[AR] [NH] boerenverstand of NH?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 23:40

Imaverol??

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 23:42

Pipo schreef:
Tijdens het ontwormen en bijv. bekappen gewoon even insmeren met Olie. Gaat het mee weg, en het werkt prima.

Als het zo gevaarlijk is Anya...........waarom zijn er dan zo weinig paarden met kanker terwijl het zo veelvuldig bij opfokstallen gebruikt word?

Mag ik ook antwoord geven Haha!?

De gifstoffen hopen zich op in de lever. Daar merk je de eerste jaren niet zoveel van, maar ze slopen steeds een klein stukje van de lever en zorgen ervoor dat die zijn taak niet goed meer kan vervullen. De paarden die dit hebben, presteren onder de maat, maken de verwachtingen niet waar, hebben vage klachten, maar het is heel moeilijk om de oorzaak op te sporen. Het is net hetzelfde als met vergiftiging met jacobskruiskruid, dat tast ook de lever aan maar ook dat heb je niet gelijk door, merk je ook alleen maar vage dingetjes, maar het beinvloedt de prestaties wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 23:43

Lovely schreef:
Imaverol??

Yep, thanks...........had bijna ivermectine ingetypt Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 23:44

Pipo schreef:
Yep, thanks...........had bijna ivermectine ingetypt Haha!

Da's wormmiddel, gaat aan de voorkant erin Haha!.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 23:46

Pipo schreef:
200 paarden in de opfok, en dan moet je ze tegen schimmel behandelen.............ben benieuwd hoe jij dat zal doen.

enten

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 23:47

Lovely schreef:
Enten, want dat is het dichtst bij de natuur .

maken ze anti-stoffen aan. As simple as that. Maar ik zou alleen enten als ze al schimmel hebben. Dan maken ze namelijk sneller anti-stoffen aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 23:52

Anya schreef:
enten

Ik krijg een heel sterk pennygevoel bij je antwoorden in dit topic.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 23:56

Pipo schreef:
Ik krijg een heel sterk pennygevoel bij je antwoorden in dit topic.

enig idee wat imaverol kost? En hoeveel werk dat is. Ik wist het wel. Enten is snel en als ik de uren meereken die het kost om olie of imaverol te smeren op 200 veulens, dan is enten ook goedkoper Lachen

kwestie van rekenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 23:57

Anya schreef:
maken ze anti-stoffen aan. As simple as that. Maar ik zou alleen enten als ze al schimmel hebben. Dan maken ze namelijk sneller anti-stoffen aan.

Olie of Imaverol gebruik je ook alleen als ze schimmel hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 23:59

Anya schreef:
enig idee wat imaverol kost? En hoeveel werk dat is. Ik wist het wel. Enten is snel en als ik de uren meereken die het kost om olie of imaverol te smeren op 200 veulens, dan is enten ook goedkoper Lachen

kwestie van rekenen.

Nee, want enten moet je een veearts voor laten komen. Voor Olie laat je ze gewoon door de stal heen lopen en smeer je het zo met de kwast erop.

Ik ken zelfs een stal die het melkgedeelte had omgebouwd, waardoor de jonge paarden van de ene stal naar de andere door die gang liepen. Daar werden ze ontwormt en gelijk nagekeken.

Als je voor zo hele dag een veearts moet inhuren.......

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 23:59

Pipo schreef:
Olie of Imaverol gebruik je ook alleen als ze schimmel hebben.

zie boven:
ik herhaal... ik ent alleen als ze al schimmel hebben. Dan hoef je niet te imaverollen en de schimmel gaat sneller weg en ze hebben voor heel lang weerstand opgebouwd.

Héél mooi SP OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 00:03

Anya schreef:
zie boven:
ik herhaal... ik ent alleen als ze al schimmel hebben. Dan hoef je niet te imaverollen en de schimmel gaat sneller weg en ze hebben voor heel lang weerstand opgebouwd.

Héél mooi SP OK dan!

In een koppel gaat de weerstand weer rap weg.
Overigens werkt enten absoluut niet in alle gevallen, en olie wel Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 00:05

Anya schreef:

Nou nee, die spuit je in, daarom heet het enten en geen genezen OK dan!.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 00:09

Lov, ik begreep juist dat je een verzwakte ziektenverwekker in spoot, en dat het paard daar anti-stoffen door aanmaakt? Is dat hier niet zo bij dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 00:19

Huertecilla schreef:
+:)+

Er begint zich een structuur te ontvouwen: zie ik het nu goed dat de tendens is dat de 'voorstanders' van boerenverstand ook voor e-shocks tegen luchtzuigen en afgewerkte olie tegen mok zijn, vóór verzamelen achter een bit zijn en dressuur voor Klassieke Dressuur aanzien?? Nâh wat dan nog; zal ook wel naar Rome leiden Verward Naar het schijnt is Napels ook heel mooi

.

Bah wat maak jij vervelende aannames zeg

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 00:23

Huertecilla schreef:
@Sanne: als ik Van Loon goed begrepen heb is nageelflijk de manier van aan de teugel rijden is en zoals ik het begrepen heb is dat 'aan de teugel' mogelijk met elk hulpmiddel waarmee je kontakt met de voorkant van het paard kunt houden, zelfs een wortelstok dus. Let wel, ík kan dat niet!
Zoals Van Loon verzamelen hanteert lukte me dat wel op een bitless bridle prima en hoewel dat nog achter mijn horizon ligt, zou het op een touwhalster niet veel anders moeten zijn.

Natuurlijk kan je verzamelen met halster (ook zonder iets aan het hoofd, dus ik ben het niet helemaal eens met die definitie), maar ik wilde alleen maar even aangeven dat nh niet gaat over dat perse met halster gereden moet worden, wat sommigen lijken te denken. (met touwhalster is trouwens soms moeilijk door de grote knoop, waardoor je geen contact krijgt als de teugels opneemt)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 00:24

promptertje schreef:
Lov, ik begreep juist dat je een verzwakte ziektenverwekker in spoot, en dat het paard daar anti-stoffen door aanmaakt? Is dat hier niet zo bij dan?

Dat is vaak als je preventief ent, maar enten tegen een ziekte die zich al reeds ontwikkeld heeft, is niet hetzelfde volgens mij? Dan nog vind ik enten voor iets wat er al is nogal vaag, dat heet bij ons gewoon wegspuiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 00:26

HC schreef:
@Sanne: als ik Van Loon goed begrepen heb is nageelflijk de manier van aan de teugel rijden is en zoals ik het begrepen heb is dat 'aan de teugel' mogelijk met elk hulpmiddel waarmee je kontakt met de voorkant van het paard kunt houden, zelfs een wortelstok dus. Let wel, ík kan dat niet!
Zoals Van Loon verzamelen hanteert lukte me dat wel op een bitless bridle prima en hoewel dat nog achter mijn horizon ligt, zou het op een touwhalster niet veel anders moeten zijn.

Verzameling staat vrij hoog in het Skala en is iets anders dan een paard dat in de krul loopt. Verzameling ontstaat ook niet aan de voorkant van het paard, daar zit slechts een begrenzing. Maar hoe wou je dat met een wortelstok doen, ik ben daar wel nieuwsgierig naar...

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 00:30

hetzelfde als met een bit, begrenzen
Heb het afgelopen oktober nog gezien in keulen. Man reed zonder hoofdstel en zadel in een vrij snelle galop door de bak, toen hij zichzelf oprichtte, begon het paard verzamelder te galoperen. Daarna deed hij idd met behulp van twee stokjes een passage, heel gaaf om te zien.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 00:35

Dat wat Sanne beschrijft heb ik ook gezien, misschien heb ik het zelfs wel op video. Ook wel een piafferende quarter gezien een paar jaar geleden, zonder bit, hoofdstel of halster, paard ging echt zitten hoewel de tact wel wat beter had gekund. Voor mij is dat allemaal wat te hoog gegrepen, ik ben al blij als ik mijn dravertje licht en nageeflijk kan rijden - mét bit.

Ik moet het parelli nageven dat hij daar in level 2 ook mee begint, met nageeflijkheid met bit, de mensen moeten vooral eerst met touwhalster leren rijden om te leren stoppen met aan de teugels te hangen. De mensen die hier echter meediscussieren, hangen al heel lang niet meer aan de teugels, schat ik zo in *LOL*.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 00:46

sanne83 schreef:
hetzelfde als met een bit, begrenzen
Heb het afgelopen oktober nog gezien in keulen. Man reed zonder hoofdstel en zadel in een vrij snelle galop door de bak, toen hij zichzelf oprichtte, begon het paard verzamelder te galoperen. Daarna deed hij idd met behulp van twee stokjes een passage, heel gaaf om te zien.

De oefening is nog niet zo moeilijk te rijden, maar er komt in een dressuurproef heel wat meer bij kijken. Met behulp van stokjes kan je alle paarden leren passageren.

Daarnaast doe je in de klassieke dressuur jezelf ook oprichten als je het paard terug wil laten komen, alleen zijn deze hulpen veel kleiner en daardoor onzichtbaar.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 00:47

Lovely schreef:
Nou nee, die spuit je in, daarom heet het enten en geen genezen OK dan!.

Eh dat zou ik nog meer even nalezen in het groene boekje voor hoe entingen werken Knipoog
de enting is een verzwakte schimmel. Hebben ze het niet, dan maken ze anti-stoffen. Hebben ze de schimmel al wel, dan maken ze anti-stoffen sneller omdat de verzwakte schimmel dat makkelijker maakt.

en een quote maar weer, uit het stukje preventief en curatief middel tegen schimmel (let ook op de bescherming van minimaal 9 maanden, betere score als een rhino-enting zou ik zou zeggen). Met betrekking tot curatief staat er:

Citaat:
De enting tegen huidschimmel is de nieuwe therapie met de hoogste genezingskans bij het paard. Het verkort het genezingsproces in vergelijking met vroegere methoden met meerdere weken en zorgt daardoor voor minder ongemak. Daarnaast geeft de vaccinatie (enting) een bescherming in de toekomst voor ten minste 9 maanden.
Laatst bijgewerkt door Anya op 20-06-04 01:01, in het totaal 1 keer bewerkt

memory

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 01:01

Citaat:
Maar hoe wou je dat met een wortelstok doen, ik ben daar wel nieuwsgierig naar...

Zo ongeveer Knipoog :
Afbeelding

Wat ik me eigenlijk ook nog afvroeg was het volgende... Wat voor beeld hebben jullie eigenlijk van NH. Welke demo's heb je ervan gezien? Heb je er wel eens demo's van gezien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 01:03

Goh wat kijkt dat paard er blij bij Scheve mond

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 01:03

Memory, ik heb zelf meerdere malen demo's van Voest gezien, en van meerdere PNH-instructeurs. Nora op haar Arabische merrie die jij hier in Neuss op de foto hebt gezet, heb ik ook al een keer of 3 aan het werk gezien. Op de foto is er geen sprake van verzameling, maar het is verbazingwekkend om te zien wat dit pas 17-jarige meisje wél allemaal kan Lachen.