[AR] [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 22:04

Sorry, ik heb mezelf verkeerd verwoord. Ik bedoelde met aanschafskosten dus, de koop van het paard, de stallingskosten van deze maand (al is die wel iets minder omdat we in het midden van de maand komen ;) ) het hooi, eten, vlas balen (meer dan normaal ook, want je moet een stal vullen en meteen wat extra voor het bijvullen) dekens, halsters en dat soort basisfrutsels, en daarboven op het medicijn.

Dus de aanschaf + de maandelijkse kosten. En dat onverwachts dus. Maken jullie je maar niet al te veel zorgen, het geld is d'r echt wel. Ik heb dit paard niet alleen, ik deel hem dus samen met iemand, en sowieso hebben we samen ruim genoeg elke maand om dit paard te onderhouden en de medicatie te geven.

Er zit wel meer achter dit verhaal, maar dat ga ik gewoon niet open en bloot op internet zetten... Dus echt, over geld hoeven jullie je niet zorgen te maken. :)

VHU @ Ik ga het ook even bekijken :D

Tijger ga ik nog wel verzorgen :D ik deel het paard met iemand dus het word sowieso maar 3 á 4 dagen per week, en voorlopig kan ik Tijger nog wel combineren. Straks zit ik op een nieuwe stage (betaald :Y) ) een stuk dichterbij dus dat scheelt ook. We gaan wel op zoek naar iemand die de dagen komt die ik niet kan...

IvysToeter

Re: [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 22:25

Milanka, wat voor een medicijnen gaat het haflingertje krijgen?
hopenlijk vallen de kosten mee.

lienepien, tuurlijk mag je weer gezellig meekletsen

tallechie, weet je al of je eerder gaat 'stoppen' met werken?

dennis, misschien heeft roos toch ergens last van? wellicht toch nog een keer het zadel laten nakijken? of haar rug nog eens laten checken?

VHU, vervelend zeg dat je nu anderen hebt moeten laten wachten die ook intresse hadden in de sulky

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 22:28

Voorlopig is ons geadviseerd om zowiezo met ventipulmin te beginnen. ;)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 22:49

Zeggen ze altijd :=
Als het met Ventipulmin is op te lossen, is het ook niet ernstig. Dat is dan wel weer zo ;)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 22:53

Rug is dus 2 weken terug nagekeken door een osteopaat die ook fysio is. En ze doet het bij verschillende goed passende zadels, dus het probleem zit niet in het zadel, maar in Roos. En je zou denken in haar rug.
Maar hoe en wat weet ik dus nu niet. Ik wacht ook even af wat de gene die haar behandeld heeft er over zegt. En laat er misschien nog een magnetiseur naar kijken.

Whitney mag zaterdag mee voor het indoor marathon districts kampioenschap in het enkelspan. Ben benieuwd. Roos zal wel sjago zijn dat ze achter moet blijven.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 22:59

ik heb het idee dat dit paardje gewoon het gevolg is van een boer die niet zijn best heeft gedaan en het beest een beetje heeft laten rotten

Hij stond daar binnen te puffen, we namen hem mee naar buiten en meteen klaarde die op. Toen moest ie weer naar binnen, en meteen hoorde we hem weer zwaar ademen, en begon ie weer te pompen...

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 23:10

Kan heel goed hoor Milanka. Huisvesting, passende voeding en beweging kunnen echt wonderen doen. En dat kost niets extra's ;) Haflingers hebben het zowiezo gauw warm, kunnen hun warmte soms moeilijk kwijt. Die horen ook eigenlijk helemaal niet in een stal maar lekker buiten.

Waarom zou je er een magnetiseur naar laten kijken Dennis?

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 23:11

Milanka, had je hem nu al gehaald of is dat morgen? Weet het even niet meer. :o Ik hoop dat het laden een beetje wil lukken. Maak je wel snel wat foto's van hem?

Dennis, ze zouden inderdaad moeten kunnen praten. Nu maak je je zorgen om haar, wilt haar helpen, maar ja, waarmee. Ik hoop echt dat je snel iets vindt wat het veroorzaakt. Nog maar even een gedachtenspinsel hoor: is de samenstelling van de kudde onlangs veranderd, ander hooi, ander voer? Tja, zal het haast niet zijn ook bedenk ik tijdens het schrijven, want bij het mennen is er niets aan de hand. Echt een raadsel. ;(

Buckje, hebben ze straks dan nog wel weide, als alles golfbaan gaat worden?

Naaltje, ik kan me voorstellen dat je hier goed ziek van bent. Wat een organisatie zeg. Na 18 weken gewoon zo'n meewerkende opmerking.

Update over de kar:

ik denk dat ik bij 2 bedrijven langs ga, bij Van Schie (Amsterdam) en bij Kraay (Nijkerk). Wil ik volgend weekend gaan doen, eens kijken of we een mooie deal kunnen maken. En dan nog zien hoe lang de levertijd is. Ben benieuwd. Wordt vervolgd.

Slaap lekker

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 23:13

millanka: ach neem de gok,je weet maar nooit,mijn bijna 25 jarige lag plat van de dampigheid op 5 jarige leeftijd in haar stal met veulen aan de voet,moest haar na het afspenen van het veulen laten inslapen en....20 jaar later....ze is er nog steeds,met wat aanpassingen(voordroog en lekker elke dag de wei op)
dennis: zou ook net als tine zegt,longeren met zadel en gewicht erop(zandzak ofzo) en steeds wat zwaarder maken,hoe lomper hoe beter,als ze daar niets op doet.....zal het toch een boefie zijn ;) (wel goed aansingelen he?)

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 23:15

Wel spannend Tine! Hopelijk word het wat met die kar ;)

Dennis @ Spannend met Witney, hopelijk gaat het goed

donderdag in de ochtend gaan we hem ophalen, we wilde hem eigenlijk woensdag ophalen maar dat ging niet door...

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 23:24

Milanka, Ventipulmin wordt vaak voor geschreven idd. Kost rond de 50-60 euro. Kijk of je de vloeibare versie kan krijgen, de meeste paarden eten het poeder slecht.
Ik heb een dampige merrie gehad en Damon kan ook niet tegen stof etc. Veel naar buiten, vlas in de stal (geen krullen, dat stoft net zo hard als stro).
Over het natmaken van hooi. Een beetje nat maken werkt niet, het moet echt weken. Probleem van weken is dat je veel voedingsstoffen eruit spoelt. Kun je geen kuil krijgen? Ik geloof dat ik las dat hij wel op stal komt te staan? Beste is zo veel mogelijk buiten, je gaf zelf al aan dat hij gaat hijgen zodra hij binnen staat.
Ik denk dat je wel weet waar je aan begint, het zal niet makkelijk worden. Mooi dat je hem een kans wil geven, maar wees wel eerlijk tegenover het dier.

Ollie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 23:26

@Buckje, Ik ben benieuwd naar de foto's .... :P
@VHU, de rit met sherry-stop (maar dan zonder de sherry) staat op de planning :=
@Tallechie, misschien heb je het al meerdere keren aangegeven in dit topic maar omdat ik nog niet zolang meeloop hier wil ik vragen wanneer je 'uitgerekend' bent en met verlof mag.
@Naaltje dat is lekker dan :(

Ik zit ben ook stiekem voor een andere wagen aan het kijken :o

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 23:31

tine10 schreef:
Update over de kar:

ik denk dat ik bij 2 bedrijven langs ga, bij Van Schie (Amsterdam) en bij Kraay (Nijkerk). Wil ik volgend weekend gaan doen, eens kijken of we een mooie deal kunnen maken. En dan nog zien hoe lang de levertijd is. Ben benieuwd. Wordt vervolgd.

Bij Kraay heb ik gewerkt, hij heeft veel karren in verschillende gewichten kun je vaak wel een mooie deal mee sluiten. :D

Ze houden nog wel weiland over maar niet genoeg voor alle paarden zodat het gras blijft. (28 paarden)
Pony weides blijven wel, en een best groot stuk achter de bak ook daar werd normaal ruinen afgewisseld.
Weet niet hoe ze het nu met de ruinen/merries gaan doen zullen we wel horen, ik maak me niet zo druk weet
dat het wel weer opgelost word. Ze hoefen van mij niet persee op gras (liever niet zelf ivm Buck word snel vet!)
als ze maar lekker buiten komen. :)

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 23:37

Hij gaat over dag buiten staan, snachts in een stal maar dan wel een buitenstal. Dat hij alsnog met zijn neus in de frisse lucht staat. Kuil zaten we aan te denken inderdaad maar er is ons verteld dat het niet lang goed te houden is, en dat hooi in dit geval dan beter is.

We gaan er morgen avond even heen, we kunnen hooinetten lenen en dan bereiden we er alvast wat voor voor de volgende dag, ik denk dat we dat zo het beste kunnen doen. elke dag gewoon 3 netten alvast uithangen in het water voor de volgende dag.

We blijven eerlijk tegenover de pony. word de pony niet beter, word ie echt ziek en is er geen vooruitgang, dan maken we zijn lijdingsweg ook niet langer. Het is gewoon het aanrijken van een kans die hij nog nooit heeft gehad, en nu krijgt hij de kans om te bewijzen dat er nog wat in hem zit. ;)

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 23:38

Ik kan mijn grote kar vanvoor optillen, dan zal ie toch niet zo zwaar zijn he?

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 00:26

ik meld mij ook hier even. Ben 40 jaar en men met mijn oude wedstrijdpony waar ik vroeger z2 mee hebt gereden. Het is een nrpser van 23 jaar en met zijn 21 beleerd voor de wagen binnen een week(moet er bij zetten dat toen ie 10 was ik hem al beleerd had voor de wagen). Wij doen aan ringsteken in de buurt heb al een paar prijzen ahum niet authentiek schoonste geheel. Sinds kort sta ik op een menstal waar ik ook les krijg. Dressuur les wel te verstaan en vaardigheid. Goh is nog moelijker dan erop rijden haha.
Nou krijg ik les in achenbach (ik mende altijd op de boeren manier zeg maar).We hebben een menvereniging opgestart en gaan binnenkort ook menwedstrijden organisren. Nou zocht ik in de knhs of het verplicht is om de wedstrijden met achenbach te rijden maar nergens te vinden. Ja bent vrij om te mennen op je eigen manier. Mijn menleraar houd erbij dat je met achenbach moet en dat je daarvoor ook meer punten krijg. Ook dat kan ik nergens vinden. Wel hoe je je zweep moet houden en groeten je kleding enzoverder. Is er iemand die het precies weet of zelf wedstrijden rijd(dressuur of vaardigheid)?
Zal binnenkort een foto plaatsen wel zo leuk.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 00:28

Vhu toen ik die eerste prijs had was ik wel ontzettend blij en had het hele weekend wel zo iets van dat hebben we even geflikt maar daarna ga ik de werkelijkheid weer in. Ik ben ook niet zo fanatiek aan het trainen als bijvoorbeeld tine,. DAt heb ik ook nog nooit gehad. Kan nu gerust ook een paar dagen niet heen gaan terwijl ik dat eerder niet had. Maar als ik heen ga en het gaat goed ben ik wel weer blij.

Voor degene die het vroeg ik ben 14 april uitgerekend. Dus ik moet nog 12 weken. ik ga half maart met verlof.
Voor degene die vroeg als ik eerder ga stoppen met werken: ik moet nog 2 weken, die wil ik vol proberen te maken. Evenentueel daarna nog 3 dagen werken, maar geen 5. Als ik nu namelijk stop moet ik de ww in en dat wil ik liever na de zwangerschap doen. Ik hoorde van iemand dat er nog een opdracht is, ik wil kijken als ik voor 20 uur in februari kan werken. Hoef ik de ww niet in en heb ik nog wat.

Dennis ik heb bij veale ook de fysio er bij gehad en werkte niet voldoende. Zijn bekken bleken scheef te staan. Is dat al gecontroleerd?
Anders weet ik het ook niet.

Vanavond even naar stal geweest. Stalgenoot gaat zaterdag weer rijden. Ben vanavond ook bij les geweest en gezegd dat ik voorlopig niet kom. In juli en aug zijn er geen lessen dus in sept begin ik weer

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 00:57

@chevao, welkom

@tine, bij kraay is het zeker de moeite waard, man is altijd in voor deals

@milanka ik hoop dat het helemaal goed gaat komen

@ ollie 1, volgens mij heb ik ineens een vermoeden dat ik jou weleens op wedstrijd tegen gekomen ben, kan dat kloppen?

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 01:35

Milanka er zijn ook kleine baaltjes kuil te koop. In verhouding wel duurder, maar die wegen 25 kilo.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 07:28

Goedemorgen!

milanka, het klinkt in ieder geval alsof je alles wel geregeld en bekeken hebt voor het paardje.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 08:37

Goedemorgen.

@ Milanka: je hebt in ieder geval alles goed voorbereid, nu afwachten hoe hij gaat reageren. Als hij zo staat te pompen op stal, heeft hij het (zoals VHU geloof ik al zei) misschien ook veel te warm met zijn vacht. Dat moet dan al snel beter worden. Spannend project in ieder geval!!

@ Tallechie: ik heb altijd gehad, dat hoe meer ik met de paarden bezig was, hoe fanatieker ik werd. En hoe minder ik deed, hoe minder ik het miste. Maar goed, ze staan hier aan huis, dus dan ben je er sowieso intensief mee bezig.

@Chevano: welkom. Achenbach is niet verplicht op wedstrijden en levert ook niet meer punten op. Was in het verleden wel, maar nu niet meer. Achenbach is wel handig met buitenrijden en het schijnt met meerspannen ook fijn te zijn, maar daar heb ik geen ervaring mee. Ik reed vroeger altijd Achenbach, maar nu is het een beetje een mix geworden.

@Rhine: Lijkt me niet. Hoef ik hier niet te proberen. Nu kan dat ook aan mij spierballen liggen :D

@ Ollie: wat voor wagen zoek jij?

Nou, ik ga straks een buitenrit maken met Rembrand. Eindelijk. Ik ga voor mijn eigen rust maar naar het bos :o Ander keertje weer naar de hei. Ik moet wel wachten tot mijn man terug is voor ik weg kan (die moet met zijn auto naar garage), want er komen ook nog mensen voor de keuken langs, en we weten niet wanneer.

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 08:56

goedemorgen allemaal
tine10 bedankt voor je antwoord. Probeer mij de achenbach wel aan te wennen maar op de oude manier rijd gewoon weg lekker :o

nou ga zo naar mijn pony nog even oefenen in de bak sochtends altijd heerlijk rustig

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 09:00

Nieuwe wagens kijken/zoeken, altijd gaaf !!
Succes beide, bij Kraay heb ik mijn super 2e hands wagen gekocht, ben er heeeeel blij mee, hij had ook geweldige nieuwe wagens staan, helemaal top, maar boven mijn budget.
Had met het geld nog andere plannen. *\o/* die zijn nu uitgevoerd haha !

Oh, ik wil ook lekker mennen vandaag, maar moet nog even wachten tot vanavond ! dan heb ik les, ga zometeen maar zoonlief naar school brengen en dan aan het werk !

Milanka : ik hoop dat je haflinger snel opknapt, dappere beslissing om hem te kopen !! :j

Buckje balen zeg dat de weide zoveel minder word, dat is lastig met zoveel paarden..

Nou ..........groetjes en werkze iedereen die moet werken !!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 09:11

Chevano schreef:
goedemorgen allemaal
tine10 bedankt voor je antwoord. Probeer mij de achenbach wel aan te wennen maar op de oude manier rijd gewoon weg lekker :o

nou ga zo naar mijn pony nog even oefenen in de bak sochtends altijd heerlijk rustig

hihi :)
ik heb toevallig vorige week een achenbachlesje gehad :j omdat ik dus ook op een eigen verzonnen manier rondmende :)
Afgelopen zondag uitgeprobeerd, moest nadenken hoe de leidsels vast te pakken, en vertrokken! :)
en volgens mij had ik binnen 2 kilometer de leidsels omgepakt naar ''mijn'' manier :o We moesten ergens goed sturen tussen wat bomen door, en dat ging automatisch op de oude manier :))
Maar, mijn steun en toeverlaat heeft mij verzekerd dat het op een gegeven moment zo vertrouwd is dat je 't gewoon met achenbach doet ;)

Ik heb zin om met dids te gaan lange lijnen op straat :) maar daarvoor moet 't eerst langer licht zijn :Y)

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 09:16

Heb geprobeerd bij te lezen.

@ milanka succes met het hafje. Hopelijk knapt ie snel op.

@ shaduw en chevano welkom !! Het wordt behoorlijk druk in het topic.

@ tallechie 14 april word mn neefje 1. Ik ben ook niet zo fanatiek met trainen maar als ze
helemaal niet buiten komen dan wil ik altijd wel graag naar ze toe.

@ ollie1 jij hebt toch een mooie wagen?

Ik moet weer gaan werken. Als het goed is gaat remko vanmiddag een rondje met ferro rijden en dan hoef ik
vanavond alleen robijn te longeren en dan hebben ze allebei weer wat gedaan.