[AR] [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jorex

Re: [AR] [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 08:57

Ik rij met een 100 cm met korte slag met mijn mini shetties van 85 cm. En voor tweespan met een 120 cm zweep met korte slag. Bij de menner hebben ze er zelfs 3 verschillende soorten van op de website en je kunt ze in leuke kleurtjes krijgen.

Maartxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 00:33

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 09:46

Ik heb een marathon zweep flexible 1.20 met korte slage. Die gebruik ik nu voor op de tweewieler nog :)

simonedkstr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 11:05

Het lijkt mij erg handig om een tasje op de sulky te hebben, zodat we gemakkelijk even iets kunnen meenemen. Wat voor tasje hebben jullie op je sulky?

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 13:44

Ik had nog een mini rugzakje liggen en die aan het rekje geknoopt.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 16:54

Fietstasje

JustMePris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 10:50

Ik heb een mini Shet van 78cm.
Nu kwam ik een sulky tegen met 14 inch banden (zocht eigenlijk naar 16 inch) maar nu hoor ik dat hoe kleiner de banden hoe zwaarder het word. Klopt dit? En wat raden jullie aan voor inch voor mijn shetje?

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 11:12

Dat geldt eigenlijk alleen voor echt mulle zandpaden. Maar ik neem aan dat je dat niet gaat rijden met eentje onder de 80 cm. Eigenlijk vind ik alles kleiner dan mijn eigen jongens echt niet kunnen voor heel intensief rijden. Pony's moeten dan namelijk altijd meer dan hun eigen gewicht trekken. Mijne van 84 cm weegt namelijk al maar 95kg. Die staat dus in tandem als voorpony en de potige 85cm van 105kg mag mooi de sulky trekken. Tweespan doen ze wel net iets meer als hun gezamenlijk gewicht trekken en dat kunnen ze net aan aan. Dus ja, mijn mening is eigenlijk alles onder 85cm is alleen geschikt voor recreatie over harde paden. Ik heb daar ook geluk mee, mijn eigen omgeving zijn goede zandpaden en langs de weg.

JustMePris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 16:28

Aha oke. Ja inprincipe de paden waar ik ga mennen zijn gewoon verhard of op zn minst niet mul. Dus dat komt goed.
Nog een vraagje. Zijn er hier mensen die hun sulky buiten hebben staan? Hoe houden jullie deze droog?

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 12:19

Phoe de wereld van aangespannen rijden, ben mij al weken/maanden aan het verdiepen sinds we een onwijs leuke shetlander (95 a 100 cm) hebben.
Het beleren gaat erg goed, we hebben een simpele oudere 4 wieler waar we in de toekomst wat kleine ritjes mee willen maken.

Maar, nu ik het zo leuk vind wil ik ook een tweewieler/sulky zodat ik alleen thuis en bij de vereniging lekker echt kan trainen en buitenritten kan maken!

Ik heb inmiddels contact met HCA en Tjeu, maar ik weet niet wat ik moet doen. Ik zal voornamelijk alleen met de pony bezig gaan, maar er wil ook wel eens een vriendin mee of mijn man. In de praktijk zal dit dan toch wel 1x per maand gaan gebeuren verwacht ik als die mogelijkheid er is.
Dan is een tweewieler met bankje of 2 zitjes ideaal natuurlijk ipv een sulky.

Het moet een 19" worden heb ik begrepen en ik wil gesloten lamoenen (ik moet dan ook nog een ander schoftstuk met veiligheidslichtogen of volledig nieuw tuig aanschaffen).

Ik weet niet meer waar ik goed aan doe.. Ga ik voor een sulky zodat ik lekker alleen bezig kan? Ga ik voor een tweewieler zodat er een 2e persoon mee kan?
Of een sulky en onze vierwieler voor als er mensen mee willen?

Ik hoop op bokkers die hetzelfde dilemma hebben gehad (sulky of tweewieler), en ben benieuwd waarom je gekozen hebt voor hetgeen wat je gekozen hebt.

Zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten? Nog adviezen? Tips voor aanschaf ander tuig?

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 12:32

Voor 95 a 100cm zal je een 16inch nodig hebben. Voor die 1e keer per maand, als dat er zelf van komt, zou je beter de vierwieler gebruiken ipv een tweewieler aan te schaffen, die moeilijker in balans te brengen is ivm veranderde gewicht van personen. :)

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 14:01

Idd, dan toch maar een sulky omdat ik er vooral zelf mee aan de slag ga.

HCA en Tjeu geven beide aan vanaf 95 cm pony voor 19" te gaan, maar ik lees ook heel veel over 16"..
Dus dit vind ik nog wel erg lastig.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 14:17

Mijn pony van 104 loopt prima voor een 16", 19" ga ik niet in evenwicht krijgen met mijn korte pootjes.
109 is het grootste wat ik er voor gehad heb, dan ga je wel tegen billen aan kijken ipv over je pony. Maar ik zal nog eerder een klosje hout onder m'n stoel zetten dan grotere wielen bij mijn pony's.

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 14:42

Wieke schreef:
Idd, dan toch maar een sulky omdat ik er vooral zelf mee aan de slag ga.

HCA en Tjeu geven beide aan vanaf 95 cm pony voor 19" te gaan, maar ik lees ook heel veel over 16"..
Dus dit vind ik nog wel erg lastig.

Hangt er ook voor een deel vanaf hoe lang en zwaar je bent.

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 17:25

Ik heb de mogelijkheid gehad hier in de buurt een 16” en 19” achter mijn pony te hebben, heel fijn, want advies fabrikant en ervaringen hier in het topic zijn dus echt volledig anders.

Ik heb foto’s toegevoegd, uiteraard zijn beide sulkys niet volledig afgepast op mijn shet, maar het geeft een idee. Wat vinden jullie hier van?
De 19” (met zwarte lamoenen) zou nog iets hoger kunnen door de lichtogen te verhogen, waardoor hij rechter komt te staan, de 16” oogt misschien weer wat klein?

De pony heb ik nog even gemeten, 94 cm is hij nu en hij is precies 3 jaar oud, zal misschien nog paar cm groeien.
Ik ben 168, 55 kilo.

Ik hoor het graag! Ik ben er inmiddels over uit dat het een sulky moet worden ipv tweewieler

Dit is allemaal nieuw voor mij, en ik heb (nog) niemand in mijn omgeving die bekend is met aangespannen rijden.
(uiteraard zal hij met deze leeftijd nog niet fanatiek opgepakt worden, we leren alles spelenderwijs wat kennen en zullen dit volgend jaar pas wat serieuzer oppakken, maar ik wil het wel in 1x goed doen/aanschaffen allemaal).

16"
Afbeelding
19"
Afbeelding

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 18:49

Ik vind 16 inch mooier lijken/19 lijkt te groot en volgens mij is die voor alles onder de meter ook beter af te stellen. Ik ken een aantal mensen die hun 19 inch weer verkocht hebben omdat het achteraf niet goed in balans was te krijgen.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 19:04

Wieke met jou gewicht en grote van de pony(groeit niet zo veel meer hooguit 1cm is mij ervaring.) zou ik voor een 16" gaan. Zoals Dennis zegt.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 19:10

Ik zeg ook 16 inch.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 19:11

Heb een vierwieler en wil juist een sulky ernaast voor als ik alleen ga. Ga nu met mijn vierwieler alleen maar als er wat gebeurd kom ik daar niet snel vanaf. Dus voor de veiligheid heb ik toch liever een sulky.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 22:01

@kiko ik men ontzettend graag met de sulky, maar afstappen van de sulky is toch echt lastiger dan van de vierwieler.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 23:57

Meestal hoor ik dat dat andersom is.
Heb het gelukkig nog niet mee hoeven te maken.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 14:32

Wieke schreef:
Ik heb de mogelijkheid gehad hier in de buurt een 16” en 19” achter mijn pony te hebben, heel fijn, want advies fabrikant en ervaringen hier in het topic zijn dus echt volledig anders.

Ik heb foto’s toegevoegd, uiteraard zijn beide sulkys niet volledig afgepast op mijn shet, maar het geeft een idee. Wat vinden jullie hier van?
De 19” (met zwarte lamoenen) zou nog iets hoger kunnen door de lichtogen te verhogen, waardoor hij rechter komt te staan, de 16” oogt misschien weer wat klein?

De pony heb ik nog even gemeten, 94 cm is hij nu en hij is precies 3 jaar oud, zal misschien nog paar cm groeien.
Ik ben 168, 55 kilo.

Ik hoor het graag! Ik ben er inmiddels over uit dat het een sulky moet worden ipv tweewieler

Dit is allemaal nieuw voor mij, en ik heb (nog) niemand in mijn omgeving die bekend is met aangespannen rijden.
(uiteraard zal hij met deze leeftijd nog niet fanatiek opgepakt worden, we leren alles spelenderwijs wat kennen en zullen dit volgend jaar pas wat serieuzer oppakken, maar ik wil het wel in 1x goed doen/aanschaffen allemaal).

16"
[ Afbeelding ]
19"
[ Afbeelding ]

Volgens mij zijn de sulky s even groot, maar zijn er andere wielen onder geplaatst. De 19 inch wielen zijn te groot, en daarmee ook gevaarlijk.(Geen bescherming)

bloemm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 20:54

Ik zou voor een 16 inch hca gaan. Is ook goedkoper dan de Tjeu, vriendin had met 19 inch dat het 600 euro scheelde (die van Tjeu is wel geremd, maar gebruik je eigenlijk niet)

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 22:33

bloemm schreef:
Ik zou voor een 16 inch hca gaan. Is ook goedkoper dan de Tjeu, vriendin had met 19 inch dat het 600 euro scheelde (die van Tjeu is wel geremd, maar gebruik je eigenlijk niet)

Prijsverschil is met een 19" ook groter dan met een 16". Zeker als je voor rvs lamoen en wielen gaat.

Persoonlijk vind ik de opstap van de pien veel fijner en die rem gebruik ik ook ;)

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 13:33

Ik heb eerder een HCA gehad en heb nu sinds kort een Pien, wat een verademing :o

Hij zit een stuk lekkerder (heerlijk die luchtvering), is beter afgewerkt en het ding hing echt direct in balans. Afstellen gaat ook een stuk beter, bij de HCA was ik altijd met sleutels in de weer. Hier vertelde Tjeu even kort wat ik moest doen en ik had hem echt meteen goed. Stoeltje eenvoudig te verstellen met een hendel, ideaal.

De opstap is fijner, er zitten tasjes aan, de rem, een fijn stoeltje, lamoenbeschermers... je krijgt echt wel wat voor je geld. Ben er echt ontzettend blij mee.

Die 19" inch lijkt echt niet te passen. Die ga je nooit lekker in balans krijgen :n