik over dat granen verhaal en dan vraag ik gelijk hoeveel hij mag hebben per dag

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:46

Dierenartsen vinden dat granen verhaal kul, want dan verkopen zij geen dure dieetvoeding meer waar ze een hoop aan verdienen :)

Onze hond van 40 kilo krijgt 450 gram voer per dag, en dat gaan we ook minderen want hij wordt weer vet.
Dus 125 voor een hond van 8 kilo vind ik niet zo gek :)

Afbeelding is te groot, maar bekijk dit eens: http://www.voernatuurlijk.nl/hills1.jpg
En dit: http://www.voernatuurlijk.nl/forum/viewtopic.php?t=6444
Ovr de verkooptechnieken die DA's voorgeschrven krijgen van de voerleveranciers.
Laatst bijgewerkt door Keet op 19-01-11 16:49, in het totaal 1 keer bewerkt

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:49

Dan krijgt hij inderdaad dus veel te veel. maar dan zou hij zeg maar 75 gr 's ochtends en 75 gr 's avond hebben.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:53

Mijn hondje (chihuahua) krijgt onbeperkt brokken van Royal canine. Hij eet erg slecht dus alles wat hij eet is mooi meegenomen. Tussendoor maak ik zelf wel eens wat kip met rijst voor hem. :)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:55

tallechie schreef:
Dan krijgt hij inderdaad dus veel te veel. maar dan zou hij zeg maar 75 gr 's ochtends en 75 gr 's avond hebben.

Yup :) en dan kan je altijd een beetje meer of minder geven. Maar die richtlijnen zijn wel fijn :)
Wij voeren Oreijen Senior (hond is bijna 12) en hij krijgt 2 keer per dag een koekje met Puur Artro erop :)

Ja hondjes die moeilijk doen met eten is een ander verhaal.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:09

Heb net gebeld. Dierenarts die geeft aan dat ik nu nog niet kan overstappen ivm de spuit die hij heeft gekregen, die werkt 3 maanden. Vandaar dat de jeuk na 3 maanden terug komt. Ik heb met hem afgesproken dat we de huidige zak opmaken, dat duurt tussen de 3 en 4 maanden (althans zal nu wel langer gaan duren) en dan zou de jeuk ook terug moeten zijn.

Zodra het voer op is en de jeuk is terug ga ik over op voer zonder granen en dat gaan we dan ook weer een maand of 4 proberen. Is de jeuk dan nog niet weg gaan we een allergietest doen.

Ook vond hij dribbel aan de stevige kant. Dribbel gaat dus op dieet. Het is een kruizing chizu maltherzer. Malthezers mogen rond de 4 kilo zijn en hij is dus 8,8. Moet dus bijna 5 kilo af. Hij krijgt nu dus 70 g 's ochtends en ' 70 g 's avonds. De kat zit er nu af en toe ook bij en dat probleem is dan ook opgelost.
We geven hem nu eten als wij gaan eten en 's ochtends als ik wakker ben geef ik hem ook direct. DAn heeft hij ongeveer een kwartier a 20 min

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:18

Goed zo Tallechie!
Hondlief krijgt bij ons een bakje brok op zijn dienblad zodra ik de kamer in loop en thee ga zetten en dan heeft ie tot we weggaan want hij moet toch mee :+ (zit overdag in een asiel ivm geluidsoverlast) en 's avonds krijgt hij zodra ik de borden eten van ons op tafel zet en dan heeft hij tot wij klaar zijn :+ is ie niet klaar dan gaat het op tafel :+ kan ie er niet bij.
Hij krijgt wel voor het eten zijn koekje met druppels en die lijken wel hongeropwekkend, eten gaat meestal wel op dus.

Verstandig plan van aanpak :) is wel de goedkoopste manier zo :)
Ik raad je echt Orijen en Acana aan. Is wel iets prijziger als supermarktvoer, maar als je toch al dierenartsvoer voert maakt het weinig meer uit :+
Wij doen ongeveer 3/4 maanden met 27 kilo voer :+ dat is pas een dure grap :+
Maar als de hond er niet meer is en er katten komen, zullen ook zij Oreijenvoer krijgen :)

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:22

Honden die normaal hun brokken op eten moet je ook niet onbeperkt eten (onbeperkt zie ik als de hele dag door brokjes kunnen geven)
inderdaad zoals evelli zegt: met een bakje afmeten wat hij per voerbeurt mag.
en dat dan bijv. 's ochtends neerzetten.
heeft hij het na een half uur niet op? dan weghalen en evt. later weer neer zetten.
en dan 's avonds nog een voerbeurt.
op een gegeven moment gaan ze echt wel snappen dat na een half uur het eten weg word gehaald en ze dus sneller moeten eten of eerder moeten gaa opeten.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:24

ik heb wel gement met wobbe vandaag.
maar niet zolang, want we kregen een stortbui en ik kreeg het ineens hartstikke koud.
morgen weer aan de longe (dan loopt ie tenminste door haha)

misschien moet ik toch wat meer gaan experimenteren met zijn voer.
alleen op dit moment is hij voor zijn doen aan de dikkere kant.
nog niet té dik, maar hij is niet mooi slank zoals hij moet zijn.
ik denk nu maar van ach, dat zijn winterspekkies dat houd hem lekker warm.
alleen van de zomer moet hij echt op dieet :j

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:25

Ik zit alleen even met 's ochtends. Meestal is het douchen klaar maken hond uit laten en wij gaan weg, maar dat moet dus even anders. Straks als de kleine er is veranderd het natuurlijk allemaal. Ik moet gewoon leren vroeg opstaan. Dan kan ik eerst de hond eten geven, douchen, eten, brood smeren hond uitlaten en dan heeft ie pech.

Eten is bij ons erg snel op vriendlief eet heel snel, dus kan het dan wel wat langer laten staan.

Maakt me niet uit hoe duur het is als hij maar van de jeuk af komt.

Ik zal die namen onthouden alleen da geeft nu dus aan dat het niet uitmaakt als ik overstap ivm die spuit. Die spuit moet eerst uitgewerkt zijn. Of denk jij daar anders over evelli?
Heb namelijk nog een zak van 7,5 kilo staan, maar die kan mijn zus anders ook voeren aan haar hond

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:26

Nee, dank dat je het advies van de DA moet volgen en over 3 maanden over moet stappen :) maar dan is de vraag wel: moet je dan elke 3 maanden een spuit halen?

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:27

It denk dat je het niet helemaal goed begrepen hebt. Ik geef dribbel gewoon een paar handjes vol, de ene dag meer als de ander maar hij heeft nooit zijn bak leeg. Heb het eten dus nooit afgewogen.

Maar wat zou een normale tijd zijn? een half uur bij zo'n klein hondje?

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:28

nu haal ik elke 3 maanden een spuit omdat de jeuk dan weer begint. Dit kan dus inderdaad aan het voer liggen omdat na 3 maanden die spuit pas is uitgewerk. Als deze zak voer op is en hij heeft nog jeuk ga ik over op ander voer (dat van jou) zonder een spuit te geven. Zodra ik een spuit geef is het jeuken weer over. Om te kijken als het inderdaad aan de granen ligt moet ik dus dat andere voer gaan geven en hem geen spuit geven