[AR] Wie rijden er allemaal aangespannen met shetlanders?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paintlinger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 17:25

haha, dat weet ie..daarom kijkt ie zo arrogant

Cyntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 17:27

Kan timmie ook zo, maar die heb ik al iets beleerd, heeft al met tuig en blok gelopen, maar als het nu eens beter weer wordt kan ik met het karretje op de wei verder beleren...

littlemouse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 13:30

Hoi, ik zag voor het eerst dit topic. Ik men zelf met een tweespan shetlanders van 1.07 en 1.10. Ik zal wel even een foto opzoeken.

Ik heb een marathonwagentje dat prima geschikt is om mee te rijden in het bos met tweespan. Maar met enkelspan is het toch wel een beetje zwaar heb ik het idee. (op de veluwe heb je allemaal van die mulle zandpaden).

Heeft iemand ervaring met een sulky of een ander licht karretje dat geschikt zou zijn voor in het bos rijden?

Jolandaa_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 13:33

ik ben nu bezig met mn vz pony onder de kar te leren.. ze is onwijs sterk en als zij die straat niet in wil krijg ik der met geen mogelijk heid doorheen.. ook al ram ik er bijv op los(doe ik niet hoor, maar deed ik het wel , reageerde ze er niet op )

Napie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 17:13

Jolandaa_ schreef:
ik ben nu bezig met mn vz pony onder de kar te leren.. ze is onwijs sterk en als zij die straat niet in wil krijg ik der met geen mogelijk heid doorheen.. ook al ram ik er bijv op los(doe ik niet hoor, maar deed ik het wel , reageerde ze er niet op )

Je kan haar ook proberen voor de kar te zetten, dat gaat misschien beter
Wat is een VZ pony? Verzorgpony?

Vickelientje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 17:15

napie schreef:
Jolandaa_ schreef:
ik ben nu bezig met mn vz pony onder de kar te leren..

Je kan haar ook proberen voor de kar te zetten, dat gaat misschien beter
Wat is een VZ pony? Verzorgpony?

vz= denk ik verzorgpony

Jolandaa_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 17:27

vz=verzorgpony .. maare . @ napie .. misschien is dat wel handiger ja.. anders houden we geen pony over

Jolandaa_

Re: Wie rijden er allemaal aangespannen met shetlanders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 17:58

ik ben mun vzshetje nog aan het leren onder het tuig.
hier zijn wat fotos (met een te groot bit)

Afbeelding
Toos staat nooit stil..
Afbeelding
dat beentje
Afbeelding
lekker kontje he?
Afbeelding
en dit vond ze er van
Afbeelding
doejj. nu ga ik slapen

ik weet dat het tuig niet klopt, maar ik heb het ook pas gistere in de schuur gevonden...

_Sammy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 18:04

{meld me ook maar even..}

Ik me ook elke week heb vorig jaar me menbewijs gehaald bij stalhouderij hanemaaijer(erg bekent denk ik)

Onze pc was helemaal op hol geslagen dus wet niet waar al me foto's staan maar gelukkig staan ze nog ergens maar waar ??
Dus nog even geen menfoto's

Afbeelding met de rechter me ik samen in 2 span neron x wanda..

IloveKelly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 19:12

Leuk zeg! De eigenaresse van mijn vz- shet ment ook paar keer per jaar met hem. Hij is heel braaf voor de kar. Jammer dat ze niet zoveel tijd heeft, want ik ga meestal mee , binnenkort wel een fotootje

Isapaardje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 22:19

Over te breed bit gesproken ...
Ik heb zelf een 12,5 cm bokkenbitje voor mijn shet, maar het steekt niet uit bij de mondhoeken. zie foto hieronder:

Afbeelding

Mij lijkt het toch niet abnormaal breed ... het zit tegen de mondhoeken aan. Als ik het aanduw heb ik een halve cm zichtbaar bit.

Zijn er meerderen van jullie die ook zo een breed bit hebben voor hun shetlander? Of is het echt abnormaal?

Napie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 00:54

Die van mij heeft ook maat 12,5. Gewoon een grote bek.

@Jolandaa: hoe heb je dat bit nou toch bevestigd???

@ Sammy: vreemde shetlanders

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 08:21

Die van mij hebben 11,5. Maar heb er ook 1 op stal die 12,5 heeft, dus zo raar is dat niet.

Isapaardje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 10:47

Ik heb een kennis die rijdt met welshpony's en die heeft 10,5. Ik had van hem een bit geleend voor een vriendin die een andalusier heeft die 12,5 nodig had. Maar toen zag ik dat dit geleende bit net zo breed was als van mijn shet en toen ik het teruggaf vertelde men mij dat ik een veel te breed bit heb. Maar tja, als ik 11,5 neem dan zit het bovenop ook klem op de jukbeenderen.

Ik heb ooit een welsh te logeren gehad, maar die kon makkelijk het shetlander halster aan wat mijn shetlander te klein is (ik heb zelf een welshcob halster op kleinste stand)

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 11:16

Mijn pony's(behalve Uk die bijna 2 is) hebben allemaal pony maat halster. Dennis heeft zelfs een tijdje met een cob maatje gelopen
Het blijft altijd gewoon aankijken.

Een vriendin van mij heeft een shet en een KWPNer, beide met trens maat 11,5 .

Isapaardje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 13:54

Geen breedbekkikkers, maar breedbekpony's

Die Andalusier van mijn vriendin heeft een neusomvang van maar enkele cm's kleiner dan mijn shet. En ik vind de mijne geen eens een abnormaal hoofd hebben ...

Echter het gewone menhoofdstel formaat shetlander pastte destijds van geen kanten en ik heb een tweede gekocht en van 2 toen 1 passend gemaakt, hoewel zonder frontriem, want die zit echt veel te strak ...
maar dit is hier al eens besproken meen ik mij te herinneren

Mirjam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 12:36

Er kan inderdaad een groot verschil zitten tussen de shetjes!
Ik heb er twee van ruim 90 cm hoog. De ene past alleen veulenhalsters en bitjes maat 9,5 - 10 cm. De andere moet ponyhalsters hebben en bit maat 10,5 - 11 cm. Maar als je ze naast elkaar ziet, dan vormen ze een mooi koppeltje.

xJurdyWonanx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 18:34

jeeej ... Na lang dit topic alleen te mogen lezen .. mag ik me vanaf vandaag officieel shetland menner noemen ..
Heb vandaag mijn kar gekocht en hebben hem het tuig omgedaan en gewoon voor de kar gezet .. wat super ging. Hij bleef simpel los staan terwijl we de lamoenen nog goed aan het hangen waren enz wat 15 minuten duurde * trots *. Toen alles klaar was liep ik erbij en mijn zusje op de kar. Hij liep alsof hij nooit anders deed.. Na 5 minuten zelfs nageeflijk en wat draven, een rondje draaien enz, alles ging super. Al met al een 20 minuten met de kar gelopen en toen weer terug op de wei ..

Ben echt trots op hem ..
Hij is trouwens bijna 4 en nog hengst .. Onder het zadel heb ik hem ook zelf beleerd en voor de kar en de voorbereidingen ook ..

binnenkort foto's

edit; sorry voor de vele smileys .. maar jullie snappen denk ik wel dat ik erg trots ben

MissJeanny

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 15:09

Ik zal me ook maar eens gaan melden

Ik men nu met mijn bonte shetmerrie. Ik heb er nog geen foto's van moet nodig een keer.
Ik ben op dit moment bezig met mijn menbewijs in appelscha.
En ik hoop 20 mei het diploma binnen te halen.
Ik vond mennen nooit zo leuk maar sinds ik met de cursus ben begonnen vind ik het steeds leuker worden.
Ik zou opzich wel wedstrijden willen rijden, maar mijn ouders hebben geen tijd om mij ergens naartoe te rijden dus ik ben bang dat dat er niet inzit.
Miss kan napie mij helpen

Isapaardje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 19:38

Vandaag eindelijk eens lekker weer en tijd voor een rit ... wat had de pony er zin in ook ... continu een vrolijke bries of wat gedribbel als het sneller wilde daar vooraan

Echter gelijk weer "last" van kinderen die willen aaien. Ik sta dit overigens niet toe maar kan nog altijd niet wennen aan die beteuterde gezichtjes. Maar het wordt me zo vaak gevraagd dat ik bang ben dat de pony uiteindelijk standaard stopt als we mensen passeren ...

Mijn kennis met zijn welsh 2 span heeft hier nooit last van. Jullie?

Vickelientje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 19:54

Isapaardje schreef:
Vandaag eindelijk eens lekker weer en tijd voor een rit ... wat had de pony er zin in ook ... continu een vrolijke bries of wat gedribbel als het sneller wilde daar vooraan

Echter gelijk weer "last" van kinderen die willen aaien. Ik sta dit overigens niet toe maar kan nog altijd niet wennen aan die beteuterde gezichtjes. Maar het wordt me zo vaak gevraagd dat ik bang ben dat de pony uiteindelijk standaard stopt als we mensen passeren ...

Mijn kennis met zijn welsh 2 span heeft hier nooit last van. Jullie?

Wel last van kinderen/ volwassenen die willen aaien, maar ik heb totaal geen moeite met beteuterde gezichtjes
Voor de liefhebbers trouwens nog even nieuwe foto's van mijn shet voor de wagen...
viewtopic.php?f=10&t=569868

Jolandaa_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 19:54

@napie ,
ze heeft een flut tuig.. want de ene "teugel" is van het tuig, en de ander van een oud hoofdstel , die maakte ik vast aan het halster, en daar het bit ook aan.. het bit is trouwens voor een NF c-pony , dus veelste groot.. maar de andere die er ligt is voor een e-pony..
en een lomp en zwaar bit doe ik der niet in..

Napie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 10:50

findira schreef:
Miss kan napie mij helpen

Dan moeten we elkaar helpen want ik heb wel tijd maar geen vervoer. Ik ben de trotse bezitter van een ponytrailer en een oprijwagen voor mijn wagen maar ik heb enkel een Nissan Micra zonder trekhaak dus op dit moment geen vervoer.
Het enigste wat ik dit jaar rij is de oefenmarathon in Diever en de vierdaagse in Zorgvliet. Verder rij ik de onderlinge op mijn vereniging.

Miss moeten we elkaar maar helpen

MissJeanny

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 16:18

Ja wat dat betreft, mijn ouders hebben twee busjes ik weet niet of je die mag lenen.
Het zou wel ideaal zijn zo.
Maar ik moet eerst mijn menbewijs maar halen en als we dan een keer wat afspreken dan kun jij misschien wel kijken of mijn shet er wel geschikt voor is en waar ze geschikt voor is.

En kun je ook meedoen aan de wedstrijden zonder dat je lid bent daar?
mmm klinkt wat onlogisch eigenlijk.
Want ik zou opzich wel lid willen worden nu, maar mijn ouders hebben dus geen tijd om mij steeds heen en weer te rijden, ja het is misschien te doen op de kar, zover is het niet vanaf mijn huis.
Maar ik moet het zelf betalen dat is wat minder, en ik betaal mijn gewone lessen ook al.
Word misschien wat duur allemaal.
Wat kost het daar dan?
Mag ook via pb hoor als je de prijzen er niet op wilt zetten.

Napie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 17:23

Ik heb je ge'pb't