[AR] [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 13:42

Vanmorgen heerlijke bosrit gemaakt van 1,5 uur in de bossen van Schoonloo. Zat er nog maar 5 minuten op, kwam ik de boswachter tegen. Volgens hem reed ik op een pad waar paarden verboden waren. Vanaf mijn kant was er niets aangegeven, vanaf zijn kant wel. Tja, ik was echt niet van plan om op verboden gebied te rijden. Bossen daar zijn geheel opengesteld, op paar kleine stukjes na, dus waarom zou ik dan juist daar gaan rijden. Snapte er niets van, maar kreeg gelukkig geen boete. Ben ik bijna weer bij de auto, kwam boswachter weer langs rijden. Was al bang dat ik weer verkeerd reed, maar hij kwam excuses aanbieden. Blijkt dat dat paaltje wat hij gezien had weggehaald had moeten worden. Gelukkig maar, was al bang dat ik niet goed gekeken had. Wel netjes dat hij dat kwam zeggen, hij had ook al een briefje bij mijn auto gedaan. Zo kan het dus ook.

Nu eerst even slapen en dan straks hoop ik nog een korte buitenrit met Amerigo te maken, gewoon hier door het veld en dus ook weer langs die enge pomp. Nu geen kind op de kar, dus die kans moeten we even gebruiken. Moet het niet storten van de regen, wat ze wel opgeven. Maar goed, misschien kunnen we na de buien nog even proberen. Anders maar in de bak gaan rijden.

IvysToeter

Re: [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 13:54

tine, gelukkig heb je geen boete gekregen

laura, je kan ook water met een paar druppels citroensap drinken, helpt ook bij blaasontsteking

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 13:56

*komt weer even uit de meeleeshoek*

@VHU: zadeltjes zijn erg lastig, ik heb een Thorowgood voor onze dochter, maar dat lijkt me voor jouw zoon en straks wat meer serieus rijden te klein (12 inch, meen ik) . Ook heb ik een Stübben dressuurzadel dat op beide Welskes goed past, dat is een junior zadel. Om mee te beginnen misschien een zo'n Barefoot kinderzadel of een Wintec, mits dit goed op de rug past.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 14:09

Wat een fijne boswachter heb hier begrepen dat ze je zo een bon geven als ze je zien mennen. In het park waar ik nu sta mag het gelukkig wel :)

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 14:32

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 15:16

Hier is vanochtend enorm veel regen gevallen, zat nog net niet op het paard (Nolanda), kon dus net even gaan koffie drinken :D daarna in lichte regen toch gaan rijden. Ging heerlijk, zo'n lekker paard om mee door het bos te gaan. Daarna naar de pony's. Wilde met Alwyn en Snuit wandelen. Eerst Snuit gepakt, heel eind gelopen, hij stapt super lekker vlot door, allerlei enge dingen opgezocht (wagentje met zeil, speeltuin, bouwplaats, supermarkt, maar dat maakte allemaal geen indruk 8-) ) dus wandelen is geen straf. Maar ik was bijna weer bij stal, stond net bij mijn auto begon het me toch te stortregenen, niet normaal. Ik auto in, Snuit aan de lijn, paraplu gepakt (denk: hij zal dit toch wel gewend zijn) en plu omhoog. Hij ging er keurig met zijn hoofd onderstaan 8-) . Was toch eigenlijk helemaal nat, behalve mijn hoofd (en die van Snuit :+ ). Dus daarna maar naar huis }:0

Citaat:
Jan belde gisteravond meteen weer op om te vragen hoe het was gegaan. Hij wilde even weten hoe blij ik was Gezegd dat ik vandaag weer wilde gaan rijden. Wel leuk dat hij zo betrokken is, vind het echt fijn.
Fijn is dat he. Mijn instructeur is ook echt heel betrokken bij alles wat ik doe en dat geeft je soms net dat beetje extra steun dat je soms nodig hebt.

Sarcoiden bij Sil, dat is niet fijn. Weet van een draver die het ook had, die is behandeld in Utrecht, paar keer geopereerd. Hoe het nu is weet ik niet maar het was inderdaad een kostbare, langdurige zaak. Heel vervelend. Weet je zeker dat het sarcoiden zijn? Zou hem anders toch eens oppakken en meenemen naar Utrecht. Even sparen misschien, maar dan kunnen ze misschien een biopt doen (monster nemen).

Tine, wat heerlijk zo lekker in het bos. Avaluna even uit de meeleeshoek (bedankt voor de zadeltips), Rivaldo blaasontsteking (heb ik gelukkig zelden last van maar als je er last van hebt super veel drinken en zsm AB kuurtje bij HA).

Die van mij stonden ook heerlijk in de stal hoor, vanmiddag na die 1e regenbui :+

Oja, ook nog tuigen wezen kijken bij Van Rijs. Zilco is echt wel heel mooi zeg....maar valt buiten mijn budget hoor. Ik zet de speurtocht op marktplaats nog even voort.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 18:30

@VHU: super zo'n brave, bomproof pony!
@Jenkins: sterkte! Heb er geen ervaring mee, maar klinkt niet fijn in ieder geval.

Heb helaas geen menrit met pony kunnen maken. Het was om 5 uur wel weer droog, maar pony was helemaal zwart. Had lekker liggen rollen. Tja, om hem dan eerst helemaal te wassen en laten drogen, dan is het te laat, want man moet zo naar vergadering. Nu krijgt hij maar een vrije dag. Als het goed is, is man morgen bijtijds (rond 19 uur) thuis, dus we gaan het dan maar proberen.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 18:32

jammer dat je niet meer hebt kunnen mennen.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 18:36

@ VHU: naar wat voor tuig ben je op zoek? Enkel of dubbel?
Ik heb lang getwijfeld voor Zilco enkelspan te nemen, eigenlijk was het best wel boven mijn budget. :o Ik zou doodgraag een tweede pony willen en dan tweespan gaan rijden, maar ik denk dat ik mezelf (en mijn portemonnee) moet gaan pijn doen bij het kopen van een tweespan tuig :o
Voorlopig (nu ik nog bij mijn ouders woon en zij hier geen tweede pony willen) concentreer ik me volledig op Romeo en ga ik proberen om hem ohz beleerd te krijgen, hiervoor moet ik dus ook nog eerst een zadel kopen...
Als ik er zo wat bij nadenk, denk ik: "Pff wat zijn paarden toch duur hé -O- " Terwijl ik dan altijd tegen anderen zeg die deze opmerking geven: "Nee hoor, de aankoop is duur ja, maar voor de rest valt best goed mee :)) Er niet bij zeggend dat je voortdurend bezig blijft met aankopen :Y) "

@ Laura: Jeetje die lijkt idd op Rivaldo :j

@ Tine: dat vind ik erg vriendelijk van die boswachter, toch even komen melden dat hij ongelijk had. (zijn niet veel mensen die dat doen, of ja... hier in de buurt toch niet) Gelukkig had je geen boete aan je broek!

Ik ben weer terug van babysitten, het was heerlijk, zulke brave en lieve kinderen! Heb wat zitten knoeien in de keuken met de kids :D Een zooitje gemaakt van een laagje koekjes(gedrenkt in koude koffie), laagje pudding, laagje koekjes, laagje pudding, enz... Bovenop als afwerking hagelslag. Had het nooit eerder gemaakt, maar ik moet eerlijk zeggen dat het best wel lekker was :Y) En de kids hebben zich geweldig geamuseerd, heb hen alles zelf laten doen, wat resulteert in...VEEL rotzooi :o Er hing meer pudding op de tafel en op hun armen dan op de koekjes :D

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 18:55

Heb net manege in Schoonloo gebeld om volgend weekend met hun een buitenrit mee te rijden. Zo kan ik het gebied wat beter leren kennen, want vandaag moest ik steeds op kaart kijken waar ik was. Heeft ook zo zijn charme natuurlijk, maar nu hoop ik de mooiste paden via hun te leren kennen. Ook wel weer eens gezellig om met anderen samen te rijden. Ga eigenlijk altijd alleen op pad.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 19:02

leuk zeg dat je zo'n buitenrit gaat maken.
is ook gezellig toch met meerdere mensen.

Ik heb trouwens vandaag voor het eerst een volte gereden in galop met wobbe.
Maandag wilde hij maar moeizaam aangalopperen iedere keer.
en vandaag als ik zei: Let op! Galop! dan sprong hij heel netjes en goed aan.
hij deed het allemaal zo vlot en liep zo goed door dat ik dacht: "ik probeer een volte"
en het ging gewoon goed! klinkt misschien 'simpel' maar toch was ik enorm trots en blij dat het gelukt was.
hij bleef gewoon netjes doorgalopperen en viel niet uit de galop terug naar draf.
Heb het 2x gedaan.
rechtsom heb ik niet gegaloppeerd, dat blijft een klein probleempje...hij galoppeert dan elke keer verkeerd aan.
en als ik alleen ben kan ik niet zien of hij in de goede galop zit (of ik moet half naast mijn sulky gaan hangen en dan nog is het lastig)

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 19:17

IvysToeter schreef:
rechtsom heb ik niet gegaloppeerd, dat blijft een klein probleempje...hij galoppeert dan elke keer verkeerd aan.
en als ik alleen ben kan ik niet zien of hij in de goede galop zit (of ik moet half naast mijn sulky gaan hangen en dan nog is het lastig)

Dat kun je het beste aan de longe oefenen. Romeo wou in het begin ook écht niet rechts aanspringen, maar na wat oefenen aan de longe gaat het al een stuk beter. Ik bedoel het niet verkeerd, maar het is een verkeerde ingesteldheid om niet rechts te galopperen omdat hij dan toch altijd verkeerd aanspringt. Je zou net wél rechts moeten galopperen omdat hij het er zo moeilijk mee heeft.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 19:18

ja ik probeer het soms ook wel eens hoor, maar alleen als er iemand mee is om te kijken of hij goed galoppeerd.
aan de longe vind hij het ook moeilijk, maar kan ik het beter oefenen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 19:18

Nou ik vind het reuze knap hoor een volte in galop en dan ook nog de goede galop. Met Alwyn galoppeer ik hele kleine stukjes en dan gewoon rechtuit, vind ik (en hij) al ingewikkeld genoeg :o

Wat leuk Tine, ik rij eigenlijk ook altijd alleen, kom wel vaak mensen tegen, gelukkig zijn de paarden van de stalhouderij dat allemaal wel gewend.

@S_L, ik zoek een tweespantuig. Mocht iemand er nog een hebben, shetmaat, degelijk, dan hou ik me aanbevolen. Zilco is ook boven mijn budget. Vind het wel super mooi! We zijn aan het sparen voor de leather tech van ideal, vind ik er goed uitzien en toch nog betaalbaar plus dat je er van alles van kunt maken (enkel/twee/vier/tandem). Of een hele goede tweedehandse.

Lekker he zo'n kliederzooi :Y)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 19:53

Ik galoppeer met de kar eigenlijk nooit. Nu met Rembrand wel in de bak, want dat zit ook in de proeven. Maar dat ben ik pas sinds begin dit jaar gaan doen. Nu galoppeert Rembrand heel gecontroleerd, maar middengalop (wat ik zometeen in de Z tegenkom) ga ik niet oefenen, daar is mijn bak veel te klein voor. Heb buiten nog nooit een galop gedaan met de kar, maar dat zou met hem wel kunnen. in het bos dan, want op asfalt vind ik dat niks. Wellicht de volgende buitenrit met kar?

Maar met pony ga ik echt nog niet galopperen. Middendraf gaat al heel spannend, moet er niet aan denken wat hij gaat doen als ik hem in galop zet. Nu loopt hij pas een jaar voor de kar, misschien dat dat scheelt?

Vwb die galop: eerst aan de longe doen, dan kun je hem beter begeleiden. En daar dus juist de moeilijke kant meer oefenen dan de kant die goed gaat.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 20:10

Ik neem redelijk snel de galop mee. Afhankelijk van hoe een pony onder het zadel loopt en hoe loperig hij is.

Dekhengst die ik van de winter er voor gehad heb moest ik alleen shownummer mee rijden, is het enige doel waarvoor hij betuigd is, die heb ik niet laten galoperen (de enige galop die ik van hem gekregen heb is tijdens de hengstenkeuring toen het juist niet moest :+ ). Lotje heeft 3x in het enkelspan gelopen en nu 1x in het 2span, is wel toe aan een galopje, maar is nu eerst gebleseerd, dus als ze weer mag eert weer 1 of 2x voordat we het galopje op pakken. Maar dat is een kind van haar moeder, net zo braaf en makkelijk.
Whitney heeft het een klein half jaartje geduurd. Vond de galop aan de longe, ohz en voor de wagen wel enorm moeilijk. Begint nu pas wat te komen (mag ook wel eens, loopt inmiddels ook M ;) ).

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 20:15

ik lees veel over galop, bij magic pak ik het alleen mee als hij braaf en rustig en fijn aan de hulpen is, anders is het niet verantwoord, daarbij heeft hij een slecht balans in galop( behalve als hij heel hard gaat :+ ) met hem train ik het veel aan de longe met bijzet.

misty doe ik wel veel galopwerk mee, als ik losrij, doe ik altijd ff een allebei de kanten een rondje aan een "los" leidsel. ik neem het in de trainin met haar veel mee ze is erg fijn te bewerken en kan al een links/rechtsomkeert in contra en gebroken lijn 10 meter contra gaat best :)

Moby heeft bij niet gegalloppeerd, mocht nog niet van mij

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 20:36

tine10 schreef:
Maar met pony ga ik echt nog niet galopperen. Middendraf gaat al heel spannend, moet er niet aan denken wat hij gaat doen als ik hem in galop zet. Nu loopt hij pas een jaar voor de kar, misschien dat dat scheelt?

Romeo loopt nu ook een jaar voor de wagen (juni 2009) en ik galoppeer wel regelmatig met hem. Hij heeft een heerlijk, rustig, gecontroleerd galopje. Hij vindt het wel nog moeilijk om in galop te blijven, maar dat is best normaal. Ik laat hem ook niet vaak galopperen, zeker niet elke rit, en als we het doen laat ik hem ook niet lang galopperen.
Als je het al spannend vindt in middendraf, moet je hem inderdaad nog niet in galop zetten. Je moet het pas doen als je het 100% vertrouwt. Bij Romeo was de eerste keer dat ik hem liet draven, maar toen het te moeilijk werd voor hem, viel hij in galop. Instructeur zei dat ik hem dat niet moest verbieden, dat het normaal is dat hij in galop springt als het te moeilijk/zwaar wordt. Aan de longe heb ik het commando goed geleerd en dan in het bos op rechte stukken geprobeerd, daar is hij rustiger dan als ik hem laat galopperen op een open veld.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 21:02

Die nu 3x :+ dat ik met Alwyn in galop ben geweest is ook puur omdat hij dan op een veldje aan het draven is en keurig in een galopje valt. Dan laat ik het maar even gebeuren en neem hem daarna rustig terug. Ik spoor hem nog niet aan. Maar denk dat het er zo spelenderwijs wel inkomt. Voor dressuur is het natuurlijk helemaal niet nodig en als je veel over de weg ment is het toch wel handig als ze niet al te snel in galop gaan, draf is toch beter te beheersen / beter voor de hoeven/benen.

Met de paarden ben ik een paar keer per ongeluk in galop geweest, dat is dan helemaal niet de bedoeling, maar soms schieten ze ergens langs of springt er toch een spontaan in galop. Ik moet zeggen dat ik dat allemaal nogal hard vind gaan en er dan dus niet op zit te wachten :=

Met Snuit ben ik ook in galop geweest, die sprong ook heel rustig aan en ging dan op commando wat sneller. Ging allemaal zeer beheerst. Maar goed, of hij dat nu straks ook met mij gaat doen geen idee. Eerst maar eens stap / draf en dan zien we wel hoe het loopt.

Ik heb zelf veel te weinig menervaring voor het galopperen op een veld en dan vooral de bochten, heb totaal geen gevoel hoe snel ik kan voordat de boel gevaarlijk wordt, dus ik ga er ook niet mee experimenteren :\

Er is hier een studentenfeest / house party gaande in de straat, ongelovelijke herrie :# 8)7

lienepien610

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 21:22

Ik neem aan de longe ook sinds kort galop mee. Voor de wagen nog niet.
Raar eigenlijk, want op wedstrijd (marathon en vaardigheid) gaat dat automatisch, maar met de training vind ik het toch heel wat anders.

VHU Leuk zo'n feest :D Swing je binnenshuis al mee? :D

Zonet weer gereden. Zonder Jan. Pfoe wat een spanning bij mij. Niet bij Jenna. Ze waren precies naast ons, op nog geen 2 meter afstand, een zwembad aan het opblazen om hem daarna schoon te maken. Niets aan de hand. Mijn moeder was haar lekker aan het verwennen met kleine beetjes muesli.
Dit keer de wagen in de schuur er al achter gedaan, vorige 2x heb ik dat in de wei gedaan. Volgende keer (vrijdag) toch ook maar weer doen. Ze schrok enorm van het afstapje, terwijl ik er al extra balken tussen had gedaan.
Het begin was weer heel spannend, maar al snel zocht ze m'n hand weer op. Heb een hele tijd gestapt voor ik het aandurfde om te draven. En voor het eerst ging ze in een enorm rustig drafje lopen. Maar wat een spanning. Heb wel heerlijke figuren kunnen rijden, maar niet zo veel bezig geweest met nageeflijk rijden. Morgen maar weer longeren en dan vrijdag zien we wel weer. Pff m'n buik gaat er nog tekeer van.

Denk dat ik toch Jan maar ga vragen of ik toch 1 van zijn oude (nouja, 12 jaar is niet oud) WK pony's mag gaan rijden. Had hij al aangeboden om te laten zien dat het echt niet aan mij lag. Maar ik ben zo'n schijterd geworden dat ik het maar moet doen. Gewoon om bij mijzelf weer de ontspanning te zoeken.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 21:36

De herrie is weer opgehouden .... misschien waren ze aan het testen voor vanavond :+ Meestal als het ergens in de straat is krijgen we bij voorbaat een fles wijn of iets anders aangeboden met het verzoek of we niet de politie willen bellen ;) Ach we nemen het op de koop toe, wonen nu eenmaal midden in de stad en zolang het niet elke dag is hebben we er geen moeite mee. Ik was vroeger net zo :o

Wat fijn Lacuna dat je met een andere (ervaren) pony mag gaan oefenen / mennen. Ik heb wel eens gehad met Zara dat ik zo'n woeste rit had dat ik het niet echt geweldig meer vond, mocht ik daarna met Uniek of Jarava (twee super brave paarden) en dan kon ik daarna weer met frisse moed (en zonder samengeknepen billen :D ) verder met Zaar. Heb tot nu toe nooit echt vreselijke dingen meegemaakt maar kan me heel goed voorstellen dat je even bij jezelf de juiste knoppen weer moet instellen / moet ontdekken dat je best goed kunt mennen!

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 22:28

@VHU gelukkig denk jij nog reëel na, over het leven in de stad ;)

ik denk trouwens dat je lienepien bedoelt;)

oh jongens, meisjes :P
geweldig zo breng ik dus water rond in het land _O-
Afbeelding

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 23:39

Doe je goed marianne, op mijn vorige stal zag je me zwoegen met een kruiwagen helemaal naar achteren of hengelen met een emmer uit de sloot :P

Morgen mogen de mannen weer lekker in het zweet vooral rivaldo.. die gaat nu echt (naja denk dat we al goed bezig waren) aan de bak voor onze eerste menendurance rit en de oefenmarathon :D

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 08:46

goeiemorgen,

zo ik heb alle paarden en hondjes alweer gevoerd, nu zelf eindelijk ff ontbijten. daarna moet ik nog, box uitmesten, kat voeren, 2 paarden rijden, paard naar het land brengen, hooi voeren.... pfff echt werkvakantie dit :o

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 08:56

Ik moet eerlijk zeggen dat mijn zilco tuig 3x zo duur is als de pony waar het op ligt. Pony's zijn veel goedkoper in de aanschaf.

Ik ben heel benieuwd naar het nieuwe kunstof tuig van ideal. Ik zou zo graag een bruin enkelspan tuigje willen dat lijkt me zo mooi. Past ook mooi bij mijn wagen.