[AR] SGMW 2014

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fenny

Re: SGMW 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 15:15

Pffff wat kun je zenuwachtig worden van Hoefnet!!! Hahahahah

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 15:31

ja he schiet niet op.. we willen uitslag!!

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 15:57

Resultaten zijn nog niet officieel, maar als ik alles goed heb bekeken zijn alle 3 personen die ik in de gaten heb gehouden kampioen!! *\%/* *\%/* *\%/*

wolkj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 22:02

Super trots na onze 1e keer klasse 2 gestart te hebben !
Een tweede plek behaald met 123 strafpunten en dus gelijk drie winst ! Leerpunten voor in de dressuur, op naar Vrouwenpolder!

Liango

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 22:03

Fenny heeft het al even gemeld: we zijn districtskampioen geworden epo klasse 3! Van de zes hindernissen hadden we in vier de snelste tijd en daarmee waren we ook eerste in de marathon. Met een totaal van 97 strafpunten kampioen en daarmee dus ook een ticket voor het NK.
Twee hindernissen waren echt loeizwaar! De eerste stond in een zandbak met mul zand en dat vergde ontzettend veel inspannning van de pony. Hindernis vijf was een nieuw gegraven waterbak met zandbodem die behoorlijk losgewoeld was toen wij aan de beurt waren. Op een gegeven moment gingen er zelfs combinaties stapvoets door het water.
De hindernis waar we het meest tegenop zagen ging prima. een hindernis met dunne paaltjes en kuilplastic en daarop balletjes en als klap op de vuurpijl van die grote mooie kunstkoeien. Hele rare wendingen ook. Maar gelukkig niks geraakt en de pony bleek 'koe'-proof.
Nu een paar weken sgmw-rust en dan op naar Driezum. De pony moet tussendoor in de komende week nog wel even aan de bak: regiokampioenschappen onder het zadel en d/v districtskampioenschappen in Ten Post.
Ik las dat Beesd ook een mooie wedstrijd is geweest. En dat Wolkj een mooie tweede prijs had. Gefeliciteerd! Verder ben ik nog niet bijgelezen.

wolkj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 22:08

Super goed gedaan ! Van harte !!

Sanne_Visser

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 23:22

Lees stiekem al een poosje mee, maar nu heb ik een vraag aan de mensen die hebben meegereden in Boijl afgelopen weekend.

Is er toevallig iemand van jullie die foto's en of een video gemaakt heeft van de wagen die ondersteboven ging in de waterbak?
Ik was dat namelijk, en wil heel graag weten of het commentaar van de toeschouwers waar is, en misschien kan je zo ontdekken of we nou echt te snel gingen en/of dat de groom niet genoeg deed!

Ik heb goede hoop!
Alvast bedankt!!

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 09:13

Stuur je straks ff pb Sanne, heb het gezien.

Sanne_Visser

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 11:43

Dankjewel :)

unofficial79

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 21:22

Voor ons was dit weekend een groot drama.
Zoals het nu lijkt was het meteen ook onze laatste wedstrijd met het huidige span.
Moeten morgen naar de kliniek met een en de berichten zijn verre van positief. Hoop en duim dat ze het verkeerd hebben.

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 21:32

Dat klinkt niet fijn... :( Wat is er gebeurd?

unofficial79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 20:19

Had zaterdag bij een van de pony's al zoiets van hier klopt iets niet.
Toch gereden en een hele slechte dressuur en een vaardigheid waar ik totaal ook niet over tevreden was.
Bij het verkennen al gezien dat de waterbak voor ons echt loeizwaar zou worden.
Eerst het weg traject waar we er tegen hebben moeten rijden om op tijd te komen. Bij de 1e controle had 1 van de pony's een hartslag van 60 bij de 2e controle ruim over de 100.
Zat dus echt iets niet goed.
Heb uiteindelijk met pijn en moeite groen licht gekregen en heb een aantal hindernissen en gereden en ben gestopt bij de waterbak. Hindernis ervoor al heel rustig aan gedaan.
Hartslag was en bleef veel te hoog en een pony die compleet leeg was.
Woensdag naar de kliniek geweest en deze pony heeft een bloedarmoede en de spier enzymen zijn te hoog. Ze dachten eerst dat het een hart probleem was. Dit is uitvoerig onderzocht en was het gelukkig niet. Nu eerst herstellen en rustig aan doen en kijken hoe het zich herstelt.
Tijdens de testen in de kliniek bleek ook dat haar temperatuur enorm hard oploopt en ze vrij langzaam herstelt. Daar moeten we ook een plan voor maken.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 20:22

Jeetje zeg, dat is geen goed nieuws! Sterkte.

Gaan er nog meer mensen volgend weekend naar Wierden? Ik start daar klasse 3 enkelspan paard.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 00:49

unofficial79 schreef:
Bij de 1e controle had 1 van de pony's een hartslag van 60 bij de 2e controle ruim over de 100.
Zat dus echt iets niet goed.
Heb uiteindelijk met pijn en moeite groen licht gekregen en heb een aantal hindernissen en gereden en ben gestopt bij de waterbak. Hindernis ervoor al heel rustig aan gedaan.
Hartslag was en bleef veel te hoog en een pony die compleet leeg was.
Woensdag naar de kliniek geweest en deze pony heeft een bloedarmoede en de spier enzymen zijn te hoog. Ze dachten eerst dat het een hart probleem was. Dit is uitvoerig onderzocht en was het gelukkig niet. Nu eerst herstellen en rustig aan doen en kijken hoe het zich herstelt.
Tijdens de testen in de kliniek bleek ook dat haar temperatuur enorm hard oploopt en ze vrij langzaam herstelt. Daar moeten we ook een plan voor maken.
Dat stelt de veterinaire keuring nu tegenwoordig voor. Je mag niet eens met 100 uit het E-traject komen.
Onbegrijpelijk dat ze je nog laten starten. Dergelijke dingen zijn toch van een afstand zichtbaar voor een beetje veterinair en we hebben gewoon regels... :n

wolkj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 22:26

De controles verschillende zo erg per wedstrijd!

De 1 loopt 2 rondjes rond je paard en controleert alles en de ander doet het met de handen voor de ogen.
Ik vraag me af hoe dit verder gepolst wordt door de KNHS

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 23:16

Even een praktische vraag. Hoe hebben jullie je voorbereid op je eerste samengestelde wedstrijd? Doel dan vooral op de marathon, hoe wist je wat er moest gebeuren en hoe je dit in de praktijk tot een succesvolle rit kon maken.

unofficial79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 06:06

Deze pony is ook niet met een hartslag van 100 de marathon traject ingegaan hoor. Daar had ik zelf op dat moment ook een stokje voor gestoken. Hartslag was inmiddels toen zo gezakt dat het wel verantwoord was , maar wel aan de hoge kant zat. EN ben niet voor niets zelf gestopt. Gezondheid van de pony's staat voorop. Als ik zie dat zelfs de grote paarden zich op deze hindernissen uit de naad moesten werken om er door te komen, heb ik voor mij zelf een verstandig besluit genomen.

Bij elke wedstrijd hanteren ze weer andere normen. De een laat je gaan met een hartslag van over de 90 en vind het wel goed en de ander vindt 80 nog te hoog. De een loopt de hele pony na en wordt uitvoerig nagekeken op temperatuur, pols enz. en bij de ander luistert naar het hart en dat was het. Er zijn geen eenduidige regels hierin.

Laat ik ook duidelijk zijn. Het is beslist geen conditie verhaal bij die van mij. Pony's lopen 5 tot 6 dagen in de week. En worden heel gericht getraind. Ik heb er gewoon een die heel hard werkt en ook snel verzuurd en snel last heeft van de omgevingstemperatuur. Als die te hoog is is deze pony ook heel snel warm en loopt haar eigen temperatuur ook heel snel en hard op. En dan is het ook niet zo raar dat ze met een hogere hartslag eruit komt. Verder schijnt het bij koudbloeden veel vaker voor te komen dat ze moeite hebben met warmer weer. En die van mij zijn ook nog zwart.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 22:36

Het was ook niet persoonlijk aanvallend bedoeld hoor.
Maar bij de veterinair moeten toch al heel wat alarmbellen gaan rinkelen als je bij start A met een pols van 60 aankomt. Als je een hele nerveuze hebt dan kan het gebeuren dat je bij start A hoger zit dan bij finisch E (B tegenwoordig). En na het simpele A-traject van tegenwoordig mag je toch nooit aan de honderd komen tenzij je je een aantal kilometers verreden hebt en de tijd moest inhalen. :D

Ik denk dat met strengere normen, grotere afstanden, hogere snelheden in de trajecten en meerdere trajecten en het uitstaptraject weglaten het rijders dwingt verstandiger met hun dieren om te gaan.

Het was vroeger toch wel kicken als je zo ver was dat je naast de reguliere 3 trajecten (A, B en E) de sneldraf en een extra staptraject (C + D) mocht rijden. :)

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 10:53

Ik kwam bij mijn eerste sgmw bij begin start A met een hartslag aan van 90. DA zei gelijk ach een binnenvetter dat komt wel goed. Het gaat niet om de waardes maar om een goede DA die in kan schatten hoe een paard er aan toe is.
( na A 70 en na B 64) prima volgens de DA.

In Hellendoorn was het na B dat er heleboel een te hoge temp hadden.
Zwaar parcours en 27 graden.
De mijne had 72 maar temp 39.8 graden.
Maar de grens lag bij 40 graden. Als je dat had moest je uitspannen bij de trailer en terug naar de DA on weer te meten. Nou dat waren er echt veel.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 19:05

Waren er nog meer mensen in Wierden dit weekend? Ik ben er voor de 2e keer gestart in klasse 3 met mijn enkelspan paard. Na het succes in Heijenrath op mijn eerste klasse 3 wedstrijd, was dit een beetje een weekend met wisselende gevoelens.

Dressuur ging voor mijn gevoel lekker, misschien iets te braaf. Punten vielen mij bar tegen.... Vaardigheid ging lekker, 1 bal omdat hij even te heet werd, maar verder wel fijn gereden.
De marathon vandaag ging ook wisselend, sommige hindernissen ging het super, maar een paar andere hindernissen was hij gewoon té heet en dan is ie amper nog te rijden. Ik dacht dat we die 'te-hete-periode' achter ons gelaten hadden, maar deze wedstrijd had ie toch weer een paar keer zo'n bui helaas. Andere hindernissen gingen gewoon top, dan was het gevoel wel heel fijn.

Met 138 strafpunten zijn we in de middenmoot geëindigd.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 20:13

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 13:12

carola schreef:
Waren er nog meer mensen in Wierden dit weekend?

Jep, ik was er ook. :)
Altijd een fijne wedstrijd om te rijden...

wolkj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 12:22

Wedstrijd zag er gaaf uit!

Wij komend weekend onze laatste van dit jaar, vRouwenpolder!

GaitMonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 15:47

Heb ook gereden in Wierden. Laatste wedstrijd voor het NK afgesloten met een eerste plaats bij de 2span pony's. Was weer een mooie, goed georganiseerde wedstrijd.

bora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 16:10

Wie start er dit weekend in Geldrop? Dit wordt mijn eerste officiële wedstrijd. Heb wel een paar impuls of oefen marathons gereden.