[AR] [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Unleash

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 13:09

Ik heb er nog nooit van gehoord modw.

Modw

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 15:00

Ik heb de Hulsmann sulky besteld. Het waren aardige mensen via de telefoon en ik kreeg ook duidelijke en vriendelijke mails terug. Vanavond de maten van de pony doormailen en dan maar afeachten. Het weer is te mooi om niet te rijden. Ik merk toen ik de sulkys nog had veel sneller op pad ging. Nu moet ik de vierwieler iedere keer ombouwen omdat die voor tweespan klaar staat. Met twee span alleen vind ik lastig. Dus nu maar afwachten hoe het uitpakt.

Modw

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 15:03

Het opstappen en afstappen van de HCA vond ik lastig. Ik hoop dat deze makkelijker is en goed veert. Ook kun je de zitting met glijders verzetten.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 16:39

Modw schreef:
Het opstappen en afstappen van de HCA vond ik lastig. Ik hoop dat deze makkelijker is en goed veert. Ook kun je de zitting met glijders verzetten.

Ik had nog nooit van dit merk gehoord. Weet je ook wat de wielmaat is? En hoeveel kost zo'n sulky?

Modw

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 18:48

Misschien heel dom ,maar ik heb niet naar de wielmaat gevraagd. Ik moet de maten van de pony doorgeven, hoogte van de lichtogen, de lente gemeten vanaf het schoftje, mijn lengte en gewicht en dan maken ze het pas en stellen het af. De prijs is wisselend hangt af van de opties. In de link in mijn bovenstaande post kun je de sulky zien. Er staan ook fotos en filmpjes op. De meier sulky heeft een levertijd tot oktober en deze 4 weken. Met dit mooie weer wil ik graag rijden. Mocht je meer willen weten misschien via pb

Modw

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 18:50

ik had ook nog niet van dit merk gehoord maar op duitse forums en een soort marktplaats werden ze te koop gevraagd. Als hij er is en iemand wil meer weten wil ik het wel melden hoe het bevalt

Horsie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 10:11

Dag allemaal,

In de wereld van de sulky's ben ik nieuw.

Met mijn kleine bikkel van 115 rijd ik mendurance.
Nu zijn de wedstrijden in het zuiden en midden van het land te zwaar door de mulle grond om met een 4-wieler te rijden.

Ik zou dus graag een goede sulky aan willen schaffen.
Nu heb ik begrepen dat het in balabs brengen heel belangrijk is voor het lichaam van je pony.
En het welzijn van de pony staat op 1!!!

Ik zou graag jullie meningen willen horen.

Met vriendelijke groet,
Myrthe

Horsie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 10:16

Dennis schreef:
Niet zo heel goed te zien ivm veel manen die opwaaien. Maar je klik het lamoen vast aan het schoftje met een speciaal systeem, geen lichtogen, geen strengen.
[ [url=m/R0FIGG.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/qimlSe.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is dan ook minder belastend voor de rug? Ivm het drukken van gewicht via lamoen op de schoft dus op de rug???

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 10:21

Als je de sulky goed in balans afstelt, is de druk op de rug van de pony minimaal.

Ik heb mijn sulky tweede hands gekocht, merkloos en het is echt een top ding.
Ga dus vooral speuren op marktplaats en kijk of je er eentje kan vinden, natuurlijk kan je ook meteen flink investeren in een nieuwe/dure sulky.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 12:58

Voor mendurance zo ik wel voor een goed geveerde gaan zoals een HCA

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 13:23

Draverssulky met kliktuig zal op het lange eind niet zo veel verschil maken kwa belasting op de rug. In de wending zeker wel, ik doe er dus normaal gesproken ook geen bakwerk mee (ik heb hem echt voor de mini-draverij).

Voor de mendurance pak ik mijn gewone HCA, die is goed in balans en ik zit er zelf lekkerder op.

lies1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 16:27

Horsie84 schreef:
Dag allemaal,

In de wereld van de sulky's ben ik nieuw.

Met mijn kleine bikkel van 115 rijd ik mendurance.
Nu zijn de wedstrijden in het zuiden en midden van het land te zwaar door de mulle grond om met een 4-wieler te rijden.

Ik zou dus graag een goede sulky aan willen schaffen.
Nu heb ik begrepen dat het in balabs brengen heel belangrijk is voor het lichaam van je pony.
En het welzijn van de pony staat op 1!!!

Ik zou graag jullie meningen willen horen.

Met vriendelijke groet,
Myrthe

Toen ik mijn sulky kocht (namaak HCA) dacht ik echt dat ik er goed aan deed. Op internet veel goede reacties en ook nog best aan de prijs maar uiteindelijk bleek toch goedkoop = duurkoop (in verhouding met HCA zelf). Op het harde ging het ook prima maar in het bos/bak kwam de sulky gewoon niet goed in balans. Daarom mijn advies: investeer gelijk in goed spul, zeker als je lange afstanden rijdt.
Inmiddels in het bezit van een HCA, super blij mee.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 16:40

Ik heb 5 jaar mendurance gereden met een HCA marathonwagen met het tweespan ervoor en 5 jaar met de HCA sulky met enkelspan. Ik reed met gemak een klasse twee ondanks dat ik best wel rugproblemen en knieproblemen kan hebben. Voordeel was dat de sulky en pony in 1 trailer gaan. Ik kon ook gewoon alleen op wedstrijd. Mijn pony’s zijn nu met pension helaas.

Modw

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 18:36

Ik heb zoals hier boven gemeld eentje in duitsland besteld. Ook op de duitse e-bay bij kleinanzeigen en dan sulky of gig invullen dan staan er erg veel . Zelf een HCA. De meier Sulky en de Slemmer gig worden gevraagd. Dan de www.sulkybau.de is gespeciaal voor kleintjes. Je kunt alle maten opgeven , ook van jezelf en je lengte. Over 3 a 4 weken wordt de mijne hopenlijk geleverd. Ik had een prouette maar die moest vaak bijgelast worden en de HCA sulky was een prima cross sulky maar vond ik lastig om op te stappen.

Modw

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 18:40

Ze hebben me beloofd dat de pony niet met de benen omhoog komt en ook niet belast wordt in haar rug. Dat ze de sulky op maat is en juist afgesteld. Ik ben heel benieuwd

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 15:02

Ben er ook wel benieuwd naar!

Ik heb sinds een ruime maand een hele leuke shetlander merrie en met haar mee kwam de HCA sulky, heel blij mee. Nog wel een beetje puzzelen met de afstelling voor mij. Hij zweeft erg goed, net iets te veel naar mijn zin, maar wil geen grote aanpassingen in 1x doen. Ik heb nu de druppel wat versteld en het lamoen iets langer gemaakt. Gisteren mijn stoeltje iets aangepast en morgen weer testen, helaas ging gisteren mijn paniekhaak niet meer open, gelukkig heb ik reserve liggen, die moet ik er vanavond dus nog even opzetten.

Het viel mij nu alleen wel op dat 1 lamoen hoger lijkt te komen dan de andere, hoe krijg ik dat goed?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Modw

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 17:59

Zie het verschil in lamoen hoogte ook als je erachter zit? Of kan het zijn dat het vertekend op de foto? Op de 2de foto lijkt het wel recht.
En ja de HCA is wel een fijne sulky kun je goed mee over alle soorten ondergrond, maar vanwege het opstappen heb ik hem verkocht. De hulsmann stap je van achter op en het stoeltje is met een schuifrail te verstellen en dat leek mij ook handig zodat iemand met een ander gewicht makkelijk de stoel kan verzetten. Maar ik wacht af en ben heel benieuwd

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 18:08

Ik denk dat als je het linker lamoen een tikkie naar binnen draait, je het hoogte verschil opheft. Je zou ze allebei nog wel iets meer naar binnen kunnen draaien zodat ze beter aansluiten op het schoftje, dan is het geheel wat stabieler en minder wiebelig.

Modw

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 22:46

XSCWx . Ik denk dat je daar helemaal gelijk aan hebt. Dat was mij nog niet opgevallen.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 22:53

Ja als je er achter zit, zie je het juist! En ik erger me daar dus ook aan haha.

Ik zal eens een beetje spelen nog :) Morgen eerst onze eerste bosrit samen, zoveel zin in!

Modw, ik snap het hoor! Ik zou een verstelbaar stoeltje ook wel fijn vinden, maar ja het is wat het is. In principe ben ik wel de enige rijder.

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 11:24

Ik heb op bokt wel eens een topic gezien van iemand met een sulky met 23 inch wielen. Dat zijn dan gelijk enorme wielen. Ik heb zelf een hca met 19 inch wielen en een pony van ergens tussen de 113 en 115, ligt er blijkbaar aan wie er meet, haha. Ik kreeg laatst een opmerking dat de sulky niet bij de pony past.
Ik zou wel eens willen weten of het mogelijk is om 21 inch wielen onder een hca sulky te zetten die gebouwd is op 19 inch. Iemand die weet of dat mogelijk is?
Ik bel ook wel even met Andries hoor, maar hoor ook graag ervaringen rechtstreeks van jullie.

Edit: oke, ik realiseer me nu pas dat wielmaat 21 inch wellicht wel helemaal niet bestaat en dat 23 inch de opeenvolgende wielmaat is van 19? Iets met niet thuis in de wielmaten...

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 14:53

Unleash schreef:
Ik heb op bokt wel eens een topic gezien van iemand met een sulky met 23 inch wielen. Dat zijn dan gelijk enorme wielen. Ik heb zelf een hca met 19 inch wielen en een pony van ergens tussen de 113 en 115, ligt er blijkbaar aan wie er meet, haha. Ik kreeg laatst een opmerking dat de sulky niet bij de pony past.
Ik zou wel eens willen weten of het mogelijk is om 21 inch wielen onder een hca sulky te zetten die gebouwd is op 19 inch. Iemand die weet of dat mogelijk is?
Ik bel ook wel even met Andries hoor, maar hoor ook graag ervaringen rechtstreeks van jullie.

Edit: oke, ik realiseer me nu pas dat wielmaat 21 inch wellicht wel helemaal niet bestaat en dat 23 inch de opeenvolgende wielmaat is van 19? Iets met niet thuis in de wielmaten...

Ik heb het er wel eens met andries over gehad voor een pony van 114cm maar hij zei dat het niet zou werken omdat t stoeltje ook hoger moet komen.
volgens mij was toen t advies een 2wieler en niet ons model sulky’s maar tis al een hele tijd terug.
Hij heeft er wel eens 1 gemaakt voor een bokker en zij heeft hem uiteindelijk toch verkocht omdat t niet lekker klopte volgens mij.

Hoeveel cm zou je omhoog willen?

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 16:02

Unleash schreef:

Ik heb zowel een sulky als de 2wieler van HCA met 19 inch wielen. Op de 2wieler zit je al een stuk hoger en kijk ik makkelijk over mijn pony van 1.05m heen. Misschien is dat ook een optie ipv 23 inch wielen op je HCA monteren.

Afbeelding

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 17:59

Met grotere wielen wordt de instap ook een uitdaging. Voor het paard te doen maar als je als menner op moet stappen wordt wel lastiger.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 18:31

Niet helemaal hetzelfde maar ik heb mijn wielen van mijn 2wieler van 16 naar 19 inch laten maken.
wielen opzich groter maken kan dus wel.