[AR] [NH] boerenverstand of NH?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 22:51

dat bericht geloof ik direct
het is gewoon vieze troep, geloof ook niet dat iemand zegt dat het gezond is...

maar nogmaals als je alles gehad hebt
je paard dikke benen heeft, kreupel is en je hebt al maanden van alles gesmeerd en gegeven

wat dan?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 22:54

Zolang afgewerkte olie valt onder de gevaarlijke stoffen, ga ik dat niet op mijn paard smeren. Heel triest dat dat paard naar binnen geslagen mok heeft. Maar dan zette ik mijn paard desnoods bij een kliniek neer, maar ik ging niet smeren met die zoot.

Net zoals ik mijn paard nooit achter stroom in de stal zou zetten. Dan maar op zoek naar een 24/7 weidegang optie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 22:57

ken ook paarden die in de wei luchtzuigen, dus daar hoef je het niet altijd voor te doen

in de kliniek kunnen ze voor mok ook niks meer anders doen, dan dat meisje van dat paard
Als er iemand een paard goed verzorgt, dan is zei het wel, dus in de kliniek gaat er zeker weten minder tijd van verzorging in zitten.

En dan ben ik heel gemeen, maar als jij de laatste kans niet aanpakt, vind ik dat ook niet paardvriendelijk, want ik heb het bij olie over de laatste kans en ja, die grijp ik aan, blijft geen keuze over als je het mij vraagt

verder geloof ik ook niet dat alle DA middeltjes zo gezond zijn

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 22:58

Achter stroom op stal zetten zou idd ook niet mijn manier zijn.
Toch zou ik als ik alles geprobeerd heb echt als laatste redmiddel de afgewerkte olie wel proberen. Dat is misschien niet de meest gezonde stof, maar je maakt mij niet wijs dat er in al die medicijnen en dingen van de DA helemaal geen stoffen zitten die niet weer ergens anders schadelijk voor kunnen zijn.
Vergelijk maar met aspirine of het gemiddelde medicijn bij de mens....

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 22:59

RK was me net voor zie ik......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 23:01

yep, maar wel met precies dezelfde gedachte Haha! (scary)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 23:02

runningkawa schreef:
ken ook paarden die in de wei luchtzuigen, dus daar hoef je het niet altijd voor te doen

in de kliniek kunnen ze voor mok ook niks meer anders doen, dan dat meisje van dat paard
Als er iemand een paard goed verzorgt, dan is zei het wel, dus in de kliniek gaat er zeker weten minder tijd van verzorging in zitten.

En dan ben ik heel gemeen, maar als jij de laatste kans niet aanpakt, vind ik dat ook niet paardvriendelijk, want ik heb het bij olie over de laatste kans en ja, die grijp ik aan, blijft geen keuze over als je het mij vraagt

verder geloof ik ook niet dat alle DA middeltjes zo gezond zijn

Misschien wel KAWA. Ik heb nooit voor die keus gestaan. Maar ik geloof nooit zo in laatste opties. Ik blijf gewoon doorbellen. En inderdaad er is veel prut op de markt. Cortizon om maar wat te noemen.

Een paard dat luchtzuigt in de wei kun je een natuurlijke afscheiding geven. Het luchtzuigt een beetje moeilijk op beukenhaag o.i.d. Dat bedoel ik dus... ik blijf wel doorgaan met naar een oplossing zoeken. Misschien ook niet diervriendelijk (zoals jij opmerkt) maar wel passend bij mijn geweten.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 23:02

runningkawa schreef:

Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 23:05

Anya schreef:
Ja dat zal... hier komen we weer uit bij de definitie van dressuur. In dit verband verwijs ik maar naar een prachtig boomdiagram dat Cornelie al eens bij de discussies op western heeft ingebracht. Het diagram waar reining en dressuur ergens boven in de boom terecht kwamen via recht, voorwaarts, soepel, balans en nog zo wat van die termen. Maar ultiem betekent dressuur (engels, western, aangespannen, vrijheids...) voor mij gewoon het zelfstandig naamwoord van dresseren. Iets leren door middel van vormen van motivatie (meestal betreft dat operante conditionering, want ik ken geen paard dat vanwege intrinsieke motivatie uit zichzelf pakweg een galopspiroette gaat oefenen).

Dat diagram is gejat maar verkeerd geinterpreteerd uit het klassieke Ausbildungsskala, de 10 rode draden in het paardrijden en dat gaat voor een puntje of 6 alleen maar over de basis.
Wat bedoel je met 'hogere dressuur' als het hier alleen maar over de basis gaat, bijvoorbeeld het verstandig belasten van je paard??
Dressuur is iets anders dan dresseren en de galoppirouette zit in het natuurlijke bewegingspatroon van een paard, net als een rollback.
Begrip over waar je mee bezig bent is onontbeerlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 23:05

Maar wat is het verschil om zijn behoefte van zuigen weg te halen door een beukenhaag of door een stroomdraad?

Je neemt zijn zuig behoefte weg en dat is wat zielig is
(op het beletten van koliek aanvallen na, anders zou ik ook zeggen laat zuigen, maar soms moet je iets doen waarvan je hoopt dat het het beste is voor je paard.)

En gelukkig heb ik het bij Kawa ook allemaal niet zelf aan de orde gehad, maar wel op me heen. En zie dan ook de wanhoop en verdriet bij de eigenaren in de ogen..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-06-04 23:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 23:06

runningkawa schreef:

We zijn gewoon telepatisch Tong uitsteken

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 23:06

Deze discussie ga ik niet met je aan Lovely. Dat wordt namelijk vliegen afvangen. En dat lijkt me niet zinvol.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 23:07

Richtje schreef:
We zijn gewoon telepatisch Tong uitsteken

is dat ook een vorm van NH Haha!

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 23:08

runningkawa schreef:

Wie weet Haha!
Of zullen we het boerenverstand noemen }>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 23:08

Anya schreef:
Deze discussie ga ik niet met je aan Lovely. Dat wordt namelijk vliegen afvangen. En dat lijkt me niet zinvol.

Ik stel je anders wel de vraag wat je met 'hogere dressuur' bedoelt, misschien kun je dat nog even uitleggen??

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 23:09

runningkawa schreef:
Maar wat is het verschil om zijn behoefte van zuigen weg te halen door een beukenhaag of door een stroomdraad?

Je neemt zijn zuig behoefte weg en dat is wat zielig is
(op het beletten van koliek aanvallen na, anders zou ik ook zeggen laat zuigen, maar soms moet je iets doen waarvan je hoopt dat het het beste is voor je paard.)

En gelukkig heb ik het bij Kawa ook allemaal niet zelf aan de orde gehad, maar wel op me heen. En zie dan ook de wanhoop en verdriet bij de eigenaren in de ogen..

Mijn paard mag luchtzuigen tot ze een ons weegt. Dus ik zou dat nooit doen (PS nooit koliek gehad, eerder te snel dik dan te mager, luchtzuigt ook niet in de wei trouwens). Maar als iemand het advies krijgt het paard achter stroom te zetten, dan geef ik bovenstaand advies. Er zijn mensen die dat gedrag nl. toch willen onderdrukken. Dan geeft ik liever een advies waarbij een paard geen stroom in zijn stal hoeft te verduren.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 23:09

Lovely schreef:
Ik stel je anders wel de vraag wat je met 'hogere dressuur' bedoelt, misschien kun je dat nog even uitleggen??

Nee Knipoog ik heb aangegeven dat ik die discussie niet verder aanga.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 23:10

runningkawa schreef:

Natuurlijke Hersengolven

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 23:12

Anya schreef:
Maar ultiem betekent dressuur (engels, western, aangespannen, vrijheids...) voor mij gewoon het zelfstandig naamwoord van dresseren.

OK dan!

Er begint zich een structuur te ontvouwen: zie ik het nu goed dat de tendens is dat de 'voorstanders' van boerenverstand ook voor e-shocks tegen luchtzuigen en afgewerkte olie tegen mok zijn, vóór verzamelen achter een bit zijn en dressuur voor Klassieke Dressuur aanzien?? Nâh wat dan nog; zal ook wel naar Rome leiden Verward Naar het schijnt is Napels ook heel mooi

@Sanne: als ik Van Loon goed begrepen heb is nageelflijk de manier van aan de teugel rijden is en zoals ik het begrepen heb is dat 'aan de teugel' mogelijk met elk hulpmiddel waarmee je kontakt met de voorkant van het paard kunt houden, zelfs een wortelstok dus. Let wel, ík kan dat niet!
Zoals Van Loon verzamelen hanteert lukte me dat wel op een bitless bridle prima en hoewel dat nog achter mijn horizon ligt, zou het op een touwhalster niet veel anders moeten zijn.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 19-06-04 23:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 23:13

Anya schreef:
Natuurlijke Hersengolven

Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 23:13

Als het paard geen koliek krijgt zou ik hem ook laten zuigen

maar als hij elke week flinke koliek heeft?
Stel je eens voor dat dat bij jouw paard er wel van komt, wat doe je dan?
En van de beukenhaag eten krijgt hij ook koliek?
want dat is waar ik het over heb, niet bij 1 die er geen last van heeft
Dus je ff inleven in de ergere vorm van luchtzuigen

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 23:15

Tja, laten luchtzuigen of niet is natuurlijk een persoonlijke keuze. Ik zou het niet zo snel toelaten. Je moet bovendien nog erg oppassen dat er geen jonge paarden bij in de buurt staan die dit gedrag gaan overnemen..... En volgens mij kan het wel degelijk schadelijke gevolgen hebben, en om het jaren toe te staan totdat er daadwerkelijk schade optreed, zie het dan nog maar eens af te leren. Maar goed, ieder zijn keus Lachen

Edit: Dit was dus weer een reactie op Anya en niet op RK Schijnheilig Haha!
Laatst bijgewerkt door Richtje op 19-06-04 23:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya

Kawa mijn paard stond (nu na de pronutrin niet meer, maar beperkt het zicht tot brokvoertijd) de hele dag te luchtzuigen. Er is behoorlijk wat onderzoek dat de ooit bedachte oorzaak/gevolg-relatie tussen gaskoliek en luchtzuigen onderuit haalt. Ik zou dus heel hard op zoek gaan naar de eigenlijke oorzaak van die koliek.

Voor zover ik weet zijn beuken niet giftig. Lanna heeft in Duitsland in ieder geval deels beukenhaag om de wei gehad. Nooit gegeten voor zover ik weet. Er stond voldoende gras. En er stonden appelbomen. Ze waren veel te druk met proberen de appels te pakken te krijgen.
Laatst bijgewerkt door Anya op 19-06-04 23:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Anya schreef:
even gezocht...Dit gevonden:

Ik heb het niet over mok, ik heb het over schimmel en dergelijke .Daar werkt het prima bij.

Mok gewoon de mokzalf van Bokhorst uit Kootwijkerbroek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 23:16

Anya schreef:
Zolang afgewerkte olie valt onder de gevaarlijke stoffen, ga ik dat niet op mijn paard smeren. Heel triest dat dat paard naar binnen geslagen mok heeft. Maar dan zette ik mijn paard desnoods bij een kliniek neer, maar ik ging niet smeren met die zoot.

Net zoals ik mijn paard nooit achter stroom in de stal zou zetten. Dan maar op zoek naar een 24/7 weidegang optie.

Afgewerkte olie voor Schimmel, en gewone Olie voor andere kwaaltjes.