Citaat:
Nou Simba is dus helemaal niet goed Vanavond nog DA erbij gehad. Hij staat nauwelijks op dat ene beentje. Morgen laat ik foto's maken. DA vermoedt iets met meniscus / knie / rolkam. Ik was er al heel bang dat het dus de knie was want van de week liep hij een paar keer ook heel ongemakkelijk. Het lijkt op een losse knie, maar dat is het dus niet.
Simba is niet meer. Hij rent nu vrolijk rond achter de merries op de eeuwige jachtvelden
Ik heb jullie niet alles verteld van Simba. Een paar maanden geleden heb ik al foto's laten maken omdat hij toen namelijk ook al slecht liep vooral met zijn ene achterbeentje. Ik heb jullie daar niets over verteld, want ik wilde het voor mezelf houden en eerlijk gezegd wilde ik het ook gewoon niet weten. Wat ik gisteren schreef was eigenlijk een beetje overweging van want de diagnose was dus heel heel slecht: dit werd echt niet meer beter (wist ik al maar het leek nog niet zo ernstig, hij liep vorige week nog lekker voor de sulky). Eerst dacht ik nog, ik ga nog langs de kliniek. Maar ik wist al dat het geen zin meer zou hebben. De DA vermoedde niet iets dat was al duidelijk. Een meniscus met scheurtjes en een slecht werkende rolkam is funest voor een pony. Waarschijnlijk heeft hij enorm lopen spelen met de anderen en is het daarmee extra snel mis gegaan. Of is hij verkeerd opgestaan, wie zal het zeggen. Hij kon goed staan, liep zeg maar 10 passen goed en dan weer een paar passen heel slecht.
Persoonlijk vind ik op zo'n moment dat je moet proberen er te zijn voor je pony dus emoties aan de kant en actie ondernemen. Kort gezegd komt het erop neer dat ik Simba vanochtend heb weggebracht en dat hij is afgemaakt. Hij heeft een ritje van een uur gehad in de trailer, toen heb ik hem in de trailer bix gegeven en wortels, formaliteiten moesten worden afgehandeld, er waren nog 2 mensen voor ons. Hij vond trailer rijden altijd erg fijn, kwam er keurig droog vanaf, keek vrolijk om zich heen, huppelde achter de man van de slachterij aan en bam-dat was het.
Ik wilde Simba niet thuis laten afmaken a. omdat de rendac pas maandag of dinsdag weer kon komen ophalen, b. omdat ik dan een pony nog een paar dagen moet laten wachten op euthanasie c. omdat ik vermoedde dat Sim tegen zou gaan stribbelen d. omdat we ook nog een kind thuis hebben en Sim op een volkstuinen complex staat, een pony daar rustig laten euthanaseren werkt niet e. euthanaseren op de kliniek wilde ik ook niet want daar was vreselijk gestrest.
Het is een heel raar idee dat hij er nu echt niet meer is. Maar ik weet echt zeker dat ik hier het beste aan heb gedaan. Hij was zo blij dat hij weer bij de pony's stond, hij was zo vrolijk. Het alternatief dat er ook nog was was hem rustig alleen zetten zodat hij minder zou bewegen en er minder kans was dat het erger zou worden. Maar ik vind dat geen leven voor een pony.
We hebben ook nog nooit een pony hoeven wegbrengen, ik weet ook niet hoe je daar het beste mee om kunt gaan. Of je wel alles moet vertellen of niet....maar dit is dus het verhaal. Omdat jullie altijd zo meeleven en ik het nu dus ook even kwijt kan, bij deze.
Groetjes ,Maaike