@VHU Hier ook geen problemen gehad met tuig waaronder broek, rugriem en culeron. Pony kende al zadel, longeersingel en pessoa. Culeron was - neem ik aan - voor het eerst, maar interesseert hem niks, al heb ik de rugriem nog niet echt strak zitten.
@Gem Goed idee ook van de rubberen bitringen. Ik heb mijn menbit nog niet gepast (voorlopig geen noodzaak toe) maar denk dat die meer dan een beetje te groot is, dus dat zou dan wel een idee zijn.
VanHuisUit
Geplaatst: 31-10-13 22:28
OK zo te lezen is dat panische gedoe van Bente al die tijd dan echt meer uitzondering dan regel geweest, die kon al flippen van het uiteinde van een teruggestoken broekriempje, of van bijv wat heen en weer gaan van het draadje van de vliegendeken.
Moet zeggen dat ik door al dat neurotische gereageer zelf ook wat neurotisch geworden ben Ollie is gelukkig een pony met weinig tot geen neurotische trekjes, zoonlief Hero lijkt uit hetzelfde hout gesneden maar goed, you never know.
Nouvel
Geplaatst: 31-10-13 22:31
herkenbaar vhu!
VanHuisUit
Geplaatst: 31-10-13 22:40
"like"
Nouvel
Geplaatst: 31-10-13 22:44
Je denkt bij alles 'dit kan niet zomaar goed zijn en zo eenvoudig zijn, daar zit vast iets achter, of er volgt nog iets'...
Ik wil mij ook graag melden in dit topic, ben van plan om van de zomer mijn shetlander voor de wagen te laten beleren, ben zelf vrijwel groen op dit gebied vandaar dat ik het laat doen! Alleen nu zou ik graag van jullie willen weten bij wie ik volgens jullie dit het best kan laten doen? Lijkt me fijn om jullie ervaringen van diverse beleerders te horen!
Gem
Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-13 21:32
Bear: rond Zandvoort heb ik iig geen referenties, maar wie weet biedt de lijst op de FAQ uitkomst.
Paard staat in zwanenburg, onder de rook van amsterdam! Misschien biedt dat meer uitkomsten?
Gem
Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-13 23:50
Zwanenburg is Haarlemmermeerpolder toch? Langs de Ringvaart? Je zou lbfginsel eens per pb kunnen vragen wie er in de buurt beleren. Zij kent héél veel paardenmensen in NH en ZH, doet / deed aan zo ongeveer alle takken van de paardensport en was freelancer voor de Hoefslag. Ze kent dus ongetwijfeld wel menners / beleeradressen. (En doe haar de groeten, we waren vroeger collega's )
Axel vond het wel een beetje raar, die oogkleppen, maar ach joh, raar mens, als jij het graag wil... Alleen daarna nog even een rondje buitenom gewandeld (aan de longeerlijn, aan de leidsels vond ik een beetje te veel van het goede, zo zonder hulp), en toen schrok hij wel een keer van een auto die ineens naast hem was. Waren er twee op rij, en de eerste had hij wel aan horen komen, dus dat was oké, maar dat er nog een achteraan kwam had hij niet verwacht. Dus het was nu nog niet echt veiliger met oogkleppen, maar dat zal ook wel wennen zijn, nietwaar?
Hier staat het tuigmak maken en beleren op een laag pitje. Dresuur heeft even weer voorrang omdat er wat rijtechnische problemen eerst verholpen moeten gaan worden. Daarnaast ook erg druk met opleiding en nog steeds geen goede "sleep" kunnen maken.
Gisteren voor het eerst een 'echt' rondje gereden met Jolly. Hij was superbraaf, de tractor van de boer waar ze staan was het engst van alles wat hij tegenkwam Zelfs een stukje galop gedaan. Vond hij wel even spannend, maar het ging heel goed! Er kan dus gezegd worden dat Jolly bijna klaar is met het beleer-traject.
VanHuisUit
Geplaatst: 10-11-13 17:21
FIjn zo Judith @IngeK misschien moeten je oogkleppen iets hoger? En als je ze in het begin heel goed wijd zet kunnen ze er makkelijker aan wennen. En tja over veiliger met oogkleppen of niet, ligt echt aan je pony/de aanspanning/de omstandigheden, kun je niet standaard iets over zeggen (vind ik tenminste). Mijn huidige pony Ollie boeit het echt niet of ze nu met of zonder kleppen wordt gereden, doe nu met, omdat we straks ook tweespan willen, maar zonder ging ook prima. Heb nu halve klepjes besteld, denk dat ze het daar ook goed mee doet en kan ze net wat meer zien, is meer mijn idee dat ik denk dat dat prettiger voor haar is dan dat ze dat aangeeft. Maar heb ook pony gehad en een paard waarbij zonder oogkleppen echt vragen om enorme ongelukken was....
Denk je? Ik heb geleerd 2/3 onder het oog en 1/3 er boven, en zo zit het zo precies, dacht ik! Ik zal de volgende keer proberen ze wijder te zetten ja, tuig is wat stug dus ik weet niet of dat goed lukt. Ik ga het gewoon proberen hem er aan te laten wennen, wat dan uiteindelijk met een wagen er achter veiliger is, zien we dan wel weer.
VanHuisUit
Geplaatst: 10-11-13 19:04
'k Weet het niet meer hoe het was bij koetsiersbewijs maar zo op het oog dacht ik wat zitten ze laag.... doe ze zelf meestal zo dat ze precies om het oog zitten, dan zitten ze wat hoger en zet ze altijd heel wijd om mee te beginnen.
Maar goed, is ook maar een idee van mezelf denk ik hoor
Klinkt dit bekend bij mensen? Sam staat nu een vanaf juni voor de wagen, rijden ongeveer 2 a 3 x per week, waarvan 1x per week les, de rest buiten. Gaat eigenlijk vanaf het begin prima. Nu waren we van de week naar les, maar moest ik rijden zonder kleppen omdat mijn neusriem nog thuis lag.. Het ging eigenlijk voortreffelijk, mijn instructeur drong vorige keer erop aan dat ik met een liverpool zou moeten rijden (rijd nu met een gewone trens) omdat ze net voor de loodlijn blijft lopen (agh, het is nog een jong ding, dat zakken komt allemaal nog wel)... Maargoed.. Ze was lekker aan het lopen, wil ik haar iets bij tikken geeft ze zo'n soort kungfu trap en voor ik het wist had ze dr linksachter pootje over het lamoen geslagen. Ze raakte wel even in paniek, maar bleef 'braaf' stil staan met het uitspannen. Ze had wat wondjes, op dr been en in dr 'lies' Toch weer ingespannen, eerst wat gespannen (uiteraard) maar na een tijdje liep ze eigenlijk wel weer fijn. Het is een beetje een eigenwijs beest, maar wel zeer werkwillig. Is dit nou gewoon een uit de hand gelopen 'wat moet je nou'trap geweest of iets anders? Ze is nu nog aan het herstellen van dr wondjes/dik beentje, maar zouden jullie haar weer rustig aan oppakken (longeren etc.) of gewoon weer voor de wagen binden? Helluuup
Gem
Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-13 23:48
Lizzzz, we waren er natuurlijk niet bij, maar vooralsnog geef ik het gemis van de oogkleppen de schuld. Mijn eerste idee: hij heeft de zweep zien aankomen en slaat ernaar. Mijn paard (en mijn vroegere New Forest ook) reageert ook scherp op dingen die van schuin-achter komen. De Forester heeft een keer een wegschietend konijn op een haar na gemist met een flitsende trap. Mijn paard wilde ik wat toleranter maken voor aanrakingen van vreemde dingen (een bal rollen schuin van achteren) en hij bleek uitstekend voetballer te zijn. Ik zou de oogkleppen er dus weer op doen.
Die gaan er sowieso weer op Laatst waren de kleppen losgeklepperd, zodoende heb ik toch maar buiten gereden zonder. Maar oh oh dat was echt niets.. Hmm zal dan ook wel verklaren waarom ze niet sloeg langs de weg; daar is immers genoeg te zien. Maargoed, zou je het eerst rustig aan oppakken, of haar er gewoon (met kleppen) er weer voor zetten.
Gem
Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-13 00:11
Ik zou haar er toch gewoon weer voor zetten. Wel even iemand meenemen achterop, voor het geval dat ze toch gaat spoken.
Bedankt.. ja er gaat sowieso iemand mee.. haha moet zelf weer een beetje vertrouwen krijgen ben ii bang.
En na de klap stonden meteen de beste stuurlui aan wal.. want de man van iemand uit mijn les (wiens kar de vorige les in 3 stukken is gegaan omdat zij imo niet kan rijden) vond mijn kar absoluut niet geschikt voor mijn pony
VanHuisUit
Geplaatst: 13-11-13 15:22
Beste stuurlui staan vaak aan wal en vaak dan nadat de ellende gebeurd is, geven commentaar en lopen weg. Oftewel heb je niets aan. Heb je een slagriempje? Of als je die niet hebt even touwtje aan lamoen, door stukje waar culeron aan vastzit en weer aan lamoen. Als ze dan gaan springen/meppen nemen ze lamoen mee omhoog waardoor ze niet of in principe niet (je weet maar nooit maar ik heb het zo met slagriem nog nooit zien gebeuren) met been over lamoen kunnen komen. Kan me goed voorstellen dat je flink geschrokken bent hoor Anders even lange lijnen en toch ff paar keer bijtikken met zweep, ze mogen gewoon echt niet meppen en al helemaal niet naar zweep Maar begrijp je schrik heel goed hoor ....
Hier ondertussen bij Hero hele pessoa erop, ga volgende week maar eens beginnen met hele tuig erop te doen. Ondertussen wat wandelen om hem wat weg-wijs te maken. Heeft tot nu toe alleen op de wei gestaan in Twente, dus zoveel heeft hij nog niet gezien. Overigens wel tractoren , want die vindt hij totaal niet spannend, kinderwagen daarentegen was heel bijzonder
Lizzzzz
Geplaatst: 13-11-13 21:49
Bedankt VHU.. Ze heeft er vandaag weer voorgestaan. Veilig in onze rijbaan(, daar moet ze flink aan trekken) en daarna even uitdragen en stappen langs de weg.. Ze liep weer alsof er niets gebeurd is , gelukkig.. De broek heeft wel een optater gehad van de klap, dus die hebben we niet omgehad...
haffie36
Geplaatst: 13-11-13 23:08
eey Judith jolly staat er mooi voor goed gedaan!
JudithO
Geplaatst: 14-11-13 14:12
haffie36 schreef:
eey Judith jolly staat er mooi voor goed gedaan!
Geduld is een schone zaak
Lizz, super dat het weer zo goed ging! Komt helemaal goed, als ik dat zo lees.