[AR] [Info] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

haffie36

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 20:50

binnenkort x naar berkum met de kar :D

Sil_Bill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 12:45

Ik zit inmiddels al 2 jaar te twijfelen om mijn paard te beleren voor de kar...
Heb in het verleden veel gemend, ook 2 en 4 span (ponies) en een aantal haflingers (met hulp) beleerd.

Nu zit ik alleen met het probleem dat mijn paardje onder het zadel echt een dikke draak kan zijn.
En hij vooral trucjes doet als bokken en ineens op de achterbenen omdraaien enz. (inmiddels wel M springen en L2 dressuur dus is lang niet altijd zo!
Dit houd me een beetje tegen om hem te gaan beleren...
Tuig is hij al gewend en lange lijnen enz. Maar heb nooit de stap durven nemen om de sleep de aan te doen.

Meer mensen ervaring met paarden die onder het zadel echt een grote trucjesdoos hebben?
En die ook voor de kar staan? Paard is helemaal gezond enz, en is nu 10 jaar.

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 13:09

Ik denk dat het er een beetje aan ligt hoe zeker je zelf staat als menner zijnde. Als ruiter weet je hiermee om te gaan, kan je dat als menner ook? Daarbij kan het natuurlijk best zo zijn dat je paard zich heel anders gedraagd voor de wagen dan ohz.
Je kan hier maar op 1 manier achter komen en dat is door het te doen. Zorg dat je genoeg goede begeleiding hebt en kijk of jullie samen plezier kunnen gaan hebben in het mennen! Succes.
Ik heb het zelf andersom, 1 pony van mij doet het goed voor de wagen, maar is een draakje in de omgang. Hij is ooit zadelmak gemaakt en ik heb ooit goed kunnen rijden. Nu lukt dit voor geen meter. Ik mis zelf de juiste begeleiding om door te zetten ohz.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 17:47

Ik rij ze zelf en men dus ook, maar karakter voor de wagen vind ik wel weer terug onder het zadel moet ik eerlijk zeggen en omgekeerd niet 100% 1:1 maar wel in grote lijnen. Vind omdraaien en bokken absoluut not done onder het zadel, dus daar heb ik geen ervaring mee. Met vier benen omhoog springen voor de wagen en wegspringen opzij wel, dat is geen succes (en dat paard deed dat omhoog springen helaas ook zo af en toe op dezelfde manier onder het zadel).

Onze Hero vond de culeron en rugriem dus echt wel erg spannend := maar denk dat nog nooit iemand onder zijn staart had gezeten of zoiets :+ na paar keer vond hij het geen probleem meer. Maar dat gaan we dus wel paar keer oefenen voordat we weer stapje verder gaan.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-13 23:10

Sill Bill, mijn (voorheen) pony was beslist geen makkelijke om te rijden. Op buitenrit kon je er een klein kind opzetten, maar als ze dressuurmatig aan het werk moest ging de trucendoos open. Geen gebok of gesteiger of andere fratsen, maar hulpen negeren, overal onderuit komen, kortom: niet meewerken als je niet van héél goede huize kwam.
Daarna werd ze beleerd voor de wagen en bleek ze een engeltje. Echt een superfijne menpony, óók in de dressuur. Ze loopt nu samengestelde wedstrijden in Duitsland en is altijd toppositie geklasseerd. Het kan verkeren....

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 22:43

Ik ben de drama's die we onder het zadel hebben (rodeo) ook nog niet tegen gekomen aan de lange lijnen en met tuig. Afgelopen week weer hard gevallen dus besloten er voorlopig even niet op te gaan zitten tot ik professionele begeleiding heb (zie topic in onderschrift...) Dus dan komt het mennen weer op de voorgrond!

Vandaag gingen wij de mist in :Y) Met compleet menhoofdstel met oogkleppen en liverpoolstang, en pony was zo lief. Had wel de leidsels aan de bril van het bit gedaan. Dat mocht nooit, maar weet hier iemand waarom niet? Werkt hij dan niet gewoon als een ongebroken trens? Antwoord is overigens nee, het is niet helemaal hetzelfde, want ik heb ook wel eens met ongebroken trens gereden en vandaag reageerde pony veel heftiger. Aan het begin een hoop gezwiep met zijn hoofd, veel spelen met de tongvrijheid in het bit, maar toen was het goed en liep hij als een zonnetje. Binnenkort toch eens zien of ik hulp kan vinden die eens wat spanning op de strengen kan zetten. Vermoed dat hij slepen ook wel prima gaat vinden. Eerst dan nog bedenken hoe ik een zweng ga fabriceren om dat veilig te doen... Haal me ook wat op de hals :') Die dingen zijn echt nergens los te koop toch?

Maar wat jij zegt over Sill Bill, Gem, zo zie ik Axel ook nog wel. Dat het echt nog wel eens een talentje voor de wagen kan blijken. Geeft toch hoop op het moment dat je regelmatig uit het zadel getorpedeerd wordt :')

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 00:06

IngeK: Tégen Sil Bill, niet óver :P . Mijn pony heette Ster(re). Zo heet ze uiteraard nog steeds, maar is niet meer van mij.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 00:21

Binnenkort ga ik Orion weer in het tuig zetten. Heb ondertussen een mogelijke balk om als zweng te gebruiken. 1 van mijn springbalken is aan 1 kant zo beschadigd dat hij niet meer veilig is voor gebruik. De andere kant is nog goed dus ik ga de goede kant er vanaf zagen en gebruiken als zweng. Niet ideaal maar voor een beetje trekwerk en dadelijk sleewerk zou het wel moeten werken.
Helaas laat de studie nu weinig mogelijkheiden toe en rijd ik op het moment even liever nu de bak nog zacht genoeg is om in te rijden.

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 10:09

Gem schreef:
IngeK: Tégen Sil Bill, niet óver :P . Mijn pony heette Ster(re). Zo heet ze uiteraard nog steeds, maar is niet meer van mij.

Ooooh ik las die zin even helemaal anders 8)7 :') Sorry :o

Edit: misschien moet ik ook eens gebruikersnamen gaan lezen :')

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 00:14

Zo onze knappe Hero staat inmiddels tussen de lange lijnen met schoftje en staartriem 'aan' plus menhoofdstelletje met kleppen 8-) hij liep vandaag zo keurig door de bak heen. Was supertrots op hem (en het besef dat we hier heel zuinig mee om moeten gaan, een dergelijke werkwillige eerlijke pony).

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 20:52

Ik wil binnenkort mijn Shetlander laten beleren. De staleigenaresse gaat dat doen voor me. Ze heeft meerdere paarden en ponys beleerd voor de kar dus heeft ervaring.
Verder heb ik een bertha tuigje besteld. Een hoofdstel met oogkleppen zit daarbij.

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 20:13

:wave:
Zo, weer even wat bijgelezen!

InkeK, wat een mooi hoofdstel! En inderdaad dat ze schrikken van een tweede voertuig is niet zo gek. Hebben meer dieren (maar zelfs mensen) wel eens last van. :Y)

Bij mij helpt het enorm sinds ik Stalker geleerd heb dat ik hem gewoon waarschuw van te voren. Steeds als er een fietser passeerde tijdens het buiten rijden riep ik op een bepaalde manier/stemmetje 'fietser!'
Nu weet hij precies wat ik er mee bedoel en of ik nou óp hem zit, voor hem uit loop of achter hem sta, zodra ik nu roep 'fietser' gaat zn oortje even naar achteren en checkt hij meteen of hij wat hoort aankomen. Ideaal. Want hierdoor is zijn schrikreactie vrijwel verdwenen, hij weet namelijk dat hij wat kan verwachten en als er twee achter elkaar volgen roep ik gewoon meteen nog een keer 'fietser' als de eerste voorbij is. Hij is nu zo aan dit 'woordje' gewend dat ik dit ook gebruik voor een brommer of auto die hem passeren waarvan ik vermoed dat hij ze niet heeft horen aankomen. (als de wind van voren komt bijvoorbeeld). Nu is hij inmiddels al zo aan verkeer gewend dat hij er niet veel meer van heeft, maar hem zo af en toe waarschuwen houd hem wel allert!

Lizzzz, wat een verhaal, maar denk dat Gem wel een punt heeft hoor.

Wat is Jolly een leuk beestje :)

Sil_Bill, klinkt wel als een leuke uitdaging. Ik denk toch dat het een kwestie van uitproberen en wennen is voor je paard. Wie weet vind hij het prachtig en gedraagt hij zich in het span wel voorbeeldig.. Probeer het eerst eens met een slaap inderdaad :j

Vhu, die Hero lijkt me een pittig ding. Wel leuk om jullie vorderingen beetje bij beetje te lezen :D

IngeK, in de mist rijden lijkt me best wel eng, maar geeft wel een sprookjesachtig gevoel :o

Miss_Lizje, altijd jammer dat je niet verder kunt door tijdgebrek. Maar studie is ook belangrijk natuurlijk!

Rianne1994, spannend hoor! Veel succes!

Zo ik heb ook weer vorderingen gemaakt met mijn haflingers. Stalker, mijn jonge 5,5 jarige ruin heeft de afgelopen tijd weer veel de pellets door de bak gesleept. Gewoon als we de tijd er voor hebben en om hem weer even aan het werk te zetten. Ik merk dat het slepen wel heel goed is voor zn houding!

Maar ook mijn oudere ruin Anjo van bijna 17 jaar wil ik toch weer opnieuw voor de wagen beleren. Ik ben nu zo lekker met Stalker bezig en ik zie steeds vaker ook menwagens waarbij je het lamoen kunt omwisselen en dus zo wel enkelspan als dubbelspan mee kunt rijden. Dat lijkt mij helemaal geweldig.
Echter is Anjo wat lastiger aangezien hij ooit in het verleden een ongeluk heeft gehad en toen jaren niet meer voor de kar heeft gestaan. Ik heb hem jaren later, nu alweer 5 jaar geleden, wel nog een paar keer voor de sulki gehad, tot ook dat mis ging bij het inspannen. Ik heb het toen weer gelaten. Echter heeft mijn verzorgster twee jaar geleden geprobeerd de bak te slepen met een pellet, maar dat scheen (ik was er niet bij) ook mis gegaan te zijn. Gevolg is dat hij heel erg gespannen is bij het inspannen en dat hij hard weg wil rennen als hij druk op zn borst voelt.
Ik ben dus eerst weer met dubbelen lijnen weer gaan oefenen en heb ik gisteren met behulp van mijn verzorgster weer geoefend met druk op de borst. Zij liep recht achter hem met de strengen zo gezegd en ik liep schuin achter hem met de teugels. Mn verzorgster ging steeds iets meer aan de strengen hangen en om de druk op de borst op te voeren. In het begin was hij wel wat gespannen maar gelukkig verdween dat na een tijdje helemaal!

En omdat ik daardoor toch wel weer positief ben ingesteld denk ik dat ik hem wel weer het vertrouwen terug kan geven zodat hij er hopelijk weer plezier in gaat krijgen!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 20:54

Hoop dat het je toch weer gaat lukken Aartje :j zowel met Stalker als met Anjo. Je hebt inderdaad veel wagens waarmee je enkel- en tweespan kunt mennen.
Heb er zelf ook zoeen ... hoop tzt Ollie en Hero naast elkaar te kunnen zetten :z

Hero is heel braaf hoor, maar hij is gewoon, tja, hoe noem je dat, jong en groen? En een mega showbink =:) ziet er dan zeer imponerend uit maar hij luistert eigenlijk heel goed (tot nu toe := ).
Hij is me er een keer tussenuit gepiept met longeren, toen schoot de lijn los terwijl hij zo bezig was, rende hij weg... richting maisland ... ik dacht o o nu gaat het mis, kwam hij weer terug snuivend en bleef vlakbij me staan, zo van was beetje saai daar verderop, kom maar weer terug :+

Wat is er misgegaan met inspannen voor de sulky? Heb Ollie sinds kort af en toe in de sulky staan, vind ze zo fijn, hoeft ze niet te trekken, kan ze gewoon lekker gaan. Dus ben benieuwd of ik nog op iets speciaals moet letten (staat met draverstuigje/kliktuigje ervoor).

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 22:04

Ik kom me hier ook even meelezen. Ik wil m'n Welsh A pony het komende jaar gaan laten beleren. Zelf ben ik wel bezig met longeren en nu ook dubbele lange lijnen (nog wel aan het kaptoom).
Aan de dubbele lange lijn merk ik wel dat hij rechtsom wat meer 'hangt' op de binnenlijn, hij wil daar graag het rondje wat groter maken.

Binnenkort wil ik hem laten wennen aan het bit, hoe pakken jullie dat aan? Gewoon erin hangen en dan gelijk longeren (wel op de kaptoom) of juist in een rustige omgeving laten wennen?

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 22:15

VanHuisUit schreef:
Hij is me er een keer tussenuit gepiept met longeren, toen schoot de lijn los terwijl hij zo bezig was, rende hij weg... richting maisland ... ik dacht o o nu gaat het mis, kwam hij weer terug snuivend en bleef vlakbij me staan, zo van was beetje saai daar verderop, kom maar weer terug :+

_O- Maar je zult vast wel ff flink geschrokken zijn :=

VanHuisUit schreef:
Wat is er misgegaan met inspannen voor de sulky? Heb Ollie sinds kort af en toe in de sulky staan, vind ze zo fijn, hoeft ze niet te trekken, kan ze gewoon lekker gaan. Dus ben benieuwd of ik nog op iets speciaals moet letten (staat met draverstuigje/kliktuigje ervoor).

Nou, het was gewoon heel stom wat er met die sulky is gebeurd. Ik had zijn vertrouwen helemaal en had alweer 2 keer gemend met de Sulky wat echt super goed ging. 3e keer was ik bezig met inspannen maar was nog niet helemaal klaar. Op de een of andere manier schrikt Anjo van een reiger of van iets achter hem en doet een pas opzij waardoor ik een deel van het tuig uit mijn handen laat vallen. Daar schrok hij zo van dat hij wilde rennen maar de wagen zat al vast. Dus ik spring op de sulky en stuur hem richting het hek om hem tot stoppen te dwingen maar hij nam gewoon een sprong met als gevolg dat de sulky in het hek achter bleef, hij alles kapot trok uit paniek, ik onder de prikkeldraad wonden zat want ik hielt de teugels vast en liet me zo mee sleuren #) Tja, dat was geen leuke ervaring. Ik heb er nog wat mooie littekens van op mijn arm :+

Wat er bij dat eerste ongeluk is gebeurd weet ik niet. Was zover ik weet gebeurd toen Anjo 3 jaar was en hij toen net een paar maanden beleerd was voor de wagen. Na dat ongeluk durfde de eigenaar niet meer te mennen en toen zijn zijn paarden (3 haflingers) het land op gegaan.. (met vervroegd pensioen zo gezegd.) Maar Anjo was een jonge ruin in de bloei van zn leven dus heeft hij hem te koop gezet. Echter wilde niemand hem hebben. Pas jaren later viel mijn oog op zijn advertentie. Hij was toen alweer 8 jaar. Uiteindelijk voor een andere haflinger gegaan. Dat bleek niks voor mij te zijn en toen weer een jaar later zag ik Anjo opnieuw en toen wilde ik toch eens bij hem gaan kijken. Waarom wilde niemand deze schat hebben? Ik heb hem dus pas als 9 jarige gekocht en toen pas zadelmak gemaakt en alles zelf aan moeten leren. We hebben samen al een hoop bereikt en hij heeft menig kind leren paardrijden en ruiters met angst zelfs weer de moed terug gegeven om weer op een paard te stappen. Het is een geweldig dier die voor je door het vuur gaat, maar hij heeft ook wel zo zijn aandachtspunten. Zo is het inspannen en alles wat hij in verband brengt met de ongelukken, gewoon erg spannend. Ik wil dus echt bouwen aan het vertrouwen. Ik wil dat hij er weer plezier in krijgt. En na de training van zaterdag heb ik gewoon het gevoel dat als we dit goed aanpakken dat ook weer helemaal goed komt want die twee keer dat ik hem voor de sulky heb gehad, had hij er zo'n plezier in! En met wat hulp van zijn vriendje Stalker moet het gewoon weer goed komen. :) Ik ga zaterdag weer oefenen met mn verzorgster. Misschien dat we wat foto's kunnen maken. :)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 23:01

Oeps... heftig Aartje :(:) dat die gek er overheen sprong zeg .... ben met mijn vorige paard inclusief wagen ook wel eens over een caveletti gekomen, ook zeer onhandig maar boel viel gelukkig om :P en met mijn andere pony zo ongeveer half in een heg blijven hangen.... tja, soms }:0

Bij Hero's actie stond ik zo van :oo en toen :))

@Emm wennen aan het bit doe ik zelf eerst altijd paar keer hoofdstel in en uit, en dan halster erover heen, dan wat wandelen. Longeren aan halster (moet je wel zorgen dat de lijn goed zit <<) ) en dan pas longeren aan bit.

Nu met lange lijnen en menhoofdstel heel licht stangetje erin gedaan (postbitje met zeempje), dus wel men-stang ipv trensje waar ik normaal mee longeer. Omdat je lijnen gewoon langer zijn dan met rijden, anders zakt de trens soms scheef, ook al doe je ringen eromheen.

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 08:07

Tja, ik ken het helaas niet meer terug draaien. Maar je leert er wel een hoop van en hoe nuchter ik soms ook ben, met optuigen let ik nu altijd extra op zodat hij zichzelf nooit in de knoop rent mocht er wat gebeuren en ik nog niet klaar zijn.
@ Emm, zie reactie hierboven. Gewoon eerst even een paar keer indoen, maar niet meteen mee aan het werk willen. Paardje wil ook even wennen, zeker omdat de inwerking ook heel anders is. Daarom is het verstandig om eerst nog met het halster er om heen aan de slag te gaan voor je het bit vast maakt. En in welke omgeving is dan niet zo belangrijk tenzij dat zo'n wereld van verschil is? Paardje dient zich toch altijd op zn gemak te voelen als je er wat van wilt vragen? :)

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 10:43

Bedankt voor de reacties! Ik heb een kaptoom waar ik het bit bij kan hangen met extra riempjes, dus ik kan hem dan gewoon aan de kaptoom meenemen om een stukje te gaan wandelen.
Met de omgeving doelde ik meer op in de stal of z'n eigen paddock wat toch het meest vertrouwd is voor hem, of in de bak. Ik ga gewoon voor zijn eigen paddock, daar is hij toch het meest op z'n gemak en dan eventueel wat rondjes wandelen over het erf. Ik zal laten weten hoe hij het oppakt!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 11:46

@ Emm: gewoon bit aan kaptoom en op de kaptoom verder werken. En als je zie dat het bit niet meer raar is daar je lijnen aan vast maken en verder gaan waar je gebleven bent.

Mijn puppy Deedee doet het ook zo goed. Heb er een keer of 3 achter gelopen, van het weekeind voor het eerst aan de dubbele longe zodat ze makkelijker voorwaarts kan gaan zonder dat ik er achter aan hoef. Alsof ze het dagelijks doet, zo braaf. Stap, draf, en met een aanloopje ook een galopje.
Afbeelding

Syllke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 13:09

Wat een stoere shetlander, echt een mooi paardje Dennis.

Ik kom ook uit mijn meelees-stand, want we gaan langzaam aan beginnen met onze Welsh cob Bokko. We hebben hem sinds maart. Hij wordt in het voorjaar 3 en we willen hem deze winter rustig aan tuigmak maken. Ik wou niet te veel longeren maar achter hem lopen. Eerst in de bak en dan ook buiten wandelingen maken. Ik ben al een paar keer met hem aan het halster gaan wandelen, ook op de weg, en dat ging goed. Ik heb vaker paarden zadelmak gemaakt en heb ook gemend, maar nog nooit beleerd, dus vind dit een heel interressant topic.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 13:14

Deedee is duidelijk een kind van haar moeder, en ook duidelijk het zusje van haar zus :D.
Moeder loopt ZZ dressuur, ZZ vaardigheid en is allround inzetbaar (enkelspan, 2span, tandem, 4span), Half zusje is pas 4 en loopt L dressuur en L vaardigheid, en loopt enkelspan, 2span en 4span.

Juist omdat ze zo makkelijk is doe ik rustig aan, ze is nu 3,5 dus heb nog alle tijd. Als ze van het voorjaar voor de wagen komt is dat vroeg genoeg :j.

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 17:26

Gisteren Tuigje binnen gekregen meteen maar even gepast en ook mee gelongeerd, afgezien van het feit dat zowel ik als liz de oogkleppen vervelend vinden ging het top. Vandaag ook weer even gewandeld maar nu erachter. Daarna even buiten *\o/*
Afbeelding
Afbeelding

Als jullie iets zien wat niet goed zit, let me know.
Hoofdstelletje is iets te groot. :(

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 19:54

hoi ik meld me hier ook weer eens, heb voor de zomer voor het laatst gepost, nadat ik les had gehad wat niet zo soepel ging wegens spanning, heb ik de zomer door geoefend met veel alleen naar buiten OHZ en bandjes slepen, droogmennen en vandaag voor de 2e x les gehad en het ging SUPER! hij is als 3jarige beleerd geweest heeft toen een paar x voor de kar gestaan maar nooit meer doorgepakt.

nu vandaag voor het eerst weer voor de kar, ong half uurtje 3 kwartier gestapt en gestopt, en stuur geoefend. heel rustig heel relax alsof het gisteren voor het laatst was. dus nu weer veel oefenen, liefst in de bak als er nog een paar man extra bij is om te groomen, en dan weer een lesje plannen om naar buiten te gaan als het in ieder geval geen oogst tijd is of zaai tijd, aangezien ik hem nog steeds niet kan laten wennen aan groot verkeer.

hier een paar fototjes van vandaag. tips mag uiteraard, maar ik ben 100% leek in mennen dus vandaar ook de lessen die ik neem en vooral de tijd.

loswerken/droogmennen:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 21:30

Showfoto's mochten volgens mij niet

@Rianne, wat ziet dat er heerlijk overzichtelijk uit met zo'n kleintje :D

Verder hebben jullie voor zinvol commentaar niet zo heel veel aan mij :)

Axel doet het super aan de lange lijnen en ga volgende week met de kerst bij mijn vader in de schuur een zweng in elkaar knutselen om veilig te kunnen slepen. Handig die kerstdagen met familieverplichtingen, haha. Wel een beetje jammer dat ik strengen heb met stroppen, dus moet nog even verzinnen hoe ik dat veilig ga doen zonder tientallen euro's uit te geven aan een zweng die ik alleen ga gebruiken om een bandje te slepen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 07:37

@Rianne leuk hoor, vind de borst er wel erg nauw uitzien, maar bij jou op stal is toch iemand die ook ment? Die kan vast zien of het goed ligt, zo vanaf de foto is altijd lastiger
(en foto's moeten volgens mij in een link? dit is geen foto topic? maar goed ben geen moderator :+ )
@Crazyshar he, wat leuk.
@Inge K anders is het een idee om gewoon even bij de bouwmarkt langs te gaan afd ijzerwaren. Dan koop je ringen, kun je je stropje doorheen halen, de ring kun je dan met een veiligheidssluiting via oog aan zwengetje vastzetten.
Wij hadden destijds ook een zwengetje / sleepje gemaakt van bouwmarkt materiaal en trailerlijnen. Zal even kijken of ik een foto kan vinden (en in linkje plaatsen := )

**niet gevonden**

Maar goed het bestond uit ronde paal, breedte denk 1 meter (het is wel lekker beetje breed te nemen), twee draaiogen die je in de paal kunt draaien aan de 'voorkant' , een in het midden (waar je met kettingkje of touw evt band aan kunt bevestigen). Dan door draaiogen voor had ik twee kettingen met daar omheen tuinslang met klippen / snelsluitingen.
Nou hoop dat het duidelijk is, vrees het niet :=