[AR] [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 16:47

Ik wil nooit meer van pensionstal heerlijk die luxe. bak en verlichting, gezelligheid samen dingen doen met je paard etc.

VHU, :(:)

Kim, fijn dat ie voorlopig nog kan blijven. :) En medicatie sja als hij dan geheel pijnloos is waarom niet ? :)

Iemand nog 2 leuke men ponys ? [EA-TK-PP] moeder en zoon shetlander en shet x welsh

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 16:59

Bij VHU speelt het werk natuurlijk nog extra mee, het werk van uitmesten ed kan zij niet zelf doen ivm lichamelijke klachten. Dat maakt het denk ik wel moeilijker. En paard en pony's op 2 verschillende plaatsen helpt ook niet echt, kost allemaal extra tijd. En tijd is toch iets kostbaars. Het is met de dieren aan huis soms al een hele planning, als je naar 2 plaatsen moet is dat nog veel erger. Vind het dan ook heel knap dat ze dat zo allemaal doet.

IT: als hij met pijnstillers een waardig leven heeft, zou ik het gewoon doen. Maar je moet wel eerlijk blijven. Als het niet meer gaat, dat dan ook eerlijk toegeven. Dus niet een beetje een leuk leven, maar een leuk leven.

Lacuna

Re: [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 17:41

oei... zn hele leven op pijnstillers.
Maar in mijn beleving hebben we het hier over een hond van 12? Toch? En daarbij, niemand kan zo'n beslissing voor jou nemen.

Laat ik je over mijn persoonlijke ervaringen met hond-op-pijnstillers vertellen.
Onze labbiepup (jaren en jaren terug) had OCD in zn hak. Bij paarden is dat vrij goed te verhelpen, bij honden is het heel lastig (gewrichtjes zijn veel kleiner he ;)) dus uiteindelijk na een tijd tobben het diertje geopereerd, hakje vastgezet en op metacam. Dier zou volgens DA niet ouder dan 5 worden. Nja, dan gun je hem die tijd, toch? Maar ze bleef lange tijd klachtenvrij, uiteindelijk andere pootje door botafzetting ook vastvergroeid, maar met de metacam ging het prima. Tot ze een jaar of 12 was, toen moesten we de metacam opschroeven om haar pijnvrij te houden... En dán wordt het moeilijk. Hoe ver ga je dan? Stap je over op pijnstillers voor 2 of misschien wel meer keer haar eigen gewicht als ze daarmee nog kan rondlopen, of laat je het diertje dan gaan. Is het nu de tijd, of moeten we toch de dosis nog iets opschroeven... misschien als we dat nou 2 dagen doen kan ze daarna terug op de normale dosis... en hoe vaak per week ga je dan die hogere dosis geven...
uiteindelijk is het diertje pijnvrij 14,5 jaar geworden (verdorie de oudste hond die we hebben gehad ;)) maar was het de juiste beslissing? Ik weet het nog steeds niet, zeker de laatste jaren hebben we best veel van haar leuke dingen op moeten geven zodat ze geen pijn zou hebben. Hoe ver ga je?

Nu met mijn Ushi, zij is 9 jaar, heeft spondylose in haar rug en das ook een kwaal die niet meer beter wordt. Zij krijgt nu ook pijnstillers op haar slechtere dagen. Nu is dat 1 of 2 tabletten per 2 weken. Straks wordt dat wellicht 1-2 per week, per 3-dagen, per dag? Is dat laatste nog acceptabel? En dan, 3 per dag, 4, 5? Hoe ver ga je? Bereikt zij er zelf nog iets mee, of geef ik ze die pijnstillers alleen maar omdat ik haar niet kan missen? Ik wil er niet teveel over nadenken, wat als ik haar straks voor de laatste keer weg moet brengen, mn hart breekt als ik eraan denk...
Mijn grens ligt bij hoeveel zij ervoor op moet geven om bij mij te kunnen blijven. Natuurlijk hoeft een oudere hond niet meer alles met net zoveel enthousiasme te doen wat ze vroeger deed, maar als zij niet meer pijnvrij achter haar bal aan kan rennen, of incontinent wordt door de pijnstillers die ze krijgt (1 van de bijwerkingen ervan) of andere ellende die haar beperkt in haar doen en laten, dan mag ze gaan (zeg ik nu heel stoer...)

Zeker met dit soort dingen die niet beteren met de tijd maar alleen maar erger gaan worden, dat is heel, heel erg moeilijk.
Pff... zware stof...
Geloof dat ik ff naar beneden ga en even flink met mn woefje ga knuffelen. Bah, kan haar echt nog niet missen.

Groetjes, lacuna

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 17:41

Tine, ja dat bedoel ik ook.
als hij een leuk en waardig leven kan leiden.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 17:47

lacuna, thanks voor je verhaal.

diesel is nooit een hond geweest die heel veel speelde.
veel spelen en wild doen mag hij sowieso niet meer i.v.m. de hernia(?)
hij is altijd al een hond geweest die overdags best veel sliep, noem het gerust een luie hond.
zo op z'n tijd natuurlijk z'n natje & droogje (brokjes en water) en een wandelingetje.
en af en toe een spelletje in de woonkamer.\
de laatste tijd (ik heb het over maanden/jaren) gingen we toch al niet meer zo heel ver met hem wandelen.
ook omdat hij ouder word en het niet meer zo goed vol houd.
dus is best lastig om te bedenken waar houd het op?

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 18:02

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 18:02

IT, bij paarden is mijn idee altijd geweest niet permanent op pijnstilling, omdat dat een enorme aanslag op de organen is. Sonja heeft wel met regelmaat kortere periodes pijnstilling gehad en had met 20 jaar dusdanige klachten dat het niet meer ging.
Jimmy verdroeg geen pijnstillers en heeft ze hooguit 3 dagen in zijn leven gehad.
Bij de honden heb ik het nog niet aan de hand gehad. De oudste heeft een wervel die wel een wiebelt maar die wiebelt de fysio ook weer los gelukkig. Verder heb ik die keuze dus niet hoeven te maken voor de honden, maar ik denk dat ik ook dat niet zou doen als er redelijk wat bijwerkingen zijn.

VHU: die baalmomenten heb ik van de winter ook gehad. Nu staan de meiden 500 m verderop dan de heren en ik merk dat dat mij tijd kost. Ipv van een grote stal 3 stallen mesten, op beiden plaatsen staat er ook een bij die niet van mij is, dus 6 paarden poetsen, met als gevolg dat ik ook meer aan het poetsen en mesten ben dan wat anders, mennen staat op een laag pitje is nu een jaar geleden dat ik op de bok zat. Nu wel mijn zus gevraagd of ze mij wil helpen om dressuurmatig aan de lange teugel te werken met ze om ze soepel te krijgen en te houden. Daar verheug ik me dan weer op en dan kan ik ook weer echt genieten. Inderdaad zoals hierboven iemand zei een dag niet kuisen maar genieten kan soms wel helpen. Ik kan me echter ook voorstellen dat je met een paard waar je alles mee kunt zo blij kunt zijn dat de pony's minder moeten werken. Ik heb laatst nog gezegd als ik het nog eens had moeten doen was Jimmy geen shet geweest maar een hafveulen als gezelschapspaard, dan had ik nu wellicht alsnog een shet erbij staan, maar dan had ik een paard waar ik mee kon rijden mennen en zo en een pony voor de lol. Wegdoen kan ik niet en doe ik ook niet, maar met een paard is het soms net iets makkelijker. Ik heb ook al eens de gedachte gehad dat 2 shetten makkelijker zou zijn dan 4 of dadelijk wellicht zelfs 6. want als er dadelijk 4 in het werk kunnen, vraag ik me toch af hoe ik dat ga doen, iedere keer 4-span rijden is niet handig, en 5 keer per week 4-span, 2 2-spannen, of 4 enkelspannen, of 4 longerenof combi's hiervan is wellicht ook wat veel naast 28 uur werken een mupke van 7 thuis en het huishouden plus 2 honden oja en een manlief die ook aandacht wil.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 18:05

denk dat het bij VHU ook het lastige/probleem is dat ze haar pony's en paard op verschillende plekken heeft staan.
en dan nog best een eind uit elkaar.
of begrijp ik dat verkeerd VHU?
niet aanvallend bedoeld hoor.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 18:07

Ja dat lijkt mij ook heel vervelend.. dan blijf je bezig.

Maar VHU, hoeveel pony's moeten er dan weg (als alles doorgaat van je land)?

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 18:07

sonjim schreef:
IT, bij paarden is mijn idee altijd geweest niet permanent op pijnstilling, omdat dat een enorme aanslag op de organen is.

dit heb ik ook altijd gedacht.
want wanneer stop je dan?
bij onze teckel is het verder nog zo dat alles nog wil, behalve dat zijn achterlijfje het af en toe niet zo lekker meer doet.
hij kan/zou nooit meer lange wandelingen kunnen maken, maar dat deden we met hem toch al niet echt (niet meer)

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 18:08

Dat is wat ik ook schrijf en dan zit er bij mij weinig afstand tussen, maar toch auto een keer extra parkeren, 2 keer naar een stal lopen achter op het terrein het zijn kleinigheden, maar met afstanden ertussen zoals bij VHU is dat wel lastig lijkt mij.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 18:12

Ik heb zelf van de winter met een scheve wervel gelopen, vergelijkbaar met een hernia, buiten de pijn die bij mij met pijnstilling al niet te harden was, had ik ook het idee dat mijn voeten de grond niet goed raakte, waardoor je gaat struikelen en raar lopen en dus onzeker wordt in je lopen. Mijn zus had een paard waar Wobler geconstateerd werd en vroeg mij wat zou jij doen, waarop ik geantwoord heb geen genezing mogelijk en je zo voelen als ik nu als mij dat nu werd medegedeeld wilde ik een spuitje dus dat zou het voor mijn dier ook worden. Hard wellicht, maar de vraag is of een hond met alleen pijnstilling genoeg geholpen is. Nu is het al geen prooidier zoals een paard dat scheelt, want dat speelde bij het paard van mijn zus nog mee, door de wobler werd ze gestrest, want je kunt geen bochten maken op een normale manier en dus moeilijker vluchten.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 18:13

Ik ben wel blij dat ons hondje van 14 nog altijd 2 uur mee kan lopen en daar lol in heeft, want je verlegt inderdaad de grens steeds een klein beetje maar vanaf het begin tot het einde is dat toch een grote grens vaak.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 18:14

it die beslissing kun je alleen zelf nemen. Ik ben het met lacuna eens. Wanneer houd je op. Is dat meerdere medicijnen per dag een medicijn geven. Hoe ver ga je hier in. Ik denk dat ik het niet zal doen. Dieren moeten pijnvrij leven en niet tenkosten van ons, omdat wij de dieren niet kunnen missen. Je moet dan aan het dier denken. Het dier heeft een mooi leven gehad.

Onze hond is 3 jaar terug ingeslapen. Ze heeft een hersenbloeding gehad en de prognose was 3 dagen medicijnen en haar naar buiten dragen om haar behoefte te doen, het was een labrador, of voor haar kiezen en haar laten gaat. Wij konden haar niet elke keer naar buiten dragen, slepen was ook geen optie ivm drempels. Wij hebben toen de keuze gemaakt om haar in te laten slapen. Ze is 12 jaar geworden.

vhu het is denk ik logisch dat je zo'n dip hebt, alles zit tegen, het weer, de situatie van de weg, je werk, rizanta die verder op staat, je hebt een huishouden. Iedereen heeft wel eens een dip.
Ik weet niet meer wie dat zei maar misschien even een dagje niet opruimen en even watleuks met de pony's doen. Ik weet precies hoe je je voelt. Ik wil nu ook wat met veale doen en ik kan ook niks. Ik heb nu ook de bewuste keuze gemaakt om niet naar hem toe te gaan omdat ik dan alleen maar meer met hem wil doen.
Ik moet ook 20 minuten rijden om op stal te komen dus dat werkt me ook tegen, kan amper nog in de auto en uit de auto komen.

Ik heb zowaar een goede dag. Vanmiddag knapte ik opeens op. Heb al 2 keer met de hond gelopen, heb al 2 wassen gedraaid, gedroogd en opgevouwen. Heb de tafel en de keuken opgeruimd en ben aan de studie. Net even boodschappen gedaan. Ben nu wel moe en merk dat ook aan mijn buik dus verder doe ik niks meer

Morgen nog een dagje werken en dan gaat mijn verlof in

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 18:18

Talechie hoe lang moet jij eigenlijk nog niet meer zo heel lang toch?

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 18:19

nog 6 weekjes als ik tot 40 weken loop dus max 8 weken.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 18:26

Dat begint op te schieten inmiddels. Gaat hard vanaf dat je weet dat je zwanger bent tot nu, althans voor mij is die tijd gevlogen.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 18:27

ik wil heel even zeggen dat we echt heel goed nadenken voordat we eventueel verder gaan met medicijnen bij diesel.
niet dat mensen gaan denken dat wij diesel kostte wat kost in leven willen houden ofzo.
wij denken echt aan hoe zijn leven verder zal zijn etc.
Laatst bijgewerkt door IvysToeter op 28-02-11 18:27, in het totaal 1 keer bewerkt

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 18:27

Die tijd is ook voorbij gevlogen. Is echt super snel gegaan. Hopelijk de laatste weekjes ook. Ben er nu wel klaar mee

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 18:59

zwaar onderwerp hier :)
Bij ons thuis was hetzelfde, ons blofje, het schnauzje wat een maandje of 1,5 geleden is ingeslapen. Een zware hartafwijking, en zou op medicijnen moeten
Toen hebben mijn ouders gezegd ''NEE, geen onderhoudsmedicijnen. Wel voor kwaaltjes die overgaan, maar zogauw hij elke dag pilletjes moet dag in dag uit om te leven :n
uiteindelijk is hij 12.5 geworden, zonder medicijnen :)

maar je moet het voor jezelf beslissen inderdaad

Ik ga m'n doosje ibuprofen leegvreten en dan eten maken... kolere koppijn ;(

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 19:02

Hier ook mega klopkabouters aan het werk.

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 19:02

en het ene dier is het andere niet. Kijk naar onze Jep, die verdroeg de pijnstillers super, terwijl metacam echt geen lekker goedje is om jaren achter elkaar te geven. Maar in elk geval tot haar 12 jaar was ze een heel vrolijke en actieve hond :)
Ik wil jou in elk geval heel veel sterkte wensen de komende tijd. :(:) en ik hoop dat jouw hondje het fijn blijft doen op een minimale hoeveelheid pijnstiller :)

hier trouwens nog even over die sh*tlander... is een SUPERpaardje!
Hij is zelf wat onzeker, dus hij heeft iemand nodig die hem verteld "zo gaan we het doen" en dan is hij braaf en voel je dat hij zn best doet. Maar ga je er afwachtend mee om dan weet ie het ook niet meer en kan ik me voorstellen dat hij rare fratsen gaat uithalen. Tel daarbij op dat het zadeltje zeker niet optimaal ligt (heb er zelf 5 minuten op gezeten (pony is 1.10-1.15) op mn eigen boomloos zadel en daarna 2 minuten op hun zadeltje en op het mijne wil hij zn rug prima geven maar op dat van hun is het een paard-in-twee-delen met een voorhand die al het werk doet, een hangbrug als rug en een achterhand die nog aan het andere eind van de bak sleept zegmaar) en het meiske wat hem rijdt dus onzeker geworden is, en je hebt de situatie zoals hij nu bestaat.
Verder is het wel shetlander, en hij weet hoe sterk hij is en hij neemt duidelijk een loopje met je, maar niets wat niet op te lossen is met een paar duidelijke grondwerkregels :) Gewoon een hartstikke leuk ding dat verkeerd begrepen wordt dus.
Volgende week komt het meisje zelf bij ons lessen op haar eigen pony met mijn zadel (of het boomloze van Zoë) en gaan we kijken hoe dat gaat :)

groetjes, lacuna

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 20:17

@ IT: goh moeilijke beslissing voor je hoor! Ik heb die beslissing nooit gehad. Op mijn 12de kwam mijn vader me op school halen met de woorden "Je moet afscheid nemen van de hond, de dierenarts komt er zo aan om haar in te slapen." Heb haar in mijn armen gehouden tot de laatste zucht. De hond was 13 en had melkklierkanker, op haar sterfdag kon ze plots niet meer rechtstaan, ze was werkelijk op.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het zo goed vond, ik wil zulke beslissingen niet zelf nemen. Ik heb vorig jaar die ongelofelijk zware beslissing moeten nemen voor onze kat. Ze had een open beenbreuk door een stamp van Romeo. De dierenarts gaf ons 2 mogelijkheden: "laten inslapen of een operatie van 500 euro waarvan niet verzekerd kon worden dat het lukte want de kat was al 10", ik heb netjes gezegd dat ik liever geen van beide wil... De dierenarts heeft geprobeerd met wekenlang antibiotica en medicatie, ik moest om de dag naar de dierenarts voor inspuitingen en ik moest iedere dag de wonde proper maken en ontsmetten (het bot stak eruit dus zag niet lekker uit). Wonder boven wonder heeft onze kat het gehaald, de 2 gebroken stukjes poot zijn naast elkaar aan elkaar gegroeid en ze kan er terug perfect op lopen/springen.

Daarnaast heb ik nog een vriendin die een paard had met een tumor in het gezicht. De tumor was zo groot geworden waardoor het paard een heel misvormd gezicht had gekregen. Het paard moest maandenlang op pijnstillers leven, zonder pijnstillers zou hij sowieso nooit meer kunnen. De eigenaars hebben toen de zware beslissing genomen om hem te laten inslapen, het paard zou nooit meer een normaal leven kunnen leiden(was al bijna blind geworden door de tumor, aan 1 kant helemaal). Het beestje was nog maar 2 jaar...

Maar IT, zoals hier al gezegd is geweest, zulke beslissingen kan NIEMAND voor je nemen. Bij mijn kat was er iets in me wat zei dat het in orde zou komen (hoewel er liters tranen zijn gevloeid), bij mijn hond had ik dit gevoel niet. Je moet echt naar je gevoel luisteren. Je bent oud genoeg om eerlijk te zijn tegenover je hond. Als jouw gevoel zegt dat je hond best wel verder kan met pijnstillers en geen pijn heeft, dan moet je hem laten leven (als jij het waard vindt).

@ Lacuna: goed dat die shet uiteindelijk toch nog lijkt mee te vallen.

@ tallechie: dat begint te korten hé :j

@ VHU: dat winterdipje komt me inderdaad bekend voor, hoewel jij het toch wat zwaarder hebt.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 20:25

:(:) voor iedereen die in een dip zit !!!

Hier is er ook een op komst. ;(

Een leonberger die bij me logeerde met vakantie's is afgelopen zaterdag ingeslapen.... hoorde ik een uurtje geleden, dat komt toch hard aan ! |(
Had een tumor in zijn buik....zo zielig.
Maar missen zal ik die grote lobbes wel !!

Ga nu lekker naar buiten paardjes poetsen, daar knap ik vast van op !
En dan ga ik in mijn kleine sauna zitten, en douchen en naar bed :Z , ben er zat van, sorry....... ^) ^) ^)

Iedereen nog kletsze hierzo, en tot morgen ofzo............. :evaw:

eefielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 20:47

IT: Luister naar je gevoel, dat is het enige dat ik je mee kan geven. Bij mijn hondje hebben we lang gerekt(ging ook aardig) Tot hij net een stapje verder bergafwaarts ging. Ik zag hem en de beslissing om hem in te laten slapen was gemaakt. Je gevoel moet daarbij kloppen en je vertellen wat te doen. Lastig en sterkte..

Winterdip... ja ken het... VHU Het lijkt me in jou geval helemaal lastig.. fysiek niet helemaal in orde en dan ook nog naar twee adressen moeten. Rustig over nadenken en even de mooi weer dagen afwachten. Dan ben je altijd al in een betere bui..

Lacuna: Leuke uitdaging zo'n opknap shetter.. Succes daarmee en met rijden zien we de foto's wel.. ;)