Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Concorde schreef:Ik heb vorig jaar een paar keer gestart met een tuigpaard onder het zadel (Egberdina's Unitas). Je rijd met een hele groep in de baan, moet vervolgens op nummer naast elkaar opstellen. De jury inspecteert de combinaties (lopen er langs). Vervolgens krijg je de mededeling dat je 'af mag rijden'. Iedereen stuitert/draaft dan weg, en probeert een beetje de ruimte op te zoeken om te zorgen dat de jury alle paarden goed kan zien. Je rijd in principe gewoon buitenom over het veld. Na een tijdje zal de ringmeester aangeven dat er van hand veranderd kan worden, je rijd dan achter elkaar aan over de di![]()
agonaal.
Uiteindelijk roept de jury de volgorde van opstellen om. Vaak moeten de eerste paar geplaatsten nog een keer overrijden. (hele grapje weer opnieuw maar in het kort) Dan komt men tot de definitieve plaatsing en volgt de prijsuitrijking. Daarna doe je nog een ereronde (netjes achter elkaar blijven!)
Als je staat opgesteld heb je een hulpje nodig die je paard kan vasthouden, deze draagt witte voorbrengers kleding of een pak. De paarden dragen meestal dubbele ijzers of ander speciaal beslag.
Zo ziet 't eruit![]()
Het is ontzettend leuk om te doen, maar tis wel gemakkelijk als je een beetje handig rijden kunt. De paarden worden meestal hardstikke heet en zijn niet allemaal leuk en braaf, kun je je paard niet de baas dan kan dat best gevaarlijke situaties geven. Je hoeft natuurlijk 'alleen maar' rondjes te rijden, maar persoonlijk kan ik beter 10 M proeven achter elkaar doen, want na 1 tuigpaard kan je mij echt uitwringen, en je staat stijf van de spierpijn

(hoewel ik het wel tof zou vinden..)
De keuringstoppers zijn vaak niet goed voor de wedstrijden.
En ik heb de foto's van jouw paardjes gezien, ik zou zeggen, rijd lekker zoals je nu bezig bent, je bent al bijna 2 jaar bezig met ze onder het zadel te beleren en ze een beetje dressuurmatig te laten lopen, het zou zonde zijn om dat werk aan de kant te gooien voor zoiets.
Neonlight schreef:Keuringspaarden en concourspaarden zit ook nog een enorm groot verschil in.De keuringstoppers zijn vaak niet goed voor de wedstrijden.
En ik heb de foto's van jouw paardjes gezien, ik zou zeggen, rijd lekker zoals je nu bezig bent, je bent al bijna 2 jaar bezig met ze onder het zadel te beleren en ze een beetje dressuurmatig te laten lopen, het zou zonde zijn om dat werk aan de kant te gooien voor zoiets.
Natuurlijk zou je wel een veulen bij de merrie kunnen fokken en die wellicht over een aantal jaar kunnen uitbrengen.

)
En beide dagen was ik niet laatste in het damesnummer.
Ik kijk echt uit naar Dordrecht, waar good-old Michael weer meegaat.
Neonlight schreef:Hee leuk, ook een belgische deelneemster. Ik hoor dat jullie wedstrijden altijd enorm gezellig zijn!
? Staan we zo bekend om onze fantastische (hm hm) sfeer
?
.
En vooral niet teveel druk op de teugels, vaak willen ze er precies op gaan hangen. En thuis trainen met de spaanse ruiter. 0ojannekeo0 schreef:Ik ben vandaag in Vlijmen wezen helpen/kijken/fotograveren. Was weer een mooi concour.
Neonlight schreef:Geert Adams heeft in Belgie veel wedstrijden gereden. Degene die Geert helpt met trainen is de zwager van de eigenaar van de hackney's waar ik mee rijdt. Hun gingen regelmatig mee naar de wedstrijden in Belgie.![]()
En wat betreft je probleem, het is lastig, want in de ring kun je weinig doen. Gebruiken jullie wel een opzet? Wat ik doe is regelmatig korte ophoudinkjes maken met de buitenteugel, heel snel achter elkaar als ze willen zakken. Omhoogrammelen noemen wij dat.En vooral niet teveel druk op de teugels, vaak willen ze er precies op gaan hangen. En thuis trainen met de spaanse ruiter.
En je hebt foto's kunnen maken van een redelijk gelijk lopend span, wist niet dat dat mogelijk was bij die 2.