[AR] [HK] Mendurance praat topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MiniEqui

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 09:53

@L_rivaldo: wat ziet dat er leuk uit! Heel leuk bedacht inderdaad geen mendurance, maar leuk voor de afwisseling lijkt mij!

@nb: lijkt mij heerlijk om te rijden en te mennen met hetzelfde paard. Later, na mijn studenten tijd, wil ik ook een rijpaard. Inmiddels kriebelt het om er later ook mee te kunnen mennen. Al zijn de rijpaarden waarop ik val niet zo geschikt voor het mennen vrees ik :))

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 10:08

Ik las het ook, Menduro heet het. Ik had er nog nooit van gehoord.
Doet me een beetje denken aan men-trec. Moet er nog eens voor gaan zitten om uit te zoeken wat de grote verschillen nu precies zijn (tussen menduro en mentrec).

@LinSa: VHU heeft inderdaad een halster over het menhoofdstel.
@Laura: dus je eerste werkdag is goed bevallen, dat is een goed teken.
@Cpinnetje: waarom zouden die rijpaarden niet geschikt zijn voor het mennen?

MiniEqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 12:52

@nb, het was niet negatief bedoelt maar val altijd op de meest onmogelijke paarden. Die zijn vaak naar mijn mening te heet voor fijn voor de wagen, in mijn ogen kan je opzich prima een heet paard voor de wagen zetten als je veel ervaring heb en deze wel betrouwbaar reageerd. De ervaring daarvoor mis ik als menner, ik vind het machtig een paard voor de wagen maar voel me zoveel meer kwetsbaar dan onder het zadel.

Al moet ik zeggen dat ik onlangs in contact kwam met Gelderse paarden en die spreken mij ook wel aan, lekker veelzijdig, pit maar koel in het hoofd.
Dus wie weet wordt dat wel een toekomstig paard voor mij ;)

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 15:22

Zo'n menduro lijkt me onwijs gaaf! Ik kan alleen niet vinden wat voor hindernissen het precies zijn. Dit is zeker iets wat ik in mn achterhoofd ga houden, mocht m'n aanspanning ooit nog compleet worden. :+

@Cpinnetje ,ik ben ook gek op Gelderse paarden. Later hoop ik er ook minstens 1 voor de wagen te kunnen zetten :)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 16:13

Geweldig zo'n menduro :j
Ja ik had altijd halster over hoofdstel heen. Omdat ik vrij vaak alleen men en ook op- en aftuig, is het erg handig als je pony halster over hoofdstel heeft, kun je de boel als je weer terugkomt gewoon vastklikken en dan wagen erachter weg halen (mag officieel allemaal niet zo volgens koetsiersbewijs e.d. maar goed wel zo praktisch en anders kun je nooit mennen, tenminste zo zat dat bij mij).
Ik had vaak ook nog lijn van halster aan schoftje vast, ook handig voor als groom pony snel wil pakken in geval van nood, dan zitten ze niet aan je leidsel of aan het bit van de pony.
Allemaal noodmaatregelen die ik ooit in heb gesteld (en toch wel handig bleken te zjin) met mijn vorige paardje die nogal heftig kon reageren op van alles :P

Citaat:
@VHU: volgens mij mag je wel starten met een D en een E pony hoor. Alleen het mennen kent geen E pony, dus Hero valt onder de paarden. Dan moet je dus starten bij de paarden. Zo is het mij ooit eens uitgelegd.
Was het maar zo'n feest, het mag niet. Ik heb de KNHS er destijds over gemaild en ook nog gebeld. Totaal onbegrijpelijke regel en alleen in Nederland is dat zo, omringende landen is inderdaad zoals jij zegt. Leve de KNHS }>

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 16:59

Meen je dat nou? Degene die het mij heeft uitgelegd, is toch zelf fanatiek binnen de SGMW klasse 4.

Edit: ik zie het nu inderdaad ook staan in het reglement.
Misschien dat het vroeger wel mocht dan....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 18:44

DE foto

Afbeelding

*Ondertussen even bijlezen

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 18:53

Wauw mooie plaat!!!

Mijn Welsh C menpony komt toch!
Vanaf volgende week kan ik toch mennen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 18:54

Toydoll schreef:
Wauw mooie plaat!!!

*\o/*

Heb je een foto?

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 19:09

Toydoll schreef:

Dat is dan toch die pony die schuurt?

Ben heel benieuwd, foto....!

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 19:23

Wat een waanzinnige foto Blingh! Heel gaaf! :)

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst Toydoll! Nu kan je toch lekker mennen en intussen rustig je kleine man beleren! :)

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 22:41

@VHU, hoe groot is de D pony?

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 00:56

Afbeelding

Is de exceempony idd. Ik ga het wagen...

Heb nooit eerder een beleerde pony gekocht, heb geen idee hoe ik dit moet gaan aanpakken! Laat je hem een week met rust behalve poetsen enzo om elkaar te leren kennen of?

En eerste keer inspannen?spannend!
Laatst bijgewerkt door Eilatan op 13-11-14 00:59, in het totaal 1 keer bewerkt

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 00:58

Ah jammer ik zie je foto niet.

Wanneer komt je pony? Gewoon op je gevoel afgaan qua wennen.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 01:01

Foto gefixt! Lastig op telefoon altijd. Internet op werk ligt eruit..

Volgende week komt hij als t goed is! Foto is wel wat ouder btw, hij heeft nu geen manen en zielig staartje en minder vol.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 01:02

Het is wel een knapperd! wauw. Die zal prachtig zijn voor de kar.
ga je er ook op rijden?

echt een leukerd, mag je trots op zijn :D

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 01:07

Ja hij is erg leuk! Alleen niet in de showstaat zoals op de foto haha. Daar issie ook nog hengst. Dus hij is wel wat minder vol nu ook, maar met training komt ie er vast weer zo uit te zien.

Rijden wil ik ook wel afentoe ja! Nu is hij maar 1.34, en ik 1.72 dus boktwaardig zal het niet zijn, maar afentoe moet best kunnen!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 02:39

Ik zou er met een beleerde pony altijd vanuit gaan dat hij mogelijk iets heeft meegemaakt of niet goed beleerd is. Ik zou de eerste week alleen poetsen en kennismaken en daarna aan de longe en de lange lijnen werken. Als dat goed voelt dan pas gaan inspannen.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 03:20

Napie schreef:
Ik zou er met een beleerde pony altijd vanuit gaan dat hij mogelijk iets heeft meegemaakt of niet goed beleerd is. Ik zou de eerste week alleen poetsen en kennismaken en daarna aan de longe en de lange lijnen werken. Als dat goed voelt dan pas gaan inspannen.

Ja dat lijkt mij wel goede aanpak idd. Thanx! Denk dat ik hem eerst ook ff paar keer wil rijden.

MiniEqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 06:40

@bling: wat een gave foto! Mag je zeker trots op zijn!

@toydoll: wat een stoere bink! Ik snap zeker dat je verliefd bent geworden, nog heel veel plezier met hem en veel kilometers maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 08:12

Ik zou hem gelijk meenemen. Doen we eigenlijk met alle paarden. Zijn ze nog onder de indruk en weten ze gelijk de "nieuwe" regels.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 08:14

Wat een prachtige kerel Toydoll! Ik snap dat je hiervoor gevallen bent! :)

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 08:29

Gefeliciteerd met je nieuwe pony, het is een knapperd Toydoll.

Ik geniet even van de relaxte ritjes met de pony's en de enkelspan lessen. Morgen met twee gezellige vrouwen op pad naar de Veluwe voor een dagje menpret.

In december doen we voor de lol een keer mee met de kerst marathon van Kraay. Wij zijn geen marathon rijders maar vinden het af en toe leuk om te doen. De pony's zijn meer geschikt voor de Mendurance.

Daarna beginnen we in januari weer aan de ritten die worden opgebouwd. Planning is om in april eventueel een keer de klasse 3 te starten mits we er al klaar voor zijn.

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 10:24

Hij is leuk Toydoll! Snap wel waarom je voor hem gevallen bent.
Ik ga met Napie mee voor wat betreft het al dan niet gelijk inspannen. Je kent z'n verleden niet dus ik zou ook niet meteen inspannen en wegrijden.

@Barney: jullie zijn lekker fanatiek :D
Neem je een fotograaf mee naar de Veluwe?

@Blingh: apart zo die foto. Volgens heb ik die wel eens op FB voorbij zien komen (via marianne denk ik).

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 10:29

Napie schreef:

Oke ik ga dus altijd van het positieve uit, en wil gelijk weten wat voor vlees ik in de kuip heb.
Als ik er een aangeschaft heb om te mennen dan ga ik geen week wachten.
Ik zou daar juist kriegel van worden, voelt het vandaag goed en reageert tie goed en dat soort geneuzel? Maakt me alleen maar onzeker. nee hoor huppa inspannen en gaan, weet je gelijk of het goed voelt. als tie het gewend is voor de wagen te lopen. dan moet het toch geen probleem opleveren?