VanHuisUit schreef:**edit** weet nu weer waarom ik weer een post wilde doen. De hartslag waarop je trainen wilt Tine, heb je die gekregen via een test of zoiets of hoe weet je op welke hartslag je moet rijden / wilt rijden? En zijn dat waardes speciaal voor voor de wagen en jouw type paard of hoe werkt het? Ik heb nog nooit met hartslagmeters getraind. Wel eens aan paard of pony gehangen maar dan onder het zadel bij endurance en dan vooral om te kijken of en hoe hartslag zsm zakt bij rust / uitstappen. Ollie had bij de training met Crazymel paar weken terug onder het zadel met galop hartslag 115/120, met flinke draf zat ze ergens tussen de 120 - 140 na 1.5 km stappen zat ze op iets van 60/70 en toen ik eraf ging was het direct 40-45. Maar goed dat is een totaal andere situatie (ander dier qua verhouding gewicht/hart ed en ander soort training).
Misschien als ik galop/draf zou doen bergopwaarts of zoiets dat ik het dan flink omhoog krijg. Maar anders zou ik het zo ook niet weten. Heb je daar ook tips voor?
Gevonden. Had ik niet meer gelezen.
Ik heb eerst lactaatmeting gedaan. Dan wordt er dus gekeken bij welke hartslag je paard gaat verzuren. Daar moet je net tegenaan rijden, om de conditie te kunnen verbeteren. Bij Rembrand ligt dat punt bij een hartslag van 175 (hij heeft een heel geleidelijke curve, dus het geeft niet als ik er overheen ga. Bij veel paarden zit er echt een heel sterke knik in, dus dan verzuurt hij direct heel erg). Aan de hand daarvan heb ik een conditietraining van de dierenarts gekregen * gaat nu zoeken, want had het even nog niet nodig *
Ik heb een schema voor 8 weken, 1-3 bouwt op, 4 is wat rustiger, 5-7 bouwt weer verder op, 8 weer rustiger. De eerste 4 weken train je 2x per week, daarna 3x per week (waar ga ik de tijd vandaan halen
Hele schema typen is wat veel, maar
week 1 3x 3 minuten(1 min) stap
week 2 4x3 minuten (1 min stap)
week 3 5x3 minuten (1 min stap)
week 4 3x3 minuten (1 min stap)
week 5 dag 1 en 2 5x3 minuten (1 min stap), 10 min pauze (stappen) 2x1 min (1 min stap)
week 5 dag 3 5x2 (1 min stap), 10 min pauze (stappen), 4x1 min (1 min stap
Oftwel, ik moet week in 3 min met hartslag van 175 rondrijden, 1 min stap, 3 min 175 enz
Echter, ik kwam gisteren niet boven de 145 uit. Wordt nog lastig hahaha.
Vooral bij het mennen is de bodem van grote invloed op de hartslag, dus wellicht moet ik in de blubber in het veld naast ons gaan rijden. Maar goed, ik ga hier pas na de vakantie mee aan de slag, anders is het niet zo zinvol. Ik weet alleen niet hoe dat dan gaat samenvallen met mijn wedstrijdtrainingen en wedstrijden. Vooral de laatste weken is het best pittig. De eerste 4 weken zou ik theoretisch thuis in de bak kunnen doen, daarna wil ik toch wel naar een galopbaan. Maar ja, 3x per week.... gaat lastig worden vrees ik.
Zo genoeg antwoord of ben ik nog iets vergeten?