[AR] [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wieke

Re: [AR] [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 14:31

Onwijs bedankt allemaal voor de reacties, heel waardevol!
16" moet het zijn volgens alle ervaringen, daar ga ik dan maar voor ipv advies fabrikant!

Dus nu nog kijken naar de Pien van Tjeu, of de sulky van HCA.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 12:03

Ik heb de HCA en op zich ben ik tevreden maar met frequent gebruik of lange ritten krijg ik last van m’n knieën omdat die in een bepaalde hoekmeter staan op de HCA. De Pien heeft iets gekantelde voetsteunen waardoor het comfort hoger is.

ilooniloon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 11:06

Ik ga me hier ook maar eens melden....

Nieuw in de wereld van het mennen met onze leuke grote shetlander!

Inmiddels in het bezit van een HCA 19 inch en het biothane mentuig van Tjeu..

Ik heb nu lange strengen, met daarna staaldraad, maar ik vind het niet ideaal.
Hoe hebben jullie dit? Korte strengen? Of direct aan je borsttuig vastgemaakt?
En dan met parakoord of staaldraad?

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 11:28

ilooniloon schreef:

Ik heb nog wat kleine dingen aan te schaffen, vandaar dat ik graag jullie advies eens wil;

- Welke menzweep is fijn? Welke lengte? Lichtgewicht, korte slag graag.
- Is een driekhoek verplicht, of volstaat ook reflectietape op de achterkant van de sulky?
- Gebruiken jullie lange of korte strengen? Staaldraad of parakoord?
- Hebben jullie aan je broekriemen een sluiting, zo ja welke?

-Driehoek is verplicht als je naar buiten gaat en dus in het verkeer.
-Hier korte strengen. Mijn vader heeft strengen gemaakt door bootstouw te vlechten. (de standaar strengen bij tuig waren veeeeeel te lang) die dsn aangesloten zijn aan het staaldraad bij de wagen (staaldraad wel dan zo kort mogelijk gezet)
- De kleinste maat veiligheidssluiting gebruik ik aan de broek. Broek hangt dus standaard aan de wagen en klik ik met de gespen aan het tuig.
https://tjeuvandemeulengraaf-mensport.n ... set-van-2/

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 13:06

ilooniloon schreef:

Ik heb paracord en dan direct aan het borsttuig.. vind het ideaal op deze manier.. zit ook veel beter dan met die lange strengen

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 13:55

ilooniloon schreef:

Ik ben van de korte strengen weer over gestapt naar lange strengen. Mijn pony ging helemaal over de emmer van het geklapper van die snelsluitigen tegen haar buik. Op de wagen heb ik een kort stuk paracord met snelsluitingen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 14:17

Hier ook lange strengen, ik wil niet zo'n dun draad (of dat nu koort of kabel is) langs de benen in de wendig.

Twirre2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 10:34

niet helemaal sulky gerelateerd, rijd zelf naar volle tevredenheid enkelspan met een Tjeu van de meulengraaf Sabine met 19 inch wielen. Maar wil in de toekomst graag dubbelspan rijden en dus aan het oriënteren voor een 4 wieler. Wil dan ook graag een marathonuitvoering en er moet een pony in enkelspan voor kunnen. Mijn huidige enkelspan meet 98 cm. Welke wagen zouden jullie adviseren.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 12:22

Een sportbuggy :j.

Twirre2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 12:52

Zat zelf ook aan een sportbuggy te denken maar las ergens dat die niet meer gemaakt worden

Twirre2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 10:54

Contact met Gerrit Jan van Boven gehad en hij bood mij het volgende model aan. 16 inch wielen en dubbele remmen. Kan voor enkel en dubbelspan. Heb nog gevraagd wat voor soort remmen ze bedoelen. Iemand ervaring met dit wagentje.

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 11:11

Twirre2006 schreef:
Contact met Gerrit Jan van Boven gehad en hij bood mij het volgende model aan. 16 inch wielen en dubbele remmen. Kan voor enkel en dubbelspan. Heb nog gevraagd wat voor soort remmen ze bedoelen. Iemand ervaring met dit wagentje.

Geen ervaring maar weet wel dat hij over het algemeen goede kwaliteit levert. De remmen zullen wel schijfremmen zijn via de pedalen. Ik heb er zelf eens opgezeten en hij was echt klein en lichtgewicht. Dus wbt wss zelfs geschikt voor jou shetje in enkelspan.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 14:31

Mijn ervaring is dat je alleen de achterremmen gebruikt, maar een molenrem erbij is wel fijn. Voor als je recht achterwaarts wil.
En ik ben zelf fan van minimaal 17"wielen, rolt beter

Twirre2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 17:13

Afbeelding
Vandaag een heel mooi gebruikt 16 inch wagentje van Gerrit Jan van boven opgehaald. Gelijk maar uitgeprobeerd in de bak en ze loopt er heel goed mee. Kan ook met dubbelspan.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 17:16

marga1 schreef:
Mijn ervaring is dat je alleen de achterremmen gebruikt, maar een molenrem erbij is wel fijn. Voor als je recht achterwaarts wil.
En ik ben zelf fan van minimaal 17"wielen, rolt beter

Hier gebruiken we toch ook echt regelmatig de voorrem.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 20:47

Ik kom ook weer eens dit topic spammen

Ik heb vele (marathon) wagens gehad ook wel een paar sulky’s; hca, hca model van tjeu, een gig van lemerij/kraay voor verschillende maten pony’s;

Maar: ik heb nu een ranke pony (half aspc) van 1.08 zoiets, 0 spieren, en ik heb hem nu paar keer voor mijn Shetlander vierwieler gehad (trainingswagentje van van boven). Dat wagentje is ooit gekocht voor een andere pony en reed ik dressuurlessen mee en dat ging tóp.
Maar met huidige pony ben ik er minder blij mee, hij wil nog wel achteruit lopen en dan schaart ie, hij vind vertrekken zwaar en over gras vind ie ook zwaar, dus kan er niet echt lekker mee aan de gang. (Overigens heb ik nóg een vierwieler, een sportbuggy voor ooit tweespan, die blijft sowieso) Maar ik weet ook niet of het voor een sulky wel een succes is… grote twijfel! En welke sulky dan ??
Die Pien met vering onder de stoel klinkt goed. En ik zou wel zeggen 19inch, anders is het toch veel te klein!? Ik ben 1.75 en 70kg.
Maar mijn vorige tjeu hcamodel sulky was wel slecht in balans te krijgen, volgens mij ook een 19inxh en pony van 1.04 ofzoiets; misschien had die wel 16 inch gemoeten maar vond de zithoogte wel goed.
Dus testen zou wel fijn zijn maar dat kan volgens mij nergens ?

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 09:13

Oproepje op FB plaatsen.

Ik denk dat jouw pony een stuk blijer word van een sulky ja, die kan ook niet scharen dus voor jou ook fijn.
De Pien lijkt wel beter in balans te krijgen zijn. Zelf geen ervaring mee.

Twirre2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 10:34

Ik heb een 19 inch HCA look a like van tjeu. Die gebruik ik het meest voor een pony van 98 cm. Maar ook wel voor beleren gebruikt van 91 cm. En er loopt wel eens een pony voor van 105 cm. En geen enkele problemen met de balans.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 10:52

Eilatan schreef:
Ik kom ook weer eens dit topic spammen

Ik heb vele (marathon) wagens gehad ook wel een paar sulky’s; hca, hca model van tjeu, een gig van lemerij/kraay voor verschillende maten pony’s;

Maar: ik heb nu een ranke pony (half aspc) van 1.08 zoiets, 0 spieren, en ik heb hem nu paar keer voor mijn Shetlander vierwieler gehad (trainingswagentje van van boven). Dat wagentje is ooit gekocht voor een andere pony en reed ik dressuurlessen mee en dat ging tóp.
Maar met huidige pony ben ik er minder blij mee, hij wil nog wel achteruit lopen en dan schaart ie, hij vind vertrekken zwaar en over gras vind ie ook zwaar, dus kan er niet echt lekker mee aan de gang. (Overigens heb ik nóg een vierwieler, een sportbuggy voor ooit tweespan, die blijft sowieso) Maar ik weet ook niet of het voor een sulky wel een succes is… grote twijfel! En welke sulky dan ??
Die Pien met vering onder de stoel klinkt goed. En ik zou wel zeggen 19inch, anders is het toch veel te klein!? Ik ben 1.75 en 70kg.
Maar mijn vorige tjeu hcamodel sulky was wel slecht in balans te krijgen, volgens mij ook een 19inxh en pony van 1.04 ofzoiets; misschien had die wel 16 inch gemoeten maar vond de zithoogte wel goed.
Dus testen zou wel fijn zijn maar dat kan volgens mij nergens ?

Oproep plaatsen of je ergens met je pony een sulky mag testen. Zal dan niet 100% op jullie afgesteld staan maar geeft vast wel een goede indruk of met wat stellen het goed te krijgen.

Hier 3 pony's van ruim 1 meter voor een 19 inch HCA en dat bevalt prima. Pony's onderling verschillen, maar dat kan ik opvangen met iets meer/ minder naar achter zitten/leunen.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 17:37

Twirre2006 schreef:
Ik heb een 19 inch HCA look a like van tjeu. Die gebruik ik het meest voor een pony van 98 cm. Maar ook wel voor beleren gebruikt van 91 cm. En er loopt wel eens een pony voor van 105 cm. En geen enkele problemen met de balans.

Gelukkig!

Ik moet wel zeggen dat die tjeu sulky een “oudje” was, is ook al wat jaartjes terug. Ik heb wel eens begrepen dat ze daarna flink verbeterd zijn.

Ik ga eens kijken of ik ergens kan testen ! Als dat de oplossing is om toch lekker aan de gang te gaan zou dat wel leuk zijn.

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 22:41

Eilatan schreef:
Twirre2006 schreef:

Gelukkig!

Ik moet wel zeggen dat die tjeu sulky een “oudje” was, is ook al wat jaartjes terug. Ik heb wel eens begrepen dat ze daarna flink verbeterd zijn.

Ik ga eens kijken of ik ergens kan testen ! Als dat de oplossing is om toch lekker aan de gang te gaan zou dat wel leuk zijn.

De huidige pien is inderdaad niet te vergelijken met zijn oude hca kopie.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 20:19

Hebben jullie tips voor goed kunsttof tuig maat Shet? Ik ben echt klaar met dat gepoets van al dat leer… Voorwaarde is wel dat de kleur bruin moet zijn.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 20:28

Dan heb je alleen keus uit de Ideal eurotech.
Maar die zijn er niet echt met een losse draagriem, wat voor een 2wieler wel een must is.

Zilco heeft helaas geen kleine maatjes bruin.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 05:54

AnnoNiemand schreef:
Hebben jullie tips voor goed kunsttof tuig maat Shet? Ik ben echt klaar met dat gepoets van al dat leer… Voorwaarde is wel dat de kleur bruin moet zijn.

Ik heb kunststof bruin Ideal eurotech tuig :D

Afbeelding

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 10:51

Ik zou dan toch zwart nemen en voor zilco gaan..