[AR] [Info] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 13:20

Leuke vorderingen hier allemaal weer!

Ik probeer er 1x in de week met het hele tuig achter te lopen, hoofdstel met oogkleppen gaat ook goed!
Ik heb er inderdaad ook nog gewoon een dun dubbel gebroken trensje inhangen, dat accepteert hij prima, geen enkel probleem!
Ik geef hem wel altijd even een snoepje of een stukje appel als hij het bit in heeft en daardoor pakt het het bit super makkelijk aan met omdoen van het hoofdstel.

Zaterdag heeft mijn vriend voor het eerst wat aan de strengen gehangen en de strengen langs zijn achterbenen laten gaan terwijl ik er achter liep, dat ging ook goed, dus weer een stapje erbij! *\o/*

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 23:51

Wat leuk Nouvel. Ben zo benieuwd hoe hij straks voor de wagen staat!

Hero zijn we bezig met longeren en grondwerk (nu paar keer gedaan). En natuurlijk ook aandacht voor de lijnen langs de benen enz. Interesseert hem totaal niet, dus dat is gunstig. We werken nu nog met halstertje en lijnen, nog niet 'volop' aan het bit. Over een maandje kan mijn groom paar keer meehelpen, streven is dan sleepje erachter te doen.

JudithO

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 09:38

Het begint nu stiekem toch te kriebelen om ook mijn 4 jarige ruin langzaamaan te laten wennen aan het tuig. Afgelopen weekend voor het eerst dubbel gelongeerd, en pony keek niet op of om van al die gekke touwen om zijn kont. Afhankelijk van hoe snel hij onder het zadel is, gaan we eens een poging wagen, ik verwacht bij hem ook nauwelijks moeilijkheden. Hij is echt een coole kikker en gaat echt voor je door het vuur als je het hem vraagt.

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 20:05

Goed bezig allemaal!

Ik ben ook weer trots... Paarden waren binnen gebleven met het rotweer, dus toen ik Axel uit z'n box haalde was het stuiterdestuiter. Nadat ik hem even losgegooid had wilde ik er toch iets mee doen, direct weer terug op stal vond ik ook wat sneu, maar wat... Onze "longeerbak" is niet gedraineerd en een grote modderboel, en met dit weer ga ik ook niet het terrein af met een stuiterend paard. Dus bleef de bak over, waar we niet mogen longeren en er op zitten is sowieso al een gevaarlijke exercitie met mijn paard, dus deden we ook maar niet.. Dus longeersingel om, leidsels aan het bit geknoopt, deze keer wel een menzweep meegenomen, en gaan. Wel spannend, nam bewust het risico om er achter te gaan lopen terwijl ie nog aardig druk was. Maar braaf dat die jongen was! Lekker ploegen tegen de wind in. Kon allerlei figuren rijden door de bak, halthouden en weer aantrekken, geen probleem. Ging ineens van de flierenfluitmodus in de werkstand 8-)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 22:58

super zeg, en dat met die harde wind, dapper van jullie!

vhu, ik ben ook errrugg benieuwd hoe hij het straks gaan doen! :j
eerst de wintertijd maar even door zien te ploegen met nattigheid, wind en koud... -O-

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 23:29

Wat leuk Inge.... *\o/*
@Nouvel ja daar zeg je wat ..

Hero is vandaag voor het eerst 'echt' aan de longe geweest incl schoftje om en bitje in. Knappe man. Paar keer bokkerdebok en daarna braaf gelopen.
Doet longeren haast al beter dan zijn moeder want die vindt er eigenlijk heel vaak nog steeds niets an := :+

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 00:10

Afgelopen weekend (ja ook met de harde wind) heb ik met Moos gekoetst zonder instructie. Zaterdag een klein rondje van een half uur, zondagmiddag een langer rondje van een uur (denk ik). Wel beide keren met grooms die van wanten weten als er een gevaarlijke situatie zou ontstaan.
Het ging goed, Moos was braaf, maar ik moet erbij zeggen dat ik weinig van hem gevraagd heb. Geen moeilijke dingen, alleen zoveel mogelijk rond en recht blijven.
De eerste dag had ik wat moeite om hem door de regenplassen te sturen, maar zondag was ik hem toch vaak te snel af. Maar ja.... een beetje springpaard lost dat op zoals zijn intuïtie hem ingeeft :D .
Veel kilometers maken, dat is nu de opdracht. Hopelijk kan ik morgenmiddag weer even aan de slag.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 11:54

hier ga ik van de week eens lekker op t strand oefenen in t tuig en met bandje slepen...
hier nu rustig aan opzoek naar een klein men bitje maar nu dacht ik dat als je een menbitje wil dat je dan vaak 1 maat groter moet halen???

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 12:32

Yep, dat wordt meestal wel aangeraden.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 15:16

dus dan moet ik denken van dat ik nu 9,5 in haar mond heb hangen dus moet dan voor een 10,5 gaan?? is dat echt niet te groot voor dat kleine mondje??

TessJazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 15:58

Die van mij staat nu voor de 5e keer voor het karretje ! en doet t super!!
Afbeelding
een van de reden ook waarom ik hem er voor heb is AFVALLEN! haha
Afbeelding dit was de eerste keer (met een veel te kort leidsel.. en het tuig was niet helemaal compleet we hebben dat met beugel riemen moeten doen etc. niet opletten dus :)

en nu de 5e keer in t bosje
Afbeelding

TessJazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 15:59

Oh sorry show fotos mochten niet!! SORRY

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 20:40

TessJazz: Showfoto's is idd niet de bedoeling, dan vervalt dit topic al gauw in kletsen (waarvoor we het HK topic "De paden op, de lanen in...." hebben, nieuwe deelnemers altijd welkom) of ITP - topic. Ik wil dit topic graag informatief houden.
Je tuig behoeft idd nog wel wat aandacht :D .

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 18:00

Wat zijn jullie ervaringen met eerste keer / keren schoftje om plus rugriem/culeron? Eigenlijk heb ik tot nu toe nog geen pony's gehad die daar heftig op reageren in de vorm van bokken of wat dan ook, maar ben benieuwd naar jullie ervaringen en vooral als ze daar heftig op reageren hoe je het hebt opgelost.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 18:11

Ik heb er eentje gehad die niet meer durfde te lopen toen ik het schoftje met rugriem+culeron er op gooide.
Deze is er lang knijperig op geweest, rij ik met slagriem en is er zeker nog niet dol op.
Eerst rustig met een schoftje, toen de rugriem+culeron er bij, toen dat ging de broek er aan gehangen. Toen dat goed ging broek aan het schoftje gemaakt voor een beetje druk. Dit eerst wandelend, en daarna aan de dubbele longe en ook aan de lange teugel. Sleepje er achter en strengen langs haar benen was geen enkel probleem. Voor de kar wel soms wat spanning op de rugriem in het begin, maar al snel reed ik vertrouwd rond. Tot ik de eerste keer aangalopeerde (wat aan de longe geen probleem was). Dus ook weer veel longeren met broek er aan, voor de wagen slagriem er overheen en moet zeggen, afgelopen weekeind voor het eerst een vaardigheid super fijn door gegalopeerd (nog niet alles, maar wel hele grote stukken, zonder spanning of gehupsel).

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 18:33

VanHuisUit schreef:
Wat zijn jullie ervaringen met eerste keer / keren schoftje om plus rugriem/culeron? Eigenlijk heb ik tot nu toe nog geen pony's gehad die daar heftig op reageren in de vorm van bokken of wat dan ook, maar ben benieuwd naar jullie ervaringen en vooral als ze daar heftig op reageren hoe je het hebt opgelost.

Ik heb het bij Ferro rustig opgebouwd, eerst longeersingel gewend, toen tuig opgedaan met borst maar zonder broek en staartriem, toen staartriem erbij en toen broek erbij.
Heel rustig aan opgelegd in de bak zodat we alle ruimte hadden en dat ging allemaal probleemloos.
Later hebben we het het rijhoofdstel vervangen voor het menhoofdstel met oogkleppen.
Nog wel een trensje er in.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 18:52

Wel super dat hij er zo rustig onder blijft Nouvel. Bij Bente bleef het spannend de culeron bijv. Ollie vond het de eerste paar keer heel eng (trok helemaal krom :(:) ) nu nog wat knijperig soms maar niet met rijden.

Met de slagriem Dennis, als je galoppeert heeft je pony er dan geen last van dat dat ding soms wat klappert? Dat vond Bente dan weer zo spannend dat ze daarop ging flippen (kon ze wel niet bokken maar ging ze wel springen en rennen :roll: ).

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 18:56

Slagriem maakt ze niets van. Maar ik rij natuurlijk ook al met broek en omgeremde 2wieler, dus redelijk wat 'ruis' rond har kont in de vorm van wiebelriempjes.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 20:43

Jolly was in het begin ook iets knijperig met de culeron, maar dat was heel snel over. Hij staat voor de kar ook met slagriem. Heb al meerdere keren de gevolgen meegemaakt van het missen van zo'n ding als ze wel een keer hoog uitslaan.
Jolly geeft helemaal niks om de slagriem. Hij heeft nog niet gegaloppeerd voor de kar, dus kan nog niet zeggen wat mijn ervaringen daarmee zijn. Maar ik voorzie totaal geen problemen omdat hij ook met broek loopt en de teugels ook nog wel eens tot op zijn kont doorhangen op bepaalde momenten.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-13 20:52

Moos kneep in het begin ook een beetje, maar ik doe dan de culeron eerst op het ruimste gaatje.. Maar ik ben dan al bezig geweest met de staart, optillen tijdens het uitborstelen, over de broek heen trekken en zo doe ik redelijk ongemerkt ook de culeron er onder. Dan knijpt hij een beetje, maar ik laat hem dan gewoon zitten zonder vastmaken. Na ontspannen eerst 1 gaatje vast, en dan steeds een gaatje hoger tot hij op het 3e gaatje zit.

Het scheelt wel dat hij het pessoatuig al gewend was voor we begonnen met schoftje, rugriem en culeron. IEts dat licht klappert op de rug vond hij dus niet spannend.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 21:07

hier eigenlij geen probleem gehad met het tuig opleggen ook niet knijperig gereageerd ze vond t wel best.
heeft tijdens eerste keer met broek aan enzo longeren heeft ze 2 keer gebokt en daarna eigenlijk niks meer

maar kan iemand mij dus vertellen of ik dus voor een menbitje moet kijken van 10,5?? ze heeft nu enkel gebroken 9,5 water trens in hangen

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-13 21:15

Nathalie: ja, zou ik doen. Mocht hij toch wat te ruim zijn, kun je er altijd nog een paar rubber bitringen tussen zetten.
Er zijn er genoeg tweedehands te krijgen via de Bokt Markt, dus dan val je er ook geen buil aan mocht hij toch te groot zijn. Zet je hem gewoon weer terug op de Markt :) .

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 21:19

dankje gem ik ga eens snuffelen op de bokt markt

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 21:20

Ik heb er volgens mij nog wel eentje liggen, maatje 10,5cm. Moet ff zoeken van het weekeind (heb zo veel 'rommel').

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 22:07

vhu, ja superfijn dat hij er tot nu toe zo goed op reageert! :j
ik doe rugriem en culeron inderdaad ook allemaal nog vrij los, zodat er niks trekt of klemt bij aanspannen