Bij Jimmy heb ik altijd gedaan alsof hij normaal was, oeps. Net als nu bij de jonkies, ik doe alles ervan uit gaande dat ze het gewoon accepteren. Bij jimmy wel alles rustiger en vaker herhalen voordat je een stap verder kunt, dus beleren heeft een jaar geduurd. Nooit in de bak werken, want dan vrat hij zich op (te weinig afwisseling was dodelijk voor Jimmy, althans qua omgeving) Nooit op stal want ook dat was een stressfactor, hij moest weg kunnen. Magnesium voeren, moet ik bij Ydroj maar eens gaan doen, want bij Jimmy hielp dat, maar beiden hebben/ hadden ook een typisch uiterlijk van vervetting, terwijl ze niet meer eten/ aten dan gras.
Veel bezig zijn met tutten wandelen en dubbele lijnen buiten in het bos, veld en dorp.
Jelle: hoe vaak ben je met hem bezig? Ik herken namelijk heel veel in je verhaal met tum.. maar nu ik het niet meer dagelijks doe of om de dag maar nu 2x per week gaat het super
Vandaag wilde ik gaan mennen maar helaas, rivaldo is niet goed.. bij het borstelen bij zijn rechter bibs zijkant en bovenop merkte ik dat die spier erg gespannen was en hij er erg gevoelig op was.. Dook ook onderuit met zijn kont. In de bak in draf liep hij ook stijf, niet kreupel.. Daarna gemasseerd,ingesmeerd, gewandeld en zijn regendeken opgedaan.
Donderdag had hij hard gewerkt en meestal lopen ze elke dag wel een keer, maar zo af en toe sla ik een dag over zoals gisteren. Ook als ik de regendeken op deed was het de volgende dag zo heet dat de deken niet fijn was. Ik vermoed dat hij door het werken en dan vrij en koude regen toch last kreeg .. Maar helemaal zeker weet ik het niet
tallechie
Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-10 20:55
Heb nog wat foto´s van afgelopen zaterdag en van de nieuwe kar.
Ik heb dus geen foto´s van onderweg, omdat het niet helemaal goed ging.
ik zou persoonlijk nooit zo snel zo'n maat kiezen om aangespannen mee te rijden, maar goed, vaak kom je net wat anders tegen dan je zoekt...
om zowel aangespannen als onder het zadel mee te rijden vind ik rond 1.65 een hele mooi maat denk ik... maar omdat mijn merrie zoveel lijf heeft pas ik daar ook nog prima op met mijn lange benen... ik ben zelf 1.76...
edit< maar als ze fijn aan de hulpen staan en fijn in de mond zijn hoeft de maat ook niet veel uit te maken...
Veale maakt wel misbruik van zijn maat en gangen. Gaat wel steeds beter maar kan hem maar moeilijk uitzitten.
Ik ging ook voor max 165, maar kon deze toch echt niet laten staan.
Heb wel gezegd dat de volgende wel kleiner moet zijn, dan kan je wat makkelijker wenden, maar kun je er ook makkelijker opkomen.
Ik merk het in de vaardigheid en marathon, dat ik toch andere lijnen moet rijden
Veale is dus nog niet fijn aan de hulpen ohz voor de kar wel. En heb hem ook voor het mennen gekocht
Nouvel
Geplaatst: 07-08-10 21:53
als je 'm voor de wagen dan maar fijn hebt, dan ben je al een heel eind!
mijn volgende moet als het lukt ietsjepietsje groter zijn, maar vooral wat makkelijker onder 't zadel... ik zou graag weer eens lekker dressuur rijden en af en toe eens een wedstrijdje starten...
Is ze niet makkelijk onder zadel dan? Wat zijn de problemen dan als ik vragen magen?
Ik vind het echt een stoer paard
Nouvel
Geplaatst: 07-08-10 22:04
heel veel spanning...
tallechie
Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-10 22:10
Oke dat is vervelend, dat had ik met veale in het begin ook. Bij Veale lag het meer aan mij. Gaat steeds beter nu.
Maar ohz durf ik hem niet mee te nemen naar een vreemde plek of wedstrijd
Volgens mij klopt mijn stand met de winstpunten niet bij de Knhs
VanHuisUit
Geplaatst: 07-08-10 22:23
@Tallechie ben zo benieuwd naar je nieuwe wagen maar er schijnt een storing te zijn op http://www.mijnalbum.nl ik moet dus geduld hebben. Nooit gedacht dat ik een IM-topic zou maken maar had een verhaaltje geschreven voor Han, over Simba.
Een vriendin van me had destijds een paard van ruim 1.80 en dat was net een muisje, hij was met rijden veel makkelijker dan mijn kleine Happiness van 1.62 Persoonlijk vind ik wat kleinere paardjes fijner, puur vanwege de omgang, niet zozeer voor het rijden. Jarava van de stalhouderij is geloof ik 1.85 maar die is een stuk makkelijker te hanteren voor de wagen dan Zaar met haar 1.62 of zoiets. En Stan was maar 1.56 (wel een enorme voor een haflinger) maar daar hield ik met al mijn zogenaamde ervaring helemaal niets aan
@Dennis, nieuwe pony's daar beginnen we voorlopig niet meer aan. Heb voorlopig wel genoeg gedoe gehad dit jaar zeg. Traffor, Amigo, Snuit en nu Sim dood. Wat een jaar. En we zijn nog maar in augustus.
Het regent hier ongelovelijk. Ben blij dat ik morgen Freddy op ga halen. Kan dat mannetje tenminste weer lekker op zijn stalletjes staan. Op de wei waar hij nu staat (en het trouwens volgens mij in principe prima heeft) kan hij niet schuilen. Als het regent zie ik hem pal tegen zo'n groot paard aanstaan. Hij is natuurlijk wel een slimmie
Dus of even geduld hebben of ik moet ze je even mailen.
Weten jullie ook een mail adres van de knhs?
Mijn standen kloppen niet. De standen zijn bijgewerkt tot 22 juni. Uit mijn proefjes kom ik dan op 2 wp, na 22 juni zouden er nog 3 bijkomen en dan zou ik op 5 staan. Maar bij de kns staat er tot 22 juni 4 wp.
Ik heb een verklaring, als ze het namelijk tot 23 juni hebben bijgewerkt dan zou ik 4 wp, net zo als hun nu hebben en dan zou er nog 1 bij komen en dan heb ik 5 wp.
Volgens mij heb ik ook 5 wp.
Nouvel
Geplaatst: 07-08-10 22:38
tallechie, ik dacht ook dat ik het wel goed zou krijgen met de tijd, maar ik ben nu 4 jaar bezig, en ze heeft wel duidelijk vooruitgang geboekt, maar ze blijft teveel dagen te hebben dat ik er dressuurmatig onder het zadel gewoon niks mee kan... combinatie van gevoelig rug en probleempje 'tussen 'r oren'... Voor de wagen is onbelast werk, dus dat gaat haar veel beter af...
vhu, hier ook veel regen vandaag, was eind van de middag tot op m'n onderbroek doorweekt met hond uitlaten en paarden binnen halen...
ik heb geen idee of mijn standen kloppen, kijk eigenlijk nooit... maar de ene vereniging is wel sneller met uitslagen doorgeven aan de KNHS dan de ander, daar wil het ook nog wel eens in zitten...
Laura balen zeg.. Nouvel, ik vind de foto's echt heel gaaf, die eerste geeft ook een heel fijn beeld. Tallechie ik kan ze helaas ook niet zien dus zal ook wel geduld moeten hebben
Verschil tussen ohz en voor de wagen durf ik echt niet te zeggen. Jenna is 1.16 hoog en daar ga ik niet op zitten. Vind ik eigenlijk wel jammer.
Ik heb een aantal jaar gereden op 2 pony's van 1.43 en 1.44 hoog. De een (New Forest Belle) zat heerlijk als je ging doorzitten, de ander (arabier Michja) totaal niet. De arabier werd verkocht, de NF bleef nog even. Ik was ook 18 dus moest ik over. Reed ik daarna op een paard (Ruberlina H aka Sjimmie) van 1.73.. Das best hoog! Ik had echt een krukje nodig om op te kunnen stappen, kwam met geen mogelijkheid bij de stijgbeugels! Maar het was zo'n lieverd en ze was zooo heerlijk te rijden...
En angst: dat kent mijn pony maar al te goed. Toen ik haar kocht was ze enorm angstig. Kon nog niet mijn hand door m'n haar halen of ze stond stijf achterin de stal. Gelukkig is dat met héél veel geduld en tijd een heel stuk beter geworden, maar nog gebeurt het wel eens dat ze weer achterin de stal schiet omdat bijv. mijn vriend te hard komt aanstormen, of de stalhouder die een kijkje neemt in de stal. Van hem moet ze ook echt helemaal niets weten.
En regenen valt hier nog wel mee. Zijn vanmiddag in de tuin bezig geweest (Verticuteren, kale plekken inzaaien) dus van mij mag het wel (zachtjes dan). Heb nu wel ineens allemaal vogels in de tuin, die vinden dat graszaad natuurlijk een heerlijk maaltje
Jenkins
Geplaatst: 08-08-10 02:36
zo net op me telefoon 2 pagina's bijgelezen nu is het tijd om te gaan slapen!
Rot laura dat riv niet goed loopt!
En al die verhalen over moeilijke pony's... Goh wat heb ik t makkelijk met sil! Maar dt komt denk ik toch ook wel door onze band. Soms denk ik wel eens dat sil mij meer vertrouwd dan ik hem sil kan best moeilijk, angstig en paniekerig zijn.... Maar als ik he leid is er niks aan de hand. Voorbeeldje: stalgenoot wou vliegennetje om doen bij sil.. Maar kon niet eens in de buurt komen.. Hij flipte helemaal. Maar als ik t ding vast heb is er niks aan de hand. En daarom is sil zo heerlijk en me beste maatje
Lacuna
Geplaatst: 08-08-10 10:46
Even een ego-post Ik heb zo'n fijne eind-van-de-week gehad:
Donderdagmiddag Zoë voor de wagen, ze ging echt super. Was voor haar de 3e keer, en mn vriendin die samen met Zoë aan het leren is heeft haar zelf gemend . (ik liep ernaast met fotocamera in de ene hand en longeerlijn in de andere hand)
Vrijdag alles in orde gemaakt voor de rit van zaterdag. Zou met Sunny gaan, en diezelfde vriendin ging mee als groom. Ik wilde haar ook lekker zoveel mogelijk menervaring op laten doen, zodat ze straks heerlijk en veilig met Zoë op pad kan. Nou... Dat is gelukt! Sun was ontzettend braaf, heerlijk licht in het mondje en op een opstart-drammetje na heeft hij superbraaf gelopen. (hij probeert altijd ff of hij misschien toch niet voorop mag lopen...) Bij de 3e (en laatste) stop heb ik mn stoute schoenen aangetrokken en ben ik bij iemand op de kar gekropen die een klavertje 3 Friezen voor de wagen had. Gewoon, omdat ik eens wilde weten hoe je dat nou vast hebt zitten, en hoe je dat doet met je leidsels enzo. Dus ff praatje gemaakt, vraagt hij of IK misschien het laatste stuk wil mennen... uhhh, ja, ja natuurlijk!! Meteen even naar mn vriendin gelopen, gevraagd of zij het zag zitten om Sun alleen naar de uitspanplaats te mennen, en ze reageerde bijna net zo enthousiast als ik toen mij gevraagd werd of ik de friezen wou mennen, dus dat zat wel goed. Wauw, wat was dat machtig zeg! Ik voelde me als een klein kind in Disneyland! Heel voorzichtig, de menner hield zelf de leidsels ook in handen mocht ik iets verkeerd doen. hier dus op de stop, krijg ik de uitleg hoe ik de leidsels vast moet houden en hoe ik moet sturen enzo. Was nog erg moeilijk hoor! haha! En hier, helemaal achteraan, dat zijn wij!
Ik had heel erg veel moeite om het middenvoorpaard ook middenvoor te houden, haha. Die ging over de weg alsof zowel menner als paard een fles whiskey op hadden. Ook moest ik er nog even aan wennen dat er nog een paard VOOR de andere twee liep, dat paard heeft dus heerlijk geknuffeld met de persoon die achterop de wagen stond die voor ons reed... Sorry... Ook het sturen was erg ingewikkeld, moest echt nadenken welk leidsel waar en wanneer waarnaartoe moest om welke kant op te gaan... Maar, we zijn veilig aangekomen, geen auto's van de weg gereden, geen stoeprandjes geraakt EN ik heb zonder hulp van de menner de paaltjes-slalom van de wegversmalling gereden! Was heel erg trots op mezelf, haha!
Zodra alle foto's binnen zijn, maak ik even een fototopicje.