[AR] [NH] boerenverstand of NH?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 23:18

Lanna is geent voor schimmel Lachen
doe ik liever dan het boerenadvies opvolgen.
Laatst bijgewerkt door Anya op 19-06-04 23:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 23:18

Anya helaas kan ik je onderzoek dan toch onderuit halen

Bij betreffende paard, waar dus stroomdraad in stal is gekomen, is nadien nooit meer koliek geconstateerd.
was dat wel het geval, was de draad ook weer weg gegaan, maar het hielp, dus wat is dan het beste?

verder geloof ik niet in overnemen
behalve natuurlijk op een stal waar de paarden het aanleren door slechte omstandigheden, maar dan is het niet nadoen, maar het ook gewoon slecht hebben.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 23:21

runningkawa schreef:
Anya helaas kan ik je onderzoek dan toch onderuit halen

Bij betreffende paard, waar dus stroomdraad in stal is gekomen, is nadien nooit meer koliek geconstateerd.
was dat wel het geval, was de draad ook weer weg gegaan, maar het hielp, dus wat is dan het beste?

verder geloof ik niet in overnemen
behalve natuurlijk op een stal waar de paarden het aanleren door slechte omstandigheden, maar dan is het niet nadoen, maar het ook gewoon slecht hebben.

Dat vind ik dus typisch een geval van een oorzaak/gevolg-relatie die niet onderzocht is. Heb je alle andere oorzaken uitgesloten. Is het eten in die tijd niet veranderd (misschien zat er wel schimmel in het hooi o.i.d.). Dat hoeft allemaal niet zo te zijn. Maar ik geloof dus eerder de onderzochte statistieken: onder luchtzuigers komt niet vaker gaskoliek voor dan onder niet luchtzuigers, dan een toevallige situatie. Misschien is het paard wel langzamer gaan eten vanwege de stroom, of durfde het niet te bewegen vanwege de stroom. Kortom. Ik vind dat geen valide argument.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 23:22

Oh ja.. Het is niet mijn onderzoek hoor. Maar goed als we deze discussie verder voelen, moeten we eigenlijk even verhuizen naar medisch. Want we verpesten hier een andere uiterst interessante discussie mee.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 23:22

Volkomen off topic, maar OK: tegen mok waartegen alles al geprobeerd is: bloem van zwavel bij de apotheek halen, papje van maken en opsmeren, veel minder giftig dan afgewerkte motorolie maar net zo effectief - of effectiever.

Bij een luchtzuiger zou ik niet de symptomen bestrijden, door het paard beletten te zuigen, maar proberen de oorzaak weg te nemen. Maagzweren (veroorzaakt door stress, of een te hoog maagzuurgehalte) blijken maar al te vaak de oorzaak te zijn. Ik zou daar aan gaan werken, ipv het uiterlijke vertoon (het zuigen zelf) proberen tegen te gaan. Gelukkig heb ik nog nooit een paard gehad dat het deed, maar aan stroom oid zou ik nooit gaan beginnen.

Over boeren: ik heb jarenlang bij een echte boer gestaan. Veel koeien in huis, zijn hele leven ook tussen de dravers gezeten. Zelden zoveel paarden met blessures gezien. Met hengsten kon hij al helemaal niet omgaan, dat werden daar halve wilden. Door te nauwe boxdeuren en de paarden gewoon los naar binnen jagen ("dat doen we met de koeien ook") een paar gebroken heupen mogen aanschouwen. Een dierenarts belde je pas als het paard al op apegapen lag, eerder was zonde van het geld. Ik vrees dat dit mijn mening over "boerenverstand" niet zo positief gekleurd heeft....

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 23:23

Dan kan ik jou theorie onderuit halen Knipoog
Bij ons op stal stond een luchtzuiger, een veulen dat daar op stal stond deed het niet, werd van stal verplaatst en kwam naast de luchtzuiger te staan. Na een dag begon ie opeens ook met luchtzuigen. Ze hebben het veulen direct weggehaald en ze heeft nooit meer luchtgezogen.....

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 23:25

veulens vertonen inderdaad imitatiegedrag richtje, vanaf ongeveer anderhalf jaar echter niet meer. Vergelijk het maar met kinderen, die willen de volwassen ook altijd nadoen, tot een bepaalde leeftijd Lachen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 23:26

paard is luchtzuigend gekocht

In die tijd is er bij die man niks veranderd
paard durfde nog gewoon te eten en bewegen (stond ook niet op de hele stal stroom en stond tijdens het eten ook niet aan)

ik vind het raar dat vanaf de dag dat er stroom stond er geen koliek meer is geweest (en in een week is er niet ineens ander voer)
dus duidelijk genoeg gevolg van zuigen

verder over de mok, dat meisje heet ook verschillende eigen mengsels geprobeerd dat volgens andere perfect waren

helaas wat voor het ene paard is, is niet voor de ander.
dat is ook natuurlijk denken dat je dat durft in te zien )

edit, luchtzuigend paard was minstens 10 jaar geleden, toen er nog geen onderzoek was voor de maagproblemen, nu zou je dat zeker eerst meenemen
Maar toen was, of dood aan koliek, of een draadje
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-06-04 23:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 23:26

Ik sta nu ook bij een koeienboer en echt voorzichtig ging het idd echt niet. Verbaas me dus ook echt dat het altijd goed gegaan is. Maar het basisprincipe van met paarden omgaan is wel heel goed volgens mij.
Hij is trouwens sinds ik zijn paard rijd, zelf ook veel rustiger geworden in de omgang met het paard OK dan! En zeg ik tegen hem dat er iets is met haar, dan staat binnen drie dagen de DA of HS op het erf.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 23:29

Citaat:
Over boeren: ik heb jarenlang bij een echte boer gestaan. Veel koeien in huis, zijn hele leven ook tussen de dravers gezeten. Zelden zoveel paarden met blessures gezien. Met hengsten kon hij al helemaal niet omgaan, dat werden daar halve wilden. Door te nauwe boxdeuren en de paarden gewoon los naar binnen jagen ("dat doen we met de koeien ook") een paar gebroken heupen mogen aanschouwen. Een dierenarts belde je pas als het paard al op apegapen lag, eerder was zonde van het geld. Ik vrees dat dit mijn mening over "boerenverstand" niet zo positief gekleurd heeft

1 boer is geen voorbeeld voor alle boeren

paar niet boeren verhalen opnoemen waarvan je gaat gruwelen?
Denk dat we dat allemaal kunnen

Onder alle mensen zitten mensen die je liever niet bij dieren in de buurt ziet komen

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 23:30

Kawa, bij de tientallen dravers die we met dat spulletje behandeld hebben, werkte het altijd, daarom noem ik het hier ook Lachen. Voorkomen is natuurlijk beter dan genezen, maar regelmatig kreeg je ze onder de mok binnen, en dan moet je wat. Was overigens een advies van een ouderwetse dierenarts Lachen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 23:31

runningkawa schreef:
1 boer is geen voorbeeld voor alle boeren

paar niet boeren verhalen opnoemen waarvan je gaat gruwelen?
Denk dat we dat allemaal kunnen

Onder alle mensen zitten mensen die je liever niet bij dieren in de buurt ziet komen

1 positieve boer telt bij mij ook niet Haha!. Nee, zonder dollen, ik ben op heel veel stallen geweest bij boeren die er een paar dravertjes bij hadden, ik werd er niet vrolijk van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 23:32

dan hoop ik te onthouden dat jij diegene van dat mok middeltje was, mocht ik het nodig hebben Lachen

maar kun je dat niet beter op de markt brengen dan?
word je stinkend rijk, want helaas werken nu veel mokmiddelen niet (en grijpt men ten einde raad naar olie)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 23:33

En ik heb bij verschillende varkensboeren gereden en 1 koeienboer en 1 kippenboer en werd van alle wel vrolijk Haha!

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 23:33

Het zijn dus alleen de draverboeren Nee, maar goed tuurlijk zullen er zoals RK al zegt ook 'slechte' boeren tussenzitten, maar idd ook slechte 'gewone' mensen Knipoog

Wil je een keer een positieve boer zien ben je van harte welkom hier Lachen

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 23:34

runningkawa schreef:
maar kun je dat niet beter op de markt brengen dan?
word je stinkend rijk, want helaas werken nu veel mokmiddelen niet (en grijpt men ten einde raad naar olie)

Er komen nog een hoop commerciële bedoeningen voort uit dit topic Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 23:34

De term boerenverstand is ook gedeeltelijk overdrachtelijk bedoeld.
Wat onderzoeken betreft geloof ik altijd het makkelijkst de mensen die ervoor gestudeerd hebben, ongeacht het onderwerp. Die weten bijvoorbeeld ook dat iets niet direct giftig hoeft te zijn om koliek te veroorzaken, sommige dingen zijn ook zonder giftig te zijn, onverteerbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 23:35

Anya schreef:
Lanna is geent voor schimmel Lachen
doe ik liever dan het boerenadvies opvolgen.

200 paarden in de opfok, en dan moet je ze tegen schimmel behandelen.............ben benieuwd hoe jij dat zal doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 23:36

Pipo schreef:
200 paarden in de opfok, en dan moet je ze tegen schimmel behandelen.............ben benieuwd hoe jij dat zal doen.

Enten, want dat is het dichtst bij de natuur .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 23:36

Anya schreef:
Oh ja.. Het is niet mijn onderzoek hoor. Maar goed als we deze discussie verder voelen, moeten we eigenlijk even verhuizen naar medisch. Want we verpesten hier een andere uiterst interessante discussie mee.

In de praktijk gekeken is het anders opvallend dat paarden die luchtzuigen vaker koliek hebben. Zodra de band weer omgaat, krijgen ze geen koliek meer.

Leuk dat er een onderzoek is gedaan, maar de praktijk zegt nog steeds iets totaal anders.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 23:37

Wel eens gewoon afwasmiddel geprobeerd, Pipo Tong uitsteken (en néé dat is geen grapje, maar het helpt alleen in een vroeg stadium)

Richtje

Nou mensen ik ga naar bed.... Niet te lang meer doorgaan want dan moet ik me morgen weer door zo'n bergheen werken Knipoog
Blijf het een interessante discussie vinden (incl. alle zijwegen die we bewandelen).
Trusten Doei, doei

Anoniem

Richtje schreef:
Nou mensen ik ga naar bed.... Niet te lang meer doorgaan want dan moet ik me morgen weer door zo'n bergheen werken Knipoog
Blijf het een interessante discussie vinden (incl. alle zijwegen die we bewandelen).
Trusten Doei, doei

en weer hebben er dezelfde gedachte

Engerd!!

Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 23:38

Lovely schreef:
Enten, want dat is het dichtst bij de natuur .

Tijdens het ontwormen en bijv. bekappen gewoon even insmeren met Olie. Gaat het mee weg, en het werkt prima.

Als het zo gevaarlijk is Anya...........waarom zijn er dan zo weinig paarden met kanker terwijl het zo veelvuldig bij opfokstallen gebruikt word?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 23:39

promptertje schreef:
Wel eens gewoon afwasmiddel geprobeerd, Pipo Tong uitsteken (en néé dat is geen grapje, maar het helpt alleen in een vroeg stadium)

Als je een paard hebt staan, dan is het vrij eenvoudig om gewoon het paard een paard keer met schimmelmiddel te behandelen ( ik ben ff de naam kwijt, en geen zin om naar stal te lopen Haha!)

Maar als je een grote groep jonge paarden in het land hebt staan is olie een goed werkend middel.