[AR] Dressuur en Vaardigheid 2014

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 22:14

Iedereen gefeliciteerd, en wat goed Sumic met je jonge span, keurig hoor. Die dressuurpunten komen van zelf wel.

Ben ff van het D/V idee af, we oefenen wel dressuur hoor in de bak 1 a 2x per week en het gaat beetje bij beetje beter. Maar het is niet haar 'ding' eigenlijk .... als ik eerlijk ben. Misschien komt het nog :+

Ik rij Ollie ook onder het zadel en we hebben over een drie weken ons endurance debuut. Dat vindt ze dus helemaal geweldig (kilometers in het bos sjouwen).

Dus lees wel mee maar geen D/V resultaten te melden :7

Sjolvir

Re: Dressuur en Vaardigheid 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 22:17

Kootwijkerbroek? Lang of kort?
Leuk dat je endurance gaat rijden, vond Sjol ook prachtig.
Toobs ongeschikt, die gaat niet hard genoeg van zich, basistempo veels te laag.

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 23:19

Endurance is ook mooi om te doen, samen km vreten!
ik wil ze ook zo graag inrijden, maar durf niet meer zo goed zelf :o

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 23:38

We gaan naar IJsselsteijn, korte klasse I en daarna ook naar Kootwijkerbroek, korte klasse I :D
Tempo gaat steeds beter, ze leert steeds beter doorlopen, vandaag op 18/20 km ging ze nog lekker vlot in een galopje *\o/* maar als ze inderdaad niet uit zichzelf willen doorlopen / tempo willen maken is endurance niet leuk.

Sumic Ollie is een hele betrouwbare en eerlijke pony, dat helpt erg. Want ik ben zelf ook echt geen held hoor :o ze bokt wel eens of maakt een jolige sprong, maar ze is nooit gemeen. En als ik 'ho' zeg staat ze gewoon stil. Zoals het hoort :+

Heb je niet zo'n jong type in de buurt die gewoon overal op klimt? Ben eigenlijk nog naar zo'n iemand op zoek voor Hero... := alhoewel die ook wel heel eerlijk is, dus misschien doe ik het ook wel weer zelf :+

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 23:47

Mendurance / endurance zou voor Moos ook wel wat zijn. Die heeft een ingebouwde cruisecontrol en blijft gaan. Helaas alleen Ysselsteyn op acceptabele afstand, de rest is echt veel te ver weg.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 23:52

Beetje off topic sorry, (m)endurance wordt ook veel gereden in Duitsland, zou dat wat zijn? Of bijv de endurance Heyenrath, is geweldig mooie omgeving, en bijv Etten LEur / Breda? Dan heb je er al 4 (incl IJsselsteijn).

Als je paard ervan houdt lekker buiten te rijden en ze hebben zo'n cruise control plus beetje cool in de kop en wat lef langs de weg, dat zijn fijne paarden om kilometers mee te vreten. Heb ook altijd het idee dat Ol als we weer zo'n lange rit hebben gedaan ook weer beter 'tegen' het in haar ogen saaie gedressuur kan :+

Maar ik hoop ook dat als ze straks in tweespan met zoonlief staat dat ze dan wel wat meer zin in het baan-gebeuren krijgt.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 23:56

VHU, endurance is paard wel geschikt voor, maar ikkuh niet :D . Etten-Leur en Breda vind ik eigenlijk te ver. Duitsland gaat hem niet worden, die hebben andere entingregels en ik heb volgens mij gelezen dat het menbewijs daar verplicht is. Die heb ik 20 jaar geleden laten verlopen :+ .

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 09:51

Super Sumic, mooi dat lekker liep, die punten komen wel, dat weet ik zeker!

Hier staat mendurance in Hellendoorn wel op de agenda. Lijkt me wel erg leuk!

@VHU, een van mijn pony's vind dressuur niks aan in enkelspan maar doet het juist weer super in tweespan, dus wie weet!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 10:58

Volgens mijn instructeur gaat het helemaal goedkomen dus daar ga ik maar even van uit.
Moet zeggen Ollie loopt wel steeds beter, van de week liep ze stukken zelfs heel erg goed. Maar ze kijkt bijna altijd boos als ik met haar bezig ben. Als ik haar dan uit ga stappen buiten of even rondje erachter aan doe slaakt ze volgens mij zucht van verlichting :+

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 12:07

Haha VHU dat had mijn vorige pony ook maar denk dat dat ook een beetje merrie eigen is. Want buiten dat lekker het wel alsof ze wel genoot.

Mijn ruintje heeft bijna altijd zijn oortjes erop tenzij ik iets verkeerd doe dan gaan de oren naar achter en zwiept ie eens met zijn staart.
Afbeelding

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 13:32

VanHuisUit schreef:
Volgens mijn instructeur gaat het helemaal goedkomen dus daar ga ik maar even van uit.
Moet zeggen Ollie loopt wel steeds beter, van de week liep ze stukken zelfs heel erg goed. Maar ze kijkt bijna altijd boos als ik met haar bezig ben. Als ik haar dan uit ga stappen buiten of even rondje erachter aan doe slaakt ze volgens mij zucht van verlichting :+

Ah kijk, moet goedkomen. :j
Ben wel benieuwd naar je tweespan!

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 21:01

Even een vraagje over de vaardigheid.
Ik werd er op gewezen (zit in een organisatie van d en v wedstrijd) dat je twee parcoursen kan rijden.

Deze man gaf echter aan dat de omloop in omgekeerde volgorde werd gereden. Klopt dit? ik heb begrepen dat het in andere districten vaker gebeurt.

Kan iemand mij uitleggen hoe en wat

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 22:05

VHU gaat vast en zeker goedkomen!! rustig doortrainen het heeft tenslotte geen haast :)
LS Leuke pony heb je voor je wagen staan! gefeliciteerd met je eerste winst!

Mijn starttijden zijn wel chill voor DK aankomende zondag. Eind van de middag pas. Tijd tussen de proeven is wel wat jammer, maarja dat heb ik vorige week zondag kunnen oefenen haha

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 22:25

@tallechie dat van de omgekeerde volgorde ken ik niet, maar twee vaardigheid omlopen starten is in NH eerder regel dan uitzondering. Het eerste parcours (klassiek) rijd je voor winstpunten en barrage voor de plaatsing. De tweede omloop (tot nu toe altijd exact hetzelfde parcours: dus klassiek en in dezelfde volgorde) is alleen voor winstpunten.

@LS wat een mooie foto! :D

Succes allemaal op de DK (en de eventuele selecties voor het DK)!

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 22:53

Oké, dat leek mij ook logisch. Neem aan dat er dan een combinatie tussen zit?

Wij zouden het tegelijk doen met de dressuur. Loopt het dan niet verschrikkelijk uit?

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 23:00

Soms rijd je het in een keer achter elkaar. Maar indoor werken ze net als in de dressuur in groepjes (meestal 4, dus dan heb je een kwartiertje pauze tussen je 1e en 2e omloop). Af en toe gebeurt dat ook outdoor dat ze bv. 2 om 2 rijden (eerst deelnemer A 1e omloop, dan B, daarna A 2e omloop en weer B), die dezelfde spoorbreedte hebben. Maar omdat het vaak niet goed uitkomt, worden de 2 omlopen (door dezelfde deelnemer) soms wel achter elkaar aangereden, omdat er anders zo vaak omgebouwd moet worden. Indoor wordt i.v.m. de mindere condities van de paarden en pony's daar wel altijd rekening mee gehouden. De parcoursbouwer loopt dan met 2 hulpen en die zetten het super snel om omdat ieder een X aantal vaste poortjes ombouwt.

Bedoel je tegelijk met indoor dressuur of outdoor? Want outdoor wordt vaardigheid meestal een uur of 2 later gestart (bv. in de middag) en dan naast de dressuur (het middagprogramma) afgewerkt. Sommige organisaties doen bv. dat je tijd tussen dressuur en vaardigheid zo groot is dat je tussendoor kan/moet in- en uitspannen. Andere zeggen kom maar langs als je wilt, maar eerlijk gezegd werkt dat nogal rommelig qua tijd nemen voor het inrijden. Indoor wordt meestal het dagprogramma opgesplitst in 's ochtends dressuur - vanaf 12h vaardigheid - halverwege de middag de rest van de dressuur.

Als jij elke keer 4 of 5 minuten** voor een omloop inclusief ombouwen (ligt ook een beetje aan de lengte van het parcours) telt, moet het toch te doen zijn. Op de Hippiade werken ze ook met starttijden en daar lukt het ook. Dus waarom niet bij een gewone wedstrijd?!

**Wellicht kijken hier een aantal wedstrijdsecretariaten mee en kunnen die tips qua tijd geven.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 23:06

Wij hebben vier ringen. Dus proef 1 ring 1, proef 2'ring 2. Proef 1 ring 3 proef 2 ring 4. Wij krijgen dus van twee ringen mensen voor de vaardigheid. Ons veld is groot genoeg dat er direct vaardigheid gestart kan worden. Gaat om outdoor trouwens.

Als je de va direct na de dressuur doet is het wel veel voor ze achter elkaar maar dat betekent ook weer meer ombouwen als je er een combinatie tussen door laat

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 00:06

Moet zeggen dat ze het in Voorthuizen top voor elkaar hadden. Parcours was binnen een minuut omgezet van een vierwieler paard naar enkelspan sulky pony. Ging super snel met 3 of 4 bouwers. Vind het super om 2 parcoursen voor winst te rijden, gaat dan echt heel hard. Heb niet altijd zin om een hele dag op pad te zijn voor 's ochtends dressuur en 's middags vaardigheid.

Mooi verschil.. Pony in de dressuur -O-

Afbeelding

En pony in de vaardigheid *\o/*

Afbeelding

Maar het is niet altijd feest natuurlijk. Nu weer goed dressuurmatig gaan trainen en dan waarschijnlijk pas weer outdoor vaardigheid starten.

Mijn pony die, hoe onvoorspelbaar hij soms ook kan zijn, toch even laat zien zijn gewicht in goud waard te zijn. Heb alles ook nog gefilmd met de GoPro dus zal dat filmpje eens uploaden. Wel grappig om te zien vond ik zelf.

Afbeelding

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 08:43

Ik vind het lastig te zeggen tallechie. VH gaat een stuk sneller dan een dressuurproef. En als je iemand 15-20 pauze geeft tussen DR en VH dan kunnen de paarden even op adem komen. En anders wordt het toch in en uitspannen voor een X aantal combinaties. Dat vind ik outdoor geen groot drama aangezien je dan toch wel de hele dag onderweg bent.

Stoere vh foto, Sappos!

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 20:21

Ik ben laatst in Barsingerhorn bij de vaardigheid gestart. 2x een rondje gereden, 2x een balletje op 16 maar ruim binnen de tijd. Volgens mijn knhs heb ik 0 winstpunten gehaald maar dat klopt dan nog niet, je kunt toch 2 winstpunten per ronde halen ?

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 20:24

Staat de wedstrijd er wel bij als gereden?

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 20:27

Ja alles staat ingevuld maar wij W&V staat 0, ik ging er vanuit dat dat 2 moet zijn.
Status verwerkt staat erbij.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 21:08

Balen. Bij ons ook. Ook in wormerveer maar 1 wp geteld in de vaardigheid ipv 3.
Ook in barsingerhorn maar 1 wp ipv 3, terwijl we overall winnaar waren in de 1e omloop foutlois binnen de tijd en niet 2 wp gekregen.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 21:15

Oh gelukkig ben dus niet de enige, hopelijk foutje bij het KNHS ?
Of hebben ze weer eens iets gewijzigd ?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 21:19

Zou ik even de vereniging mailen, misschien iets fout gegaan bij doorgeven/invoeren.