[AR] [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 14:06

MaritB schreef:
Of heeft iemand een briljante hack om het stoeltje heel makkelijk van en op de HCA te krijgen? (dus sneller dan 4 bouten los en weer vast draaien) Wij zoeken een manier op 2 HCA in een 1,5 paards te gaan vervoeren. Mijn 16" past achterin de bus, maar de 19" is breder.

Een handige Harry heeft voor mij het stoeltje aangepast, zodat ik het makkelijk van de onderplaat kan afhalen. Hij heeft de pootjes van de stoel afgeslepen. Op het punt waar het bochtje begint. Vervolgens op de uiteindes van de pootjes grote moeren gelast met een zelfde diameter (binnenkant) als de pootjes. Verder een lange stalen pen genomen, ook weer met dezelfde diameter. Aan 1 kant op deze pen de kop van een bout gelast. Aan het andere uiteinde van de pen een klein gaatje geboord waar precies een splitpen doorheen past. Nu fungeert deze pen als "as" waarop het stoeltje kan kantelen. Wil ik de stoel afnemen dan is het een kwestie van splitpen eruit halen, lange pen uitschuiven en zitting van de stoel komt los.

Afbeelding

Nimmy

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 14:16

Je kan als de sulky nog gemaakt moet worden ook vragen of de stoel zo bevestigt kan worden zodat ie er makkelijk afgehaald kan worden.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 00:34

MaritB schreef:
Een tijd geleden al eens gemeld dat ik twijfelde voor aanschaf van een nieuwe HCA omdat ik graag naar 19" wil. Afgelopen week de knoop doorgehakt en een nieuwe HCA besteld. Echt super spannend.
Ik heb gewoon zwarte spaakwielen gevraagd, past overal bij. Mijn huidige heeft 2 kleuren spaakwiel, is ook mooi :) En in principe heeft mijn 16" al een nieuw huisje..

Wie heeft er hier sulky dragers op de trailer? Ik zoek wat voorbeelden, had natuurlijk al wel gegoogled.

Of heeft iemand een briljante hack om het stoeltje heel makkelijk van en op de HCA te krijgen? (dus sneller dan 4 bouten los en weer vast draaien) Wij zoeken een manier op 2 HCA in een 1,5 paards te gaan vervoeren. Mijn 16" past achterin de bus, maar de 19" is breder.

Toevallig heb ik een sulky drager gekregen voor me verjaardag en afgelopen week opgehaald. Ik heb hem gehaald bij Hans van der mee. Hele fijne zaak, hij denkt ook goed met je mee. Ik heb hem daar getest met ophangen en de sulky erin zetten.het werkt wel fijn maar het rek is van staal en dat weegt wel wat. Maar het is een sterke constructie.
Ik heb hem nog niet in de praktijk gebruikt.

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 13:58

Ik heb een oud model Sulky Cavaletti en shetje van ongeveer 93cm. Ik probeer deze nu in balans te brengen, maar worstel nog even met de instelling van de lamoenen. Het bankje zit al op de verste stand naar achteren en de lamoen leunt nog op het schoftje als ik opstap. Ik heb 5 gaten om de hoek van de lamoen in te stellen op de sulky en hij zit nu in de middelste.

Wat is de logica achter de 5 mogelijkheden? Moet ik deze nu naar voren of naar achteren zetten om de lamoenen meer te laten zweven?

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 15:04

greendragon schreef:
Ik heb een oud model Sulky Cavaletti en shetje van ongeveer 93cm. Ik probeer deze nu in balans te brengen, maar worstel nog even met de instelling van de lamoenen. Het bankje zit al op de verste stand naar achteren en de lamoen leunt nog op het schoftje als ik opstap. Ik heb 5 gaten om de hoek van de lamoen in te stellen op de sulky en hij zit nu in de middelste.

Wat is de logica achter de 5 mogelijkheden? Moet ik deze nu naar voren of naar achteren zetten om de lamoenen meer te laten zweven?

Ik vermoed maar heb geen cavaletti dat als je in het dichtst bijzijnde gat doet vanaf je bankje dat je lamoenen omhoog komen?
Dus minder druk op je schoftje

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 18:32

Ik denk dat je bankje toch eerder nog naar achteren moet. Misschien een handig iemand die het nog iets verder kan monteren?

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 18:45

Ik denk dat je de lamoenen zo kort mogelijk moet maken als ze nog steeds op het schoftje drukken en je bankje niet verder naar achteren kan.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 19:20

Frummels schreef:
Ik denk dat je de lamoenen zo kort mogelijk moet maken als ze nog steeds op het schoftje drukken en je bankje niet verder naar achteren kan.

Van een cavaletti kan je de lamoenen niet korter maken. Ze zijn wel in verschillende maten te bestellen.

Naar achteren is omhoog.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 20:23

YvonneV schreef:
Van een cavaletti kan je de lamoenen niet korter maken. Ze zijn wel in verschillende maten te bestellen.

Tuurlijk wel, stukje er af zagen.

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 20:36

Ik had vandaag eerst een gaatje naar achteren geprobeerd. Daardoor dook het bankje naar voren en dat zat heel ongemakkelijk. Daardoor ook extra druk op schoft.

Daarna een gaatje naar voren (eigenlijk twee tov van het experiment) en toen zat ik weer rechtop. Er leek nu minder druk op de schoft maar nog geen zwevend lamoen. Volgende keer nog een extra gaatje proberen, maar ben bang dat ik dan achterover ga kiepen.

Bankje kan echt niet meer naar achteren, zonder aanpassingen. Lamoenen kunnen ook niet korter inderdaad.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 22:23

criollo_yess schreef:
YvonneV schreef:

Tuurlijk wel, stukje er af zagen.

ook dat kan niet zomaar dan zul je er een stuk tussenuit moeten halen en weer aan elkaar moeten lassen en krijg dat maar weer sterk

https://horseshopinternational.nl/menne ... ettie.html

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 11:43

YvonneV schreef:

Criollo-yess schreef; Tuurlijk wel, stukje er af zagen.

YvonneV schreef:
ook dat kan niet zomaar dan zul je er een stuk tussenuit moeten halen en weer aan elkaar moeten lassen en krijg dat maar weer sterk

https://horseshopinternational.nl/menne ... ettie.html

Oh ja, ik zie het, wat onhandig...... Mijn referentiekader is de Tjeu en HCA. Daar kun je ze inschuiven op de gewenste lengte.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 14:10

Oh dat wist ik ook niet! Dat is onhandig... Hoe krijg je die dan in balans? :o?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 14:58

Akshay schreef:
@ingrid92: via google kun je fotos vinden van een picknickmand op een cavaletti. Is van een bokker (weet zo gauw alleen niet meer wie :o )

Voor het afstellen, dat hangt af van jou, jouw positie op het bankje, de hoogte van de lichtogen (en dus pony) etc. Dus ik weet niet of je iets aan een foto hebt :)
Ik ben er ook nogsteeds een beetje mee aan het vogelen :)

[ Afbeelding ]
een foto van de mijne (oxer). Het bankje helt achterover nu. Maar ik denk dat ik dat ''nodig'' heb om 'm in balans te houden. Anders gaat hij toch naar voor hangen en in de lichtogen lijkt me :)

De remmen zijn niet heel sterk. Maar prima om ''drukken'' van wagentje te voorkomen in hellingen naar beneden etc.

En eh.. Mijn pony trok de loodzware 4 wieler met 2 geblokkeerde achterwielen en 2 personen op de wagen uit een tunnel omhoog...
Laat staan wat je met zo'n klein wagentje met de rem verder wil uitrichten?
Maar ik denk misschien te makkelijk :o

Je kunt verschillende lengtes voorstukken kopen en met de schuine stangetjes kan je het lamoen in hoogte verstellen

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 15:14

Iemand enig idee of er kleinere druppels zijnn voor onder het stoeltje van een hca en waar je die kan kopen?

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 16:25

Tancreda4 schreef:
Iemand enig idee of er kleinere druppels zijnn voor onder het stoeltje van een hca en waar je die kan kopen?

Volgens mij niet.
Hoezo zou je dat willen?
Ik weet dat sommige een klein stukje van de punt afsnijden maar dan moet je wel opletten dat je niet te veel doet.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 16:39

Omdat ik 'm niet super in balans krijg en een kleinere druppel dus iets meer naar achteren komen te zitten wellicht kan helpen. We zitten echt op het randje van goede balans.

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 21:09

Even terugkomend op mijn lamoen- en schorenvraag. Dank voor de reacties. Ik heb weer veel geleerd.

Ik zou ook wel graag een Tjeu/HCA tweewieler willen hebben, maar aangezien ik net pas begin met mennen en deze oude Cavallettie soort-van bij de pony meegeleverd werd... Ik moet voor mezelf eerst maar eens bewijzen dat ik hier serieus genoeg mee aan de slag gaan om die kosten te kunnen verantwoorden. Ik begin wel steeds meer te snappen waar het kwaliteitsverschil in zit en waar het prijsverschil in zit. Dat helpt mij ook wel weer om straks een goede keuze te maken, denk ik.

Daarbij komt gelijk wel een vervolgvraag naar boven.
Stoeltje of bankje?

Persoonlijk lijkt mij het stoeltje veel minder comfortabel, ook vanwege de voetsteunen en de 'wijde zit', en minder stabiel. Ik heb dit natuurlijk niet getest en ik heb met de Cavalettie nu een bankje dus dat is mijn uitgangspunt.
Om bij Tjeu te blijven, zou ik dus nu eerder kiezen voor een Ellen dan voor een Pien. Maar is die redenatie logisch? Er zit ook wel weer een prijsverschil tussen.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 14:05

Frummels schreef:
Oh dat wist ik ook niet! Dat is onhandig... Hoe krijg je die dan in balans? :o?

:o ;)
Dat is nou juist het hele probleem met deze wagentjes

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 14:11

Dat ligt er aan wat je je precies wil doen…

Ik vind voor een kleinere pony een tweewieler snel te zwaar worden, zeker als je ook op onverharde paden gaat rijden..

Ik rijd met een HCA met een pony van bijna een meter.
Mijn stalhouder heeft een mooie tweewieler van kraay, daar rijd ik echt alleen mee op het harde.. voor in het bos of bak vind ik die te zwaar… de sulky van Tjeu weegt ook al snel 75kg en de kraay is dat ook, dus vergelijkbaar. Mijn pony is in goede conditie…

Het is gewoon een enorme belasting op het borstbeen om altijd nee wat zwaar te trekken.

Daarnaast: soms wordt iets pas echt leuk als je goede spullen hebt ;) want een cavaletti die niet in balans is, hangt en drukt en stuitert, voor de pony en de menner niet fijn.

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 21:39

Mijn dame, Vera, is ongeveer 93cm en nog niet in goede conditie.

Voorlopig blijf ik nog even veilig in de bak mennen, maar als ik ooit de weg op zou gaan, dan heb ik hier vooral asfalt. Voor bos of onverhard zal ik ergens anders naar toe moeten en ik heb geen trailer.

In de bak hobbelt het inderdaad behoorlijk. Ik men in een bak van een ander, die ook als losgooi paddock wordt gebruikt en niet regelmatig wordt gesleept, dus ik mag soms ook een kuiltje ontwijken enzo.

De Cavaletti weegt zo'n 40 kilo, dus dat scheelt wel behoorlijk dan. De HCA is vergelijkbaar zag ik. Van de Pien kon ik het even niet vinden.

@Marit, ik snap je opmerking over goede spullen en leuk! Helemaal gelijk ook.

Weer genoeg om over na te denken en wat actiever rond te kijken naar een beter alternatief.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 21:48

Volgens mij is de sulky van Tjeu wel een heel stuk minder dan 75 kilo hoor. Ik til hem super makkelijk in mijn auto in mijn eentje := Heb wel het oude model met hekje, dus niet de Pien.

Ik vind een stoeltje zelf heel comfortabel zitten en zit lekkerder dan op een bankje, maar dat is heel persoonlijk. Zou het gewoon even proberen/testen wat je eigen voorkeur heeft.

En ah, nu snap ik het probleem met de cavalleti beter ja :)) Wat een ellende zeg, dat balansen..

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 09:09

Frummels schreef:
Volgens mij is de sulky van Tjeu wel een heel stuk minder dan 75 kilo hoor. Ik til hem super makkelijk in mijn auto in mijn eentje := Heb wel het oude model met hekje, dus niet de Pien.

Ik vind een stoeltje zelf heel comfortabel zitten en zit lekkerder dan op een bankje, maar dat is heel persoonlijk. Zou het gewoon even proberen/testen wat je eigen voorkeur heeft.

En ah, nu snap ik het probleem met de cavalleti beter ja :)) Wat een ellende zeg, dat balansen..

De sulky is anders dan een tweewieler hè ;)

Een tweewieler heeft een bankje en is geschikt voor 2 personen :) het model Ellen, weegt zo’n 75kg,

De sulky weet ik niet. Die van HCA weegt rond de 40kg.

Of de cavaletti echt maar 40kg weegt, weet ik niet. Ik vond het iig geen fijne sulky. Ook erg oncomfortabel bankje.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 09:14

MaritB schreef:
Dat ligt er aan wat je je precies wil doen…

Ik vind voor een kleinere pony een tweewieler snel te zwaar worden, zeker als je ook op onverharde paden gaat rijden..

Ik rijd met een HCA met een pony van bijna een meter.
Mijn stalhouder heeft een mooie tweewieler van kraay, daar rijd ik echt alleen mee op het harde.. voor in het bos of bak vind ik die te zwaar… de sulky van Tjeu weegt ook al snel 75kg en de kraay is dat ook, dus vergelijkbaar. Mijn pony is in goede conditie…

Het is gewoon een enorme belasting op het borstbeen om altijd nee wat zwaar te trekken.

Daarnaast: soms wordt iets pas echt leuk als je goede spullen hebt ;) want een cavaletti die niet in balans is, hangt en drukt en stuitert, voor de pony en de menner niet fijn.

Bedoelde je hier dan misschien de tweewieler? Dan was dat de verwarring denk ik :D
Zo'n tweewieler vind ik er wel altijd heel degelijk uitzien en lijkt me best fijn als je met z'n tweetjes wil rijden. Zou er ooit wel eentje willen voor erbij :j

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 13:04

MaritB schreef:
De sulky is anders dan een tweewieler hè ;)

Een tweewieler heeft een bankje en is geschikt voor 2 personen :) het model Ellen, weegt zo’n 75kg,

De sulky weet ik niet. Die van HCA weegt rond de 40kg.

Dat klopt ook niet helemaal. Bij een sulky zit je met gespreide benen "om" de pony heen, bij een 2wieler staan je voeten in de wagen. En dan kan de tweewieler best ook alleen een stoel hebben ipv een bankje. Zie foto, mijn HCA tweewieler, weegt overigens 80kg.

Afbeelding