[AR] Het grote "Koetsiersbewijs" - topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GuusHinnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 22:44

@ lisa-caro
Ik was ook zenuwachtig voor mijn examen.
Maar mijn examinator was een aardige vent, die gewoon een praatje maakte ondertussen. Daardoor viel het met de zenuwen tijdens het rijden wel mee. Wij mochten gewoon opstappen toen hij nog notities aan het maken was, dus hij heeft daar niet heel goed opgelet. Let er wel op dat je de leidsels over je arm slaat met opstappen! Dat vond de man die mij les heeft gegeven heel belangrijk.
Verder geen tips, maar bij mij viel het achteraf heel erg mee, succes!!

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 14:02

Machonito schreef:
Hanenmeier in Zoetermeer geeft ook lessen maar hoe is hij ?
wie kent hem :D

het is hanemaaijer :P maare het is daar echt super! waar voor je geld leerd veel en je gaat gelijk het verkeer in! ik heb er zelf stage gelopen en mijn koetsierbewijs gehaald! aanrader dus! Ze hebben 3 a 4 verschillende instructeurs en je leert bij ieder wel wat. Je krijgt 10 praktijklessen mits je meer wilt en 5 theorie lessen (waarvan 1 dierenartsles en oefenexamenles)

het kan zijn dat ze nu meerdere lessen geven omdat ze het nog gingen aan passen!

Wel haal je je koetsiersbewijs met hun paarden en hun karren maar misschien is het na te vragen om met eigen paard/kar te komen.

ze geven trouwens ook prive lessen met hun of eigen paard. En ze beleren je paard voor de kar!

edit: www.stalhouderijhanemaaijer.nl

Machonito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 18:14

Ik ken hem een beetje hij heeft 1 week mijn (oude) fries gehad om te trainen en te beleren .
maar voor rijlessen en examens weet ik niet hoe hij is namelijk.
maar zo te lezen wel erg goed.

Ik kan wel mennen dit doe ik al heel wat jaartjes.
ik heb het van een kennis geleerd die veel maratons en shows reed met zijn paarden.

Maar ik heb nog nooit voor een men bewijs gereden vandaar .

Lisa_Caro

Re: Centraal topic Koetsiersbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 17:43

Jaaa ik ben zo blij! Ik ben vandaag geslaagd voor me koetsiersbewijs :D
We moesten wel overal lang voor wachten, maar gelukkig ging praktijk super goed en had ik 5 fout in me theorie..
Ben wel blij dat het erop zit zeg godsiedorie :P

GuusHinnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 17:52

gefeliciteerd Lisa_Caro
Ik was ook zo blij dat het erop zat.

Nu verder voor tweespan?

Lisa_Caro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 20:43

Bedankt GuusHinnik!
Ja ik wil nog eerst even genieten van mijn enkelspan-koetsiersbewijs, en daarna gaan we misschien met mijn instructrice 2-span oefenen (moeten we nog even overleggen met stagebegeleidster, ik doe dit allemaal via me stage op chardon :P ) Het lijkt me wel hartstikke leuk!

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 20:45

Gefeliciteerd Lisa Caro. Hoe heb je het ervaren?

Ik ben er nu mee bezig, 23 mei heb ik examen

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 12:13

moet je nog steeds achenbach leren dat lijkt mij het moeilijkst.

Heb me opgegeven alleen heb nog niets gehoord. Ben wel al een beetje in het boek van mijn vriend aan het lezen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 12:19

Yup, nog steeds in achenbach
Maar dat valt wel mee hoor

Lisa_Caro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 17:09

tallechie schreef:

Ik was best zenuwachtig, maarja dat ben ik bijna altijd met examen's etc :P Uiteindelijk viel het reuze mee en de examinator was een beetje vreemd maar wel aardig :D
We moesten wel veel wachten maar het was het allemaal waard, IJsbrand kwam ook nog even met ons vieren dat we allemaal geslaagd waren. :o

Veel succes met jou examen!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 10:45

Ik reed al 9 jaar met mijn pony op het 'twee-handjes-systeem' en was daardoor ook erg bang dat ik het achenbach niet zou leren (had tenslotte veel af te leren).
Heb daarom wel uren achter het mentoestel dat ik thuis had geknutseld gezeten, maar toen ik het eenmaal te pakken had, vond ik het wel fijn rijden. Nu rij ik eigenlijk bijna altijd achenbach met enkelspan. Tweespan, zeker bij het huifbed, rij ik wel bijna altijd 'gewoon' met 2 handen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 11:00

Ik rij enkelspan wel op zijn boerenbachs, heb een jonge pony en heb toch het idee dat ik meer te vertellen heb op die manier. Werk dan wel volgens het systeem: eerst geven en daarna pas nemen als het nodig is. Probeer wel stukjes tussendoor te achenbachen met haar.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 13:21

mijn moeder is nu bezig emt het koetsiersbewijs, zondag heeft ze examen. Dat achenbach vind ze wel lastig, maar ze heeft heel veel geoefend en nu gat het goed. Ze is wel heel nerveus (ze heeft les van hans heus).
Ik ga volgende keer (november) ook beginnen aan mijn koetiersbezijs, gewoon zodat je alle regels hebt gehad

Snowgirl38

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 13:30

Lisa_Caro schreef:
tallechie schreef:

Ik was best zenuwachtig, maarja dat ben ik bijna altijd met examen's etc :P Uiteindelijk viel het reuze mee en de examinator was een beetje vreemd maar wel aardig :D
We moesten wel veel wachten maar het was het allemaal waard, IJsbrand kwam ook nog even met ons vieren dat we allemaal geslaagd waren. :o

Veel succes met jou examen!

Hoezo een beetje vreemd ?
Hoop niet dat ik dan die examinator eens een keer tegen komt als die zo vreemd is.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 20:45

Ik haal deze maar even omhoog, anders word ik hier toch naar door verwezen ;).

Wie heeft zijn koetsiersbewijs zonder cursus gehaald?
Ik men al een tijdje (nu Z dressuur met mijn merrie) en wil hem toch graag halen. Mijn instructrice geeft ook cursusen voor het koetsiersbewijs (zal deze vraag volgend weekeind ook aan haar stellen :) ). Ik heb liever gewoon mijn eigen prive lessen met wat nadruk op het koetsiersbewijs dan dat ik een cursus ga volgen.
Theorie zit ik niet zo over in, heb jaren geleden zonder enige voorbereiding m'n ruiterbewijs ook zo gehaald :o .

brenda36

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 20:46

Ik reageer ook maar even dan kan ik wat makkelijker op de hoogte blijven ben ook wel nieuwsgierig :j

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 20:49

Ik weet dat wanneer je klasse 3 samengesteld bent en ook een bepaalde klasse dressuur je geen praktijk hoeft te doen alleen theorie en vaak kun je dan bij een bestaande cursus even aanschuiven om de vragen te maken

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 21:01

EmptyWords schreef:
mijn moeder is nu bezig emt het koetsiersbewijs, zondag heeft ze examen. Dat achenbach vind ze wel lastig, maar ze heeft heel veel geoefend en nu gat het goed. Ze is wel heel nerveus (ze heeft les van hans heus).
Ik ga volgende keer (november) ook beginnen aan mijn koetiersbezijs, gewoon zodat je alle regels hebt gehad

ze heef them gehaadl hoor!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 21:04

Ik rijd zelf Z, op de site kon ik alleen klasse 3 of 4 vinden voor de vrijstelling. Bij het over en weer starten zou het betekenen ik wel klasse 3 zou mogen starten (maar dat doe ik mijn enkelspan shet maar niet aan ;) ).
Het gaat er mij om dat ik graag ORUN wil doen en zelf geen D pony of paard voor handen heb op die klassering te halen om aan de ORUN te beginnen.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 21:07

Dennis schreef:
Ik haal deze maar even omhoog, anders word ik hier toch naar door verwezen ;).

Ik men al een tijdje (nu Z dressuur met mijn merrie) en wil hem toch graag halen. Mijn instructrice geeft ook cursusen voor het koetsiersbewijs (zal deze vraag volgend weekeind ook aan haar stellen :) ). Ik heb liever gewoon mijn eigen prive lessen met wat nadruk op het koetsiersbewijs dan dat ik een cursus ga volgen.
Theorie zit ik niet zo over in, heb jaren geleden zonder enige voorbereiding m'n ruiterbewijs ook zo gehaald :o .

Ik voor het tweespan. Ik had gewoon les en ben met een eerstvolgend examen meegegaan. Was wel op hetzelfde bedrijf dat ik al rondhobbelde dus dat was wel makkelijk. Theorie heb ik gewoon thuis geleerd en tijdens de les in het bos ofzo werd ik opeens onverwacht "overhoord" met lastige vragen. Was ook van plan dit te gaan doen met het vierspan, gewoon veel lessen en dna kijken of ik ergens mee kan doen. Ik vind het ideaal, ben in dat opzicht geen groepsmens en had nu dus geen "last" van mensen die niet mee willen doen in de groep.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 11:05

ik ga volgende week beginnen. Heb er zin in !!! Ben benieuwd of ik heel veel nieuwe dingen leer.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 13:26

Dennis schreef:

Ik niet, maar volgens mij kan het wel.
Als je weet waar ergens examen is, kun je daar eens navragen of je mee kunt op examen.
In onze groep was destijds een vrouw die herexamen praktijk moesten doen en die heeft afgereden met een van onze aanspanningen. Voor haar was het een vreemde aanspanning, want ze had nooit eerder met dat paard kunnen oefenen. Daarom was ze als laatste aan de beurt, zodat ze van te voren even het paard kon leren kennen. Ik neem aan dat iets soortgelijks ook mogelijk is als je zonder cursus 'inschuift'. Voor theorie geldt hetzelfde. Wij zaten ook met veel meer mensen aan tafel dan ons oorspronkelijk groepje. Allemaal herexamen-kandidaten van andere plaatsen/instructeur.

Hidalgo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 15:11

Ik geef het topic even een schopje!

Ik wil ook graag mn menbewijs gaan halen. Weet er iemand misschien een opleidingscentrum omgeving west-brabant (Roosendaal en omgeving)??

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 19:48

Ik vroeg me af.. als je je koetsierbewijs wilt halen moet je dan al een eigen span hebben? En moet je dan ook al wat kunnen of word het je daar geleerd?

GuusHinnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 20:02

Ik ben begonnen met lessen toen ik nog nooit gemend had.
En dus ook geen eigen span, maar een van daar geleend. dat deed iedereen bij ons.
Wij begonnen met vier theorie lessen, de eerste praktijk les het bos in zodat je wat meer ruimte hebt, en de tweedeles gingen we al het dorp in.