[AR] [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nachtlampje

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 14:34

Hoe dekken jullie je sulky af?
Ik mag me sinds gisteravond eigenaresse noemen van een nieuwe sulky, maar wil een goede hoes om alles een beetje te beschermen.
Kan echter alleen een koetsenhoes vinden en dan zit je met die lamoenstokken waardoor het niet meer past lijkt me...?

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 15:10

Ik heb zelf een goed gemaakt van een zeil. Via mijn berichten te vinden. Misschien zelfs in dit topic. Zit op mobiel dus kan nu geen foto plaatsen.

michxsimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 21:21

ik heb gewoon 2 grote oude lakens er over heen liggen :)

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 21:27

Odette_ schreef:
Toch nog eventjes een vraagje over het balanceren van mijn sulky, gisteren toch weer een voorbeeld gezien van dat de lamoenen heel mooi in de lichtogen konden zweven van een sulky en dat krijg ik nog niet voor elkaar.

Balans van sulky vindt ik ook nog steeds heel moeilijk. Heb hem heel hoog op t schoftje omdat hij dan het minst stuitert in draf, maar t schijnt lager te moeten... Maar dan zal ik eerst iets met de lamoenstokken moeten ondernemen...

Afbeelding

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 23:41

Enige hoe je je lamoen lager kunt doen en toch hetzelfde 'kantelpunt' bewaren is dat je je lamoen/burrie rechter laat buigen. Wagen lijkt net tikje te hoog voor de pony hoe de burries nu zijn gevormd. Kun je laten doen bij goede ijzerwerken, die buigen ze zo beetje bij.

Dat is het zelfde effect als wanneer je een grotere pony ervoor zou hebben en je ze nog meer door laat buigen.

Bij die van mij ligt het wel wat lager maar ook niet zo aan de zijkant zoals je bij sommigen ook ziet.

Afbeelding

Maar wat me wel opvalt is dat het lijkt alsof je wagen wel wat naar achteren hangt, terwijl je zelfs nog wat naar voren zit, en je burries wel recht lijken. Als je naar die van mij kijkt zie je dat ik recht zit (en mijn burries zijn dus ook recht). Mijn wagen ligt heerlijk stabiel.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 11:03

Nog een vraag van een nieuwe sulky eigenaar :')

Ik heb nu dus een Clever tweewieler, heb gisteren samen met iemand hem proberen uit te balanceren.
Ben nu zover dat hij in stap gewoon lekker rijd, in draf klappert hij nog waarmee ik ook flink meeklapper.

Ik kreeg te horen dat mijn sulky's as te verstellen is met olie..
Wie weet waar, hoe, welke olie en eventueel ook hoeveel? Want als ik mijn hele as iets naar achteren zou kunnen stellen/kantelen, zou het lamoen precies zweven..

Tolbergfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 19:24

Nachtlampje schreef:
Hoe dekken jullie je sulky af?
Ik mag me sinds gisteravond eigenaresse noemen van een nieuwe sulky, maar wil een goede hoes om alles een beetje te beschermen.
Kan echter alleen een koetsenhoes vinden en dan zit je met die lamoenstokken waardoor het niet meer past lijkt me...?

Ik heb een kant en klare hoes bij horseshopinternational.nl gekocht, maar past alleen op de sulky die ze daar ook verkopen.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 21:48

Ik heb een zeil bij de Action gehaald voor een paar euro. Dan op 4 plaatsen met een (stro)touwtje vastmaken en klaar is Kees.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 00:30

Hier ook boel gewoon onder zeiltje. Kan hem ook in de trailer kwijt maar vind dat steeds zo'n gedoe (moet ik burries uit elkaar halen) :7

Weet niets van as kantelen/verstellen }:0

michxsimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 22:13

Toydoll schreef:
Odette_ schreef:
Toch nog eventjes een vraagje over het balanceren van mijn sulky, gisteren toch weer een voorbeeld gezien van dat de lamoenen heel mooi in de lichtogen konden zweven van een sulky en dat krijg ik nog niet voor elkaar.

Balans van sulky vindt ik ook nog steeds heel moeilijk. Heb hem heel hoog op t schoftje omdat hij dan het minst stuitert in draf, maar t schijnt lager te moeten... Maar dan zal ik eerst iets met de lamoenstokken moeten ondernemen...

[ Afbeelding ]

hoort dat rode bij de broek of heb je dat zelf gemaakt? ziet er leuk uit zo'n setje :D

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 17:31

Ik heb uitgevogeld dat mijn sulky qua as niet verder de goede kant op te verstellen is.
Hij is ook nog niet goed genoeg in balans, want in draf klappert het.

Wie heeft wel eens gewichten gebruikt om van achteren er op te zetten, en welke gewichten/hoe bevestigd?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 19:19

Als je achterop gewichten zou moeten zetten,betekent het dat je lamoen voor dus omhoog gaat. Is dat wel de oplossing als het 'klappert'? Vaak is het dan eerder zo dat het wat meer naar voren moet het gehele gewicht.

Zit je zelf als je op je wagen zit naar achteren en begint het dan te klapperen, of zit je naar voren en gaat het klapperen? Als je naar achteren zit en het klappert, dan moet je je bankje dus meer naar voren plaatsen of je gewicht naar voren plaatsen of de lichtogen laten zakken.

Als je naar voren zit en het gaat klapperen kan haast niet want je gewicht zou het geheel in de lichtogen moeten laten hangen, dan moet je bankje wat naar achteren, zodat het wordt 'opgetild' als het ware.

Maar al met al moet de combi paard/sulky/grootte van de wielen etc wel met elkaar in verhouding zijn anders komt het nooit goed.... anders even foto plaatsen met jou er ook op?

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 20:11

Het lamoen zweeft nog niet in de lichtogen, en met elke drafpas klappert het dus omdat het lamoen iets omhoog gegooid wordt. Dat bedoel ik met klapperen. De hele kar hobbelt dan ook mee in drafpas.

Als ik de lichtogen 1 naar beneden zet is het even erg/erger, want het lamoen hangt dan immers nog meer op de rug.

Ik heb iemand erbij gehad (met verstand) die mijn sulky met mij heeft geprobeerd te balanceren, en we zijn tot zo ver gekomen.
Als ik op de achterstang ga staan die bij mijn sulky zit zweven de lichtogen (wanneer ik er op zit dus bijna), dus wel zeker dat er gewicht bij moet achterop. Nu dus de vraag wat en hoe :)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 20:20

OK ik heb nu beter beeld :+
Hij valt dus naar voren toe.
Zou Snoys bellen in Zundert, die importeert die van Clever (is het trouwens een tweewieler of een sulky?).

't Is ook eigenlijk hopeloos iets van te zeggen als je het niet ziet :7

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 20:36

Ik heb geen ervaring met gewichten er achteraan. Maar je brengt met wél op een idee!

ik heb vandaag mijn sulky iets verzet omdat hij dus wat naar achter stond, maar qua balans wel goed ging.
Ik ben er nog niet over uit of ie nu beter was :P binnenkort even een foto/filmpje van maken :)
Was heel erg wennen, bankje recht ipv wat achterover :P

Heeft er iemand hier trouwens een bouwbeschrijving van de remmen van een sulky oxer?... Ik wil ze uit elkaar halen, maar zou graag een plaatje willen hoe het terug in elkaar moet _O-

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 21:32

VanHuisUit schreef:
OK ik heb nu beter beeld :+
Hij valt dus naar voren toe.
Zou Snoys bellen in Zundert, die importeert die van Clever (is het trouwens een tweewieler of een sulky?).

't Is ook eigenlijk hopeloos iets van te zeggen als je het niet ziet :7

1 pagina terug staan foto's van de wagen zelf, foto's van de wagen hoe hij nu is met Thom ervoor heb ik niet.
Ik zal Snoys eens mailen :)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 21:43

**check... gezien**

Geen tips verder, sorry.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 01:00

Pfjuh.. 1 proefritje. Resultaat: Vering kapot. Bij de buren (verstandhebbers) laten nakijken, die ontdekten daarnaast nog allerlei scheuren in het ijzerwerk, verstopt...

Heb gewoon een enorm ongeluk kunnen hebben gehad gisteren. Terugbrengen die wagen dus, en op zoek naar een andere.

LeukertjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 10:25

ik heb pas een sulky cavalettie geremd gekocht, zelf in elkaar gezet.
alleen de wielen draaien heel stug, we dachten eerst dan het wiel langs de remschijven ging
maar dat is het ook niet, de wielen smeren gaat niet (eigelijk is dat best dom met zo'n kar..)
heeft iemand dit ook gehad, of heeft iemand tips?

Odette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 10:27

Heb je de schroef die je erop hebt gedraaid (die ook het wiel tegenhoudt) niet te strak gedraaid dat het wiel een beetje 'klem' zit daardoor?
Had ik eerst ook met mijn pirouette, een halve slag losser was een wereld van verschil en nog meer dan strak genoeg.

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 10:29

Heb je de remmen niet te strak aangedraaid?

kyraties

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 13:23

Ik heb ook een vraag :+
Ik heb een mooie ongeremde sulky gezien maar in onze buurt zijn enorm veel heuvels en is het denk ik wel slim om een sulky met een rem te nemen maar nu is mijn vraag:
Kan je op een sulky cavalettie een rem maken?

Sorry als deze vraag al in het topic is gesteld maar ik had geen zin om het hele topic door te lezen :o
XX

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 15:03

Nee dat kan niet. Teminste dat staat op dr site van horse shop international.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 16:06

Ik heb hier ook amper een recht stuk maar rij zonder rem. Eventueel met broek (cavaletti heeft matige stophaken) kan het prima lijkt mij. Ik rij puur alleen op de stophaken met mijn HCA, kar komt niet bij de hakken in de buurt

ina_1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 19:37

Hallo iedereen, kom hier even binnen vallen :+ weet iemand misschien een goedkope sulky of zou ik van iemand hier in het topic een sulky kunnen lenen (misschien wel een hele brutale vraag gelijk :Y) ) Maar ik wil met mijn Shet eens wat anders doen, en sleeën gaat prima in de winter maar een grotere men wagen dat pikt ze niet en vind ze dood eng.... Dus ik dacht wie weet is een sulky wel iets voor haar, dat maakt minder geluid van achter en is kleiner. Maar ik wil niet gelijk het meeste er aan uit geven omdat ik dus niet weet of ze het accepteert, en dan vind ze het niks dan zit ik met een dure sulky in mijn maag.... Dus ik dacht wie weet kan ik wel van iemand iets lenen of een opknap sulky kopen. En mocht het zo wezen dat ze het leuk vind komt er uiteraard een goede sulky :) Dus brand maar los, ik ben benieuwd :)