[AR] tuigpaarden (en de eventementen erbij)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: tuigpaarden (en de eventementen erbij)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 11:18

Pfff, het ging bagger. Sigaar Michael ging niet beter als vorig jaar eigenlijk.......hij was echt knettergek (zoals altijd op een stratenconcours) en gewoon niet te houden. Het leek beter te gaan omdat ik een onreglementair foefje heb uitgehaald. Bloos Na de jury-inspectie was hij al niet te houden, toen hebben we de kinketting onder de neusriem gedaan. Als ie dan er tussenuit wil knijpen (hij doet dit altijd door kin op de borst te zetten en dan aansjouwen) dan voelt hij dat en laat ie dat wel uit zijn hoofd (als hij normaal loopt heeft hij er ook geen last van dat die kinketting zo zit). Alleen nu flikte hij het nog, wel minder als dat ik het niet had gedaan, hij was nu nog enigszins te controleren.
Geloof wel dat wij de meest spectaculaire pony's bij hadden. Tong uitsteken Michael ging goed omhoog bij de prijsuitrijking, Dancing Queen kon er ook wat van, en met het tweespan die 2 bij elkaar...... Koe Jury zei er op het laatst ook nog iets van, als ik er niet zou zijn zou de eigenaar uitgereden zijn met die maffe beesten. Michael is normaal trouwens wel heel rustig, begint die het nog in zijn bol te krijgen op zijn oude dag???
Baal er wel van dat ik er zelf allemaal niets van heb gezien. Je staat op het einde van de straat, je kunt dan alleen zien of ze in een lekker ritme lopen, meer niet. Dancing Queen had ik hoger als die 5de plek ingeschat namelijk, die heeft volgens mij ook nog nooit zo laag geplaatst gestaan. En het span vond ik ook wel tegen vallen, de 3de plek. Qua gangen zijn ze namelijk super, front zit er ook op, alleen op de heenweg hing de merrie een beetje, maar dat deden ze allemaal.

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 11:55

Je foefje heeft dan toch wel gewerkt hoor, voor het zicht ging hij beter als vorig jaar. Bij de tweespan-rubriek liepen ze geen van alle geweldig hoor. Ik weet niet meer welk span het was (niet die van jullie in elk geval) maar daarvan ging telkens de linkerpony echt naar buiten hangen aan het eind van het parcours (waar wij stonden), die duwde echt met de achterhand tegen de strengen aan, ging echt helemaal scheef. Op het rechte stuk ging het dan wel.

Ze zeggen toch wel eens: hoe ouder hoe gekker. Misschien gaat dat ook voor Michael op. Haha!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 12:03

Dat was volgens mij het span wat laatste werd, 2 bruintjes (hoewel het allemaal bruintjes waren). En het ging inderdaad wel wat beter, maar het is nog met horten en stoten aan komen rijden tot de jury. Als ik dat niet doe is ie bij de jury helemaal op topsnelheid. Haha! Nu had ik hem nog redelijk goed daar, alleen het aanrijden is dus echt geen gezicht. Bloos

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-07 12:05

gaat er nog iemand naar de hynstedy in wijnjewoude 23 juni?
zijn (vooral, of alleen, weet ik niet precies) friese paarden.

xjessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 12:44

in wijnjewoude zijn ook Tuigpaarden cat 4

_San_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 16:06

Ik rij daar waarschijnlijk weer een onder het zadel

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 21:09

gaat iemand naar klazienaveen as zondag de 17de/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 23:12

Ik heb vrij gekregen als het goed is en ga naar Boekel en Vlijmen.

Donderdag stamboek keuring TP in boxtel. Lachen

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 06:27

Leuk Janneke!!! Ik ben helemaal de wedstrijden die wij hebben gereden hier vergeten te melden. 1,5 week geleden in Zevenbergen gereden. Reedhill's Easter Boy ging stuiteren net voordat we naar binnen moesten. Lamoen gebroken. Snel de andere eraan gezet, en naar binnen gereden. Helaas was dit niet zo'n goede voorbereiding, de eerste ronde heeft hij enkel gestuiterd, en de laatste plek was het gevolg. Reedhill's Dancing Queen stond iets te laat in de kar, (rubriek was ineens 5 minuten eerder en wij spannen haar altijd net op het laatste in omdat ze zo gek is), voor overrijden stond ze 4de geloof ik??? Eerst tussengroep over rijden, ze mocht direct opstellen. Toen mee met de kopgroep en ze liep super en ze won. (Verslag Paardenkrant
Reedhill's Mister Michael deed het ook erg goed, alleen is de ereklasse veels te sterk, die groep is ontzettend goed. Dezelfde hackney's kom je ook tegen in het damesnummer. Ik stond dus wel ergens achteraan, maar ben erg tevreden.
Afgelopen zondag in Horssen gereden. Eers Reedhill's Easter Boy, die deed het nu beter. Front is nog steeds bagger, maar met die 2de plek waren we erg tevreden. Reedhill's Dancing Queen deed waar ze goed in is, dansen. Ze danste naar de 1ste plek en een promovatie naar de ereklasse is nu een feit. Damesnummer reed ik met een nieuwe troef, Reedhill's Mister Zeppo. Was zijn eerste wedstrijd, en zijn eerste rubriek. Erg kijkerig, liep de laatste ronde pas een beetje. Maar 6de van de 8 tussen allemaal ereklasse pony's als nieuweling, niet slecht. Tenslotte het tweespan, ook voor de eerste keer met Reedhill's Mister Zeppo. Die liep te weinig mee, en Reedhill's Dancing Queen trok alleen de kar en liep er een halve meter voor. Niet zo geweldig dus, en een 3de en laatste plek was het gevolg. Ze moeten duidelijk nog groeien als span. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 07:02

Wie is zeppo? de limburger?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 07:42

Ja, de limburger. Haha!

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 19:02

Gaat er nog iemand naar Chaam op 15 juli?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 19:19

Doei! Uiteraard ben ik van de partij. Volgens mij is ons kampioenschap damesnummer daar. Maak toch geen schijn van kans met ons nieuwelingetje. Haha!
Morgen gaan we naar Serooskerke/Vrouwenpolder, volgende week zaterdag naar Boekel, zondags naar Vlijmen en dan de 15de dus naar Chaam. Week daarop naar Beers (geloof ook op zondag), de week daarop op zaterdag naar Dordrecht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 20:11

Chaam..helaas, dan heb ik zelf wedstrijd..

Ik heb wel vrij op 8 juli, dus zie je volgende week in vlijmen! Welke paarden nemen jullie mee daar naar toe?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 20:24

Reedhill's Easter Boy, Reedhill's Mister Zeppo en Reedhill's Dancing Queen. Deze 3 staan voor alle wedstrijden in juli ingeschreven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 20:44

Oke mooi!
Welke rijd jij?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 21:07

Zeppo. In ieder geval in het damesnummer, maar Jan had het erover dat ik die pony ook in de normale rubriek kon gaan rijden. Zijn alleen nog geen startcoupons voor, dus weet niet of dat wel gaat (ja, 2 keer kan wel, meer niet zonder startcoupons op mijn combinatienummer, en er zijn al meer competitiewedstrijden ingeschreven).

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 12:18

Neonlight schreef:
Doei! Uiteraard ben ik van de partij. Volgens mij is ons kampioenschap damesnummer daar. Maak toch geen schijn van kans met ons nieuwelingetje. Haha!
Morgen gaan we naar Serooskerke/Vrouwenpolder, volgende week zaterdag naar Boekel, zondags naar Vlijmen en dan de 15de dus naar Chaam. Week daarop naar Beers (geloof ook op zondag), de week daarop op zaterdag naar Dordrecht.

Dan zal ik je daar vast wel zien. Ben wel benieuwd naar de nieuweling hoor.
Ik heb daar afgesproken met iemand die daar ook moet rijden en die mij het een en ander wil gaan uitleggen over de sport.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 23:02

Nou, vandaag de nieuweling eens kritisch bekeken toen hij in het span liep (had hem thuis nog nooit zien lopen Bloos ), maar ik vind hem 3 keer niets. Knie-actie heeft hij gewoon niet, ik schrok ervan hoe vlak hij was. Dat wordt dus de komende wedstrijden een abonnementje op de laatste plaats. Tong uitsteken Maar de wedstrijden die nog ingeschreven moeten worden wordt good-old Michael weer ingeschreven voor damesnummer en span.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 23:06

Nieuweling? Zeppo?

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 23:14

Aangezien hier veel tuigpaard kenners rond lopen, wil ik ook even m'n vraag stellen..
Ik heb ooit eens gehoord van de rubriek tuigpaard onder het zadel. Wie kan me daar meer over vertellen? Wat houdt het in? En heeft iemand wel eens mee gedaan?

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 01:06

Ik heb vorig jaar een paar keer gestart met een tuigpaard onder het zadel (Egberdina's Unitas). Je rijd met een hele groep in de baan, moet vervolgens op nummer naast elkaar opstellen. De jury inspecteert de combinaties (lopen er langs). Vervolgens krijg je de mededeling dat je 'af mag rijden'. Iedereen stuitert/draaft dan weg, en probeert een beetje de ruimte op te zoeken om te zorgen dat de jury alle paarden goed kan zien. Je rijd in principe gewoon buitenom over het veld. Na een tijdje zal de ringmeester aangeven dat er van hand veranderd kan worden, je rijd dan achter elkaar aan over de di Tong uitsteken Tong uitsteken agonaal.
Uiteindelijk roept de jury de volgorde van opstellen om. Vaak moeten de eerste paar geplaatsten nog een keer overrijden. (hele grapje weer opnieuw maar in het kort) Dan komt men tot de definitieve plaatsing en volgt de prijsuitrijking. Daarna doe je nog een ereronde (netjes achter elkaar blijven!)
Als je staat opgesteld heb je een hulpje nodig die je paard kan vasthouden, deze draagt witte voorbrengers kleding of een pak. De paarden dragen meestal dubbele ijzers of ander speciaal beslag.
Zo ziet 't eruit Tong uitsteken
Afbeelding
Afbeelding
Het is ontzettend leuk om te doen, maar tis wel gemakkelijk als je een beetje handig rijden kunt. De paarden worden meestal hardstikke heet en zijn niet allemaal leuk en braaf, kun je je paard niet de baas dan kan dat best gevaarlijke situaties geven. Je hoeft natuurlijk 'alleen maar' rondjes te rijden, maar persoonlijk kan ik beter 10 M proeven achter elkaar doen, want na 1 tuigpaard kan je mij echt uitwringen, en je staat stijf van de spierpijn Tong uitsteken

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 09:59

Haha, vooral die laatste regels Concorde! Ik heb ook diep respect voor degenen die dit doen, ik weet hoe heet die beesten kunnen worden in de ring, en ik weet hoe het voelt als ze gaan onder het zadel. Die combinatie maakt het erg moeilijk. Maar ik vind het altijd wel een geweldig mooie rubriek om te zien!

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 10:53

Dat gevoel als ze gáán, das ook juist het mooie! Maar om die bewegingen uit te zitten, pff. En dan blijkt ineens dat ie nóg een versnelling heeft als het publiek begint te klappen!

SDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 11:01

En het is die versnelling die het hem dikwijls doet. Hoe meer geklap, hoe heter dat ze worden. Met en zonder muziek voorbrengen, is ook een groot verschil. Als hier de Postkoets uit de boxen galmt ... Vingers aflikken