Als Romeo ergens bang van is, gaat hij zo voor de koets staan; / en dan loopt hij er al wijkend langs door En dan bekijkt hij dat enge ding zo geconcentreerd alsof het ding hem ieder moment kan gaan aanvallen om helemaal op te eten Als er aan de andere kant dan iemand begint te praten, of hij hoort daar iets, springt hij met 4 benen de lucht in alsof er een bom voor zijn voeten is gevallen
Gelukkig is hij over het algemeen wel heel koel in het hoofd Er vandoor vliegen heeft hij nog nooit gedaan, gelukkig maar! Als ik achter hem loop met de lange lijnen, maakt hij rechtsomkeert alsof hij bescherming komt zoeken bij mij Maargoed doet hij dat voor de koets niet zo! Zoals die van Jasia doet Romeo ook wel, zo even achterom kijken Best wel grappig!
Laatst bijgewerkt door sander_lotte op 15-07-09 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Ligt eraan waarvoor.. Als het écht iets engs is en als ze écht in paniek raken, ja dan kunnen ze niks anders..
Maar om nou keihard weg te rennen voor een bloemetje dat verkeerd staat, nee dat vind ik ook niet kunnen.. (helaas deed Poown dat vroeger wel altijd.. Levensgevaarlijk op straat )
Ik vind dat ook niet leuk hoor Evelli, en het komt ook weinig voor. Meestal kan ik haar wel tegenhouden. Maar als paarden écht op hol gaan, wat mij gelukkig pas een keer overkomen is ohz, dan houd niemand ze tegen.
echt vandoor n**ien is niet echt fijn nee.. toch moet ik zeggen dat dids dat onder het zadel 2x gedaan heeft.. (5 meter ver ofzo) de 1e keer hadden we een vrachtwagen met oplegger op de hakken op volle toeren (kerel was boos ofzo) toen had hij van mij álle recht om te gassen echt waar.. (paard dan he ) andere keer was om een hónd was ik niet zo happy mee, doet hij nu niet meer gelukkig
@hafjelinger; dagen verslapen is zonde hoor (zegt zij die gisteren om 11uur pas wakker werd )
echt er vandoor gaan gelukkig nog nooit meegemaakt. Cindy had er ook een handje van zo maar 1 pas vooruit te springen en dan doodnormaal weer verder te lopen. Ferro is eigenlijk van weinig onder de indruk wil af en toe wel eens een paar pasjes zijwaarts doen voor bijv grote trekker met spuit.
mijn nrps onder het zadel dook wel gewoon een steile dijk af omdat er aan de andere kant een grasprietje verkeerd stond (was geen leuk paard om mee buiten te rijden).
Dat zo lopen / komt me wel bekent voor. Kont van het gevaar af en kop er naar toe om het te bestuderen maar ik laat ze niet toe om midden op de weg te lopen. Bij echte schrik springen ze een meter op zij (meestal dan tegen z'n spangenoot aan) maar er echt vandoor naaien doen ze niet. Wel een tijdje terug van achteren benaderd door een vrachtwagen met een hele vreemde klapper achterin die ik ook niet kon thuisbrengen. Toen zijn ze aan de ren gegaan. Gelukkig gewoon recht vooruit over het fietspad. Dat hou je niet tegen en daarbij had het ook als nadeel dat we naast die vrachtauto bleven rennen.
sander_lotte
Geplaatst: 15-07-09 11:56
@ Napie: Inderdaad, Romeo houdt zijn kont ook steeds van het gevaar af, en het is bijna niet te geloven hoe geconcentreerd hij het 'gevaar' dan bestudeert! Ik laat hem ook wel niet midden op de weg lopen, dan heb ik nog liever dat hij heel scheef loopt, maar wel op de plaats waar ik het wil. Nu heb ik ook nog iets van: "Ach, hij is nog jong, hij is nog maar net beleerd, dan kan hij niet alles correct doen." Zolang hij over het algemeen correct loopt, is het voor mij voorlopig ok.
Wat raden jullie trouwens aan voor het bit? Ik rij nu gewoon met een enkelgebroken trens, maar wat vinden jullie ervan om hiermee te mennen? Is het misschien beter om een liverpool of iets dergelijks aan te schaffen?
Ik vind het fijn om mee te mennen. Ze zeggen dan dat je te weinig controle hebt, maar dat vind ik niet. Ik kan er alles mee Kelsey luistert er goed naar. Dus ik heb zoiets van whatever.
ik men met een liverpool, vind de notenkrakereffect van een enkelgebroken trens niets voor mijn minimerrietje
sander_lotte
Geplaatst: 15-07-09 12:18
@ hafjelinger: ja inderdaad, dat heb ik ook al gehoord, daarom dat ik mij die vraag stel... Romeo luistert er ook vrij goed naar, maar ik twijfel een beetje omdat ik het praktisch nergens hoor dat er met een enkelgebroken trens gemend wordt.
b485
Geplaatst: 15-07-09 12:38
Ik men ook met een enkelgebroken trens. Heb ook een tijdje met een liverpool gement, maar daar ging mijn pony van steigeren.
Petra kan op meerdere manieren schrikken. Ofwel gaat plooit ze zich in een ) met het hoofd geconcentreerd naar het akelige ding om er dan briesend en snuivend langsdoor te wandelen. Meestal is dit als ze iets eng gezien heeft (overlaatste een groot stuk karton op de weg). Ofwel gaat ze een paar passen aan het rennen door bijvoorbeeld een plots eng geluid. Ik kan haar dan wel goed terugnemen. Ofwel (bij iets heel eng) er zo snel en zo ver mogelijk vandaan.
Dit laatste hebben we 2 weken geleden voorgehad. Ik kwam voorbij een weide met herten. Juist in de hoek van de weide (verscholen achter hoog onkruid) zat zo een hert en sprong weg. Petra schrikt, draait weg; in en door de gracht langs ons. De koets volgt in de gracht. Als Petra uit de gracht kwam is ze op haar zij gevallen, koets dus ook op de zij. Ik (men alleen) spring van de koets uit de gracht (gelukkig zonder water) naar Petra toe. Ze komt recht maar de koets blijft op zen zij liggen. Pony gerustgesteld en beginnen uitspannen (hulp gekregen van een vriendelijke voorbijganger). Petra stond lichtjes te trillen, maar bleef staan. Koets uit de gracht, pony terug opgetuigd, bomen terugvastgezet (waren een beetje losgekomen), terug ingespannen en verder gegaan. Ik was serieus geschrokken, maar pony heeft er niks aan overgehouden (geen wondes, geen trauma's). Ondertussen ben ik al terug met de koets weggeweest en alles ging goed. We beginnen zelfs vooruitgang te maken op de watervrees. De komende weken ga ik wel die weide met herten vermijden
Ik men er ook mee Charmer accepteert geen stang, hij wordt er bang van en gaat vluchten. Dus dikke onzin dat je meer te zeggen zou hebben met een stang, de mijne wordt er bij voorbaat al bang van dus laat staat hoe hij vluchten gaat als ik aantrek.
Hij is er wel op beleerd maar heb thuis toen snel een trensje ingehangen. Hij loopt er super op
Tja jouw keuze. Ik persoonlijk vind Bitloos mennen op de openbare weg een NO-GO je hebt al minder middelen dan onder het zadel om dan ook nog eens het bit weg te halen Maar let op! Dit is mijn persoonlijke mening
Ja maar onder het zadel heb je directer contact met je paard dan dat deze 2 meter voor je staat voor de wagen jij kan nog makkelijk het halster pakken oid, probeer dat eens snel als je op de bok zit
dat is waar. En toch denk ik dat ik het met Kelsey wel zou aandurven. Niet op wedstrijden ect. maar recreatie wel.
avaluna
Geplaatst: 15-07-09 17:37
Mij lijkt het best eng, paardjes zijn heel gevoelig in de mond, maar mijn menbitten zijn allemaal flink bekleed , mondjes zijn zacht als boter, maar just in case vind ik het wel fijn dat er een stang inhangt
sander_lotte
Geplaatst: 15-07-09 18:13
Romeo is ook erg gevoelig in de mond, ik denk dat ik dat enkelgebroken trensje er dan toch nog even in ga laten zitten. Bitloos riskeer ik sowieso niet, dan zou ik me echt machteloos voelen op die bok. Maar ik kan me wel voorstellen dat het wel leuk rijdt. Zolang er geen gevaar is, waarom niet?
vraag me af of bitloos mennen wel zoveel vriendelijker is dan met bit. De neus is het gevoeligste stukje van het paard (en oren) en een neusbeen is super dun bot. Gaat je paard er vandoor dan heb je nog een weg en dat zijn je teugels, en kraak je zijn neus. dan maar een bitje erin (wat zo zacht is als de ruiterhand)
sander_lotte
Geplaatst: 15-07-09 20:13
@ Ykja: daar is wat van aan ja, daar volg ik je wel in. Ik denk wel dat je niet bitloos gaat mennen als je paard er soms nog vandoor gaat. Ik ben natuurlijk wel voor een bitje(ik heb ook nog nooit bitloos gereden, dus ik weet niet hoe het voelt), maar ik ga mensen zeker niet nawijzen als ze zonder bit rijden. Als ik gereden heb, gooi ik soms mijn zadel af en ga ik even zonder zadel uitwaaien in het bos.(daar kan soms ook een rengalopje tussen zitten) Maar hiermee doe je net waar je je goed bij voelt. Als mensen hun paard zo goed vertrouwen dat ze bitloos kunnen rijden, lijkt me dit alleen maar aangenaam voor het paard...
Bitloos mennen ik weet het niet, lijkt me niks. De rest doe ik wel zonder, en zeker als kleine kinderen komen rijden lekker met hetb halster om laten rijden, dat gepluk in de mond hoeft niet, maar mennen, als ze gaan gaan ze toch wel met of zonder bit, maar het gevoel lijkt mij ook niet echt fijn. Daarbij met bitloos rijden gebruikte ik vooral mijn zit en stem om te sturen en tempo te bepalen of de teugel tegen de hals of van de hals, met mennen is dat wat moeilijker zo niet onmogelijke.
Manon was echt gaaf gisteren dankjewel nog daarvoor.