[AR] [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 13:45

op zo'n bankje met zijn tweeën lijkt wel heel leuk, maar dat is in de praktijk toch wel wat ingewikkelder.

Want dan moet je weer opnieuw alles in balans gaan brengen en dat is echt een gedoe. En daarna moet alles weer terug gezet worden.

En met twee volwassenen op een cavaletti zit je heel strak op elkaar op die ~80 cm, dus het zou met een klein kindje misschien nog net kunnen.

Ik heb inmiddels de prijzen opgevraagd bij HCA én Tjeu voor de eenzitters. Levertijd bij HCA is een ruime maand, schijnt...
Hebben remmen op zo'n eenzitter toegevoegde waarde? Ik neig eigenlijk naar niet...

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 14:54

greendragon schreef:
Hebben remmen op zo'n eenzitter toegevoegde waarde? Ik neig eigenlijk naar niet...

Ik heb meerdere sulky’s gehad (Hca’s en een Tj*u)en mn laatste hca met rem gekozen.
Ik vond een 4 wieler met rem heel fijn werken dus toen ook de vraag gesteld.
Ondanks dat iedereen zei dat het onzin is op een sulky vind ik het toch wel fijn in gebruik.
Ik ben ben uiteindelijk voor een rem gegaan omdat ik van de mensen die er wel 1 op hadden had gehoord dat ze het toch wel fijn vonden.
Maar je moet bij jezelf nagaan of je het de meerprijs het waard vindt.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 14:59

Ik vind de remmen op mijn sulky toch wel erg fijn moet ik zeggen..
In heuvelachtig terrein heel fijn en met afremmen wanneer je langzamer wel gaan ontlast je toch ook de pony als je mee kan remmen.. voor mijn kleine uk wel prettig.. al ging het zonder rem ook altijd wel goed..

Voor wie een sulky niet prettig lijkt omdat je zo wijdbeens zit, zou ik adviseren om toch ook eens naar de pien van Tjeu te kijken.. daar kun je je voeten namelijk in de voetsteunen zetten, maar ook meer naast je bij je stoel.. dus je kan je beenzetting afwisselen.. vind ik zelf ook erg fijn.. sowieso zit die sulky ook een stuk meer rechtop.. meer zoals op een koetsje zeg maar..

Frummels

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 15:44

Op zich kun je dat afstel probleembij een 2 zitter makkelijk oplossen door een markering op je lamoenen te plakken voor wanneer je alleen rijdt en wanneer met 2. Ervan uitgaande dat je met hetzelfde gezelschap rijdt natuurlijk.

Ik heb zelf geen rem genomen omdat wij in plat gebied wonen. En ik heb zelf het idee dat mijn pony er snel doorheen zou lopen omdat het gewicht wat hij trekt natuurlijk niet zo hoog is, maar dat zit misschien meer tussen mijn oren. Ik zie dat anderen er bv wel blij mee zijn :j

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 16:05

Ik doe zelfs viaducten en alles zonder rem. Zolang de broek maar goed functioneert heeft de pony daar geen hinder van. Verder is alles hier vlak.

Ik gebruik de rem op de vierwieler ook zelden. Alleen als ze moeten stilstaan, in geval van nood als de jongste wat probeert en in de toekomst ook bij de viaducten, maar die kant zijn we nog niet op geweest met tweespan.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 20:09

criollo_yess schreef:
MaritB schreef:
De sulky is anders dan een tweewieler hè ;)

Een tweewieler heeft een bankje en is geschikt voor 2 personen :) het model Ellen, weegt zo’n 75kg,

De sulky weet ik niet. Die van HCA weegt rond de 40kg.

Dat klopt ook niet helemaal. Bij een sulky zit je met gespreide benen "om" de pony heen, bij een 2wieler staan je voeten in de wagen. En dan kan de tweewieler best ook alleen een stoel hebben ipv een bankje. Zie foto, mijn HCA tweewieler, weegt overigens 80kg.

[ [url=m/elXQ3h.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ah ja, goede toevoeging.

Ik heb geen rem, ook mis ik m niet.
Mijn stalgenoot heeft wel een rem op de HCA, nog nooit gebruikt :D

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 20:22

ok, fijne reacties!
Ik zit hier in de betuwe, dus alles vlak. Zelfs geen viaduct in de buurt...
Op mijn cavaletti zit wel een rem, maar die doet het niet.

Ik heb nu de HCA op het oog.

Peerzah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 11:04

Hoi hoi, ik ben opzoek naar een sulky voor mijn shet van 1,12cm. Nu zit ik te kijken naar deze:
Afbeelding

Voordeel is de prijs, maar ik zat ook te denken aan een hca.
Wat raden jullie aan/wat vinden jullie van deze sulky?

SammyFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 11:14

Ik heb een tweewieler van m. Aars die bijna hetzelfde is al die op de foto. Wel 19 inch ipv 17. Mijn shet van 1m loopt ervoor en mijn shetxWelsh a van 1.10-1.15 ook. Ik heb ook een HCA sulky voor mijn shet van 1m en ik rijd met beide even graag.

Afbeelding

Afbeelding
(Strengen waren hier nog een gaatje te lang)

Peerzah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 11:19

Ik zie wel dat 19 inch toch echt fijner is of niet?

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 11:22

M. Aars goede kwaliteit. Wel wat zwaarder dan een HCA natuurlijk.
Ik had een Aars wagen voor mijn welsh, nooit echt mee gereden (want pony was helaas nooit goed) beetje spijt dat ik m heb verkocht toen. Ik dacht dat de wagen te groot zou zijn voor mijn shet. Ik zou m vooral gebruiken om samen met de kids een rondje thuis te rijden :) (alles verhard)

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 11:23

Freddydeshet schreef:
Ik zie wel dat 19 inch toch echt fijner is of niet?

Persoonlijk vind ik dat in de HCA van 16-19 enorm veel verschil maken en daarom heb ik dus ook een nieuwe besteld. (rij met 16 nu en binnenkort met een 19)

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 11:53

Een cavalettie is gewoon goedkope troep helaas. Het piept het kraakt het is slap materiaal... En het bankje zit verrot. In de bochten van bijvoorbeeld een vaardigheid proef schuif je van links naar rechts. Gauw weer weggedaan. Een hca of Tjeu of van der mee zijn veel beter in kwaliteit en stabiliteit. Ik heb een Tjeu en ben daar zo ontzettend blij mee, kost wat maar dan heb je ook wat. Achteraf had ik beter meteen goed materiaal moeten kopen zelfde geldt voor het tuig. Met snel sluitingen en makkelijker te openen lichtogen heerlijk. Nu is het elke keer een feestje om te gaan mennen

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 12:42

lovelucydan schreef:
Een cavalettie is gewoon goedkope troep helaas. Het piept het kraakt het is slap materiaal... En het bankje zit verrot. In de bochten van bijvoorbeeld een vaardigheid proef schuif je van links naar rechts. Gauw weer weggedaan. Een hca of Tjeu of van der mee zijn veel beter in kwaliteit en stabiliteit. Ik heb een Tjeu en ben daar zo ontzettend blij mee, kost wat maar dan heb je ook wat. Achteraf had ik beter meteen goed materiaal moeten kopen zelfde geldt voor het tuig. Met snel sluitingen en makkelijker te openen lichtogen heerlijk. Nu is het elke keer een feestje om te gaan mennen

Dit is precies wat ik ook bedoelde! :)

Peerzah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 12:51

lovelucydan schreef:

Is die ik stuurde een cavalettie?

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 13:19

Nee, zoals ik hierboven schrijf is dat een goede degelijke M. Aars wagen!

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 18:19

Heeft iemand wel eens met 2 grote volwassenen op het "Ellen" model gereden? Zit dat een beetje? En hoe zit het met de beenruimte?
Ik ben 1.80 en mijn man 1.87m en ik heb hele onhandig lange benen. Had daardoor ook moeite om mijn sulky goed in balans te krijgen. Als we voor een tweewieler gaan kijken, zou ik wel graag een keertje mijn benen fatsoenlijk kwijt willen. :D

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 19:17

Frummels schreef:
Heeft iemand wel eens met 2 grote volwassenen op het "Ellen" model gereden? Zit dat een beetje? En hoe zit het met de beenruimte?
Ik ben 1.80 en mijn man 1.87m en ik heb hele onhandig lange benen. Had daardoor ook moeite om mijn sulky goed in balans te krijgen. Als we voor een tweewieler gaan kijken, zou ik wel graag een keertje mijn benen fatsoenlijk kwijt willen. :D

Niet de Ellen van Tjeu, maar mijn 2wieler van HCA (zie ook foto op pagina 153 van dit topic) kan ook met bankje geleverd worden. Op deze wagen heb ik met mijn 1.80m zat beenruimte. Dat is ook de reden dat ik indertijd bij deze HCA terechtgekomen ben. Bij andere merken zat ik al gauw met mijn "knieën onder mijn oksels :D " .

Afbeelding

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 19:59

Frummels schreef:

Hier wel maar wij halen de 1.80 niet. Qua bipsruimte wil het prima.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 21:25

Bedankt allebei! Fijn om te weten.

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 02:50

Frummels schreef:

De Ellen wordt op maat gemaakt. Dus als jij graag een hoger bankje wilt zodat je meer beenruimte hebt, dan maakt Tjeu dat voor je.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 13:30

Dat had ik natuurlijk kunnen weten bij hem inderdaad :D Had daar helemaal niet aan gedacht, bedankt!

Peerzah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 18:50

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 18:56

Cavaliers worden niet meer gemaakt maar zijn hele fijne wagens!

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 20:10

greendragon schreef:
ok, fijne reacties!

Ik heb nu de HCA op het oog.

Inmiddels voorzien van een HCA Sulky! Hele fijne sulky en heel blij mee. Wat een verschil met de cavaletti. Die gaat nu naar de stort.... Shetje loopt ook zo veel fijner en met minder spanning, dus driedubbel winst...

Nu mijn volgende vraag:
Ik heb nog een welshje van 1.22 staan, die zijn hele leven voor de kar heeft gelopen. Voor zover ik weet wel altijd voor een vierwieler. Nu heeft hij enkele jaren geleden een ongeluk gehad, waarschijnlijk tijdens een inspanning in het 2span. Daarna niet meer ingespannen geweest en ik heb hem overgenomen als pensioenpaard.
Stel ik zou hem ook weer willen inspannen, om te kijken of hij weer wat licht werk kan doen. Zou een sulky dan een goede optie kunnen zijn? of juist niet? En is een 19 inch een goede optie? Wat is wijsheid?