[AR] [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Modw

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 13:43

Een tijdje geleden heb ik op dit Topic gemeld dat ik een Hulsmann Sulky heb besteld en ontvangen. Ik moet zeggen nadat ik zeker 4 jaar op een HCA heb rondgereden , naar alle tevredenheid is deze sulky echt comfortabeler. De vering is beter, makkelijk af te stellen, stoeltje kan naar voren en naar achteren. Als ik de pien van tjeu op een foto bekijk , heeft het wel enige gelijkenis. Mocht iemand zich willen informeren zou ik zeker ook eens deze sulky onder de loep nemen. De dame die me menles geeft was er erg van onder de indruk. Zij vond het veel stabieler rijden dan voorheen.

Modw

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 13:46

https://www.sulkybau.de
dit is de site van de Hulsmann sulky. Het plaatsen van een foto van mijn eigen sulky lukt niet. Mocht iemand deze in het echt willen " bewonderen" ha ha kan dat

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 18:44

Modw schreef:
Een tijdje geleden heb ik op dit Topic gemeld dat ik een Hulsmann Sulky heb besteld en ontvangen. Ik moet zeggen nadat ik zeker 4 jaar op een HCA heb rondgereden , naar alle tevredenheid is deze sulky echt comfortabeler. De vering is beter, makkelijk af te stellen, stoeltje kan naar voren en naar achteren. Als ik de pien van tjeu op een foto bekijk , heeft het wel enige gelijkenis. Mocht iemand zich willen informeren zou ik zeker ook eens deze sulky onder de loep nemen. De dame die me menles geeft was er erg van onder de indruk. Zij vond het veel stabieler rijden dan voorheen.

Kan ik me echt voorstellen!
Ik heb ook lang getwijfeld over t model Pien maar ik was ook zeer verrast over het comfort.. terwijl ik altijd heel tevreden ben geweest over de HCA-achtige modellen..

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 22:58

Kan iemand mij vertellen wat de verschillen zijn in afmetingen tussen een hca sulky en de cavalettie sport sulky? Ik heb momenteel de laatste, maar ben van plan over te stappen naar de hca.
Maar ben dus benieuwd of de hca kleiner/korter is (achterkant wiel-uiteind lamoen) en hoe dat zit met de breedte. Dit zou namelijk voordelig zijn qua mee zien te krijgen in mijn trailer. Wat momenteel zo goed als onmogelijk is.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 23:22

De breedte van mijn HCA is rond de 98 cm. De lengte kan aangepast worden aan hoe ver je pony van de sulky af staat.

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 21:43

Ik breek even in met een vraag over tuig ipv sulky :o
Kon geen algemeen tuig topic vinden, en om nou een nieuwe te openen...
Ik hoop dat iemand hier me kan helpen!

Ik wil voor mijn Fell pony van 1,42 graag een Ideal tuig. Nu heb ik er één op marktplaats gezien in maat Cob.
Als ik de maattabel van Ideal erbij pak, valt ze overal eigenlijk tussen Cob en pony in (voorbeeld: te dikke neus voor maat pony, maar bij maat Cob is de frontriem weer te groot van het hoofdstel. Zo gaat het eigenlijk ook bij de staartriem en het borsttuig)

Heeft er iemand hier een brede D pony met een Ideal tuig? En welke maat dan?

Ik ga sowieso kijken en neem dan mijn huidige tuig mee.
Ik vind vooral mijn huidige borsttuig niet fijn (gaat snel scheef liggen), dus als ik daar in kan verbeteren, kan ik de rest wel bij elkaar sprokkelen denk ik, met behulp van mijn huidige tuig, nieuw tuig en gaatjestang.
Maar wel een beetje zonde om een heel tuig te kopen als de helft van de onderdelen niet past zeg maar :Y)

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 19:25

Waarom niet ern nieuw tuig? Ideal heeft verschillende tuigen in verschillende prijsklasse en je tuig kan per onderdeel op maat besteld worden en....meteen aangepast op je sulky zodat je meteen weg kan rijden.

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 18:40

Beginnend menner meldt zich ook hier.

Mijn net aangekochte shetje is beleerd voor de kar en loopt nu voor een oude Sulky Cavalettie, het oude type dus. Deze sulky ziet er niet meer zo mooi uit (roest, rem werkt niet, zitting aan vervanging toe, lekke band), maar kan nog even mee, hoop ik. Ik heb maar een kleine bak om te oefenen en dan is een lichte sulky wel handig.

Nu staat er hier in de buurt een sulky te koop, die ook gebruikt is voor een shetje van 95cm.
Net even wezen kijken. Heel degelijk ding, vaste lamoen, 16 inch, met stevige bladveren, geen roest, geen beschadigingen. Ik vermoed een zelfbouw, of in ieder geval merkloos.

Nu is deze wel een stukje breder en zwaarder dan de cavalettie. Ik heb er op gezeten en op de lamoen dan weinig druk en licht te verplaatsen, dus goed in balans... Ik zou deze dus vooral op de weg gaan gebruiken.

Heeft iemand hier nog tips die me kunnen helpen of te besluiten deze wel of niet te kopen?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 14:49

Welke verstelmogelijkheden heeft hij om de balans te regelen? Kan het lamoen korter en langer worden gezet en kan je gewicht verplaatsen van de gene die tijd door bijv het bankje te kunnen schuiven ?

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 15:39

Napie schreef:
Welke verstelmogelijkheden heeft hij om de balans te regelen? Kan het lamoen korter en langer worden gezet en kan je gewicht verplaatsen van de gene die tijd door bijv het bankje te kunnen schuiven ?

Goede vragen, het antwoord is vrij simpel:Nee. Er zijn geen verstelmogelijkheden.

De shet die ervoor liep is qua schofthoogte even groot en daar liep de lamoen op de foto horizontaal, dat dan wel.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 18:53

Als je niks kan verstellen zou ik het niet doen. Dan moet je net even lang en zwaar zijn als de vorige eigenaar als hij daarbij in balans lag. Mijn shetten schelen twee centimeter in hoogte, gebruiken exact hetzelfde tuig en toch ligt mijn sulky bij de ene shet heel anders in evenwicht als bij de andere.

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 21:54

Goed punt. Dan maar even verder kijken.

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 12:06

Ik zit toch steeds meer met een schuin oog naar een tweewieler te kijken. Heb nu een hca sulky 19 inch, maar ik merk dat ik er toch wat te laag achter zit/hang.

Ik schrok wel van het prijsverschil tussen een hca en een fatsoenlijke tweewieler. Ik bedoel dan niet de goedkope instapmodellen die we allemaal kennen.

In het kader van durft te vragen; is hier iemand in het topic met een pony van 1m15 en een tweewieler waar ik eens langs zou mogen komen om te kijken?

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 12:09

Unleash schreef:
In het kader van durft te vragen; is hier iemand in het topic met een pony van 1m15 en een tweewieler waar ik eens langs zou mogen komen om te kijken?

Zit in zuidoost Drenthe, heb de HCA tweewieler, maar met pony van 1.05m. Je bent welkom.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 09:42

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 15:01

Welke maat hca sulky hebben jullie achter jullie pony’s hangen? Ik ben bezig met een 19 inch hca overnemen. Ik heb zelf een pony van 98 cm. Ik lees dat de meeste voor een 19inch gaan vanaf 1 m. Beetje op het randje zit die van mij dus. Zou ik een 19 inch dan nog in balans kunnen krijgen?

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 22:04

Bij die van mij wel 98 cm, zelfs de shet van 96 cm liep er voor.

Twirre2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 06:01

19 inch adviseren ze voor een stokmaat vanaf 95 cm. Ik heb een Tjeu van 19 inch voor een shet van 98 cm. Maar ik heb er ook wel eens een shet van 92 cm of 104 cm voor te lopen. Gaat ook prima, voordeel van de Tjeu is dat je het stoeltje met een hendel kunt verschuiven. Zo is de sulky altijd in balans.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 08:54

Ik had met 95cm (inmiddels 97cm) een 19inch HCA en was even een zoekwerk kwa balans maar hier top in balans.
Met pony van 93cm kreeg ik het met geen mogelijkheid voor elkaar,het was het gewoon net niet.
Nu weer een 16 inch en moet zeggen dat ik dat wel weer makkelijker in balans brengen vond.
Maar 19inch is zeker niet onmogelijk met een HCA en 98cm

Moet er wel bij zeggen dat bij de 19inch en 95cm ik wel mn stoel heel ver naar achter moest zetten.
Heb zelfs gaten bij moeten boren en dat heb ik met de 16 inch niet.

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 09:30

Ahh oke. Goed om te horen dat het hoogstwaarschijnlijk wel goed zal komen. Met 95 was het dus wel echt krap aan bij jou @cinniz123. Ik ben benieuwd.

@Twirre2006 jij zegt dat die van tjeu met een hendeltje gaat, hoe gaat dat dan bij de hca? Zitten daar meerdere gaten waar je het stoeltje in voor of achteruit kan zetten?

Twirre2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 15:40

Volgens mijn zit het stoeltje bij de HCA vast met bouten op een rail en kun je je de stoel verschuiven door de bouten los en vast te draaien. Maar dat weten de HCA eigenaren vast precies hoe dat werkt.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 15:57

Afbeelding

Dit is een hca. Stoeltje zit dan in voorste stukje vast. Het horizontale 'rolletje' bovenin zeg maar. Oriëntatie is dat pony boven buiten beeld staat. Je kan idd de bouten los draaien en het 'plaatje' dan naar achteren schuiven. Maar volgens mij zit ik hier al op m'n max. Of zou het stoeltje nog verder maar achteren kunnen? Iemand enig idee?

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 16:03

Ik heb een 16" bij 97cm pony, ik heb ook de 19"geprobeerd en die vind ik veel fijner!

Ik heb mijn huidige HCA bij de pony overgenomen. Zelf zou ik dus een 19"genomen hebben. Echt veel meer comfort :)

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 21:38

Faitherr schreef:
Ahh oke. Goed om te horen dat het hoogstwaarschijnlijk wel goed zal komen. Met 95 was het dus wel echt krap aan bij jou @cinniz123. Ik ben benieuwd.

@Twirre2006 jij zegt dat die van tjeu met een hendeltje gaat, hoe gaat dat dan bij de hca? Zitten daar meerdere gaten waar je het stoeltje in voor of achteruit kan zetten?

Ja krap aan want met 93cm lukte het dus niet.
Maar het lukte wel en daar gaat het om.
Ik had dus alleen mn stoel veel verder naar achter en dus mn rekje ook ver naar achter omdat ik zelg maar 1.63m ben.
Mn bijrijdster van toen was ietsje langer en zwaarder en daar zat hij nog beter bij.

Beide sulkys hebben een stoel die op een soort rails gaat.
Die van tj*u is makkelijker te verstellen dmv een hendel.
En bij hca zit hij met bouten vast maar als hij goed zit zit hij goed.
Ik weet niet hoe het inmiddels is maar de lamoenstokken van hca zijn wel een heel stuk lichter.

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 22:02

Ahh oke bedankt voor alle reacties! En die foto geeft inderdaad een beter beeld erbij!

@tancreda4 hoe zit hij dan vast in dat rolletje? Met klikt hij daarop of dmv een lange schroef oid? En als ik het zo hoor is het dus relatief makkelijk om het stoeltje er af te halen? Ik moet hem namelijk in de auto vervoeren. En moet stoeltje er nog op is hij te hoog dus die was ik van plan eraf te halen. Is er dan nog iets waar ik rekening mee moet houden?

En @cinniz123 is dat een voordeel of nadeel dat de lamoenen lichter zijn?