[AR] [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Susanne

Re: [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 11:06

Aaahw caaf beebie's <3

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 11:10

maisie, lees ik nou goed dat die pony mag blijven? super leuk!

en gefeli met de caafbaby's

zo paardjes zijn gevoerd, box heb ik al uitgemest, nu maar eens het huishouden doen, bahhhh:P

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 12:37

Goede morgen.
Hier is het droog, met een zwak zonnetje.

Zoontje is lekker weer thuis sinds gisteravond. Nu hij terug is, merk ik pas hoe ik hem gemist heb. Het is zo'n vrolijk mannetje.

Vanmorgen heerlijk met ponybeest gemend. Hij deed het echt geweldig. Net als in de les maandag middendraf op de volte geoefend en dat ging zowaar weer goed. Ben helemaal blij. Op de diagonaal lukt het nog niet. Hij moet eerst in arbeidsdraf helemaal recht oversteken, zonder gekke slingers. Dat ging trouwens vandaag ook goed. En of het nog niet genoeg was, ik heb vandaag sinds maanden het achterwaarts weer eens geprobeerd. Hij kon dat absoluut niet, raakte licht in paniek als hij dan broek ging voelen, dus dat deed ik alleen met instructeur erbij, die dan de kar mee naar achteren duwde. En vandaag, echt waar, zomaar 4 passen zonder hulp achterwaarts ZONDER paniek. Heb het twee keer geoefend, wilde zeker weten dat het geen toeval was. En 2e keer ging ook goed, toen wel een beetje scheef, maar weer zonder paniek. BEN ZOOOOOOOOOOO TROTS op hem. Als dit zo door blijft gaan, kunnen we in oktober met een gerust hart weer gaan starten.

Rembrand krijgt vandaag (dag voor wedstrijd) vrij. Heb de kar en tuig al schoon, meeste spul ligt al in de auto.

Vanmiddag naar een meubelmakerij, kijken voor nieuwe spullen voor de keuken. Altijd leuk (behalve de prijskaartjes waarschijnlijk)

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 12:41

tine wat superfijn dat je pony het weer goed doet, zie je dat het allemaal maar weer goedkomt :)

en ook fijn dat je zoontje weer gezellig thuis is, veel succes en plezier morgen :)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 12:53

Dank je. Ik hoop dat ik genoeg lef heb om hem zo te rijden als gisteren in de les. Ik ga altijd voor het brave, maar als ik hem wat heter maak, showt hij veel meer en dat moet in de M natuurlijk ook wel. Ik ben zo'n controle-freak, ben bang dat ik hem dan niet meer helemaal in de hand heb. Maar goed, ik heb niets te verliezen, ben al gekwalificeerd voor de kampioenschappen, kan me hooguit wat winstpunten kosten. Dus toch maar gewoon uitproberen.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 12:58

Ik ben bezig met een hooinet maken :).. het ging super goed nu loop ik even vast.

Ik wilde een fijnmazige hooinet maken die aan de bovenkant niet zo sluit als een normale hooinet en die voldoende breed is zodat beide pony's ervan kunnen eten. De bedoeling is hiervan dat de staleigenaar zonder moeite het kuil erin kan doen. (en ik niet zoals voorheen elke dag tig hooinetten moet vullen om het klaar te zetten) De onderkant zit een buis met gaatjes voor beide kanten 2 netten kan maken. Die wil ik boven weer bevestigen op iedere kant een buis.. maar de vraag is nu even hoe :P Ik heb nu een kant als net gemaakt en opzich hoef ik maar een kant een net. Nu schiet me te binnen dat ik de andere kant ook met een zeiltje of... kan maken zoals die hooizakken.

Hopelijk begrijpen jullie het nog tot nu toe :P.. iemand tips?

Tine fijn dat het zo goed ging :D.. en lekker je kleine vent weer thuis :D

Marianne: druk bezig geweest!

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 13:04

Laura ik snap niet precies wat je bedoelt hihi. Ik heb trouwens gewoon een hele fijn mazige gekocht vorig jaar, voor in de schuilstal. Zodat de ponys er niet met hun pootjes in kunnen komen. Die mazen zijn maar 3 of 4 cm ofzo.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 13:12

Ja maar die zijn met zo'n koort dat de bovenkant samentrekt toch? Je kan ze inderdaad ook kopen die fijnmazige hooinetten, maar die zijn weer te groot voor in mijn stal.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 13:15

Mmh ja die van mij maak je op de gewone manier vast. Hij is idd behoorlijk groot dr passen denk 4 plakken in :D maar dat doe ik nooit, ik pluis ze alijd helemaal uit en doe er meestal 2 per keer in ofzo.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 13:18

Weer vanalles gelezen, veel sterkteberichtjes voor VHU, foto van Laura die zonder toestemming op het internet is geplaatst, Maisie die zeer trots is op robijn, tine die een geweldige les had met Rembrand en zeer trots is op Amerigo, Mick die een stapel takken verschrikkelijk eng vond en besloot om terug te keren, Kim die een geweldig ritje heeft gemaakt, Laura die een nieuwe job heeft (gefeliciteerd hiervoor!) en een hooinet wil maken.

Ik ben vanmorgen om 4 uur moeten opstaan... Had voor mijn ouders een weekendje Parijs cadeau gegeven, maar nu moest ik ze wel om 4 uur naar het station brengen -O- Gelukkig was mijn vriend zo lief om hier te blijven slapen zodat ik niet helemaal alleen moest terugkomen met de auto. Gelukkig maar, want om 4 uur werd ik wakker en plots kreeg ik verschrikkelijke maagpijn, heb mijn vriend dus laten rijden. Maagpijn is nog altijd niet over...hopelijk beginnen de pilletjes snel te werken!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 13:18

Je neemt een groot rechthoekig net (bijv van dat afdeknet voor aanhangwagens. Bovenkant bezemsteel erdoor, onderkant bezemsteel erdoor, net dubbelslaan zodat beide stelen bij elkaar komen, deze vastmaken met bijv riempjes (sporenriemjes of iets dergelijks) Zijkanten voor de helft vastzetten aan elkaar zodat je genoeg ruimte overhoud om te kunnen vullen

Je kan ook kijken op http://www.hooinet.nl

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 16:43

cavia beebs zijn zoooo leuk!
ik heb mijn vriend zo ver dat als we gaan samen wonen dat ik 2 cavi's mag :D

naaltje, plaats nog eens die filmpjes van bep en budg

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 16:57

Iedereen bedankt voor de steun, doet een mens goed. Ik sluit even aan bij de andere samenvatting.

@Rivaldo, ik snap je verhaal niet zo eerlijk gezegd :? maar hier hoe wij het doen :D

Heb er drie, een voor in het kleine gedeelte van de stal (zie je hieronder, een kleinere van 1 meter breed) een voor in de containerstal (een grote, van 2 meter breed) en een extra, voor in de trailer (ook een kleinere). Die in de trailer maak ik wel op de gewone wijze vast, de anderen niet.
Afbeelding

Ik heb hem boven in de hoeken vast met een heel dik touw. En daardoor nog een extra touw van links naar rechts. Als ik hem wil vullen trek ik dat extra touw er aan een kant uit, doe het hooi erin, en haal het touw er weer doorheen. Ik zet het dan weer vast met een lus en een musketonhaak. Zo weet ik zeker dat het nooit zomaar naar beneden kan kletteren.
We hebben ook nog een hooibox. In totaal kan ik wel 2 pak hooi kwijt, mocht ik dat nodig vinden :Y) Heb ik van de winter wel eens gedaan, want je wist maar nooit of je de dag erop wel of niet naar stal kon. Die netten van mij hebben ook 3 cm doorsnee-gaten. En over de hooibox ligt als ik dat nodig vind een rek.

Je kunt anders ook overwegen een goede hooibox te maken met een rooster eroverheen en dan het hooi ook nog in een hooinet. Dan doen ze er echt heel lang over. Als ik hooi in de twee hooinetten en de hooibox doe, zeg maar 6 plakjes in totaal, dan doen ze daar echt wel een uur of 8 over (met z'n drietjes).

Vandaag Alwyn, Snuit en Freddy een flinke poetsbeurt, hoeven netjes, staarten netjes etc. Plus alles in de wei opgeruimd, alle mest weg, onkruid weg. En paar pakjes hooi gehaald, kunnen ze als het regent weer op de paddock, blijft mijn land goed (en worden ze niet zo vreselijk dik }:0 ). Met Alwyn een stuk gewandeld, waardoor Snuit al rondrennend door de paddock zijn beweging ook heeft gehad :+ Morgen ga ik Freddy ophalen, komt die er ook weer bijstaan. Zijn er weer drie op het land.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 17:10

Gezellig stalletje VHU.

Ik heb net voor de laatste keer met Kay bandje gesleept, nu gaat ie ff 2 weken met 'vakantie' kan hij even alles laten bezinken. Hij zal volgende week (of die week erna, DA moet nog terugbellen) ook geruind worden.

Het gaat echt niet lekker met Kay (in t werk. in de omgang zou ik me geen beter peerd kunnen wensen :D ). Het gaat zomaar 5 minuten goed totdat er een knop omgaat en hij in blinde paniek begint te draaien steigeren flippen. En dan zomaar gaat het weer super, alsof hij het al jaren doet. Dat is dus ook de reden dat we niet verder zijn gegaan voor de wagen, het is gewoon niet betrouwbaar nu. We zijn ondertussen al een flinke tijd aan het LL en slepen, maar er zit totaal geen verbetering in.
We hebben vandaag ook btw zonder oogkleppen gewerkt, maar dit lijkt niet echt beter of slechter te gaan.

Ik ben zo teleurgesteld... op dit moment zou ik bijna willen dat we hem nooit gekocht hadden. Maar in de omgang is hij zo lief, echt wel een maatje hoor, het is zo dubbel.
Mijn vader is iig ook zeer teleurgesteld. We hebben afgesproken dat we het nog een half jaar proberen, lekker verder gaan met LL maar dan moet er wel verbetering in komen.

Het lijkt wel alsof iemand al eens met die pony aan de slag is geweest en het 'verpest' heeft oid. Hij is ook vreselijk bang voor dingen over zijn hoofd alhoewel dat steeds beter gaat, borsttuig gaat al om zonder dat ie compleet in paniek raakt :)

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 17:18

misschien heeft ie vroeger wel klappen gehad op zijn hoofd?

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 17:28

@Jellee: dat maakt het dan wel erg moeilijk inderdaad. Heb je al met een instructeur hierover gesproken? Heeft die wellicht nog tips? Zo erg jammer zijn als het niet lukt, want lijkt zo'n mooie en lieve pony.
@VHU: lekker alles weer bij elkaar.
@Rivaldo: ik heb hooinetten gekocht bij hooinet.nl. Voor de geiten buiten en voor op stal heb ik de 1 meter netten, met maaswijdte 4 cm. In de wei van de paarden heb ik een 3 meter net voor in de winter. Ideaal!! Heel degelijk materiaal.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 17:42

Ja lekker stalletje he. Links van dit stukje is de containerstal, is nog een stuk net zo groot als dit als je goed kijkt zie je de deur. Het is een zalige plek.

Citaat:
Het gaat zomaar 5 minuten goed totdat er een knop omgaat en hij in blinde paniek begint te draaien steigeren flippen.

Alwyn is ook een paar keer compleet van de kook geweest aan de lange lijnen en met wandelen. Nu is het zo dat ik hem als hij het nog wel eens heeft of als hij bijna in die paniek-stand komt ik hem heel stevig beetpak bij zijn halster of om zijn nek. Hem dan tot rust 'dwing'. Ik spreek rustig met hem maar wel heel direct. Gewoon hoho, of rustig maar. Hij is dan direct stil, dan voel ik hem ontspannen, laat hem los en het is klaar. Hij had het vandaag ook toen ik hem zijn vliegenmasker om wilde doen helemaal wild, wilde ogen en bang. Rustig gepakt, in de houdgreep, hij ontspant, kan alles vastdoen, hij blijft daarna ook gewoon naast me staan. Denk dat het vandaag ook kwam omdat ik natuurlijk nog niet helemaal de oude ben. Dat voelt vooral zo'n pony feilloos aan. De kunst is net die 100ste van een seconde voordat de totale paniek uitbreekt actie te kunnen ondernemen. Eigenlijk heeft hij het nu vrijwel nooit meer (eerst dagelijks). Voor de wagen heeft hij het (nog) nooit gehad, het rustig hoho zeggen of rustig maar heeft een enorme invloed op hem (gelukkig).

Met Alwyn zijn ze voordat ik hem had op 2.5 jarige leeftijd ook al begonnen met beleren, ze deden hem weg omdat hij volgens die mevrouw voor haar veel te zenuwachtig en gevoelig was. Hoe fout het is gegaan weet ik niet, wel dat hij een paar keer was gevallen. Bij mij is hij met wandelen en met de lange lijnen wel een paar keer zo geschrokken (waarvan, geen idee :+ ) dat hij dus op de grond lag, erg zielig. Hij was ook vreselijk bang voor mannen met petten en als ik mijn hand omhoog deed.

Nu is hij eigenlijk in omgang zo ontzettend relaxed, hij vertrouwt mij blindelings, het is een hele fijne en betrouwbare pony. Ik ben echt gek met dat beest.

Fijn dat jullie het nog een half jaartje aan willen zien. Veel wandelen heeft bij ons volgens mij erg geholpen. Zeker als hij zo'n paniekaanval kreeg en later als ik hem kon voorkomen.

Maar kan met heel goed voorstellen dat je er helemaal een beetje triesterig van bent. Het is een prachtige pony. Misschien als hij gecastreerd is dat net dat hele alerte eraf gaat, dat dat hem ook een beetje helpt. Je kunt eventueel ook nog proberen of je hem magnesium erbij wilt geven. Schijnt ook erg te helpen bij stresserige dieren. Moet je even kijken bij de paardendrogist...
dit is een link http://www.paardendrogist.nl/data/produ ... &width=500

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 17:52

VanHuisUit schreef:
Met Alwyn zijn ze voordat ik hem had op 2.5 jarige leeftijd ook al begonnen met beleren, ze deden hem weg omdat hij volgens die mevrouw voor haar veel te zenuwachtig en gevoelig was. Hoe fout het is gegaan weet ik niet, wel dat hij een paar keer was gevallen. Bij mij is hij met wandelen en met de lange lijnen wel een paar keer zo geschrokken (waarvan, geen idee :+ ) dat hij dus op de grond lag, erg zielig. Hij was ook vreselijk bang voor mannen met petten en als ik mijn hand omhoog deed.

Jeetje, arme beest. Ik neem aan dat je de eerste keer daar behoorlijk van schrok, dat hij op de grond ging liggen. Je vraagt je dan wel af wat die mensen dan toch gedaan hebben, als ze zo vreselijk bang zijn.

Gelukkig is hij bij jou in goede handen en heeft hij weer vertrouwen in mensen gekregen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 18:09

Denk dat ze hem gewoon met de botte bijl hebben willen beleren en/of enorm bot met hem zijn omgegaan. Tuig om, longeren, kar erachter en als hij het niet snapte slaan. Hij moet wel een super karakter hebben dat hij nu zo normaal doet. Dat vallen was echt heel zielig. Je ziet ze wel eens hun staart samenknijpen, dat had hij dus zo extreem dat hij dan omviel. Of dat ze opeens hun voorbenen in de grond zetten, dan deed hij dat zo heftig, dat hij er zelf heel erg van schrok en dan alsnog omviel. Heb het gelukkig zo extreem maar een paar keer gehad. Ik heb bij hem nooit het gevoel gehad dat hij het tegen mij deed of dat hij er vandoor wilde gaan. Daarom ben ik er ook nooit bang voor geweest, vond het gewoon ontzettend zielig.

Om hem weer een beetje vertrouwen in grote mannen met petten te krijgen heb ik een meneer bij de tuin gevraagd om hem als ik langs kwam een boterhammetje te geven. Dit werd de eerste keer bot geweigerd (door Alwyn), hij durfde er niet eens naar te kijken. Na geloof ik de 3e of 4e keer nam hij hem aan. En nu durft hij aan die man te snuffelen :+ maar als die man zijn arm omhoog doet of in zijn richting springt hij nog steeds weg. Daar moet dus nog aan gewerkt worden :7 En die man heeft hem natuurlijk nooit wat gedaan. Bij andere mannen reageert hij nu ook zo, gelukkig hoeven we niet met elke voorbijganger in therapie :+

Oja Jelle, wat denk ik belangrijk is is of jij het gevoel hebt dat hij er tussenuit knijpt of dat hij bang / gestresst is zonder dat dat tegen jou wordt gebruikt. Je hebt er natuurlijk last van als hij zo doet, maar doet hij het gericht tegen jou of komt het 'out of the blue'. Bij ALwyn kwam het redelijk out of the blue en doordat hij op een of andere manier op mij is gaan vertrouwen hebben we er nu dus geen last meer van.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 18:42

@ VHU: het is wel goed dat je die meneer dat gevraagd hebt, dat is de enige manier voor Alwyn om het te leren. De oorzaak kan misschien zijn dat een man met een pet hem heeft willen beleren en hem ook heeft geslaan als hij het niet snapte. Zou een logische verklaring zijn voor zijn gedrag.
Wat ontzettend zielig dat mensen dat niet willen snappen, paarden hebben ook gevoelens én hersenen! Een paard heeft tijd nodig als er iets nieuws gebeurt, en moet de volgende keer de tijd krijgen om na te denken wat er nu eigenlijk van hem verwacht wordt. Helaas zijn er te veel mensen die dit niet snappen. Ok, Nobody's perfect, maar dieren mogen nog altijd met respect behandeld worden, ookal ben je achterlijk.
Alwyn heeft geluk dat hij nu bij jou is, iemand met veel liefde en heel veel geduld.

@ Jelleee: Ik denk dat ook Kay deze liefde en dat vele geduld nodig heeft, zo kom je er wel! Goed dat je vader het nog wat tijd wilt geven, ik ben ervan overtuigd dat het goed komt!

Ik weet dat ik echt heb zitten huilen met Romeo, met momenten kon het niet beter gaan, maar met momenten was het verschrikkelijk! Ik voelde me alsof ik een slecht baasje was en ik geen paard kon opvoeden. Romeo leek op een oneindige afstand van me te zitten, alsof hij echt niets begreep van wat ik allemaal deed. Onderweg naar de weide kon hij zo plots beginnen flippen en begon hij te steigeren en achteruit te rennen, hij trok dan zo hard dat hij mijn arm er bijna uit trok. Hierbij trok hij zijn ogen helemaal open en het enige wat ik zag was het wit van zijn ogen. Ok als hij ergens van schrok, maar hij deed het altijd uit het niets, ik begrijp nog altijd niet waarom.

Nu is dat gelukkig allemaal weer vergeten, Romeo heeft die paniekaanvallen niet meer, ik was zelfs al bijna vergeten dat hij ze ooit had. Na zijn castratie is hij veel rustiger geworden, en onze band is veel hechter geworden. Voor zijn castratie dacht ik dat ik nooit een band zou krijgen met hem, de afstand leek zo ontzettend groot tussen ons, als baasje is het verschrikkelijk om zoiets te voelen.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 19:17

Ik vind het grappig dat iedereen er meteen vanuit gaat dat kay iets meegemaakt moet hebben. ik heb nu de tweede keer een op de wei staan met een karakter van stres en paniek (vooral in het werk, qua omgang leuke pony's), ook qua figuur en koppie zie ik veel overeenkomsten, tussen Jimmy en Ydroj. Jimmy had ik vanaf dat hij 1 jaar was, is nooit beleerd geweest voordat hij bij mij kwam, deed het super voor de kar toen hij 4 was. maar na een jaar kreeg hij paniekaanvallen, waarbij hij onder zich plaste tijdens het mennen, gilde en schopte en deed alles wat je niet wilt. Ik ben toen gestopt met mennen met hem en door zijn hierna volgende blessure heb ik het nooit meer opgepakt. Ik wist bij hem wel de oorzaak, tenminste het enige wat deze verandering met mennen verklaard, is dat hij door een andere ruin aangevallen is tot bloedens toe en continue achtervolgd, kar erachter of slepen, liet hem hier voor mijn idee aan denken.

Ydroj is vanaf dat ze hier staat een wisselvallige pony, heeft al een keer voor de kar gelopen dat ging goed, maar op straat mega onbetrouwbaar.

Jimmy heeft dat onbetrouwbare ook altijd gehad in de omgang en in het werk, alleen de pure paniek bleef uit als ik met hem werkte bij andere was het altijd paniek.
Ydroj functioneerd het beste als mijn moeder haar begeleidt.

Ik heb dus het idee dat het pony's zijn, die als ze je eenmaal vertrouwen wel meewerken, maar bij het ontbreken van dat vertrouwen, is er niks mogelijk.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 19:36

Goed dat je dat zegt Sonjim. Overigens ging ik er niet vanuit dat Kaj zowiezo iets vervelends moet hebben meegemaakt maar ik vertelde even hoe het was met Alwyn en waar bij hem (volgens mij) die aanvallen vandaan kwamen ;) . Of dat bij Kaj zo is is inderdaad maar de vraag. S_L vertelde hoe Romeo was, die heeft volgens mij nooit iets naars meegemaakt maar had eerder last van zijn hengst-zijn.

De vraag is natuurlijk ook, hoe krijg je zijn vertrouwen? Veel werken, weinig werken, veel druk, weinig druk, op de wei, juist op de stal? Hoe heb jij dat bij Jimmy gedaan?

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 19:40

VHU, hier ga ik volledig met je mee. Het kan perfect zijn dat Kay niets heeft meegemaakt, Romeo heeft ook nooit iets meegemaakt, of het moet in de eerste 6 maanden gebeurd zijn, wat ik betwijfel...Hij kreeg de paniekaanvallen pas nadat hij al 1 tot 2 jaar hier was. Nu is het overduidelijk dat hij gewoon erg veel last had van het hengst-zijn, gezien hij nu een pony is die helemaal in balans is, zonder paniekaanvallen.

Sonjim, je hebt gelijk dat er niets mogelijk is als het vertrouwen er niet is, maar dat is net aan het baasje om het vertrouwen terug te winnen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 19:55

Whitney was ook enorm bang. Kan nog steeds heel onzeker zijn en vind het vreselijk eng als ze te veel gerommel aan haar hoofd heeft. Bit in en uit doen vind ze ook enorm eng (en juist omdat ze zo debiel doet krijgt ze soms het bit tegen haar tanden wat ze helemaal afschuwelijk vind en daardor nog meer flipt). Van haar weet ik ook zeker dat ze geslagen is geweest. Ze was 1,5 dat ze hier kwam, ze is nu bijna 5,5 en nog steeds komt het af en toe bovendrijven.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 19:57

Heb alles bijgelezen, ga mee met bovenstaande samenvattingen.

VHU denk goed aan jezelf, je hebt een moeilijk besluit genomen en dat zal een lange tijd duren. Kan iemand anders de stalhouderij niet bellen=

Vervelend dat Kay dit gedrag toont. Heel veel succes en sterkte. Ik weet wat je meemaakt. Mijn vorige paard was ook een draak.

Ook ik heb morgen een wedstrijd, heb het tuig al schoon, mijn ouders maken de kar schoon, morgenvroeg veale nog wassen.

Heb vanochtend op veale gereden, alleen gestapt, hij was wat drukker in de buitenbak maar heb dus goed laten inbuigen en nagevelijk te maken.