[AR] [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje Deel 7

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 16:55

@ vhu liefde gaat indd door de maag.. ook bij onze pony's.. ik heb woensdag cupido geschoren en ondanks dat ie verdooft was vind hij zijn oren scheren met de tondeuse niet grappig, maar met wat snoepjes wou hij wel zijn hoofd stil houden... De draak. ~~}> ~~}>

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 16:57

VHU: heerlijk gemend. Je hebt echt 2 toppertjes staan.
Gem: hihi, zo doe ik het ook vaak. Ben te vaak mijn tekst kwijt geraakt.
Ollie: ben blij dat jij ook hebt gereageerd. Heb het hier nog aan kurjurys nagevraagd. Maar onder het zadel komt het absoluut niet voor dat de jury de volgorde van te voren weet. Als ze het niet aanpassen en eigenlijk ook als ze het van te voren willen weten, ga ik denk ik niet. Het gekke is dat de mevrouw die dit organiseert veel contact met mij heeft gehad.
Sterkte met je zweepslagen. Balen van vergeten onderdeel.

Zit hier nog steeds na te genieten van vanmorgen. <3

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 18:19

Nou Tine kan me goed voorstellen dat je nog aan het nagenieten bent <3
Kan me ook goed voorstellen dat je geen 200 km gaat rijden voor iets waar je zo je best voor hebt gedaan en het wordt dan toch weer anders! Wat zonde toch dat gedoe.

Ik had ook niet verwacht dat ik Ollie zo leuk zou gaan vinden. Hero wel, maar dat is ook een charmeur 1e klas =:)

Is het bij jullie ook zulk hondenweer? Wis wil hier helemaal niet zelf naar buiten, dacht doe deur even open, kan ze snel plassen en weer naar binnen maar ze blijft gewoon op het stoepje staan. Ligt nu weer naast me te :Z die denkt ook, het zal mijn tijd wel duren!

**edit** weet nu weer waarom ik weer een post wilde doen. De hartslag waarop je trainen wilt Tine, heb je die gekregen via een test of zoiets of hoe weet je op welke hartslag je moet rijden / wilt rijden? En zijn dat waardes speciaal voor voor de wagen en jouw type paard of hoe werkt het? Ik heb nog nooit met hartslagmeters getraind. Wel eens aan paard of pony gehangen maar dan onder het zadel bij endurance en dan vooral om te kijken of en hoe hartslag zsm zakt bij rust / uitstappen. Ollie had bij de training met Crazymel paar weken terug onder het zadel met galop hartslag 115/120, met flinke draf zat ze ergens tussen de 120 - 140 na 1.5 km stappen zat ze op iets van 60/70 en toen ik eraf ging was het direct 40-45. Maar goed dat is een totaal andere situatie (ander dier qua verhouding gewicht/hart ed en ander soort training).

Misschien als ik galop/draf zou doen bergopwaarts of zoiets dat ik het dan flink omhoog krijg. Maar anders zou ik het zo ook niet weten. Heb je daar ook tips voor?

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 18:59

We waren Lika net kwijt. Lag ze pootje te baden in de sloot bij de geiten. Had het poortje open gekregen. Stinken :r

Pony is weer klaargemaakt voor de wedstrijd. Morgen onderlinge. Zoon mag verkleed en gaat als ridder. Maar pony moest ook een ridderdeken op vond Patrick. Doe nu maar het mendekentje op, kan hij wel vrij bewegen. Zal morgen wel foto maken.

Hier nog lekker weer, wel koud, maar droog

Jeskim

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje Deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 22:05

Nou de dag begon vandaag met een lekker zonnetje, maar foei, wat werd het koud in de loop van de middag, smerige wind! En nu weer eens regen!!

Lika moet nu in bad zeker?? Getver!!

Hier gaat de liefde ook vooral door de maag. Heb ook nooit de illusie dat mijn paarden blij zijn om mij te zien, ze denken alleen maar; Ah, daar komt het eten..

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 06:30

Flinke storm, hier, heb al uitgemest en al := .

Beterschap voor ollie, veel plezier voor zoon van tine!

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 08:53

Goedemorgen

Hier valt het gelukkig mee met het weer. Was vanmorgen helaas erg vroeg wakker, had naar gedroomd. Zometeen nog maar even de paarden longeren voor we op wedstrijd gaan, hebben die toch ook nog even gewerkt vandaag.

fijne dag allemaal!!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 08:57

goedemorgen.
Lika al weer schoon, Tine?

Fijne dag allemaal

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 10:21

Ja, gelukkig wel. haha.

Hier al goed bezig geweest. Paarden zijn gelongeerd en in de tussentijd heeft zoonlief de wei al uitgemest. Zo pony de voetjes schoonmaken en op de trailer

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 10:31

Succes!!

Ollie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 11:09

Goedemorgen,

Heel veel succes Tine voor Patrick en vooral lekker genieten!
Als het goed is heb je nu wel de juiste onderdelen via de mail ontvangen Vwb de kur :j

Ik heb gisteren mijn kur opnieuw geschreven maar vind hem toch niet zo leuk...geloof dat ik t toch maar bij t oude laat -O-

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 12:17

Veel plezier op wedstrijd Tine!

Hier was ik ook al om half 6 wakker door de storm. Pff het gaat hier nog steeds tekeer (windkracht 7). Blij dat we dit weekend niet met de vrachtwagen weg moeten. Er was eigenlijk minimarathon, maar die heb ik afgezegd (Sam at gister voor het eerst weer normale hoeveelheid ruwvoer). Al ga ik wel bij Dennis en haar vierspan groomen morgen. Zin in! :D

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 12:52

Hier ook enorme woei! Zou vandaag eigenlijk gaan trainen met Crazymel maar verzet naar morgen. Niet fijn met trailer op pad nu.

Tine veel plezier op de wedstrijd! Had je mijn post nog gezien met de vragen over trainen op hartslagen? Ik ben heel benieuwd wat de antwoorden zijn namelijk :j

Hier verder vooral huis opruimen wat een zooi was het weer >;) en dit weekend heeft zoonlief twee vriendjes te logeren dus zondagavond is het weer een zooi := nutteloze bezigheid altijd dat huishouden.

Fijn dat Sam weer 'op regel' is Marjola! Andere paardjes ook allemaal weer OK?

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 13:37

De twee rijpaarden waren eerder beter dan Sam. De 'menners' volgde een dagje later.

Verstandig om niet op pad te gaan. Je moet de problemen niet opzoeken, als het niet perse nodig is.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 13:39

VHU: nee, niet gelezen. Oeps. Waar kan ik het vinden?
Marjola: wat fijn dat Sam weer goed eet.
Ollie: ik had mail gehad. En je bent niet verplicht om de volgorde aan te geven. Ga ik dus dan ook lekker niet doen :+ Jammer dat je nog steeds bezig bent met een goede kur te krijgen. Ik heb hem 1x aangepast, omdat Peter Bonhof andere dingen wilde. Maar heb de muziek hetzelfde gelaten, ik zag het niet zitten om weer met die muziek te moeten gaan stoeien :o

Nu even thuis, kan pony even op stal en ik even naar bed. Springen begint rond 15 uur.
Ben super, super, super trots op zoonlief. Hij heeft zo ongelooflijk netjes gereden. Hij lette nu zelf ook op of hij op goede been reed. Eerste galop kwam pony te vroeg terug, maar hij zette keurig weer opnieuw in galop. Geen idee hoe hij geeindigd is, dat hoor ik straks wel, maar man, wat kan dat ventje sturen. <3 (zei mams zeer objectief hahah) Zijn verkleedkostuum zag er ook erg leuk uit. Heb foto's gemaakt, maar de tas met de kabel van camera naar pc ligt in de auto bij manlief. Dus dat komt later.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 13:53

VanHuisUit schreef:
**edit** weet nu weer waarom ik weer een post wilde doen. De hartslag waarop je trainen wilt Tine, heb je die gekregen via een test of zoiets of hoe weet je op welke hartslag je moet rijden / wilt rijden? En zijn dat waardes speciaal voor voor de wagen en jouw type paard of hoe werkt het? Ik heb nog nooit met hartslagmeters getraind. Wel eens aan paard of pony gehangen maar dan onder het zadel bij endurance en dan vooral om te kijken of en hoe hartslag zsm zakt bij rust / uitstappen. Ollie had bij de training met Crazymel paar weken terug onder het zadel met galop hartslag 115/120, met flinke draf zat ze ergens tussen de 120 - 140 na 1.5 km stappen zat ze op iets van 60/70 en toen ik eraf ging was het direct 40-45. Maar goed dat is een totaal andere situatie (ander dier qua verhouding gewicht/hart ed en ander soort training).

Misschien als ik galop/draf zou doen bergopwaarts of zoiets dat ik het dan flink omhoog krijg. Maar anders zou ik het zo ook niet weten. Heb je daar ook tips voor?

Gevonden. Had ik niet meer gelezen.

Ik heb eerst lactaatmeting gedaan. Dan wordt er dus gekeken bij welke hartslag je paard gaat verzuren. Daar moet je net tegenaan rijden, om de conditie te kunnen verbeteren. Bij Rembrand ligt dat punt bij een hartslag van 175 (hij heeft een heel geleidelijke curve, dus het geeft niet als ik er overheen ga. Bij veel paarden zit er echt een heel sterke knik in, dus dan verzuurt hij direct heel erg). Aan de hand daarvan heb ik een conditietraining van de dierenarts gekregen * gaat nu zoeken, want had het even nog niet nodig *

Ik heb een schema voor 8 weken, 1-3 bouwt op, 4 is wat rustiger, 5-7 bouwt weer verder op, 8 weer rustiger. De eerste 4 weken train je 2x per week, daarna 3x per week (waar ga ik de tijd vandaan halen :? Hele schema typen is wat veel, maar
week 1 3x 3 minuten(1 min) stap
week 2 4x3 minuten (1 min stap)
week 3 5x3 minuten (1 min stap)
week 4 3x3 minuten (1 min stap)
week 5 dag 1 en 2 5x3 minuten (1 min stap), 10 min pauze (stappen) 2x1 min (1 min stap)
week 5 dag 3 5x2 (1 min stap), 10 min pauze (stappen), 4x1 min (1 min stap

Oftwel, ik moet week in 3 min met hartslag van 175 rondrijden, 1 min stap, 3 min 175 enz
Echter, ik kwam gisteren niet boven de 145 uit. Wordt nog lastig hahaha.

Vooral bij het mennen is de bodem van grote invloed op de hartslag, dus wellicht moet ik in de blubber in het veld naast ons gaan rijden. Maar goed, ik ga hier pas na de vakantie mee aan de slag, anders is het niet zo zinvol. Ik weet alleen niet hoe dat dan gaat samenvallen met mijn wedstrijdtrainingen en wedstrijden. Vooral de laatste weken is het best pittig. De eerste 4 weken zou ik theoretisch thuis in de bak kunnen doen, daarna wil ik toch wel naar een galopbaan. Maar ja, 3x per week.... gaat lastig worden vrees ik.

Zo genoeg antwoord of ben ik nog iets vergeten?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 14:36

Tine, wat leuk dat zoonlief het zo goed deed, wat een goed ruitertje is hij dan al he.
Super bedankt voor de toelichting _/-\o_ ik begrijp nu (een beetje) hoe en wat. Wat mooi dat het schema via een lactaatproef wordt opgesteld weet je tenminste waar je mee bezig bent (vind dat er altijd erg veel wordt gezegd over trainen met hartslag meter waarvan ik dan denk, waarom zou het zo werken, maar bij jouw uitleg begrijp ik het).
Het gaat dan, kort gezegd, om het laten pieken van de hartslag zodat van daaruit het verzuringsmoment steeds verder wordt gelegd, begrijp ik het goed?

Bij conditietraining onder het zadel werk ik met intervaltraining, eerst veel stapwerk, dan draf erin bouwen, draf uitbouwen, stap steeds minder, en galop er dan in (daar zijn we nu pas zo ongeveer beland). En het werk wat Ollie voor de wagen doet zie ik dan 1 a 2x per week (als we in de bak werken) als haar korte krachttraining.
Maar wat dat exact met haar hartslag doet weet ik niet officieel, omdat ik het dus niet meet :o weet alleen dat je goed een paard in conditie kan trainen, op basis van dus die intervaltraining en goede opbouw.

Zou je perse op een galopbaan moeten? Misschien kan het ook met heuveltraining (moeten ze toch ook meer trekken) en wat je zeg zwaardere ondergrond? Oftewel: buitenritten door wat muller zand en in wat heuvelachtig gebied?

Laat je dan in een later stadium nog een keer een lactaatproef doen?
**sorry als ik veel vraag je hoeft ook niet perse te antwoorden natuurlijk maar vind het erg interessant en wissel graag ideeen omtrent training uit**

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 15:57

VHU ik moet wel lachen om jou. Wat heuvelachtig gebied in groningen hihi :D
Gelukkig gaat Sam weer beter Marjola!

Ik ga toch maar morgen de pony wegbrengen. Waait me ff te hard om met de trailer te gaan. Vanavond klaverjassen, hoop dat ik niet bij al te serieuze mensen kom te zitten hihi.

Ik had net zo iets leuks. Google ik udo x fabricius vind ik gewoon foto's van Det uit 2010 dus toen ze nog niet bij mij was.

http://www.equifoto.nl/gallerij/20100619-dalem-fokdag-vwav/35/

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 16:00

Wat leuk Ips!

Mbt heuveltraining in Groningen .... eueuue tja :+ dan wordt het klei-trappen :P

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 16:01

Wat leuk Ips! Knappe Det in keuringsoutfit =:)

Mbt heuveltraining in Groningen .... eueuue tja :+ dan wordt het klei-trappen :P

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 16:03

@Ips: wat leuk <3 , hahaha, was ze het er niet mee eens. Jammer dat de pony morgen terug gaat :(:) . Hier moesten we eigenlijk met de aanhanger op pad, maar dat is niks met zulk weer.
Dochter is aan het schilderen :D , echt lekker binnendagje voor d'r.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 17:16

Ava: dochter creatief bezig
VHU: trainen op de galopbaan durf ik wel alleen, is afgezet stuk. Buitenrit wil ik niet alleen, aangezien ik door de week geen groom heb zou ik dan niet 3x per week kunnen trainen. Vandaar dus mijn keuze voor de galopbaan. Ben er nog niet geweest hoor, dus wie weet valt het erg tegen, maar zo is in ieder geval de planning.

Het verzuringsmoment kun je niet verleggen, dat ligt per wezen gewoon vast. Maar door de opbouw van de conditie zal je paard steeds harder moeten werken om aan die hartslag te komen, dus verzuring komt ook steeds later. Eigenlijk train je dus op een lagere hartslag (en sneller herstel)

Het is het idee om 1x per jaar lactaatmeting te doen (is nogal prijzig)

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 17:49

Hier de kachel weer eens aangemaakt, mmmm, heerlijke warmte is dat. Dochter heeft een paardje geschilderd. Hihihihi, zie net door het raam dat opaatje de pony's weg jaagt, hahaha, mijn paard is de baas en die is niet in beeld, dus nou dacht hij natuurlijk, dat kan ik ook, zo weg met die ukkies en lekker alle hooinetten voor mij alleen, hahaha, hij voelt zich echt de chef :D <3

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 17:55

Hier nog even wat foto's van vanmorgen. Zoonlief heeft met zijn zeer nette proef 190 punten gescoord, wat goed was voor een 2e prijs. En bij de verkleedwedstrijd is hij eerste geworden.

Afbeelding

Afbeelding

Voor de uitslag van het springen moeten we nog even wachten, maar hier vast het filmpje. Jammer van de weigering, maar hij bleef wel heel goed in het zadel. Toppertje.

http://youtu.be/YIgv7XMb_xQ

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 18:03

@Tine: wat leuk, gefeliciteerd *\o/* *\o/* , springen ziet er ook netjes uit en hij is idd goed blijven zitten bij die weigering, af en toe zijn het net pony's, hahaha, beetje stout.
Onze Welshkes zijn ook nog eens supervlug :') . Feliciteer Patrick maar van ons; hij doet het echt supergoed :j +:)+ *\o/*