[AR] [HK] Mendurance praat topic

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 23:41

Napie schreef:
Nicole....KNHS vrouw.....waarom kan ik nergens op de website van de KNHS het indienen van het vraagprogramma vinden. En gezien hun de mail niet beantwoorden.....

Je moet inloggen bij Mijn Knhs[/quote]

Gedaan....en dan?[/quote]

Dan mijn organisatie en dan nog een keer mijn organisatie en dan mijn wedstrijden. En daar staat dan "nieuwe wedstrijd".

L_Rivaldo

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 00:03

Wateren heb ik zelf nooit gereden ia hier ook aardig wat uit de richting al tijd nanda ook vanaf hier die kant op...

Je mag altijd je pony hier zetten en met etten leur, teteringen of someren meedoen.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 10:11

Toydoll schreef:
Ik weet niet of Kyano dit jaar al goed genoege conditie heeft voor mendurance.

Opzich heb ik hem nog niet vaak heel moe gekregen, maar zoals zondag weer eerste buitenrit gereden, en ik dacht dat we wel lekker stukje gedaan hadden, is het nog geen 10 km :P Nja hij was ook nog niet echt moe, maar ik heb nog nooit 20 km met hem gereden, dus dat zou ik dan toch eigenlijk eerst eens moeten proberen?

Hoi Toydoll is hier niet net zo als in de samengestelde menwedstrijd geen minimum leeftijd voor?
Voor SMW is het 5 jaar ter bescherming van de paarden dat men niet te jong begint.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 11:14

Hallo, ik kom ook weer even binnenvallen(lees wel regelmatig even mee). Ik ben op het moment niet erg actief aan het mennen. Het weer werkt niet mee. Ik ga volgend jaar misschien wel meedoen aan de impulsklasse ergens, maar hoe moet ik het doen met entingen? Moet ik dat nu al doen? Alex is nooit geënt. Alleen tetanus bij zijn castratie.
Ik ben trouwens ook alvast aan het nadenken over de kleuren voor mijn hca sulky.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 11:22

marga1 schreef:
Toydoll schreef:
Ik weet niet of Kyano dit jaar al goed genoege conditie heeft voor mendurance.

Opzich heb ik hem nog niet vaak heel moe gekregen, maar zoals zondag weer eerste buitenrit gereden, en ik dacht dat we wel lekker stukje gedaan hadden, is het nog geen 10 km :P Nja hij was ook nog niet echt moe, maar ik heb nog nooit 20 km met hem gereden, dus dat zou ik dan toch eigenlijk eerst eens moeten proberen?

Hoi Toydoll is hier niet net zo als in de samengestelde menwedstrijd geen minimum leeftijd voor?
Voor SMW is het 5 jaar ter bescherming van de paarden dat men niet te jong begint.

4jr voor impuls en klasse 1

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 11:25

Fennadev schreef:
Hallo, ik kom ook weer even binnenvallen(lees wel regelmatig even mee). Ik ben op het moment niet erg actief aan het mennen. Het weer werkt niet mee. Ik ga volgend jaar misschien wel meedoen aan de impulsklasse ergens, maar hoe moet ik het doen met entingen? Moet ik dat nu al doen? Alex is nooit geënt. Alleen tetanus bij zijn castratie.
Ik ben trouwens ook alvast aan het nadenken over de kleuren voor mijn hca sulky.

Hij moet een basis enting hebben gehad.dus stel je wilt in aug 2016 een wedstrijd gaan rijden en hij heeft nog nooit een enting gehad dan kun je in juni enten en dan mnd later nog keer in julie. Dan heb je een basis enting staan.om die basis enting niet steeds op nieuw te hoeven herhalen,moet je na de datum van de laatste enting binnen het jaar weer op nieuw enten(dus dat zou dan juli 2017 zijn).doe je het 1 dag telaat dan zou je weer op nieuw een basis enting moeten doen.hoop dat je het zo beetje begrijpt

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 13:10

Oké, dus ik kan m best dit jaar al gaan enten. De DA komt dit jaar toch nog wel een keer langs om Jorie te castreren, dan kan hij de eerste basis enting bij Alex ook wel alvast zetten. En moet Jorie dan ook geënt worden, of hoeft dat niet perse? Die is nu nog maar 9 maand, dus die komt nog niet mee op wedstrijden.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 13:19

Ik zou dan meteen enten, dan heb je dat gewoon netjes voor elkaar. Jorie zal wel tegen tetanus geent worden met zijn castratie ivm open wond. Ik heb mijn jonge mannen altijd meteen met hun castratie hun basis enting gegeven en dat meteen netjes bijgehouden. Merries werden pas geent als ze mee gingen op wedstrijd of als ze een verwonding op liepen.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 13:55

Ja, Alex is ook al tegen tetanus geënt, staat alleen niet in het paspoort. Oke, dan doe ik ze dan meteen allebei. En dan een maand later weer en dan pas in 2017 weer dus. Bedankt dat jullie even wilden antwoorden, dan ga ik nu weer terug in meelezersstand, denk ik. Heb nog niet echt veel te vertellen verder hier, want het mennen is even op een laag pitje en ik koop volgend jaar pas mijn hca (waarschijnlijk gewoon een nieuwe, want wil graag zelf de kleuren bepalen) en ga dan ook lessen met Alex zodat ik eventueel eens een dressuurwedstrijd kan rijden, moet dit ook voordat je begint aan mendurance, dat je een winstpunt in de B dressuur hebt?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 15:15

Fennadev schreef:
Ja, Alex is ook al tegen tetanus geënt, staat alleen niet in het paspoort. Oke, dan doe ik ze dan meteen allebei. En dan een maand later weer en dan pas in 2017 weer dus. Bedankt dat jullie even wilden antwoorden, dan ga ik nu weer terug in meelezersstand, denk ik. Heb nog niet echt veel te vertellen verder hier, want het mennen is even op een laag pitje en ik koop volgend jaar pas mijn hca (waarschijnlijk gewoon een nieuwe, want wil graag zelf de kleuren bepalen) en ga dan ook lessen met Alex zodat ik eventueel eens een dressuurwedstrijd kan rijden, moet dit ook voordat je begint aan mendurance, dat je een winstpunt in de B dressuur hebt?

Het jonkie kun je al een bais enting geven maar hoeft niet,je kunt hem ook gewoon 1x enten en pas als je op wedstrijd gast de basis.ik ent omdat het moet van de knhs voor wedstrijden anders zou ik niet zovaak enten dan zou ik om het jaar of om de 3jr enten puur voor de tetanus die 3jr mee gaat

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 15:26

Ik zou je veulen gewoon mee laten enten. De dierenarts moet toch komen voor Alex, dus kan dan gelijk je veulen meenemen. De entingen zelf zijn de kosten niet, dat zijn vaak toch nog de voorrijdkosten.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 16:25

Daarom zorg ik er ook al voor dat ik Alex laat enten als Jorie ook gecastreerd wordt ;)
Dan heb ik maar 1 keer de voorrijdkosten. Die zijn volgens mij bij deze DA al iets van 50 euro, dus, lekker duur. Terwijl wij op een km afstand van de da praktijk zitten xD

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 16:38

ik ent altijd als de da toch moet komen voor de koeien hihi voorrijdkosten betalen ze vast tarief per jaar voor.

Zo als het er nu uit ziet start ik enkelspan in ysselstein vaste groom kan niet en hoor net dat ze in mei geoppereerd word aan haar knie en er voor 6 weken uit ligt. Dus denk dat tweespan pas in einde van seizoen ligt (al mag er altijd iemand mee op de kar of groomen bij enkelspan) want voor de sulky moet je ook verplicht een groom hebben. Opzich vind ik enkelspan ook heerlijk hoor.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 18:53

L_Rivaldo schreef:
ik ent altijd als de da toch moet komen voor de koeien hihi voorrijdkosten betalen ze vast tarief per jaar voor.

Zo als het er nu uit ziet start ik enkelspan in ysselstein vaste groom kan niet en hoor net dat ze in mei geoppereerd word aan haar knie en er voor 6 weken uit ligt. Dus denk dat tweespan pas in einde van seizoen ligt (al mag er altijd iemand mee op de kar of groomen bij enkelspan) want voor de sulky moet je ook verplicht een groom hebben. Opzich vind ik enkelspan ook heerlijk hoor.

Moet je nu toch met een groom rijden bij de sulky ?

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 21:23

nee op de kar niet maar dient wel aanwezig te zijn bij start/finish om te kunnen ingrijpen of helpen.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 22:19

Ik wil best wel eens mee om de sfeer ook te proeven als groom.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 22:52

Altijd welkom Fenna!

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 09:21

Ik moet eerst nog wel even mijn rijbewijs halen want volgens mij woon ik best wel uit de richting. Moet op 21 maart afrijden.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 11:03

keona schreef:
Hij moet een basis enting hebben gehad.dus stel je wilt in aug 2016 een wedstrijd gaan rijden en hij heeft nog nooit een enting gehad dan kun je in juni enten en dan mnd later nog keer in julie. Dan heb je een basis enting staan.om die basis enting niet steeds op nieuw te hoeven herhalen,moet je na de datum van de laatste enting binnen het jaar weer op nieuw enten(dus dat zou dan juli 2017 zijn).doe je het 1 dag telaat dan zou je weer op nieuw een basis enting moeten doen.hoop dat je het zo beetje begrijpt

Spoiler:
Voor Fenna: De meeste DA's willen de datum wel een dagje (of weekje) "terug" zetten hoor ;)

Ganna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 16:35

Ik kom ook even zwaaien.

Ik ben Annalynn en ik ben een fervent endurancerijder met Fjorden.
Momenteel heb ik twee Fjorden, Ilonka (1988) met wie ik het tot de kl IV heb geschopt ze is nu bijna 28 en staat in goede gezondheid in de wei. Daarnaast heb ik Belle (2002) met wie ik ook kl IV heb gestart met haar hoop ik mijn droom de 160 km nog te kunnen verwezenlijken.

Drie weken terug mijn 'karreknol' Belle die al 6 a 7 jaar niet voor de wagen had gestaan naar een stal gebracht om opnieuw betuig te worden. Ik ben ruiter in hart en nieren maar geen menner dus het leek me verstandig dat iemand met verstand van zaken dit zou doen voor me. Blijkt dat het Bellebeest echt een subliem koetspaard is, en als ze dan even heerlijk mag draven voor de wagen is ze helemaal gelukkig.

Wie weet moet ik maar eens mendurance gaan starten (Alhoewel het me zoveel rompslomp lijkt als je ook een kar moet vervoeren...) Leuke afwisseling en dan kan er nog eens iemand mee onderweg. Ohnee moet er iemand mee :')

Vooralsnog zit ik even op de bank met een weberfractuur in mijn enkel en direct aansluitend zal ook wel niet wat worden omdat ik ook nog 'even' een kleintje krijg eind juni. Maar je er vast in verdiepen is in elk geval leuk
De man die Belle voor de wagen had was door haar looplust, trekvastheid, tempovastheid en conditie (grappig want ik heb 4 maand zowat niets gedaan) helemaal enthousiast over endurance en wil kijken of hij me zijn hackney ook mendurance kan gaan rijden

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 17:02

Welkom Annalynn!

Leuk dat je je wilt gaan verdiepen in de mendurance.
Wist je dat er ook een menduranceforum is en een website? Daar kun je ook veel informatie vinden.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 17:05

Welkom Annalynn! Wat stoer dat je zover gekomen bent in de endurance met je Fjorden! Dan moet de mendurance ook wel lukken toch :D

BibiSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 17:23

Welkom Annalynn!

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 18:45

Welkom Annalynn :)

Ik zit zelf nog niet in de mendurance, maar heb wel plannen om t te gaan doen, dus wat dat betreft zitten we hetzelfde, behalve dat jij al endurance hebt gereden en ik niet.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 19:26

wat gaaf Annalynn zover met Fjord! Nice!!