[AR] [HK] De paden op, De lanen in.... ''Rijtuigje deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

newmom

Re: [HK] De paden op, De lanen in.... ''Rijtuigje deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 12:17

ja leuk allemaal, maar ben ik nu gek of wat?
want ondertussen lijkt t of de goede instructeurs allemaal gekoppeld zijn aan het koetsiersbewijs.

Hier in de buurt kost het om en nabij de 500 euro.
Ik heb inmiddels een instructeur gevonden waar ik mee aan de slag ga, maar ben wel van plan om zelf veel in mijn eigen tijd te doen.
betreft verzekering.. hoe komen jullie erbij dat je alleen met koetsiersbewijs verzekerd bent?? ik ben aanvullend verzekerd en ik kan je verzekeren (ha ha ha) dat is voldoende, ook voor schade aan derde. (en dat kost me geen 500 euro!)

Maar ik ben blij dat jullie het wel hebben :D
ik doe het niet (tenzij het verplicht word) en neem les bij een losgekoppelde instructeur van het koetsiersbewijs :D

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 12:27

Ik heb ook les bij instructeurs die geen koetsiersbewijs cursus doen hoor... :D

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 12:48

mijn instructeurs doen wel koetsiersbewijs maar niet alleen maar dat hoor. Ik heb het wel gehaald 2 jaar geleden. Toen mende ik al wel dus het meeste was voor mij niet nieuw. Had kiss als examinator.

Vind het wel belangrijk dat je weet hoe je tuig in elkaar zit en de werking er van. Heb mijn 1e pony ook beleerd met iemand die ook optuigde via de koetsiersbewijs manier. Daar heb ik wel veel van geleerd. Voor de 1e keer 2-span heb ik mijn instructeur laten komen. En nu nog les ik regelmatig.

Smickey2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 13:03

wij hebben net lekker ritje gemaakt, weet iemand hoe het zit met de snelheid, zitten wij beetje op koers voor wat betreft conditie:

we hebben gereden 14,05 km met een gemiddelde snelheid van 9,888 km per uur. hij was prima drooggestapt bij terugkomst, dat is hier dus inbegrepen.

Hoe zit dat bij de 'normaalwaarden' voor een training???

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 13:12

volgens mij heb je dan aardig goed doorgereden hoor voor een normale training!

wij zijn hier aangewezen op bijna alleen harde weg, tussendoor maak ik dan wel eens een paar rondjes op een grasveldje, en wij rijden meestal zo tussen de 8 en de 10 km per uur gemiddeld.

rijd je voornamelijk op zachte grond is je tempo gemiddeld al snel iets hoger...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 13:15

Ik was ook lang geen 500 euro kwijt, heb ook maar 1 lesje mee gedaan bij de cursus, 1 lesje thuis in het dorp en toen examen. Pony en ik kende het natuurlijk al prima, was alleen ff de puntjes op de I en even een andere cursist met Roos laten rijden.

Als ik zelf een fijn lopend 2span heb wil ik ook nog 2span cursus gaan doen :).

Smickey2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 13:21

@Nouvel: wij reden nu alleen asfalt, maar ik had juist 't idee dat je juist op 't harde al snel iets sneller rijdt? We hadden nu gewoon lekker gereden, niet echt 'aan 't werk', dus denk je dat z'n conditie dan ok is voor de instructieweek straks??? Ik denk zelf van wel, maar weet niet goed hoe ik dit kan meten...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 13:37

als 'ie dit goed volhoudt zal het vast wel goed zitten...

Ik probeer ze altijd op harde weg niet al te hoog tempo te laten draven ivm de klappen die de benen krijgen, wissel wel eens naar een hoger tempo, maar laat dit nooit te lang toe.
Fifi heeft kogelartrose en gevoelige zolen overgehouden aan de bevangenheid, en ik merk heel duidelijk dat zij op zachte grond fijner loopt en dan ook gelijk meer tempo pakt.
Bij opstarten op de harde weg loopt ze zo'n 12 tot 12,5 km/u, als ze los is zo'n 13/13,5 km/u, als ze wakker is loopt dat wel eens op naar 14/14,5 maar harder wil ik haar op het harde echt niet laten lopen.

Zijn we in het bos, of op een stuk gras merk ik dat het tempo supersnel oploopt naar 15 km/u of hoger, omdat dat voor haar fijner loopt...
Dus dat bedoelde ik er eigenlijk mee, maar je hebt gelijk dat de wagen wel lichter rolt op de weg en dus het trekken minder zwaar is.

Als je met de instructieweek veel op zachte grond gaat trainen zou ik dat ook wel wat oefenen, want daar zit in conditie best verschil tussen met alleen harde weg training...

Smickey2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 14:27

da's een goeie tip, met de kar rijden we veel te weinig op de zachte ondergrond. Wel alle andere trainingen (longe/ohz) zijn op zandbodem, dat wissel ik altijd af voor z'n pezen. Maar we zullen volgende keer eens een zandweg/bospad opzoeken :D Thnx voor de tip!

Benieuwd hoe de oefenmarathon voor Ollie en Brutus is
Benieuwd of NewMom geniet van pony (s) in het tuig voor de kar
Benieuwd of Dakota goed opknapt

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 16:52

Hier weer een trotse mams. Zoonlief had vandaag onderlinge bixiewedstrijd. Hij had 80 punten (van de maximaal 84 te halen punten). Hij reed ook echt heel netjes <3 <3 Helaas deed hij niet mee met de competitietelling, omdat hij geen lid is van de manege (hij is lid van de psv, dat zit helaas los van elkaar) Daardoor deed hij dus ook niet mee bij de prijzen voor wie het beste verkleed was. Wel een beetje jammer, maar goed, hij heeft weer mooi kunnen oefenen. Volgende week zijn eerste echte bixie. Gisteren kregen we zijn stempelkaart bij de post.

Hij is nu met paps naar zwembad. Gisteren had hij kijkles van het zwemmen en de borstcrawl gaat nog niet goed genoeg. Volgende week vrijdag heeft hij proefzwemmen voor het diploma, dus nu nog even extra oefenen, hopelijk doet hij het komende vrijdag dan wel goed genoeg. Scheelt mama namelijk weer heel veel tijd.

Als de mannen zo terug zijn, mogen de paarden voor een uurtje naar de zomerwei. Hopelijk laten ze zich dan wat beter vangen dan gisteren als ze weer terug moeten naar winterwei.

En heel misschien ga ik volgend weekend mee doen aan een marathonclinic.Heb er de ballen verstand van, dus eerst even mail gestuurd of dat het wel de bedoeling is als geheel onervaren personen eraan mee doen. Maar lijkt me erg gaaf. Echte marathonwedstrijden zit er voor mij ivm gezondheid gewoon niet in, maar zo'n training lijkt me wel gaaf om eens mee te maken.

Nou, ik ga eens uitmesten. Stelletje poepbeesten zijn het toch ook....

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 16:56

+:)+ *\o/*
super tine, knap van 'm!

wat gaaf een marathon clinic, zoiets lijkt mij nou ook wel erg leuk!

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 16:58

@Prinsje: weer een mooie rit gemaakt!

@Tine: super van je zoon, jammer dat het verder niet meer mee telde. Gaaf marathonclinic.

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 17:10

ik leef weer een beetje,
mn dagcijfer schoot vrij snel door naar een 8 ofzo...veselijk.
dus veel geslapen vandaag, jammer, had lekkere mentocht in gedachten toen ik ging slapen gisteravond.

morgen slepen met boomstammen, zijn met 19 of 20 totaal..
hopen dat mn koppie normaal wil doen morgen.

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 17:11

tis wel stil geweest hier vandaag zeg, maar geloof wel positief voor de meeste

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 17:32

@Bicci: :(:) . Gaaf dat slepen :j .

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 17:37

Tine. super van je zoontje !
Ollie ben zo benieuwd hoe je het vandaag hebt gedaan !!!
Bicci...duim heel hard voor je dat je hoofd morgen normaal is. met 0.0 hoofdpijn !!!!
prinsjeh een fijne rit gemaakt.
leuk een marathon clinic, super !!
lanouska...heeft een drukke dag gehad, en was hier snel even iets ophalen !! en hopelijk voor haar nu relaxen thuis ! :D

vandaag ochtendje dierentuin gedaan, was wel erg leuk, vanmiddag onze industrie-leer-naaimachine die we weer terug gekregen hebben (hadden we uitgeleend) in elkaar gezet, en schoongemaakt...klaar om aan de slag te gaan ! super dus, kan ik zelf mijn hondenriemen en halsbanden maken.
Hondjes die doen het allemaal goed, ook dakota is helemaal weer fit ! *\o/*
vanavond nog maar lekker wandelen...
Heeft frensie vandaag endurance ???? ik ben benieuwd hoe dat gegaan is.. :j

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 18:02

Hier beetje moe en uitgekakt dus ik reageer niet op iedereen Y;(
Wij hebben een hele vette financiele tegenvaller te verstouwen dus het is bij ons de komende tijd zwaar pas op de plaats -O-
We komen er wel weer overheen maar leuk is anders. Dus vandaar gaar.

Wel lekker gemend vandaag, da's weer een meevaller.

@Newmom ik heb enkelspan en tweespan koetsiersbewijs gedaan en ik vind (ook geheel mijn eigen mening) dat er door heel veel mensen, die het koetsiersbewijs niet hebben, nogal lacherig en denigrerend over het koetsiersbewijs wordt gedaan. Ik heb met veel verschillende paarden gemend in heel druk verkeer (Zoetermeer) en daar ontzettend veel van geleerd. Ook verschillende tuigen, koetsen en aanpak van bepaalde situaties. Heb het geleerd bij een oude rot in het vak (stalhouderij -houder en oud marathon menner) en als je bij die man aangaf dat je echt alles wilde leren wat hij maar kon vertellen kon je daar zoveel van leren. Het is bij die mensen vaak ook maar net hoe je je opstelt hoeveel of hoe weinig je kunt leren ..... Na die tijd heb ik er nog gevrijwilligd. Ook van alles meegemaakt en gezien enkel/dubbel/vierspan, verschillende koetsen, omstandigheden. Dat was goud waard en ik profiteer daar nog dagelijks van.
Was overigens bij www.stalhouderijhanemaaijer.nl

Nu heb ik nog vaak menles of aanwijzingen bij het mennen. Aanwijzingen over het tuig (want echt, dat verschilt per paard, aanspanning, de manier waarop je rijdt ook enorm, heb nu heel gevoellig paard waar alles bijv erg nauw steekt), het bit, de afstemming van de strengen, de wijze waarop de wagen loopt noem maar op.

Dus ook ik ga helemaal mee met Janouk, Ollie, Tine, Dennis e.a.

En nu moet ik nog boodschapjes doen :evaw:

Ollie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 18:15

Goedenavond,

@Tine, gefeliciteerd met de mooie prestatie van je zoon *\o/*
@Janouk, heel veel succes en vooral plezier morgen *\o/*
@VHU, twee dikke :(:) :(:)
@Prinsjeh, lekker gereden vandaag :D en wat Nouvel al zegt is zeker waar... ik moet met Brutus ook meer 'zachte' bodem gaan rijden om (nog) meer conditie op te bouwen ;)
@Dennis, heel veel succes morgen +:)+
@Newmom,Volgens mij heb ik nergens geschreven dat je alleen met koetsiersbewijs verzekerd bent!!
Citaat:
Ook ben niet geheel onbelangrijk ben je met je koetsiersbewijs (net zoals bij het ruiterbewijs) verzekerd. Tuurlijk weet ik dat je ook je gewone WA-verzekering hebt die eventuele schade aan derden wel zal vergoeden... maar vind het gewoon een prettig idee.

En verders heb ik vandaag HEERLIJK gereden... en ben 3e geworden. Bruutje had er écht zin in en hij liep echt super goed, bleef er lekker aan trekken in de hindernissen. Vanavond even op Hoefnet de verschillen met de nrs 1 en 2 bekijken want daar ben ik wel nieuwsgierig naar ;) . Er zijn foto's en filmpjes gemaakt maar ik moet even wachten tot deze online zijn geplaatst en/ of van de camera zijn geplukt....maar wij als dressuurprikkers hebben ons goed staande weten te houden :j

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 18:17

haai!! nee, geen ritje gemaakt, wel lekker bezig geweest met ze.
Maar ik vond het borsttuig van het 2span niet lekker passen bij de rest, plus dat ik de riempjes die aan het schoftje horen nu nergens aan kwijt kon en wel de 'singel' onder de buik vast moest maken, met als gevolg dat hij gevaarlijk laag kon gaan hangen.
Maar het was een heerlijk dagje, behalve de regen tot een uur of 14!!!!!! en wij waren echt de enige in NL, echt heel plaatselijk!
einde van de middag, paardjes de dekens weer op.. en wie wou zijn eerste ritje maken??? de jongste!!! JEUJ!!! trotse mama!! :D

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 18:19

@vhu, balen zo'n flinke tegenvaller, sterkte :(:)

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 18:22

VHU...sterkte, dat is altijd zooo waardeloos..duim voor je..
Ollie *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* superknap van jou en Brutus !! en dan ook nog 3e worden !! gefeliciteerd !!

Smickey2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 18:35

Tine wat een prachtige puntentotaal voor jouw zoontje +:)+ En gaaf zo'n marathonclinic, iedereen aan de marathon hier straks ;-)

Bic balen van je hoofdpijnaanval of tenminste de dip :(:) Morgen weer beter zijn hoor, da's veel gezelliger voor mij ;-)

NewMom balen dat tuig toch niet goed paste, maar wel lekker met ze bezig geweest

Biancacoo super dat Dakota weer 'back in business' is *\o/*

VHU :(:) dat is erg zuur een financiële tegenvaller

Ollie *\o/* *\o/* *\o/* Feli-Feli met 3e plek, wat super dat Brutus en jij 't zo goed gedaan hebben!!! Heb je genoten, was 't gaaf??? :))

Was toch een prachtige dag geworden vandaag qua weer he? Vriendlief heeft beetje getuinierd en helaas was ik zo slap als een vaatdoek, dus niet zo fanatiek geholpen :o Lekker buiten koffie gedronken en net onze vriend weer uit de wei geplukt, die had daar nog helemaal geen zin in :roll:
Eenmaal in de stal met zo'n bak muesli was hij wel weer in z'n hum ;-)

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 18:42

Biancacoo schreef:
Heeft frensie vandaag endurance ???? ik ben benieuwd hoe dat gegaan is.. :j

Jaja, Frensie had vandaag endurance!!! *\o/*
Ik was er lekker op tijd want wilde vroeg starten. Voorkeuring was alles prima, locomotie A en hartslag 40. Daarna tijd aangevraagd en Gwin nog even kuil laten eten.

Eerste stuk was ze flink heet, 2 km voor de p/a gaan stappen, maar had de pech dat het net even heel druk was, dus Gwin ook druk. Manlief stond bij de p/a met water en balen... vlak voor de p/a hield mijn hartslagmeter ermee op! Batterijtje leeg... Maar Gwin was nog erg opgefokt, al helemaal omdat een ander paard zich losbrak en er vantussen ging! Dus pas na 9 of 10 minuten aangeboden en toen was haar pols 60 (hoger mag niet!). Gelukkig net goed dus.

Daarna lekker doorgereden en voor ik het wist waren we alweer bij het stuk 2 km voor de finish. Daar ook weer gaan stappen en nu was het gelukkig rustig. Bij de finish stond manlief er weer met water, maar dat hadden we niet echt nodig, want ze zweette niet meer! Na 7 of 8 minuten aangeboden en pols was 52 of 56, weet het even niet meer.

Half uurtje na de finish nog de nakeuring. Pols 44 en locomotie weer een A. Helemaal goedgekeurd dus met 3 winstpunten! Jippie *\o/* *\o/*

Hoe is het met de andere wedstrijdgangers gegaan vandaag?

Ik ga nu eerst maar in een warm bad, voel veeeeeel spierpijn opkomen :')

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 18:46

was wel van plan prinsje :)
zijn er idd niet veel morgen he?

Smickey2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 18:49

geloof zo'n 15-18 Bic, da's niet heel veel he :n Maar meer dan zich in januari hadden opgegeven :))

Frensie, heerlijk, 3 WP *\o/* *\o/* *\o/* En wat een heerlijk weer vandaag voor een endurance!!! De spierpijn die je erbij hebt gekregen is wat minder :(:)