[AR] [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

b485

Re: [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 17:08

Lotte: Ik doe met Petra ook een beetje VD. het eerste kunstje dat ik haar geleerd heb is een zoen te geven. En dit blijft ze bij mij proberen om snoepjes los te krijgen. Hoop dat Romeo Pas niet blijft proberen te misbruiken :-) Ik doe het bij haar niet te vaak, want dan verliest ze haar interesse.

Filmpje had ik ook al gezien: Ik blijf het gek vinden dat die mensen blijven proberen, ook al zien ze het gevaar voor zichzelf in: ze blijven bewust achter de omheining staan, blijven ver uit de buurt. Van een veilige omgeving kunnen we ook niet spreken. Er staat overal vanalles. Het lijkt wel aan een schoolgebouw gedaan te zijn.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 17:53

Ik doe ook soort van VD, maar als sil zo met zijn benen zou slaan zou ik daar niet blij mee wezen :P
Sil tilt amper zijn voet op haha. Maar ben er ook nog niet echt mee bezig geweest.
Heb heb alleen de belangrijkste basis geleerd, zoals goed stilstaan en op allerlei manieren achteruit lopen. Laatst begon ik wel met kusjes geven, deed hij heel schattig. Maar sil is ook te gefocust op snoep. Dus moet het zonder doen.

Vandaag ben ik een stukje naar buiten geweest met de kar en zelfs een stukje gedraafd :D en ook in de springweide gereden. Hij deed het weer zo braaf! Vriendin heeft ook een kort filmpje gemaakt :D als ik hem heb laat ik m zien!

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 18:14

@ Tine: filmpje is inderdaad vreselijk. Zulke mensen zouden ze moeten verbieden om paarden te houden. Als je paard zo in paniek is, ga je toch uitzoeken waarom en tenminste een stapje terug zetten? Tijdens het beleren moet je trouwens voorkomen dat je paard in paniek slaat, lang genoeg bij 1 stap blijven tot je er zeker van bent dat hij de volgende stap aankan. Maar zo... :n Word je echt niet happy van!

@ babs: Zoen geven leer ik Romeo toch nog niet. Ik heb schrik dat hij me in mijn gezicht bijt. Ik heb de indruk dat Romeo het niet echt misbruikt, maar meer uit het "niet weten". Wat dat betreft komt het wel in orde denk ik.

Wat betreft het filmpje heb je zeker gelijk. Ik vind het ook vreemd dat ze blijven proberen terwijl ze duidelijk weten dat het gevaarlijk is. Zodra een paard panikeert weet je toch dat je te snel gaat en stop je toch met wat je bezig bent? Maar nee, 5 achterlijke mensen(4 bij het paard en de persoon die filmt) die niet het kleinste beetje verstand hebben. Eerlijk gezegd vind ik het net tegoei dat ze van de wagen vlogen, paard gaf genoeg aanwijzingen. Voor hetzelfde geld kregen ze bij hun val elk een hoef in hun gezicht.
Trouwens, je laat een paard toch niet verder lopen als het lamoen over zijn rug is, of als hij gewoonweg niet meer tussen het lamoen staat! En de menner blijft maar aan die leidsels trekken, wat moet dat paard dan? En overal staat iets rondom, paard weet niet eens waar hij naartoe kan. Je zou voor minder doordraaien bij zo een gekte!

@ Jenkins: Ik heb Romeo zelf geleerd om zijn been zo hoog te doen, als hij amper zijn been optilt krijgt hij geen snoepje van me...
Hij doet het ook enkel en alleen als we vd bezig zijn, hij gaat niet zomaar slaan met zijn voorbenen. Tijdens het borstelen, optuigen,... houdt hij netjes zijn 4 voeten op de grond. Daarom noem ik het ook niet echt misbruiken wat hij doet. Vanaf het moment dat we met vd beginnen, doet hij het vol overgave en enthousiasme. Om te voorkomen dat hij voortdurend staat te slaan met zijn benen (tijdens de vd-training) wissel ik ook regelmatig af met achteruit gaan, volgen en voetje geven zoals bij het hoeven uitkrabben.
Het is nog allemaal maar een begin, maar ik ben ervan overtuigd dat het goed gaat komen :Y) Ik doe het ook niet in mijn eentje, en steigeren en liggen zijn bewust nog laaaang niet aan de beurt, daarvoor is Romeo iets te enthousiast.
Maarja, wat moet je? Hij heeft alleen nog maar aan de hand, aan de longe en voor de wagen gelopen. Vrijheidsdressuur is allemaal nieuw voor hem, maar zoals ik hem zo enthousiast bezig zie, lijkt het alsof hij het toch leuk vindt.

Super trouwens dat het zo goed gaat met Sil voor de wagen!

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 18:16

Ja hij is iig wel enthousiast :D Sil is liever lui en word chaggo van snoepjes hahaha.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 18:53

dat snap ik ook juist eigenlijk niet. Ze staan veelste ver weg, waardoor ze keer op keer het paard niet op tijd tegen kunnen houden, en het in blinde paniek alles zo in elkaar wikkelt dat zelfs een volledig ervaren beleerd paard er nog in paniek van zou raken.

Vind het ook echt sneu, volgens mij is het echt een harstikke leuk paard die het prima kan doen voor de wagen... Als ze haar nou iets meer tijd zouden gunnen. ;(

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 19:42

erg filmpje inderdaad. erg jammer om te zien hoe mensen met zo'n dier omgaan.

Heeft er iemand trouwens misschien nog oude mensport tijdschriften liggen? :P was er laatst een aan het lezen van 2000 en vond het wel handige informatie :P

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 20:37

lienepien, mooi dat het goed ging! en dat je nu weet hoe je moet reageren.

S_L hij doet het goed he? die kunstjes

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 20:47

Dat filmpje :oo wat een walgelijke manier van je paard 'beleren' ahum traumatiseren. volgens mij vinden ze het nog grappig ook.
Dat longeren... gewoon net zo lang slaan tot ie rondjes gaat rennen? :n

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 21:17

Ik had het filmpje inderdaad ook al is gezien en toen hier geplaatst. Bah hoe mensen kunnen zijn he!

Zit met een klein dilemma de staleigenaar (4span menner met veel wedstrijdervaring) die vertelde mij na het laten zien van een scherpe bocht dat ik of mijn kar moet verzwaren van achter of echt een zware groom achterop moet hebben. Baal enorm.. want de wagen weegt al 165 voor enkelspan wordt hij dan al snel te zwaar voor de wedstrijden :(

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 21:22

Kort uitgelegt. Wij hebben de wagen helemaal onderdoor laten draaien en het lamoen op de grond gelegt.. hij is dan rechtsom gedraait. Op dat moment word de kar zo licht linksachter dat hij mij vertelde dat omslaan zo erg groot was. In hoevere heb ik hier geen verstand van.. maar als je bijv van een brug gaat en je neemt een scherpe bocht naar rechts moet de groom ook naar binnen gaan hangen toch?.. dan betekend het helemaal snel omkantelen? Ik heb namelijk 3 oktober een wedstrijd in de planning staan in het enkelspan.. miss 2 span en mijn pa weegt 80 kilo en wilt achterop staan.. wat nu?

Kar = 165
Pa= 80
Ik= 50
is totaal 295
riv is vorig jaar winter gewogen op 264 en was toen nog niet zo hard aan het werk.
Hoeveel x het gewicht mag het ook alweer zijn?.. heb het hier over een waterbak, brug en ruig terrein.. Verzwaren lijkt me dan niet fijn.. maar zit ik alleen op de wagen dan zei hij dat het wel moet.
Laatst bijgewerkt door L_Rivaldo op 02-08-10 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 21:23

Ik vind eerlijk gezegt 165 kg voor enkelspan shet al (te)veel. Tuurlijk kan hij het trekken, maar jij + groom zit er ook nog op. En het dier moet er ook plezier in houden.. Voor tweespan kan het wel.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 21:27

Mmmm nu vind ik dat riv geen shet model is maar echt een a pony. Ik heb hierboven even de gewichten erbij gezet.

Ik ben van plan van de week mijn wagen te gaan wegen als dat kan bij het grofvuilpunt hier om de hoek.
Denk dat ik zo even terug naar stal ga om even goed te kijken of het klopt het gewicht want ik begin te twijfelen maar weet het 70% zeker
Laatst bijgewerkt door L_Rivaldo op 02-08-10 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 21:30

Nouja ik zou die van mij er iig niet voor willen hebben, ook Kay niet. Mijn wagen weegt 125 kg en dat vind ik echt zwaar zat voor Kay.
Natuurlijk kan hij t wel trekken, t is 3 keer het eigen gewicht op het harde bv asfalt, maar of dat nou ideaal en fijn is? Ik mijn ogen is dat het niet, sorry. :)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 21:33

@Yuri sterkte, hoop dat je opa nu rust heeft en geen pijn meer.
@Tine, had je wel lekker gereden? En hoe waren de punten bij de andere combinaties? Dat je dan voor je wedstrijd nog gaat fietsen met Amerigo vind ik wel getuigen van doorzettingsvermogen hoor !
@S_L ik ben zo af en toe bezig geweest met vrijheidsdressuur maar Sim kan wel heel goed omgaan met brokjes als beloning, kan ook erg goed voedsel weigeren, maar Alwyn is er totaal ongeschikt voor }:0
@Rivaldo
Citaat:
Verzwaren lijkt me dan niet fijn.. maar zit ik alleen op de wagen dan zei hij dat het wel moet.

Nou ik vind die man wel heel hard van stapel lopen hoor. Eerst maar eens 2-span doen, rechte lijnen, netjes rijden etc en dan wie weet D/V en dan marathon. Ik ga helemaal met Jelleee mee 165 kg is al behoorlijk zwaar hoor voor een A'tje. Ik vind de wagen om Alwyn te beleren ook behoorlijk zwaar... Mijn groom is behoorlijk stevig, als zij mee gaat zitten we in totaal toch op 165 + voor de 'mensen' ook nog op plm 165, is toch 330 kg.

Filmpje kende ik al...je ziet wel wat er kan gebeuren met een slechte voorbereiding, slechte begeleiding, slecht tuig, slechte kar en hoe zonde van dat prachtige dier ;(

Waarschijnlijk word ik nu door jullie allemaal voor gek verklaard :o maar we zijn vandaag voor de 3e keer bij een andere pony wezen kijken. De 1e keer ben ik wezen kijken heb ik hem laten staan omdat ik echt voor schimmel ging (maar ik vond hem al heel leuk) en ik vond hem eigenlijk net te oud (we waren toen ook bezig met Amigo). Toen had ik nog mijn twijfels maar was hij ondertussen al verkocht. De 2e keer was afgelopen week nadat we hadden besloten dat Amigo terug moest en hij dus op marktplaats stond als toch weer te koop. En vandaag 3x is scheepsrecht hebben we de trailer erachter gehangen en zijn hem op gaan halen. Volgens mijn altijd toch zeer verstandige man moest ik het gewoon doen <3 Het is een ervaren menpony (13 jaar), type pittig ding, precies net zo groot als Alwyn, heeft enkelspan/tweespan/vierspan/tandem gelopen. Ik heb vorige week en vandaag met hem gemend, het ging heerlijk. Had vandaag 2 uur in de trailer gestaan (merkte niet dat er een pony instond) en hij liep lekker vlot met me mee naar de wei, daar gingen Alwyn en hij direct neus/neus in de hooibak staan eten alsof ze elkaar al jaren kenden. Totale rust die twee, heel bijzonder. Simba staat nog even apart, die kan dat allemaal niet zo snel verwerken (komt wel goed de komende dagen) :+ .

Hij is wel zwart.... :o

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 21:42

Gefeliciteerd VHU! En hoe heet die "hij" waar je voortdurend over praat? :+

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 21:45

Wat leuk, gefeliciteerd!

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 21:47

@ rivaldo ik vind 165 kg niet zwaar voor enkelspan. Zou je kar niet gaan verzwaren neem aan dat je de 1e wedstrijd
nog niet gelijk voluit gaat dan moet het met je pa achterop prima gaan hoor.

Ik heb 170 kg voor welsh pony's van 1,22. Maar ik zou als ik alleen zou gaan rijden idd ook een
gewicht achterop moeten hebben dan is de kar iets stabieler.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 21:54

@ Rivaldo: ik vind je kar al aan de zware kant. Hier is de kar 125 kg (pony weegt nog geen 200 kg, dus dat scheelt natuurlijk wel. Amerigo is kleiner dan jouw Rivaldo) Als je staleigenaar gelijk heeft (dat hij wipt), is wsl het zwaartepunt van je kar vrij hoog geplaatst. Dat heeft namelijk veel meer invloed op omgaan dan het gewicht zelf.

Wat ik alleen in een van je berichtjes niet helemaal begrijp is je opmerking dat je misschien 2 span gaat starten. Dat lijkt me wel heel erg snel voor Tum. Je zou het toch rustig opbouwen? Of mis ik iets en ga je 2span dan met een andere pony doen? Ook denk ik dat het beter is om eerst dressuurmatig te trainen, en pas over een half jaar of wellicht nog wel later pas aan wedstrijden te denken. Ik snap wel dat je dat graag wilt gaan doen. Maar er is niets frustrerender dan zonder wp thuis te komen. Dan kun je beter eerst goed thuis de boel voor elkaar hebben en dan als je start ook gelijk mooie punten rijden. En eerst dressuurwedstrijden en daar ervaring in opbouwen voor je marathon gaat doen. Maar goed, is mijn persoonlijke mening, hoef je het uiteraard niet mee eens te zijn. ;)

Vwb gewicht-trekken, heb ik ooit bij koetsiersbewijs geleerd: 3x eigen gewicht op verhard, 2x op onverhard, 1x op zware ondergrond.

@VHU: Ja, ik had lekker gereden, ging een stuk fijner dan vorige wedstrijd. Weet nog niet hoe andere combinaties hebben gereden, staan nog geen uitslagen op. Maar man had wel gezien dat er veel rond de 170 zaten. Volgens mijn instructrice had ik (wederom) pech met de juryleden. Maar ik vind het zelf wat te gemakkelijk om het daarop te gooien. Als het echt goed genoeg was geweest, hadden ze toch wel een winstpunt moeten geven. Maar goed, er zit nog steeds vooruitgang in, dus ik blijf nog wel even doorgaan. Als ik eind van dit jaar nog geen wp heb gereden, moet ik nog maar eens goed nadenken.

We willen natuurlijk wel graag een foto zien. Het klinkt als een heel goede keuze!

Vanavond nog les gehad met Amerigo. Hij liep echt heel erg fijn. Instructrice vond hem heel erg verbeterd. Er is nog hoop!!! Nog een paar maandjes zo door trainen en dan maar weer eens een wedstrijdje proberen.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 21:57

VHU ik ben benieuwd :D Heb je een foto?!
Erg leuk ook dat je de pony eerst een paar keer hebt uitgeprobeerd, dan weet je iig zeker dat het goed zit!

En zwart en wit is ook leuk toch :D
Een vriendin van mij heeft een witte welsh jaarling en ik hoop eigenlijk dat die over 2 jaar naast sil in het 2 span kan hahaha. Dan heb ik Duo Penotti :D

lienepien610

Owww wat leuk VHU!! Ben heel benieuwd hoe hij eruit ziet!! (Hint: foto's :D)
Rivaldo ook ik vind 165kg niet zwaar, als hij maar goed getraind is. Ik ga helemaal mee met Maisie.
Mijn kar is denk ik ook zoiets (heb hem nooit gewogen). Maar als we werkelijk willen remmen dan moet er idd iemand achterop staan, anders heb ik niet genoeg gewicht om flink te kunnen remmen.

Heb foto's van tandem!! :D
[AR-ITP] Shetlandmendag 2010, the Day After: TANDEM!!

Susanne

Jongens ik heb net een doos oude Penny's van zolder gehaald....... en gelezen :') wat een giller! in elke strip wordt er wel een wilde zwarte hengst mishandelt, verkocht aan de slager en gered door een meisje. En ooow wat vond ik dat vroegah hip!

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 22:05

SL romeo is toch 1.20 ofzoiets? welke dekenmaat heeft hij?

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 22:09

@ Jelleee: Romeo is 1.25m, dekenmaat is 155m onderlengte.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 22:11

Sil is gok ik 1.15 (dat wassie iig in Januari) en hij heeft alst goed is 145 onderlengte :)

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 22:12

Oke dankje. Ik zit nog steeds te kloten met de dekenmaat, bucas heeft namelijk geen 145 cm onderlengte?? iig in die dekenmaat tabellen gaat het van 135 naar 155 bij bucas :?

En ik wil eigenlijk wel bucas, ben ik altijd zeer tevreden over.. zal morgen eens bellen naar de paardendrogist