[AR] [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Skyla

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 13:37

Ik kom even snel binnen met een vraag.
Ik heb al jaren een sulky pirouette maar nu zijn de banden ondertussen al helemaal verstorven. Weet iemand waar ik aan een deftige prijs nieuwe binnen en buitenbanden kan raken?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 13:56

Misschien bij een fietsenmaker. Anders de maat even googelen

Modw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 14:13

Ja klopt destijds heb ik ze kunnen kopen bij de plaatselijke fiets en brommer handelaar.

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 21:41

Oh dat zou wel handig zijn. Niet gedacht dat dit mogelijk zou zijn vanwege de maat enzo.

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 11:24

Heeft iemand recente ervaring met deze sulky van kraay/de lemerij?

Via de zoekfunctie vind ik alleen hele oude berichten over het lastig in balans krijgen. Maar wellicht is hij in de tussentijd aangepast.

Ik ben me aan het oriënteren op een klein wagentje voor onze mini shet en deze spreekt me heel erg aan.

https://www.kraaybv.com/016-t-enkelspan-pony-gig-sulky-130895487.html

Afbeelding

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 17:48

Als het echt een minishet is zou ik voor een HCA sulky gaan is volgens mij veel lichter van gewicht.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 06:32

Zou voor een mini ook zeker eerder kijken naar een HCA of naar een tjeu vd meulengraaf Pien. Dat zijn vooralsnog de beste en lichtste opties voor een mini. Vooral als je ook war door bossen en zachtere paden wil. Andere wagentjes zijn als je het berekend al snel te zwaar voor een mini naar mijn inziens. (of veel is slecht in balans te krijgen waardoor verkeerde belasting)

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 17:21

Hca en tjeu heb ik ook op mn lijstje staan maar een wagentje waar een voetrem op kan heeft wel de voorkeur.

Maar de Kraay valt af vanwege de prijs. Daar kan ik 3 hca's van kopen |o

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 17:29

Floortje_NL schreef:
Hca en tjeu heb ik ook op mn lijstje staan maar een wagentje waar een voetrem op kan heeft wel de voorkeur.

Zowel HCA als de Pien van Tjeu kunnen met rem ook. Bij de HCA word het wel meteen een heel stuk duurder en bij tjeu zit die er een soort van basis op (kan ook zonder voor aftrek prijs)

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 17:33

Een rem is in mijn ogen volledig overbodig op die lichte wagentjes. Of je moet al heel intensief heuvels willen gaan rijden/in Limburg wonen. Maar als je puur een rem erop wilt voor het geval ze er vandoor gaan dan kun je beter een korte volte inzetten op het moment dat zo iets wel gebeurt. Dat doen ze wel met en zonder rem. Mijn tweespan trekt vanuit stilstand ook zo mijn koetsje door de rem heen. Maar in het bos of als ze plotseling moeten stilstaan is een rem heel erg praktisch.

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 17:43

Daphneeeej schreef:
Floortje_NL schreef:

Zowel HCA als de Pien van Tjeu kunnen met rem ook. Bij de HCA word het wel meteen een heel stuk duurder en bij tjeu zit die er een soort van basis op (kan ook zonder voor aftrek prijs)

Maar is dat dan een voetrem?

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 18:41

Jorex schreef:
Een rem is in mijn ogen volledig overbodig op die lichte wagentjes. Of je moet al heel intensief heuvels willen gaan rijden/in Limburg wonen. Maar als je puur een rem erop wilt voor het geval ze er vandoor gaan dan kun je beter een korte volte inzetten op het moment dat zo iets wel gebeurt. Dat doen ze wel met en zonder rem. Mijn tweespan trekt vanuit stilstand ook zo mijn koetsje door de rem heen. Maar in het bos of als ze plotseling moeten stilstaan is een rem heel erg praktisch.

Op wat viaducten na is het hier vlak. Maar mijn minishet heeft slappe knieën. Die gaan we natuurlijk trainen voordat ze voor de wagen gaat maar ik vind het fijn om mee te kunnen remmen zodat zij dat minder op de broek hoeft te doen.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 18:43

Floortje_NL schreef:
Daphneeeej schreef:

Maar is dat dan een voetrem?

Ja naar mijn weten wel. Bij de pien kan je er ook wel beelden van vinden en bij de hca komt het niet zo veel voor omdat een rem op een sulky eigenlijk echt niet mkdig is

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 18:52

HCA met rem is bij ons een voetrem en af en toe handig met blijven stil staan en opvangen als het wat naar beneden gaat en bij de overgang naar een lagere gang.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 19:28

De pien is ook met voetrem.. ik ben er echt heel blij mee!

Modw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 19:36

Kijk eens in Duitschland op e bay , daar staan veel meer koetsjes sulky,s en tweewieles voor die kleintjes. Ik zelf heb een Hulsmann sulky, die lijkt op die van Tjeu. Als ik het goed heb staan er 2 op en zelfs ook de HCA stond er. Ik verbaas me erover dat er hier zo weinig tweede hand worden aangeboden en in Duitschland er pagina,s vol mee staan.
Zelf heb ik een Maier tweewieler deze is lichter dan die van de Lemerij . Die heb ik destijds ook overwogen. Een HCA heb ik gehad , maar toch voor een Hulsmann gekozen. Ik heb nu dus een sulky en een Gig. Ik ben hier heel tevreden mee. Mijn paardjes zijn 78cm en 83 cm. Je kunt de karretjes zien bij de fotos van de wooldse vierdaagse.

Modw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 19:41

Het karretje op de profielfoto was een pirouette, deze was al snel doormidden gebroken. Toen de zwakke weer versterkt en gelast waren was dit ook wel redelijk. Maar die ik nu heb zijn tot nu toe voor mij de beste. Mocht ik er weer een willen kopen zou ik zeker op de Duitse e- bay bij kleinanzeigen zoeken.

Modw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 19:42

Het karretje op de profielfoto was een pirouette, deze was al snel doormidden gebroken. Toen de zwakke weer versterkt en gelast waren was dit ook wel redelijk. Maar die ik nu heb zijn tot nu toe voor mij de beste. Mocht ik er weer een willen kopen zou ik zeker op de Duitse e- bay bij kleinanzeigen zoeken.

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 20:52

@licor & marga: top om te lezen dat die 2 met een voetrem zijn.

@modw: bedankt ik ga eens neuzen bij de buren. Bedankt!

Bwor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 13:54

Ik ben mij aan het oriënteren in sulkys voor de toekomst. Hahah er is ook nog geen pony maar doe vast wat voor werk ;) het wordt een pony tussen de 1.10 en 1.30 en ik wil er voornamelijk mee in het bos/hei rijden en wat langere ritten.
Waar moet ik dan op letten qua vering etc? Ik heb ooit een caveletti gehad geen idee welke maar dat vond ik maar een hoop gestuiter

En ik zou er dus graag met z'n 2en op kunnen zitten en de hond moet ook zo nu en dan mee kunnen als ze er niet naast loopt. Dus dan valt hca enzo al af toch aangezien die geen dichte onderkant hebben of is dit wel mogelijk?

Ik ben benieuwd naar jullie tips over welke sulky jullie zouden kiezen en wat voor verlening etc

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 14:18

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 15:55

Citaat:
En ik zou er dus graag met z'n 2en op kunnen zitten en de hond moet ook zo nu en dan mee kunnen als ze er niet naast loopt. Dus dan valt hca enzo al af toch aangezien die geen dichte onderkant hebben of is dit wel mogelijk?

Afbeelding

Mijn HCA tweewieler, ik heb er een stoel op, maar kan ook met bankje.

Afbeelding

Bwor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 16:07

Bedankt al voor de snelle reacties!

Hoe zit het met de inch maten? Hoe is die verdeling zeg maar qua stokmaat?

En weten jullie of als je bijvoorbeeld eentje met 16 inch wielen hebt of je daar zelf zomaar een andere maat op kunt zetten of past dit niet met bijvoorbeeld het frame? Hahah ik ben echt een leek hierin merk ik

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 16:10

16 inch is echt voor de pony's tot 95 cm. Dus voor die van jouw genoemde grootte moet je echt wel minimaal 19 en misschien zelfs naar 21 inch gaan. En die twee zouden misschien nog uit te wisselen zijn maar met spatborden zou je niet van 16 naar 19 kunnen. Zonder spatborden zoals die van hca is het natuurlijk wel makkelijker om grotere wielen te doen. Verder is het lamoen dan ook te smal voor de pony lijkt me in het geval van een 16 inch ombouwen.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 16:35

Ik heb 19 inch met pony van 1.05m.