[AR] [HK] De paden op, De lanen in.... ''Rijtuigje deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 21:16

Ollie1 schreef:
newmom schreef:
kikkerkar???????

:j :j een échte ;)

:')

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 21:17

tadaaaaaaaaaa.....kikkerkar :D

Afbeelding

Smickey2011

Re: [HK] De paden op, De lanen in.... ''Rijtuigje deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 21:19

Hoi Pipeloi De paden op, De lanen in Topicgenootjes :wave:

Heleboel mensen met heleboel nieuwe-kar-wensen :))

Including wijzelf... ooit, maar nu nog even niet, eerst de menweek in met dit bekende goedje :D

Daarna willen we wel een grotere kar, deze is net iets te laag, die zou bij Har helemaal perfect geweest zijn, maar 't scheelt toch 20 cm...

Verder vandaag gelukkig niet voor niks naar kantoor gegaan :D Was nogal druk... in je eentje ;-)
Was pas laat thuis en voor vandaag was het kaarsje wel beetje op, nu lekker chillen...

Allemaal fijne avond en daarna lekker slapen :Z

en wedstrijdrijders dit weekend (of oefenwedstrijdrijders natuurlijk): heel veel plezier/succes!

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 21:21

:)) lekker chillen prinsje....

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 21:45

gem, ik heb 'm nooit gewogen, maar hij voelde licht aan en liep ook licht, denk dat 'ie rond de 200 kg zat, misschien nog wel wat er onder...
groom zat bij mij achterop aan de zijkant, niet heel ruim, maar ging prima!

haha, iedereen in karrendubio! :D

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 21:57

Ik mag voorlopig geen wagen-dubio hebben. Mijn nieuwe wagen komt volgende week als het goed is :D.

Zondag weer ZZ starten := , heb zelfs 3 concurenten! Allemaal met friezen, kom ik met m'n mislukte mini-poedel tussen :+.
Vind het dood eng omdat ik zo lang niet met haar gestart ben. Wel een fijne jury en Roos liep vanavond weer heerlijk :D. Ben zo gek met dat rare kreng, die laat mij zondag echt niet zitten hoor.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 22:18

dennis toch ..mislukte minipoedel... _O-
hey daar kwam de kikkermobiel weer langs met spikkels ervoor +:)+
mijn concourswagen mag ik niet meer mee starten..de spoorbreedte heeft hij wel ,maar hij kan niet onderdoor draaien(heb ik dus gewoon vorig jaar gewoon mee gestart en winstpunten mee gereden,geen jury die er wat van zei O:) )
ga maandag naar een marathonwagen kijken(nee niet zo"n superdeluxe maar wel 1 met de juiste spoorbreedte) :))

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 22:23

Wat is Roos anders? :P Roos met haar sokken, half harige hals en harig hoofd tussen een paar mooie strak in hun vacht zittende friezen ;).

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 22:24

:wave:

tine had 3 drukke paarden ind e wei :D
Dennis gaat zondag starten, succes!

@newmom; nou vergeet je je buitensingel niet vast te maken als je een sulky hebt? Anders klater je met sulky volop achterover :')

lekker gesport, nu wat drinken en dan bedje toe :)

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 22:26

aks:pas je op dat je sportschoenen niet gaan slijten? :=
Roos = super roos +:)+
inderdaad buitensingel niet vergeten,anders lig je op je rug....succes met je 2x enkelspan oefenen

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 23:25

akshay, hahaha nee zo erg is t niet, al weet ik niet alles, er zou wel een belletje gaan rinkelen als ik een gesp en een stuk leer met gaatjes over had.. :D maar ik heb een houten 4wielertje (klein kinderkarretje hihihi)

GAAAAAF!!! een kikkermobiel!! heul stoer!! KWAAK!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 06:35

newmom schreef:
VHU ah bedankt! en betreft koetsiersbewijs... het spijt me geweldig, maar ik vind het A belachelijk duur voor iets wat nog steeds niet verplicht is,
en B, mijn paardjes zijn nog geen meter hoog, als er nood aan de man komt knup ik ze op de kar en trek t ding zelf naar huus.
ik vind het een ander verhaal worden als ik een grotere pony ervoor heb staan, maar met deze kleine knaapjes, als het niet verplicht is.. ik peins er niet over! steek mn geld liever in een paar goede lessen. (maar dan moet ik er wel komen natuurlijk hihihi)

Dit ben ik niet met je eens. haha laten wij er een bokt topic van maken. :D :D

Ten eerste leer je bij het koetsiersbewijs met verschillende pony's en vaak verschillende koetsen mennen tijdens de lessen. Dat is al heel fijn om de verschillen te voelen en jezelf te scholen om met verschillend reagerende paarden te mennen.
Verder leer je veel over de verkeersregels; want je rijdt nu midden op de weg, in plaats van in de berm. Dat is een groot verschil met onder het zadel rijden. Wij staan hier wel eens op een 6-baans kruising, tussen de vrachtwagens en bussen. Toch wel handig om onder leiding van een ervaren instructeur de juiste plaats op de weg te leren.

Als ik jouw reactie lees, vraag ik me serieus af of je het mennen in het verkeer niet onderschat. En ik bedoel het echt niet rottig,. :o dus niet boos worden.
Maar als je schrijft dat 2 kleine pony-tjes van 1 meter hoog wel de baas kan voor de koets, denk ik niet dat je ooit een ponyspan aan de kletter heb zien gaan. Geloof me, je doet op de koets dan heel weinig. Je kan ze namelijk niet kort omdraaien, zoals je dat onder het zadel of aan de hand zou doen, want dan ligt de koets op zijn kant.

Tip van mijn kant, wees a.u.b. voorzichtig en niet eigenwijs, span je pony's in onder begeleiding van een goede instructeur en ga niet alleen zonder ervaren groom aan de gang.

Zo nu genoeg gepredikt.
Ik lees allemaal nieuwe koetsen wensen. Wij zijn tevreden met onze marathonkoets; hij voldoet super voor wat wij willen. Hij is geschikt voor onze wedstrijden, maar biedt ook ruimte aan 2 extra passagiers zodat wij ook mensen mee kunnen nemen. En wij hebben altijd genoeg gegadigden die mee willen. En wij hebben net onze Sissi wagen voor erbij, omdat wij zo hebberig werden toen wij de jachtwagen zagen. Onze zondagse wagen :o

Hoe is het nu met de gesteriliseerde hond? Helemaal de 'oude' weer?
@tine hoe is het je kind? Al verbetering op de medicijnen?

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 07:43

@janouk, je hebt ongetwijfeld gelijk.. maar dan nog kies ik liever voor een goede instructeur als een algemeen koetsiersbewijs wat schreeuwend duur is. Want een juiste instructeur kan mij dat ook leren.
En een koetsiers bewijs is geen garantie dat je ponies niet aan de kletter gaan, zal je ponie een worst wezen of je dat papiertje hebt of niet, ongelukken kunnen altijd gebeuren, met of zonder papiertje.
Misschien staat er beschreven hoe te handelen in het algemeen, maar er kan geen theorie zijn voor elke situatie, dan komt het toch aan op logisch verstand, en de ene blijft kalm en de ander raakt in paniek.
Nu ben ik geen persoon die snel in paniek raakt en ook al is erachter zitten anders dan erop, een paard blijft een paard, en de lichaamstaal blijft t zelfde. Ik heb wat dat betreft twee perfecte leer ponies, brutaal maar 99% verkeersmak, hier kan ik heel veel van leren, en dat is nou precies mijn bedoeling.

Snap je punt, en van iedereen wie er wel voor kiest om dat papiertje te halen, en gelukkig zijn we niet allemaal t zelfde, maar ik denk er anders over, en gelukkig mag dat zolang t nog niet verplicht is. :)

tot slot.. een goeie discussie met respect is nooit verkeerd vind ik.
ennuuuh... 6 baans kruising???? die kennen we hier in de achterhoek niet eens!! hier is een Y splitsing al heel was ;) :P

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 07:45

goeiemorgen!

ik heb het koetsiersbewijs al jaren geleden gehad, vond het een ontzettend leuke en leerzame cursus!
was voor mij een mooie basis voor het mennen, daarna heb ik er jaren niks mee gedaan, maar vervolgens later toch weer opgepakt...
ik heb er in ieder geval nooit spijt van gehad...

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 07:52

@janouk; hier ook een ''geen koetsiersbewijsmenner''
maar... Wat is er speciaal aan je plaats op de weg op een 6baans kruising? (mijn record is vierbaans overigens, maargoed :P ) Want nou ga ik bedenken of ik dan iets fout doe/deed ;)

Over mijn sportschoenen, die hebben het zwaar ja :P Eigenlijk wilde ik morgen weer gaan, maar ik moet echt nódig leren voor m'n herkansing en assessment. Gaan nu dinsdagavond weer :D

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 07:56

koetsiersbewijs voegd beslist altijd iets toe, maar is zeker niet zaligmakend, zoiets dan.

verkeersregels zijn voor OHZ en aangespannen gelijk, je hoort op de zelfde plaats op de weg.
tussen de auto's tm alle 80km/u-wegen, tenzij er een langzaam-verkeersverbod staat aangegeven.

(dat ik in principe altijd op het fietspad te vinden ben is dan ook geen gebrek aan verkeerskennis,
danwel de overtuiging dat die regel nog stamt uit de 1 auto-op-200paarden-tijd, en ik de situatie dermate veranderd vind, dat ik het op de weg(ondanks verplicht) niet veilig acht)

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 07:58

pfff....wakker met koppijn, echt score 4 op de schal van 0=perfect en 10=schiet mij maar lek.
jammer zeg, ging zo goed met mn 0,5 en max 1 al de hele week...grmbl..

bagger ballonnenbicci vandag dus.
heb net mn medicatie ingenomen, dus hoop dat btje bijtrekt...

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 08:04

Goedemorgen

Newmom: sorry dat ik het zeg, maar ik ben het wel met Janouk eens. Mennen is iets heel anders dan onder het zadel. Onder het zadel vind ik het niet nodig om eerst een ruiterbewijs te halen, met mennen vind ik dat wel. Ook gezien de vragen die je hier allemaal stelt. Dan ben ik een beetje bang als je straks gaat inspannen of dat allemaal wel goed gaat. Zeker omdat ze ook nogal hefttig zijn, ook al zijn ze onder de meter. Ik zou het erg vervelend vinden om straks te moeten lezen dat het erg fout is gegaan. Tuurlijk is een papiertje niet heilig, maar als je een goede instructeur hebt van het koetsiersbewijs, leer je heel erg veel. Zoals je het nu allemaal schrijft, komt het over alsof je er wat te gemakkelijk over denkt (dit is niet aanvallend bedoeld, maar het kan zoooo mis gaan), zeker omdat je kleine ponys hebt. Ik hoop dat je (vandaag ging je toch ?) een ervaren groom erbij hebt. UIteraard wens ik je ook heel veel plezier!! Ik lees vanmiddag graag dat het allemaal super is gegaan. ;)

Janouk: we konden gisteren pas medicijnen voor zoon ophalen, moest speciaal gemaakt worden. Hij merkt nog geen verschil, maar is ook nog iets te vroeg denk ik.

Aks: versleten sportschoenen :=

Dennis toch, laat Roos het niet horen. Dan laat ze je straks prompt wel zitten. Over het algemeen ben ik niet zo'n fan van Friezen, is doorgaans een hoop gestamp maar weinig dressuurmatig goed gereden. Dus gogo Roos!!

Hier geen karrenwens, maar ja, ponykar is pas een jaartje oud en die van Rembrand 3 jaar oud. Zou niet goed zijn als ik nu alweer aan nieuwe toe was.

Alle wedstrijdgangers succes!!!
Rem
Ik ga zo paarden binnenhalen, pony wassen (zoon heeft onderlinge (verklede) bixie), dan mennen met Rembrand, Rembrand "onder stroom" zetten, uitmesten en naar de wedstrijd

Smickey2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 08:36

Goedemorgen allemaal

over koetsiersbewijs: heb ik ook niet, maar lijkt me wel heel leuk (bij de juiste instructieplek dan wel te verstaan, zodat het ook echt in het verkeer met duidelijke instructie en verschillende paarden is, heb ik hier in de buurt nog niet gevonden ;-) )
Ik wilde het eerst halen voordat we met mennen begonnen, maar het is ineens zo gelopen op vorige stal dat we Har voor de kar zetten en we er zoveel plezier in hadden. Dus nu dwars door verkeer, de markt, 80km wegen etc. allemaal zonder het bewijs. Maar evengoed ga ik het mss ooit nog wel doen hoor, ik vind het ook leuk om meer te weten enzo :j
Dus iemand tips voor goede locaties in de buurt???

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 08:48

haha nu is het net of het Koetsiersbewijs de enige goede weg is. Maar het ging mij meer om de opleiding dan het papiertje zelf. De theorielessen hebben een structuur voor een basis kennis over het mennen, die leidt naar het examen. Basiskennis over waar dient welk riempje voor, hoe hoog/laag moet je borsttuig/broekriem, tuig helemaal uitelkaar halen en het weer passend in elkaar zetten zonder riempjes over te houden :D , verkeersregels, regels over het buitenrijden met een koets (want je mag niet op elk ruiterpad met je koets verschijnen).

Echt mennen leer je natuurlijk pas in de praktijk; door veel te doen en veel te leren van de ervaren menners. Daar raak je ook nooit in uitgeleerd.

En als ruiter moet je bij het mennen toch wel heel erg wennen dat je geen zit- en beenhulpen heb. Bij mennen geldt nog meer dan onder het zadel: voorwaarts oplossen. Maar daar moet je dan wel de ruimte voor hebben.

Newmom: wij wonen bij Schiphol en wij hebben hier genoeg hele brede kruisingen waar we 6 of meer banen over moeten steken, en dat moet in een hoog tempo anders halen wij het stoplicht niet eens.

Zo ik ga me nu klaarmaken, want ik heb zo centered riding les. Kan Janouk lekker uitstappen/uitjoggen aan de longe na de menles van gisterenavond. Arm paard :o ze was pas om 22.30 u terug op stal en moet nu al weer aan de bak. ~~}>

Ollie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 08:51

Mogge,

Vwb het koetsiersbewijs ben ik het ook met Janouk en Tine eens... Je krijgt een 'goede' basis mee wat mij ook meer vertrouwen gaf tijdens het mennen. Ook ben niet geheel onbelangrijk ben je met je koetsiersbewijs (net zoals bij het ruiterbewijs) verzekerd. Tuurlijk weet ik dat je ook je gewone WA-verzekering hebt die eventuele schade aan derden wel zal vergoeden... maar vind het gewoon een prettig idee. Onze bokker Kiss is een échte lesjuf . Die is instructeur en examinator voor koetsiersbewijzen.

Straks oefenmarathon rijden bij stal De Ronde...

Smickey2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 08:53

veel plezier ollie ;-)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 09:11

Ook ik ga mee met Janouk, Tine en Ollie wat betreft het koetsiersbewijs.
Ik moet wel zeggen dat ik hem vorig jaar pas gehaald heb na jaren al prive les gehad te hebben. Mijn instructrice (die ook de cursus gaf) vond het onzin omdat ik toch al een aardig tijdje mee draai. Maar heb er zeker geen spijt van gehad. Roos is zelfs nog ingezet als examenpony voor andere :) (zoals ik eerder zei, Roos kan alles :D).

Een pony van onder de meter kan ook nog aardige schade aanrichten, ook voor een goede degelijke wagen, dus verkijk je daar niet op!

Ik ga zo aan het werk en vanmiddag wat pony's verhuizen, stal klaar maken voor de drachtige dikkies en Roos netjes maken voor morgen :).

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 10:13

Even over de prijs van het koetsiersbewijs, ik heb, ik meen 300 of 350 euro betaald en daar heb ik toch heel wat uurtjes voor op de koets gezeten, waar ik het gehaald heb, geloof niet dat je ergens goedkoper menles zult vinden.
Uiteraard kun je op pad gaan met een ervaren menner, maar dan moet je dat wel doen ;) .

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 11:40

ik vind het koetsiersbewijs ook absoluut een mooie basis voor het mennen!
Je leert de basisdingen die je in de praktijk nodig hebt, hoe je tuig hoort te zitten zodat het je paard niet belemmerd, hoe je veilig moet handelen en je krijgt de nodige basistheorie...
ik heb er echt veel aan gehad!