[AR] [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Susanne

Re: [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 09:57

Jenkins wat leuk sil voor de wagen :)

kim, kun je niet met een busje en een trailer? wagen in de bus en peerd in de trailer, zo doen wij het ook. of een 2 paards trailer, zet je de wagen aan de ene kant van het schot en wobbe aan de andere kant, past toch wel?

ik vind een uur in (los?) zand wel zwaar voor hem, weet niet of hij goed getraind is, dat moet je zelf maar even kijken. jij rijd op stal toch ook in de bak? misschien kijken tot hoeverre hij het red EN nog plezier erin heeft.

en ik zou hem daar gewoon inspannen, mooi toch als hij een beetje druk is, heb je iets te doen ;) daar houdt ik wel van!

lienepien610

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 09:59

IT met het vervoer kan ik je niet helpen. Heb geen verstand van sulky's. Is het ook niet een idee om alleen het lamoen eraf te halen en daarna bij Wobbe in de trailer zetten? Dan kun je het lamoen aan de zijkant (binnen- of buitenkant maakt dan niet zo uit) vastmaken. Of wie weet nog wel in de auto.

Net wat je zegt, je kunt het trainen dat hij een uur op het zand kan. Maar het ligt er ook wel aan wát voor zand. Als het heel mul is zal hij er toch echt wel moeite mee hebben. Veel conditietraining!

En je laatste vraag: Heb je niet de mogelijkheid om een paar keer ergens anders in te spannen, met hulp? Ook al is het in het bos oid, of bij de buren. Ook dan zal hij wel kijken, maar dan zal hij wel wennen aan het vaker ergens anders inspannen. Het wordt natuurlijk lastiger als er al aanspanningen rondrijden, dan zal hij zeker zijn best doen om te kunnen kijken.
Ik raad je wel aan om dan bij de clinic iemand vertrouwd mee te nemen die je kan helpen. Scheelt jou ook weer een hoop stress..

1 paard van mijn stalhouder is er dus zo een die zich altijd druk maakt. Het is thuis een scheet van een paard, maar zo gauw als hij in de trailer moet issie niet meer rustig te krijgen, daar heb je dan de hele dag je handen vol aan. Dan is een vierdaagse rijden ook niet meer zo plezierig.

Maar leuk dat je aan zo'n clinic mee kan doen! Lijkt me geweldig om zoiets te doen!

Tine succes bij de garage en het ziekenhuis!!
Sterkte tallechie....!

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 10:23

kim ga je je merrie eigenlijk nog een keer laten dekken? en wat ga je eigenlijk met rafiki doen, houden en later mee mennen ofzoiets? of wordt hij dekhengst? :D

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 10:41

we hebben geen busje :n dat was een goede optie geweest, maar gaat helaas dus niet.
ik ga er nog eens overna denken.

jellee, Ivy (mijn merrie) word niet meer gedekt.
ik wilde graag 1 keer een veulentje van haar en dat heb ik nu.
Rafiki mag blijven :j
dekhengst.... gaat hij niet redden vrees ik..
buiten dat hij waarschijnlijk niet zo 'bijzonder' is... zijn z'n ballen er waarschijnlijk al af voordat hij 3 is en naar de hengstenkeuring toe kan.
bovendien kan ik hem geen hengst houden i.v.m. de weidegang etc.
en later hoop ik wel dat hij voor mijn sulky kan.
en misschien ooit wel in 2 span met wobbe.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 10:44

Kan je geen busje lenen van iemand? Misschien iemand op stal? Of misschien hebben ze wel een vrachtwagen, kunnen meerdere paarden in normaal gesproken dus ook wel een wagen + mini..

Leuk dat je hem houdt trouwens! Lijkt me een stoer span met wobbe.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 10:46

allebei wit :j
busje zal vast wel te regelen zijn.
en misschien kunnen we dan wel de 2 paards trailer lenen van de staleigenaar (of misschien wil die ons wel brengen en blijven wachten..)
dan zou de sulky in de auto/busje kunnen en wobbe in de trailer.
hij staat namelijk altijd los in de trailer, dus de sulky in de trailer erbij is weer een extra probleem.
haha maar voor de rest gaat alles goed hoor :j

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 11:02

@Ivystoeter: Ik heb ook ooit meegedaan aan een clinic toen Petra nog meer net 7 keer voor de kar had gestaan.
In de voormiddag ben ik er wandelend met pony en koets naar toegegaan. Koets aan de kant gezet, pony in een stal gedeponeerd. Namiddag de clinic. Had aangegeven dat ze nog weinig ervaring had en weinig conditie. We hebben toen hoofdzakelijk stap oefeningen gedaan.

Je kan ook altijd 2 keer rijden, 1 keer met de tweewieler in de trailer en dan terug naar huis om de pony te halen.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 11:11

Mickey met de kleindochter van de mensen waar mijn pony's staan :)

Afbeelding

En Jelle dacht dat hij de kar ook moest trekken :')
Afbeelding

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 12:15

Ben ik nog even. Vanmorgen R onder het zadel gereden, ging niet zo goed als we kunnen helaas. Gelukkig morgen nog priveles en dan hopen dat we zondag weer wat winstpunten rijden. Daarna naar de garage. Was natuurlijk geen brandend lampje meer. Maar voor de zekerheid toch maar langs gegaan. Wsl heeft auto zelf een reset gedaan. Nu maar hopen dat het goed blijft gaan. Net nog wat in huis gesopt (zucht, maar ja, met alle stof van verbouwing wel belangrijk). Ga zo zoontje naar oppas brengen (buurvrouw) en dan naar ziekenhuis. Hoop dat ik niet helemaal kapot ben als ik terug kom.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 12:27

LEuke foto's jelle

Tine succes vandaag ;)

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 12:40

Haha, vervoersprobleem, dat herken ik maar al te goed. Wat dat betreft ben ik wel superblij met mn cavalettie... die schroef ik in drie delen uit elkaar, achterbank van de auto plat (hij past in een Nissan Sunny uit '93 en in een Toyota Corolla uit '93, proefondervindelijk vastgesteld ;)) trailer erachter, pony erin en gaan. Aangekomen op de bestemming schroef ik binnen 10 minuten de kar weer in elkaar, en kunnen we heerlijk rijden. :)

Namen, Sunshine heette "Rakura" toen hij kwam... je gelooft toch niet dat ik dat in mn weiland ga roepen?!? Mijn moeder kwam met de geweldige optie: "Dan noemen we hem Peet" (op zn engels, dan krijg je zo rond Sinterklaas dus "Zwarte Piet"...) en toen ik dat niks vond heeft ze hem 'Guus' genoemd.
Ik heb m toen zelf maar Sunshine genoemd, vond ik veel leuker.
Mn tweede pony (vos van de ponymarkt) had geen naam, die heette gewoon 'de shet' en voor mn moeder heeft ie altijd Joep geheten, maar ik heb hem nightwish genoemd, dat leek me leuk voor het tweespan, Sunshine en Nightwish, waarbij de zwarte dan Sun heet, en de vos Night.
Night is verkocht, en heet nu Frits.
Storm heette eerst "beau" en sorry hoor, maar dat vind ik zo'n afschuwelijke naam, daar heb ik helemaal niks mee. Wilde nu ook wel iets wat bij Sun zou passen, dus ik dacht tweemaal het weer, Zon en Storm. Later las ik op zn papier dat hij Bieck heet, dat vind ik ook wel erg leuk maar inmiddels ben ik alweer aan Storm gewend :)

Groetjes, Lacuna

lienepien610

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 14:08

Grappig, al die namen hoor :D

Woohoo!! Maandag om 10 uur komt Jan weer, dan gaat Jenna weer voor het eerst voor de wagen. Heb er zin in, maar tegelijk kriebels omdat ze misschien weer zo gek kan gaan doen. Hoop dat het meevalt en dat ze lekker rustig wegstapt. Dan weten we zeker dat het probleem nu is opgelost.

Zou eigenlijk vanavond met mijn stalhouder gaan rijden. Maar ze hebben het erover dat het vanavond nog regent. Het is nu al niet leuk meer, terwijl ik nog moet longeren. Het is telkens heel even droog en dan gaat het weer keihard verder regenen. Ze praten ook over onweer, brrr.. Dan ben ik liever niet buiten.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 15:28

Hier schijnt de zon :P

Net sil gelongeerd en het weiland uitgemest :)

lienepien610

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 16:36

Ik mag trouwens de dag na de Shetlandmendag met 2 pony's van Rein rijden. Wel leuk, maar ik weet nog niet wat ik ga doen. Tweespan is het makkelijkst, maar wil zo graag weer een keer tandem rijden..! Weet alleen niet of die pony's het kennen en of de strengen lang genoeg zijn.

Ohja, Poeltje, over het tandemrijden: heb nog foto's op hoefnet gevonden wat misschien wel handig voor je is.
http://www.hoefnet.nl/nl/home/site/fotoalbum/cai-a-zelhem-marathon#
De 2e foto is een tandem met knuppeltje aan het borsttuig, de vierde foto moet ik zeggen dat ik dat systeem het ideaalste vind. Die zit met paniekhaken (kan ook met musketon, iets goedkoper maar zeker een tijdelijke oplossing) vast aan de gespen van het borsttuig. Is natuurlijk niet handig als je doorlopende strengen hebt.
Mocht ik zondag toch tandem gaan rijden, wil ik het ook op deze manier oplossen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 17:43

Ik heb mijn voorpony ook op de borst van mijn achterpony vast. Mijn kunststof tuig heb ik ringen op laten zetten, bij mijn leren tuig heb ik wienerhaakjes aan de gesp zitten. Ik heb dan paniek haakjes op het eind van mijn strengen zitten die ik vast maak.

Tandem is echt super gaaf, ik zou het wel weten ;).

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 18:06

Tandem is erg gaaf, maar ik wil eerst enkel- en dubbelspan goed voor elkaar hebben, voordat ik aan zoiets zou beginnen.

De eigenaar rijdt nu denk ik een jaartje tandem. Heeft daarvoor enkel, dubbel, klavertje drie en vierspan gereden. Kan hem altijd foto's laten zien van tandemtuigen, maar ons tandemtuig is verder ook niet verkeerd. Enige wat we nog nodig hebben zijn van die ringen. We hebben ze nu gewoon door de 'gewone' ringen heenzitten.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 18:12

De eigenaar van mijn vz-haflingers wil met Romeo een meerspan gaan rijden, met de haflingers!
Volgens hem is het prima mogelijk om tandem te rijden, een haflinger van achter en Romeo van voor. Of klavertje 3 met Romeo voorop.

Ik weet nog niet of ik dat zie zitten, het lijkt me een beetje gevaarlijk om Romeo bij een haflinger te zetten, die zijn 20 cm groter dan hem... Ik had het tegen mijn instructeur gezegd wat de plannen zijn van die eigenaar (hij geeft ook les aan de eigenaar van mijn vz-hafjes), zijn reactie was: "Dat zou ik eerlijk gezegd niet doen. Romeo is een prima pony, laat hem maar lekker in het enkelspan lopen, of met een ander welshje. Hem bij haflingers zetten heeft totaal geen meerwaarde voor zijn opleiding."
Wat vinden jullie ervan?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 18:21

Volgens mijn instructeur is alles naast elkaar te zetten, maar die is ook wel nogal nuchter ;) als de gangen maar een beetje matchen.
Romeo heeft dus wel gescoord bij de haflingerliefhebbers, grappig hoor.
Tja, of je het doet denk dat je je eigen gevoel moet volgen. Ligt er ook aan hoe je degene die met hem aan de slag gaat vertrouwt / wat je van zijn manier van omgaan met vindt etc. Als mijn instructeur met mijn pony aan de slag zou willen zou ik dat erg leuk vinden maar ik zou er wel altijd zelf bij willen zijn.

Nou onze vreugde over Amigo is helaas van korte duur geweest, hij gaat weer terug. Reden hou ik voor mezelf, maar hij is dus weer te koop. Gelukkig heeft de vorige eigenaar haar belofte gehouden en breng ik hem dus zondag terug naar Hoofddorp |(

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 18:26

Jee wat jammer!!
Ik zag toevallig net een advertentie staan van amigootje met een ruintje met de naam sven, dacht nog is dat niet amigo.

Stond al bij vanaf zondag te bezichtigen in hoofddorp. Jammer hoor!

Ik heb net mijn merrie voor het eerst na jaren weer eens alleen (op de wei) ingespannen en een 20 minuutje gereden. Was heerlijk, eindelijk het vertrouwen weer terug :D
Ze loopt nu op een dubbelgebroken watertrensje en dat gaat veel beter zeg!

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 18:39

Zijn er trouwens nog mensen die morgen naar Driesum gaan? (Woutenswoude)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 18:40

Zijn vader is IJsselvliedts Sven. Ik wist niet dat ze direct een te koop topic zou openen, anders had ik het hier nog niet gezegd.
Ik wil er zelf in mijn hoofd ook maar niet te lang bij stilstaan, ik wil gewoon graag een ervaren pony voor naast Alwyn in tweespan en eentje waar ik al lekker mee aan de slag kan. Omdat Alwyn nog zo jong is.

Wat fijn zeg dat het goed ging in de wei.

lienepien610

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 18:47

Jeetje, dat had ik niet verwacht Maaike! Dat is jammer!

Ow wat heerlijk om het vertrouwen weer terug te hebben, Yuri! Fijn dat het nu beter gaat.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 20:00

Tandem lijkt me doodeng :o Vind het natuurlijk prachtig om te zien, maar ik hou het toch maar bij enkelspan.

VHU wat ontzettend jammer. Wel fijn dat ze hem terugnemen.

Vanmiddag dus naar ziekenhuis en ze hadden gelukkig goed nieuws. Ik mag gaan deelnemen aan het revalidatieprogramma. Zal wel flink zwaar worden. Moet 2x per week naar Haren en dat voor 16 weken lang. Wordt dus nog een heel gepuzzel ivm van en naar school brengen zoontje. Vrees dat rijden/mennen ook op heel laag pitje zal komen, want ik zal de dag zelf en de dag erna niet veel kunnen doen. Maar goed, dat is voor het goede doel. Ik hoop wel dat ik nog mee kan doen aan de menkampioenschappen. ;) Hij gaat nu zo fijn.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 20:50

Ahh VHU wat jammer !!! T was een leuk span samen.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 20:51

He wat jammer vhu :(.. nu lopen we niet meer gelijk :(:)

Tine: wat goed nieuws :D

Poeltje: ik ben wel gevraagt om te komen leek me inderdaad wel leuk alleen nu heb ik er niet aan gedacht dat de week zo snel voorbij ging en dat het morgen al is.
Ik wou graag naar jelmer gaan kijken met zijn 4 span bontjes :D

Vandaag heerlijk les gegeven. We deden weer een springles en wat groeien de meiden zeg. Een sprong was zo fantastisch waarbij alle punten die ik eerder in de les benoemd had waaraan ze moest denken in een sprong goed te zien was. Echt super en wat ging ze er hard overheen met tum,. hield mijn hart weer vast :P

Anne haar zusje van 8 wilde graag nog wat meer stappen en de verlichte zit oefenen die geeft duidelijk aan dat ze wat rustiger aan wilt en dat vind ik alleen maar fijn dat die kids dat lekker aangeven. Alles kan niets moet :Y)

Daarna met de meiden grote schoonmaak gehouden. Alle spullen in vuilniszakken opgeborgen en al klaar gezet voor zaterdag :D