[AR] [HK] Mendurance praat topic

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

sakvis

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 22:04

Heerlijk, zo'n relaxte shet! Daisy idem dito. Gisteren oefen ronde gereden van 21 km in een vreemd bos. Stond ik op een vijfsprong te bekijken welk pad we moesten nemen. Komt er een groep van 15 westernpaarden in scheur galop aangereden. Grond trilde. En Daisy, die keek nergens van op, stond aan een los teugeltje rond te kijken. Heerlijk! Nu weet ik zeker dat ik me zaterdag geen zorgen hoef te maken over mogelijke inhalers.

Ben wel benieuwd wat we qua gemiddelde snelheid gaan doen. Ons 'thuisbos' is niet ideaal. Dus echt tempo rijden lukt nog niet. Maar goed, daar starten we impuls voor.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 22:08

Enkelspan voor de marathon wagen loopt Roos ong 9,5. Met het 2span rond de 12 (Roos en Benno, ik denk Roos en Deedee meer op onze gewone rondjes).
Maar rij weinig rondjes. Wij hebben geen bos ofzo, alleen maar rechte geasfalteerde polderwegen....

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 22:43

Dat is netjes! We zitten nu rond de 6, 6,5. Maar komt dus doordat de restanten van de ijstijd enorm aanwezig zijn bij ons. Het heet niet voor niets Utrechtse Heuvelrug. Flinke bergop en bergaf.En bergaf is zo stijl dat je moet stappen. En dan ook nog de grote stenen en keien die overal liggen... dat loopt gewoon niet ideaal. Maar hè, ik mag niet klagen. We hebben een bos naast de deur met kilometers ruiterpad. En de paarden hebben goed getrainde bilspieren :)

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 23:53

Wie starten eigenlijk in Someren?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 07:54

Met het 2span heb ik echt naar die 12 km toe getraind ivm traject tijden in de marathon. Veel meer lukt (nog) niet.
En wat Roos zaterdag gaat doen, geen idee, ze gaat nooit alleen mee het bos in. Goed finishen is het doel en verder maakt het niet uit.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 09:06

sakvis schreef:
Heerlijk! Nu weet ik zeker dat ik me zaterdag geen zorgen hoef te maken over mogelijke inhalers.

Ben wel benieuwd wat we qua gemiddelde snelheid gaan doen. Ons 'thuisbos' is niet ideaal. Dus echt tempo rijden lukt nog niet. Maar goed, daar starten we impuls voor.

Ik heb zondag nog een stuk parcours verkend. En het viel me op dat de menpaden her en der wel smal zijn inhalen lukt daar echt niet.
Ik heb het stuk van Groompunt 1 tot het 10 km punt gelopen. Een vreselijk leuk stuk, heuveltje op en af veel snelle wendingen, maar pas wel op voor de boomwortels. En je komt ook leuke dingen tegen.
Afbeelding
Gelukkig zijn er ook brede zandpaden waar je tempo kunt maken en gemakkelijk kunt inhalen.
Ik moet als laatste starten dus voor inhalers hoef ik me niet druk te maken ;) .

Ik ga me aan het parcours aanpassen, waar je kunt draven gaan we draven. Ik heb geen idee hoe snel we gaan. Op de vlakke paden bij ons in de buurt halen we met gemak 14km pu. Of dat in Wateren ook gaat lukken? Dat we zullen het zien.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 09:17

Het parcours in Wateren is niet echt voor 14 km/u. Ik denk dat je de snelheid in de eerste 7 km mooi hoog kan zetten. Daar is het parcours vlak. Daarna is een deel wat technischer en zwaarder tot 12 km. Vervolgens weer een deel dat je paard tot rust kan komen. Nu het geregend heeft is de laatste 5 km minder zwaar geworden. Waarschijnlijk laatste 2 km langs de weg cq berm. Dat is prettig. Ik red de route met Nickey wel met 12 km/u maar dat is veel draf en galop met af en toe op adem stappen. Nick kent dan ook elk pad en dat is zijn voordeel. Pas vrijdag weet ik pas definitief Hoe de paden erbij liggen

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 10:18

Klinkt als een leuke en uitdagende route! Dat beeld is geniaal! Daar gaan ze zeker weten van 'snurken' want dat hoort niet in het bos thuis. Boomwortels kennen we in ons thuisbos ook. Soms zijn het hele trappetjes naar beneden geworden. Onder het zadel leuk als opsprong, wij rijden ze dus alleen maar als afsprong. Anders moet ik steeds de kar optillen :o Als afsprong kan ik gewoon blijven zitten

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 12:07

Dennis schreef:
Enkelspan voor de marathon wagen loopt Roos ong 9,5. Met het 2span rond de 12 (Roos en Benno, ik denk Roos en Deedee meer op onze gewone rondjes).
Maar rij weinig rondjes. Wij hebben geen bos ofzo, alleen maar rechte geasfalteerde polderwegen....

Hier ook alleen rechte geasfalteerde polderwegen.
Mag ik vragen hoe jij dan traint? :) Asfaltwegen zijn niet echt te vergelijken met bos natuurlijk.

Klinkt als een hele gave route in Wateren! Lijkt me erg gaaf om daar een keer te rijden. Moeten we er wel een vakantie aan vast plakken ben ik bang, is slechts 226 km. :=

Van alle mendurance wedstrijden zijn alleen Etten-Leur en Someren goed aan te rijden voor ons. Helaas zijn we voorlopig nog niet klaar voor een mendurance. Ik heb mijn pijlen gezet op volgend seizoen, maar ik ben benieuwd of dat gaat lukken.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 12:44

Niet :+ .

Roos loopt regelmatig dressuur en vaardigheid wedstrijden. Word t/m ZZ nivo getraind en heel enkel vliegen we eens het bos hier (route in het bos is 5 km ofzo, dus schiet niet echt op).
Vorig jaar eens een shet menrit mee gereden van 12 km, met redelijk mulle stukken, dat deed ze fluitend. En ook marathon in het 2span kwam ze gewoon helemaal fit over de finish (dus dressuur, vaardigheid, wegtraject van ong 5 km, en eentje van 10), is natuurlijk een andere belasting met af en toe wachten en knallen in de hindernissen).
Voorlopig ben ik dressuur rijder ;), en zie dit als leuk uitstapje.

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 13:01

Even iets anders tussendoor.

Ik ben op zoek naar tips en ideetjes voor de clinic/workshop voor op Paard & Koets.
We zijn dit jaar gevraagd om daar te komen. Een geweldige kans voor de sport. Het zal niet makkelijk worden want de ruimte is niet zo groot maar als we nee zeggen, komen we er nooit meer tussen.

Dus alle tips zijn welkom. Uiteraard hebben we ook mensen nodig om daar heen te gaan, dus aanmelden kan ook gelijk.

Topic loopt ook op menduranceforum.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 13:14

Lastig, ik zou het zo snel niet weten.

Wie heeft er hier ervaring met de Polar H7? Heel leuk, en als ik straks weet hoe het werkt is het vast geweldig, maar krijg hem nu nog niet aan mijn telefoon gekoppeld.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 13:50

Ik zag je berichtje op facebook Nicole.
Ik denk dat je meer in de theoretische hoek terecht komt als je een demonstratie wil geven. Wat in mij opkomt zijn dingen als uitleg over het trainen met hartslagmeter, uitleg over de keuringen, tips voor het trainen naar lange afstanden toe. Dat zijn tenminste dingen die ik graag zou willen horen als ik naar een demonstratie/uitleg over mendurance ga. Een en ander kan dan gedemonstreerd worden bij een combinatie die wat rondjes rijdt waarbij bijvoorbeeld vragen gesteld worden over de training en voorbereiding.

Sorry, chaotisch berichtje. Typt niet zo lekker op mijn telefoon, overzicht is een beetje weg.

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 15:16

Ik kom heel even binnenvallen :o

Maar wellicht ook dingen als hoe het werkt met koelen, op welke plek. En inderdaad het werken met een hartslagmeter, wellicht ook interessant hoe je naar lange afstanden toe traint (en hoe je daar een hartslagmeter bij kan gebruiken), hoe het werkt met starten, toegestane snelheden. Dat soort dingen zijn denk ik wel interessant voor het publiek. :)

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 15:24

Wat doet de endurance kant voor clinics/demo's, ik denk dat je daar al een flink stuk inspiratie uit kan halen. Heel veel anders is de mendurance ook niet.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 16:32

Ik heb tweemaal een clinical verzorgt op Paard en Koets. Ideeën genoeg maar we hebben maar een kleine piste dus echt rondrijden met een aanspanning wordt lastig

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 17:02

Ik las het op facebook inderdaad. Dan zou het meer een interactief praatje worden oid.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 17:17

Nou vandaag de eerste 25km van deze week gereden in loonse en drunense duinen.word een lekker weekje trainen danweek rust.en dan is someren jippie. Inderdaad bij paard en koets vertellen hoe een wedstrijd er aan toe gaat.trainen en koelen is echt per pony verschillend.ik koel niet vonden ze in ysselsteyn raar afgelopen jaar.koel alleen bij heel warm weer, mensen hadden na de wedstrijd in ysselsteyn dus zieke paarden klasse0 rijders.dus ben voorzichtig met koeltips

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 19:07

Hartslag meter werkt! Meteen even mee gereden met mijn jonkie die net betuigd is. Hartslag vloog soms alle kanten op als ze ff spanning opbouwde en weer af liet vloeien.
Verzorgmeisje heeft met Roos gereden, die waas heel stabiel in haar hartslag. Nog voordat ik het tuig er af had zat ze al onder de 60.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 23:11

Kom ff langs af en toe hoor Y;( voor ons hooguit volgend jaar ook pas mendurance ik blijf hopen dat het ons toch ooit weer eens lukt :P

Vwb clinic denk ik idd vergelijkbaar met de endurance clinics met de nadruk op dat het toch echt wat anders is dan een lange buitenrit als je een bepaald aantal km/uur wilt halen en als je meer km's gaat maken :)

Mbt koelen is alleen nodig als het echt warm is, anders raakt je paard eerder van de leg dan dat het wat toevoegt. Vreselijk om te zien als een dier onderkoelt raakt ;( Zie soms mensen zelfs over de achterhand koelwater gooien terwijl het amper 20 graden is dat is totaal niet nodig en zorgt alleen voor kramperige spieren en ellende. Met mijn pony's en ook paarden in endurance koelde ik eigenlijk helemaal niet tot een graad of 25 wel, gewoon netjes naar finish rijden en dan kun je vaak direct wel aanbieden. Na die tijd wel wat sponzen maar meer om ze er een beetje fatsoenlijk uit te laten zien bij de keuringen. Ik scheerde ze wel altijd (jachtmodel). Boven de 25 graden is het handig als je er voor de finish (500 meter) paar flessen overheen kunt gooien maar dan nog, als het niet lukt en je laat ze even bijkomen moet je met een beetje getraind paard ook wel op de juiste hartslag uit kunnen komen. DOe je dat niet heb je gewoon te snel gereden / te hoog tempo laatste 5 km en/of geen basisconditie... klinkt misschien hard maar zo is het wel.
Ik heb het dan over paarden/pony's met zo'n 50% arabisch/engels erin :)
Ollie''s beste prestatie was een 7e plek in een klasse II in een veld van 15, ja ze is vaak bij de 1e 3 geeindigd klasse I maar die 7e plek was voor mij echt top, die van Rizanta een 1e plaats in klasse 1 mendurance, die van Ushi een 35e in een veld van 80 :+ , Bente was al een hele prestatie als we de vetgate overleefden :):) en die van Nebraska was alleen al geweldig als ze het uitliep t/m klasse III ook al was dat met 10 km/uur }:0 maar hoe dan ook dat was ook een mega prestatie met een paard van 1.75 en geen goed trainingsgebied dichtbij.
Grootste uitdaging bij (m)endurance is vooral je eigen wedstrijd te rijden en je aan te passen aan het terrein en de mogelijkheden van je paard. Jij weet wanneer je je beste prestatie hebt neergezet en dat is niet afhankelijk van je plaatsing.
Dat maakt die sport ook zo mooi :D

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 00:02

Goed stuk Vanhuisuit. Ik heb vorig jaar op ysselsteyn ook een ongeschoren paard gezien die echt over erhit was. Het was toen plotseling warm. Ik heb Nickey ook een keer oververhit gehad in Zelhem op de klasse 2. Geen schaduw, 25 graden en al ons koelwater was warm geworden in de zon. Op het terrein was al het water op dus hij wou niet drinken. Hartslag bleef een uur lang 80. Geen pretje. Wou niks eten. Alles geprobeerd tot hij een pluk droog hooi tegen kwam. Toen ging het goed. Achteraf had hij gewoon even een infuus moeten hebben. Vanaf dat moment ging er in de klasse 2 en hoger altijd een partytent mee voor schaduw.
ik heb nog nooit een wedstrijd onder de 10 km/u gereden. Klasse 2 en 3 rond de 12 km/u en de laatste wedstrijden heb ik weer inputs gestart op 13 a 14 km/u. Someren hoop ik ring de 11 km/u. We rijden een stuk minder de laatste tijd

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-16 07:39

Keona je was hier heel dicht in de buurt, is voor ons op menafstand.

Napie, gisteren officieel te horen gekregen dat ik geen vrij krijg dit weekend. Het was te verwachten... Heel veel succes met de wedstrijd, maar met jaren ervaring zal dat vast wel goed komen!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 12:20

Ik ben ziek van de zenuwen. Het went nooit.....

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 12:23

Maar het gaat altijd heel goed bij jullie, dus komt echt goed hoor! Het wordt wel opeens warmer moeten mensen rekening mee houden (en vermeld jij vast wel in de voorbespreking ;-) )

He wat zonde Rivaldo

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 12:27

Ziek van de zenuwen, das toch nergens voor nodig? Het komt op mij over alsof alles heel goed geregeld is. Veel beter dan bij andere ritten /evenementen waaraan ik heb geprobeerd mee te doen.

Bij een mendurance demo zou ik ook iets doen met de voor of nakeuring. Demonstreren hoe dat in zijn werk gaat oid. Mocht je tegen die tijd nog een paard slachtoffer zoeken, kan je me altijd een berichtje sturen.