[AR] de bekende shetland sulky's

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anke

Re: de bekende shetland sulky's

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 16:13

ik heb er eentje zonder rem, maar die zal voornamelijk gebruikt worden om te beleren, daarna gaat de (geremde) vierwieler erachter!

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 17:07

Ik ga hem alleen gebruiken voor recreatie, ik zal hem niet snel gebruiken voor wedstrijden. Ik ga gewoon proberen denk ik zonder rem, anders wissel ik hem weer in, of laat ik er een rem op zetten.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 19:49

Napie schreef:
Ik gebruik een rem ook niet om halt te gaan houden, daar is een rem niet voor bedoelt. Bij het halthouden voorkomt een rem echter wel dat je pony bijvoorbeeld achteruit komt. Daarnaast is een rem praktisch bij het heuvelafwaarts gaan en bij het schakelen in tempo (dus van middendraf soepel naar arbeidsdraf)

Idd. En daarvoor werkt de rem ook op dit lichte wagentje heel goed en gebruik ik hem ook regelmatig. Ik neem er nooit meer één zonder.
Tegen op hol slaan help die rem idd niks, maar ook op een zwaardere wagen trekken ze er dan gewoon door heen.

Ik heb net weer een heerlijk ritje gemaakt en inmiddels ook wat ruiger terrein meegenomen. En ik heb nog geen één keer het gevoel gehad dat hij zou omkiepen, ik vind hem dus absoluut niet onstabiel.

Verder ben ik wel benieuwd voor de mensen die er ook alleen opzitten of jullie hem wel in evenwicht krijgen. Ik dacht eerst dat hij goed hing, maar na toch nog het één en ander uitproberen weet ik nu dat het nog veel beter kan. Maar als ik er alleen op zit kan voor mij het bankje niet ver genoeg naar achter. Ik rij nu dus rond met een steen aan de achterkant en nu is hij pas echt goed in evenwicht.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 20:58

kas_flower schreef:
Haha en die van xElienx ?
Ik wil mijn shet van 76 cm ook voor de kar, zit er namelijk over te denken om zo'n sulky te kopen als ik genoeg geld bij elkaar heb, dus vandaar dat ik even dit topic volg.
Zal ik trouwens een ongeremde of een geremde nemen? Mijn pony luistert goed (maar je weet maar nooit) en ik heb een broek..

mijn pony is 96 cm, maar je kunt die sulky zo klein krijgen als je maar wilt. je kunt ook zelf bepalen wat je er allemaal voor een toeters en bellen aan wilt hebben. de keur mag je ook zelf bepalen. de sulky is geheel gepoedercote. en standaard onafhankelijk geveerd met schrokbrekers. hij zit super stabiel (wat je op het eerste gezicht niet verwacht). doordat je met je benen niet in een 90 graden hoek zit, zit je ook steviger. echt een aanrader!! ik heb er al heel wat kilometers op gemaakt en wil hem voor geen goud meer kwijt!

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 21:01

xElienx wat voor sulky heb je? Geremd of ongeremd? En waar heb je hem gekocht? Omdat ik niet overal kan zien in welke kleur en de hele hupsebubs je hem krijgt of kan kiezen.

Edit: Kan het zijn dat ik jou een keer bij Manege Winnetou heb gezien in Schalkhaar, met een menwedstrijd?

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 12:16

kas_flower schreef:
xElienx wat voor sulky heb je? Geremd of ongeremd? En waar heb je hem gekocht? Omdat ik niet overal kan zien in welke kleur en de hele hupsebubs je hem krijgt of kan kiezen.

Edit: Kan het zijn dat ik jou een keer bij Manege Winnetou heb gezien in Schalkhaar, met een menwedstrijd?

ik heb een sulky van HCA in klarenbeek (zie profiel voor meer foto's). hij maakt ze zelf, dus je kunt er alles op laten maken wat je maar wilt. hij heeft overal een oplossing voor (willie wortel). de kleuren kun je gewoon uit zo'n RAL-waaier kiezen (keus zat!). ik had voor geel en zwart gekozen om dat dat exact de zelfde kleuren waren als die van mij (ex)marathonwagen.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 20:22

Moderatoropmerking:
Het topic is gestart voor de welbekende zwarte shetsulky, niet om andere sulkys/wagens aan te prijzen of te laten zien. Heb je andere vragen over een sulky/kar; start een eigen topic. Wil je je kar schowen? Zie het "Show mijn kar topic". Hier ontopic blijven aub! Lachen

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 21:03

het gaat voor 99 % over de BEKENDE zwarte shetlander sulky...

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 21:31

Ik heb het ook niet tegen die 99% maar tegen die 1e% die afwijkt. De laatste paar berichten gaan namelijk niet over die sulky dus daar gaat de opmerking over...

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 22:05

zoveel soorten shetlandsulky's zijn er niet hoor. ken er op dit moment maar 2. dus wat is het probleem. (die van mij is trouwens ook redelijk zwart Clown , en een ECHTE shetlandsulky).

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 22:19

en ik vind die van Elien heel erg bekent

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 02:04

Cool Haha! je ziet hem ook steeds meer ja

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 12:15

omdat ik het te zonde vind om mijn sulky weg te doen...
het is een super leuk karretje en enorm leuk voor met kleine pony...

maar mijn pony er nu niet voor kan mijn lamoen is 1,35 en komt hij niet in evenwicht.

ben ik op zoek naar een lamoen van 1,20
aangezien mijn pony net 84 cm is.

wie heeft deze te koop of wil hem ruilen tegen mijne ?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 12:31

Is dat de gewone kleine?

Die heb ik nog staan en mag je van mij wel overnemen.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 12:35

je hebt pb

dat is de kleinste idd

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 13:02

komt het toch nog goed!

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 13:47

Me vader wil mijn lamoen gaan afzagen hoor ik net, dat hij 1,20 word.

zit er alleen verschil in lengte tussen het 1,20 lamoen en de 1,35 of meer verschil ?

dan gaat hij het uitbuigen bij zijn kont, en de voorkant een boogje als dat lukt...
en t bankje 10 cm naar achter door de buiten los te draaien.

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 14:11

Dinkey past niet tussen het kleinste (oude) lamoen Bloos

Qua lengte is hij wel goed maar qua breedte echt veel te smal. Ik weet niet of die van 135 ook breder zijn? Die langere en bredere bomen die er vroeger los bijverkocht werden zijn denk ik weer net te lang voor hem.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 14:16

die van 1,35 is zelfs te smal voor buck, die moet ik uitbuigen.

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 14:32

Ik vind het een beetje raar dat de standaardlamoenen te smal zijn voor veel pony's... en Dink is 92 cm dus die zou daar volgens de beschrijving tussen moeten passen.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 14:35

Buck is 85 cm, en echt slank hij is echt niet dik. en die past er amper tussen, hij kan niet eens zijn kont keren in een bocht.

dus moet echt uitgebogen.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 17:39

Het langere lamoen wat er tegenwoordig bij zit is verder volgens mij niet breder dan die van 1.20. Mijn pony's paste er ook niet tussen, het smalste punt zit gewoon helemaal op de verkeerde plek. De mijne is nu dus ook helemaal verbogen tot een wel goed passend lamoen.

Maar horsewisper, met een korter lamoen los je het probleem van het evenwicht niet op hoor. Heb je al geprobeert er wat extra gewicht aan te hangen achter wat ik je vertelde wat ik gedaan heb.

Ik vind het zoiezo een beetje raar dat er al zoveel van die wagentjes zijn verkocht en veel mensen ook mee rijden, maar dat er nog steeds niks van klopt.
Ik wist dat wel toen ik hem kocht en heb ook de mogelijkheden om veel er aan te veranderen (anders had ik hem ook niet gekocht) en dat ook gedaan. Maar vind het jammer dat er na jaren nog maar zo weining verbetering in zit.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 18:32

als ik er alleen op zit moet ik er 20 kilo ofzo aan hangen en dna moet ik alsnog met 2 personen zitten.

en dan blijft hij bvenin het lichtogen hangen anders botst hij

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 21:37

Misschien zie ik er toch wel vanaf, ga eerst maar eens hier proberen met de sulky van een vriendin. Ik vind het een beetje zonde van mn geld als hij niet goed in evenwicht komt, en mn pony niet eens tussen de bomen past waar hij tussen hoort te passen.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 21:45

Hm.
Mijn pony is 76 cm maar zou haar echt graag voor de sulky willen. Al het voorwerk is gedaan, ook geoefend met een karretje en dan ernaast lopen, maar nu nog de sulky..
Zou zij in de lamoen passen? Ze is niet dik ofzo, maar natuurlijk wel klein..