[AR] [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cinniz123

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 07:10

Bij die kleintjes een nadeel.
Dan ligt er meer gewicht vooraan en ik vond het in balans krijgen daardoor gewoon heel slecht te doen.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 12:19

cinniz123 schreef:
Dan ligt er meer gewicht vooraan en ik vond het in balans krijgen daardoor gewoon heel slecht te doen.

Als lamoen lichter is, ligt er toch meer gewicht achteraan waardoor hij sneller in balans ligt?

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 13:42

MaritB schreef:
cinniz123 schreef:

Als lamoen lichter is, ligt er toch meer gewicht achteraan waardoor hij sneller in balans ligt?

Ja die ervaring heb ik wel.
Maar dat zal met een grote pony en dus langere combinatie minder lastig zijn als bij een kleine korte pony.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 15:08

Je schreef het net juist als: bij de kleintjes een nadeel, dat zie ik dus anders. Juist een voordeel dat het lamoen van HCA lichter is.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 17:15

MaritB schreef:
Je schreef het net juist als: bij de kleintjes een nadeel, dat zie ik dus anders. Juist een voordeel dat het lamoen van HCA lichter is.

Je hebt gelijk ik dacht dat ze vroeg of het een voordeel of nadeel was als ze zwaarder waren maar er staat lichter.
Mijn fout 8)7

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 09:02

Afbeelding
Afbeelding
Gister mijn hca opgehaald! Hij leek opzich al redelijk in balans te krijgen. Echter moeten mijn strengen een klein stukje langer. Daar moet ik alleen nog even een gaatje voor prikken. Wat vinden jullie dan verder? Moet het rekje dan nog een stukje naar voren of wat zeggen jullie?

elisespunky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 18:21

Al lange tijd mee aan het lezen en zo ook een HCA sulky 16 inch gekocht. Echter gebruiken wij hem te weinig, mocht iemand geïnteresseerd zijn, ik verkoop hem (met stoeltje, blauwe spaakwielen), prijs komen we wel uit.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 15:15

Faitherr schreef:
[ [url=m/gR4TJX.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/J0gzs8.jpg]Afbeelding[/url] ]
Gister mijn hca opgehaald! Hij leek opzich al redelijk in balans te krijgen. Echter moeten mijn strengen een klein stukje langer. Daar moet ik alleen nog even een gaatje voor prikken. Wat vinden jullie dan verder? Moet het rekje dan nog een stukje naar voren of wat zeggen jullie?

Mooi plaatje zo! Gefeliciteerd :)
Als je te weinig beenruimte hebt dan zou ik het hekje inderdaad naar voren schuiven. Moet ie wel in balans blijven natuurlijk.

Mbt de vraag over 16 of 19 inch op de vorige pagina: mijn pony is 97 cm en ik heb een 19 inch sulky. Ik heb een klein beetje spijt dat ik geen 16 inch heb genomen want het is voor mij lastig om mijn 19 inch in balans te krijgen met mijn lengte. (ik ben 1.80) Pony staat met zn kont praktisch tegen het hekje en ik heb veel te weinig beenruimte. Het hekje had voor mij wel een cm of 25 naar voren gemogen, maar dan is de sulky niet meer in balans helaas. Dus het hangt ook heel erg van je eigen lengte en gewicht af.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 15:18

Frummels schreef:
Faitherr schreef:
[ [url=m/gR4TJX.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/J0gzs8.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mooi plaatje zo! Gefeliciteerd :)
Als je te weinig beenruimte hebt dan zou ik het hekje inderdaad naar voren schuiven. Moet ie wel in balans blijven natuurlijk.

Mbt de vraag over 16 of 19 inch op de vorige pagina: mijn pony is 97 cm en ik heb een 19 inch sulky. Ik heb een klein beetje spijt dat ik geen 16 inch heb genomen want het is voor mij lastig om mijn 19 inch in balans te krijgen met mijn lengte. (ik ben 1.80) Pony staat met zn kont praktisch tegen het hekje en ik heb veel te weinig beenruimte. Het hekje had voor mij wel een cm of 25 naar voren gemogen, maar dan is de sulky niet meer in balans helaas. Dus het hangt ook heel erg van je eigen lengte en gewicht af.

Ik heb dezelfde maat pony en Baal juist van mijn 16’’

Heb met een 19 gereden die niet perse afgesteld was op ons en t was wel in balans. Ik wil ooit dus over op groter :)

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 15:19

Zit je helemaal naar achteren al dan? Want met mijn 16’’ lig ik helemaal naar achteren.. de 19 van vriendin blijft veel meer rechtop.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 17:50

Mijn stoeltje kan niet verder meer naar achteren. Als ik me afzet tegen de voetsteunen en achterover hang tegen de bovenkant van de leuning, krijg ik 'm redelijk goed zwevend. Maar das niet zo comfortabel natuurlijk haha.

Nouja goed, zo zie je dus hoe t per combinatie zo verschilt!

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 22:00

Frummels schreef:
Mijn stoeltje kan niet verder meer naar achteren. Als ik me afzet tegen de voetsteunen en achterover hang tegen de bovenkant van de leuning, krijg ik 'm redelijk goed zwevend. Maar das niet zo comfortabel natuurlijk haha.

Nouja goed, zo zie je dus hoe t per combinatie zo verschilt!

Nee idd! Ik snap het.

Het is gewoon erg verschillend per combinatie :)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 22:46

Ik krijg mijne niet zwevend. Ik erger me dood aan het geluid van 't stoeltje, want zolang hij niet zweeft piept en kraakt het. Ik heb er iig nog weinig lol aan zo... Het is dat m'n cavaletti sulky een band heeft die niet meer goed is, dus nu even puzzelen met de hca in de hoop dat 't nog wat gaat worden qua balans. Maar als het zo blijft gaat die de deur weer uit en knap ik m'n cavaletti op.

Twirre2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 08:00

@frummels is er met de HCA ook de mogelijkheid om de lamoenstokken uit te schuiven? Ik rijd met een 19 inch Tjeu ben 1.83 cm en heb er een pony voor lopen van 98 cm. Mijn stoeltje staat zo dat die nog naar voren en achteren kan als ik er een grotere of kleinere pony voor heb, je kunt het stoeltje van tjeu verschuiven met een hendel. Ik heb genoeg ruimte voor mijn benen. Ik heb de lamoenen zo ver uitgeschoven dat de pony niet stijf met de kont tegen de sulky staat maar de sulky met mij er op wel mooi in balans ligt.

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 10:53

twirre2006: ,de lamoenstokken zijn ook uit te schuiven :)

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 14:20

Ik lees al een tijdje mee. Ik worstel ook met het in balans brengen van een Cavaletti bij een shetje. Wat ik niet zo goed snap is dat er nergens een goede handleiding te vinden is, waar je op moet letten, wat je hoe kunt verstellen om naar balans toe te werken.
Is dit er echt niet?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 14:35

Dit filmpje heeft mij geholpen

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 22:43

Twirre2006 schreef:
@frummels is er met de HCA ook de mogelijkheid om de lamoenstokken uit te schuiven? Ik rijd met een 19 inch Tjeu ben 1.83 cm en heb er een pony voor lopen van 98 cm. Mijn stoeltje staat zo dat die nog naar voren en achteren kan als ik er een grotere of kleinere pony voor heb, je kunt het stoeltje van tjeu verschuiven met een hendel. Ik heb genoeg ruimte voor mijn benen. Ik heb de lamoenen zo ver uitgeschoven dat de pony niet stijf met de kont tegen de sulky staat maar de sulky met mij er op wel mooi in balans ligt.

Ik heb ook de 19 inch van Tjeu :j Als ik de lamoenen langer maak, dan hangt ie vrij zwaar in de lichtogen, dus heb ze nu redelijk kort ingeschoven en het hekje dus ook vrij dichtbij. Heb jij misschien een foto van jullie als combinatie? Ik had m voorheen vrij fijn in balans, maar ben wat afgevallen en sindsdien lukt het me niet meer goed.

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 20:11

Hmm, ik ben tot zover heel tevreden met mijn hca! Is dus 19 inch en de pony is 98cm, ik ben zelf 1.65. Maar de pony staat wel best ver van het rekje af. Ik zie de meeste pony’s echt bijna tegen het rekje aanstaan? Is dat beter of iets? Of maakt dat niet zoveel uit? Verder hangt hij prima in balans. Alleen in de galop gaat hij wel iets op en neer in de lichtogen maar ik ging er eigenlijk een beetje vanuit dat dat zo hoort? Of hangt hij bij andere wel ook helemaal stil in de galop?

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 22:01

Mijn ervaring is echt dat de lamoenstokken van de hca look a like een heel stuk zwaarder zijn en dat is veel lastiger om de balans goed te krijgen.
Mij lukte het zelfs niet met de 16 inch en 93cm (andere pony)dus eruit gedaan en met hca lukte het zonder moeite.
Maar goed ik ben ook klein en niet heel zwaar dus bij mij staat mn rekje heel dicht op mn wagen en lamoenen ook vrij ver ingeschoven met een pony van 97cm.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 09:12

Faitherr schreef:
Hmm, ik ben tot zover heel tevreden met mijn hca! Is dus 19 inch en de pony is 98cm, ik ben zelf 1.65. Maar de pony staat wel best ver van het rekje af. Ik zie de meeste pony’s echt bijna tegen het rekje aanstaan? Is dat beter of iets? Of maakt dat niet zoveel uit? Verder hangt hij prima in balans. Alleen in de galop gaat hij wel iets op en neer in de lichtogen maar ik ging er eigenlijk een beetje vanuit dat dat zo hoort? Of hangt hij bij andere wel ook helemaal stil in de galop?

Is bij mij ook met mijn 16"
Nu zie ik mensen ook wel rijden met de lamoen helemaal omhoog, dan klappert hij minder galop heb ik begrepen. Maar ik persoonlijk vind het t fijnste rijden als hij echt zweeft in het midden, dus niet tegen de bovenkant klappert.

Zondag ging ik met een stalgenoot naar de binnenbak om een parcours te rijden, blijkt mijn band lek. Echt kak. Voor niets zo vroeg op gestaan.. Gelukkig kon ik haar wagen na haar lenen, echt heel fijn. Is dus een 19" en heb zoveel fijner ermee gereden..

Maar ja heb ik even geen geld te veel dus rij nog maar even door met de 16". Daarnaast past de 16 ook precies achter in haar bus en kunnen we makkelijk met elkaar op pad, 2 ponies en 1 HCA gaan wel in haar trailer, die 2e moet dus in de bus en de 19" past daar helaas niet.

Twirre2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 05:17

Iemand hier in de groep toevallig Tjeu van de Meulengraaf sulky 19 inch (HCA) te koop? Of weet je iemand? Dan houd ik mij aanbevolen.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 07:33

Hoi allemaal, ik ben mij aan het orienteren om voor onze mini shetlander ooit te kijken naar een HCA sulky. Nu gaven ze bij het bedrijf aan dat ze tegenwoordig de sulky ook in 14 inch (alleen plaatwielen) kunnen maken. Ik gok dat mijn kleine ventje ongeveer 80cm is (niet officieel gemeten). Wat is dan beter om gewoon de 16 inch te kiezen of zou 14 inch misschien wel beter zijn voor de balans.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 13:00

Ik zou toch voor 16 inch gaan. Ook omdat dat voordeel geeft bij eventuele verkoop. Er is immers veel vraag naar. Maar 16 inch kan goed bij een 80 cm pony

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 20:30

Ik heb een lesklant met een mini van 78 cm en die heeft een 16 inch HCA.
We hebben de lamoenen wel moeten draaien dat ze als het ware de voorkant naar beneden toe wijst en dus bij de kont de lamoenen hoger zitten.
Zodat we het gewicht voldoende naar achter konden zetten.
Dus het is met de 16 inch wel mogelijk op zo’n kleine maat: maar je moet een beetje creatief werken :D