[AR] [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 21:43

was echt een geweldige dag! dit is eigelijk wel de kant die ik op wil gaan, dagbesteding voor kinderen die in zo'n situatie zitten of gezeten hebben, natuurlijk ook andere kinderen die deze zorgen niet hebben. Gewoon een plek waar kinderen ook gewoon kinderen kunnen zijn! want heb vandaag echt gemerkt wat dieren met kinderen kunnen doen. Er straalde echt zo'n rust van die jongen af. De pleegmoeder van kim vertelde mij dit ook dat ze gewoon niet wist wat ze zag, kreeg ook nog een leuk compliment dat ze vind dat ik hier echt geknipt voor ben. Dat is leuk om te horen omdat ik er zelf ook zo van geniet. Voor kim is het ook elke week weer haar ding, ze gaat er helemaal voor en is na 10 lessen nu al vrolijk los aan het galoperen op rivaldo door de bak. Je merkt dat ze er echt helemaal voor gaat en ook sneller gaat als ander, want normaal zouden we nu nog samen draven, ze ging perongelijk in galop en dat ging zo goed en leuk dat ze nu niets anders meer wilt.

ik heb 8 kaartjes gewonnen voor de apenheul, nu ga ik met alle kindjes die bij mijn lessen (dat is de planning) en 2 ouders met zn alle daar een dagje heen!

IvysToeter

Re: [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 21:45

maisie, heerlijke bezigheid :j

Tine, gelukkig dat het meeviel.
zie je wel het komt goed! volgende keer gewoon weer erlangs

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 21:49

@Rivaldo, misschien voor in de toekomst, kijk eens op de website van www.eagala.org Geven super workshops over equine assisted learning & therapy. Heb zelf ook twee keer met die workshops meegedaan. Ben er zelf achtergekomen dat ik er echt niet mijn werk van kan gaan maken omdat ik gewoon veel te soft ben in het financiele gedeelte, maar als basis voor denken over therapeutisch omgaan met paarden vind ik ze heel goed.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 21:51

Morgen is het zo ver :) dan komt me menwagentje :)

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 21:52

Bedankt voor de tip. Ja ik ook hoor ik vraag echt weinig voor de lessen omdat ik het leuk vind.. en vandaag ook niet gevraagd omdat ik het voor kim deed.

Zie net dat alles in het engels is hihi.. hellupp mijn engels is zo slecht.
Morgen maar even een vertalingssite gebruiken of mijn vriend optrommelen :D

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 22:00

@Plutolover: spannend!
@Rivaldo: sorry, dat wist ik niet. Ik spreek zelf heel veel Engels, geef ook les in het Engels, dan denk je daar niet bij na, sorry.
Dan heeft het ook geen zin want ook de trainingen worden ook in het Engels gegeven, helaas :oo

Er is hier in Nederland wel iemand die dit soort trainingen ook in het Nederlands geeft maar eerlijk gezegd vind ik ze een beetje erg zweverig , een beetje een 'slap' aftreksel van hoe het officieel werkt zeg maar... >;) mag ik natuurlijk helemaal niet hardop zeggen.... Wie dat zijn zeg ik je wel per pb, als je het wilt weten..

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 22:05

opzich kan ik het wel, alleen denk dat ik de moeilijke termen niet zal kunnen begrijpen. Echter is het verstaan ervan beter als het lezen.. moet ook zeggen dat ik vandaag wel erg moe ben om er moeite voor te doen.. zal morgen even rustig de tijd nemen ervoor.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 22:13

Ik pb je wel even. Lijkt me ook geen goed plan om alles op de late avond te gaan lezen :+

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 23:05

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 23:09

Rivaldo: superleuk tweespanmaatje heb je gevonden, ik vind hem veel leuker als Quinzo voor in het span. Ze hebben ook nog eens de manen allebij naar een andere kant hangen, elkaar spiegelbeeld.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 23:13

@Napie, dubbel he, de ene super, de ander redt het niet.
DOet me erg denken aan een wedstrijd die ik heb gehad in Laag Soeren, way back when, waarbij ik met mijn toen super fitte KWPN'er er op hartslag 64 na 50 km uit werd gezet zeg maar, niet in de uitslag. Het was stervensheet, 30 graden, de week ervoor was het nog heel koud geweest. Op de vetgate en bij de herkeuring geen spatje schaduw. En tja, zie dan maar je paard te koelen, dat gaat dus simpelweg gewoon niet. Nebraska toen nog volop onder het water gezet, in een stukje waar het nog wat waaide rustig gestapt, hartslag bleef net te hoog.

Mijn tip: hou je gevoel vast van wat je had voor de wedstrijd. Je had je twijfels over hun vacht, over de warmte. Dat klopt dus. Laat je niet door een keer afkeuren van de wijs brengen. Dit kan gebeuren, maar ik denk dat je het niet had kunnen voorkomen gezien de omstandigheden. Snap ook nog steeds niet waarom ze niet zorgen voor schaduwplekken, goede schaduwplekken in zulke omstandigheden, zeker voor combi's die in eerste instantie worden afgekeurd.

Goed gedaan hoor met jouw turbo-shetten !! Zo zie je maar weer: leeftijd zeg niets.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 23:32

Bedankt voor de wijze woorden VHU. Ik heb de laatste tijd zo zitten twijfelen: wel of niet extra scheren. Toch maar niet gedaan omdat het de laatste weken niet echt warm genoeg was voor een geschoren paard zonder deken (dekens blijven niet heel, geen succes) Je verwacht dan niet ineens zulk weer. Was het beter geweest als ik ze had geschoren? Geen idee. Voor mijn gevoel was hij onderweg gewoon goed. Nadeel van shetten: ze geven iets niet heel snel aan en gaan gewoon door.
Ik baalde er wel van dat ik Nick niet even naar onze huurstal een kilometer verderop mocht vervoeren. Daar zou hij gewoon rustiger staan met normaal, schoon en koel water. Op het terrein was dat namelijk al op.
In Renkum volgende maand hadden we sowieso al een klasse 1 gepland gezien we niet kunnen overnachten ivm ons werk. Als hij daar ook niet goed er door komt dan moet ik gaan bedenken of er iets anders onder de leden zit.
Ik vraag me af of de eczeem-achtige klachten waar hij de laatste drie weken last van heeft een rol kunnen spelen.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 23:33

Laura,
Mooi he om te zien wat paarden met kids doen.
Ikzelf heb ook een erg rottige jeugd gehad en paarden hebben mij op de juiste weg gehouden :D
En nu nog steeds zorgen elke dag de paarden voor een stukje rust.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 23:37

@Napie, Misschien dat dat meespeelt, dat zijn hele systeem iets in de war zit.
Je zei in je topic ook nog wat over droog hooi eten, of dat een reden had. Paarden/pony's zijn heel slim in wat ze moeten eten onder welke omstandigheden. Als ik die van mij na hele zware inspanning eten aanbood en ze had de keuze tussen kuil, gras en hooi was het ook hooi. Dat heeft de meeste structuur en brengt de darmen het beste weer op gang. Blijkbaar heeft hij wel gewoon genoeg gedronken (voor zijn idee). Die turgor vind ik altijd lastig, sommige pony's hebben nu een maal een hogere turgor dan anderen. Vond zelf altijd wel dat bij die extreme omstandigheden electrolyten echt wel werkten op die turgor.
Het lastige is als je wordt afgekeurd je aan van alles gaat twijfelen. Terwijl als je was goedgekeurd met 64 had je dat niet gehad. Je wordt er heel onzeker van (tenminste, dat had ik), en iedereen heeft tips etc. Maar ze zijn toch nog nooit afgekeurd, heb je ooit eerder onder deze omstandigheden gereden met zo'n vacht? Maak je dan geen zorgen. Lekker in Renkum klasse I, lekker ontspannen genieten van de tocht.

Niet dat ik nu zoveel heb gereden maar het gevoel herken ik maar al te zeer hoor ;) :(:)

@Jenkins, dat is mooi ...

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 23:52

Twee jaar geleden Zelhem klasse 1 in nog langere vacht gereden (nu zijn ze nog half geschoren in maart) Toen net zo warm maar iets meer wind maar glansrijk door de keuring (en toen koelde we lang niet zo efficiënt als nu)
Ik dacht ook wel dat hij graag het hooi wou voor zijn darmen, lekker vezeltjes. Lucerne wou hij weer niet. Ik had hem ook wat extra olie gegeven door de lucerne maar helaas. Elektrolieten heb ik hem afgelopen week wel gegeven, ik kreeg de tip om dat juist niet op de wedstrijd te geven als ze niet veel drinken. Over een menbit kunnen ze slecht drinken, het is niet dat je even het bit kan uitdoen net als op de endurance.
Turgor is bij nick zelfs gewoon in de wei 1 soms zelfs 2. Nu had hij 4 op zijn kaart. Dat is echt niet goed.
Ik ben weer moed bij elkaar aan het rapen maar voel me schuldig tegenover mijn pony

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 23:59

Klasse I of II is natuurlijk wel een heel verschil. En wind koelt erg veel dat wel. Dat van het drinken met stang is inderdaad lastig. Zag ze in endurance ook wel tussendoor met spuiten appelmoes met electrolyt erin (wormspuiten zeg maar) maar vond ik zelf ook wel wat te ver gaan eerlijk gezegd.
Zou die turgor vergeten hoor, wat de een 4 noemt noemt de ander 3. Het was natuurlijk niet goed, maar goed, dat is duidelijk. Turgor bij shetlander is volgens mij ook heel anders dan turgor bij arabisch volbloedje, die hebben ook heel andere huid / vacht etc.
Kan me goed voorstellen hoor dat je je schuldig voelt naar de pony. Maar als hij zo lekker loopt in de trainingen is het voor jou ook wel heel moeilijk als het dan op zo'n dag als vandaag anders uitpakt. En hij stond er vandaag weer goed bij, zegt ook wel wat denk ik?

Krijg zelf wel ontzettend veel zin om weer eens iets met (m)endurance te doen zeg met al die verhalen, |o nou wie weet over x jaar :+

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 07:55

Goedemorge!

Naaltje heb je topic gelezen, gelukkig is het weer goed gekomen! Maar het klinkt wel heerlijk zeg dat mendurance!

Ik word momenteel op stal erg geïrriteerd aan mensen die willen mennen maar hier 0 ervaring mee hebben. Dus die een pony kopen zonder zich eerst te verdiepen in t mennen... of die hun pony laten beleren maar zelf geen les nemen, waardoor ze dus niet eens weten hoe ze op/af moeten tuigen en ook nog eens geen zweep mee nemen!
En dan ben ik al langer dan een jaar alleen al bezig mijn pony erop voor te bereiden en zo ook mezelf :P

Nou ik ga nu! Naar het World Congres on Information Technologie 2010:P

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 08:04

Dat is wel heel apart. Hoe willen ze het paard optuigen als ze niet eens weten hoe het moet? Geen les, 0 ervaring met een groen paard is echt smeken om ongelukken...

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 08:14

Nou, wij zijn ook weer bijgekomen van ons wedstrijdje hoor!

eerst een hele leuke puzzelrit. Net als vorig jaar niet alle letters gevonden (en ik had nog wel Zo intensief gezocht!!) maar wel alle vragen beantwoord, en na de eerste 5 letters wist ik het woord al. (een IJ, een R, E, R, en nog een E, en we stonden op een KINDERBOERDERIJ)
Sun was het eerste stuk van de puzzelrit toch wat gespannen. Later werd dat beter, liep hij wel rustiger, maar in het zicht van de uitspanplaats werd hij weer helemaal driftig. Gelukkig waren we ruim binnen de tijd en konden we nog even pauze nemen voor we de rest van de proeven moesten rijden.
Daarna de dressuur. Beetje jammer, normaal gezien gaat alles gewoon op startvolgorde, maar dit jaar was het echt een zooitje. Zelfs nog wat voorpiepers ertussen die gewoon de bak inrijden terwijl jij netjes op volgorde op weg bent naar de jury om je aan te melden enzo.

De dressuur ging voor mijn gevoel wat rommelig, maar de jury en het publiek vond van niet, haha. (nou bestond het publiek ook wel voornamelijk uit Sunny's eigen fanclub, dus al had ie heel de proef op zn achterbenen gestaan hadden ze het nog goed gevonden ;)) Heb in de proef wel wat steken laten vallen, hij viel in galop tijdens de middendraf en ik had veel verzet tijdens het achterwaarts gaan. Verder liep hij wel fijn, alleen qua tempo niet heel constant.
Na de proef kwam de jury nog even naar ons toe om wat tips te geven. Hij vond het een van de betere proeven die hij had gezien, en ik kreeg als tip mee om maar een startkaart aan te vragen. Kreeg nog een complimentje dat ik zo fijn en goed was in mn handen, en ik reed met een kop als vuur uit de ring.

Daarna was er de vaardigheid. Deze keer met wat hindernissen. Onder andere een waterbak, en daar had ik behoorlijk mijn twijfels over. Moet ik dat wel doen? Hij wil pas sinds afgelopen woensdag weer voor me lopen sinds onze duik in de te diepe plas, wat als hij weigert, of (en das nog veel erger!) wat als hij struikelt en opnieuw valt?
Vooraf dus maar even met de parcoursbouwers gesproken. De commentator vroeg ook al of we ons zwemvest, bikini en snorkel deze keer wel meegenomen hadden. }:0 Tijdens het verkennen afgesproken dat ik Sun eropaf zou rijden, hem aan zou moedigen met stem, en als hij niet zou gaan, dat ik er dan absoluut niets aan zou doen, de hindernis zou laten liggen en de rest van het parcours uit zou rijden.
Eenmaal in de vaardigheid had hij er een prima gangetje in. We hadden wel 2 balletjes (1keer met pion) en 1 hindernisbordje (maar de hindernis stond nog, volte gedraaid en alsnog er foutloos doorheen) De waterbak was hindernis 2, en moet je hem eens zien gaan...
Afbeelding
Hier had ik heel die vaardigheid voor mezelf al gewonnen, was ZOOOO trots op hem! Waardoor ik verder dus iets minder secuur stuurde en de volgende poort een bal eraf rij, maar who cares, hij ging door de waterbak voor me!!!!!
Hindernis 12 gaf een veel groter probleem: een tapijt met 2 stroken groen en in het midden een strook rood. Nu doen wij het gewoon voor de lol, dus de jury/parcoursbouwers stonden ernaast om je paard even te helpen/ vast te pakken en te begeleiden. 2 keer aangereden, even stilstaan en kijken en vervolgens keurig voorwaarts erover EN de balletjes laten liggen. :D Ik heb zo'n topknol! Hij doet het weer voor me!

Aan het eind van de dag bleek dat ik 1e was geworden in de dressuur, EN 1e overall! We gingen naar huis met een mooie beker, een oranje lintje, een doos scharrel eieren (?) een zakje granenmix/muesli voor de paarden en een deken. Maar die deken wordt nog ff omgeruild voor een maatje 135, en als het lukt krijg ik m dan in lichtblauw, haha!

Wat ook heel leuk was, mijn groom wil ook graag wat wedstrijdjes met Sun gaan starten, dus ik had gevraagd of zij ook door de vaardigheid mocht rijden. Was geen enkel probleem. Ze mocht van mij niet de waterbak door, en ook niet over dat tapijt, maar verder heeft ze super gereden!

Nou, anderhalve pagina verder, sorry hoor tis een beetje een lang verslag geworden.
Binnenkort volgt er een foto-topic, maar ik heb nog niet alle foto's binnen.

Groetjes, een supergelukkige Lacuna

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 08:37

Lacuna: super zeg. Leuk om zulk jurycommentaar te krijgen. Gaat die startkaart er ook komen?

Trouwens ook zo iets. Sta ik Nickey zondag te nakeuren, komen er hele volksstammen moeders met kinderen op me af. Allemaal pony aaien en of ze ook er even op mogen zitten. Ondertussen staan daar vier mensen tegen die mensen te zeggen dat ze de pony niet mogen aanraken (hij werd net hartslag geteld) maar ze gaan gewoon eigenwijs door. Ik heb echt letterlijk van twee personen de handen van mijn pony afgetrokken. Het kwam misschien wat uit de hoogte van mij kant af maar wat brutaal toch...

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 09:05

lacuun, net als ik je 3 min geleden smste ( :P ) SUPER! :D Beest wil het gewoon doen voor je, fantastisch! :)

balen van de ene, en super van de andere napie! :)

ik ga, vanavond, diddle opzadelen denk ik :D en dan ga ik aan de hand een rondje doen, en als het onderweg goed voelt, dan klim ik er gewoon op :D En voelt het niet goed, dan lopen we opgezadeld een rondje :') zit nu eerst tot half 6 op school :')

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 09:10

Oh, dat was bij ons ook. Ik stuif er dan op af en roep PAS OP!! Deze pony is gevaarlijk/niet lief/ bijt/trapt/ whatever. Als ik naast sun sta, doet hij nooit iets hoor. (in de wei is het wat anders, maar als ik hem vast heb is hij heus heel braaf) maar dat weten die moeders en kinderen toch niet? :+
Sowieso, Sun heeft er gewoon een hekel aan, aan kinderen en drukte om zn lijf en dat geknuffel heel de tijd wordt hij echt niet vrolijk van. Dus dan maar zo. Want inderdaad, als je zegt "nou, liever niet" dan doen ze het toch.
Enige nadeel is dat mijn pony nu dus wel bekend staat als kind-etend-monster. Mja, daar kan ik wel mee leven.

Startkaart, ik twijfel nog heel erg. Ik maak me zo druk voor die wedstrijdjes, dat is voor Sun natuurlijk ook niet prettig. Aan de andere kant, hij KAN het wel, en hij doet het ook. Dus heb ik met de jury-meneer afgesproken dat ik een paar keer bij hem kan komen lessen/rijden en tips krijgen, en dat ik maar eens contact op moest nemen met zijn dochter (die vrij hoog rijdt met haar eigen pony) of die mij ook wat tips/lessen wil geven.
Vond dat echt wel een superlief/fijn aanbod! En dat wil ik ook zeker gaan doen, en wie weet dat we dan volgend jaar ofzo toch een startkaart gaan aanvragen.

Groetjes, lacuna

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 09:12

Die stres en zenuwen gaan pas over als je het vaker doe ;).
Tm het Z reed ik steeds binnen en dacht 'wat doe ik hier? Waar is de uitgang?'. Nu pas kan ik er echt van genieten, zelfs als het minder gaat, dan maak ik er een mooi trainings moment van.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 09:31

Ik ga pas genieten als de voorkeuring klaar is en ik mag starten. Daarvoor hou ik altijd wat stress. Met name gewoon van die dingen: heb ik alles wel mee? Ben ik niet een banketstaaf dingetje vergeten waardoor ik niet zou kunnen starten? Tijdens de wedstrijd verder weinig stress, je rijd voor jezelf, je heb geen idee wat je tegenstanders doen (als je die al heb, het is niet zo druk in de klasse 2 met pony's) en je kan toch niet altijd invloed hebben op het resultaat

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 13:06

Ik loop weer aardig achter...
Gelezen over een hond die beet naar de neus van een pony, vind ik ook niet kunnen van de eigenaar. Ok, je had de pony misschien beter niet laten snuffelen, maar als baasje weet dat de hond kan bijten, waarschuwt ze de eigenaar van de pony even(of beter nog, bindt ze de hond vast).
Mijn hond is zo eentje die nooit zou bijten als een paard gaat snuffelen. Die gaat zelfs op haar rug liggen zodat paardje beter kan snuffelen :Y) Mijn hond probeert soms ook het eten van Romeo te pikken, als Romeo dan zelf ook wilt eten (van zijn eigen voer), dan hapt mijn hond wel naar hem, maar bijten doet hij nooit. (hij raakt Romeo nooit bij het happen, gewoon een waarschuwing)

Ook nog wat gelezen over mendurance in klasse I en II, Hero die het super gedaan heeft en in klasse 3 zou mogen starten, plutolover die vandaag de wagen krijgt, het Engels van Laura dat niet zo goed is :Y) , VHU die dan weer goed Engels kan en zelfs les geeft in het Engels, en nog wat :D

Dan ook nog een kind-etend-monster van Lacuna :D Als mijn vriend als groom mee gaat met de wagen, en er komen voorbijgangers(enkel tegen kinderen of allochtonen omdat die meestal bang zijn van dieren) voorbij, zegt hij: "Pas op hé, hij bijt!"
Dan zie je die mensen mooi in een grote boog om ons heen gaan :+ (terwijl ik eigenlijk krom lig van het lachen als mijn vriend dat zegt, alsof Romeo zo plots op die mensen gaat afvliegen om hen te bijten |o )
Bij een keuring vind ik het een klein beetje onbeschoft om zo op een pony te vliegen. Je ziet dat er mensen bezig zijn met de pony, dan laat je die normaalgezien met rust. Maarja, sommige mensen... _-:(

Ik heb gisteren eens gebeld naar de broer van mijn vriend ivm de Veluwe. We hadden gezegd dat het toch niet nodig was om ons te brengen, maar nu wou ik toch even vragen of het eventueel toch zou kunnen. Het is 98% zeker dat het lukt, dus dan kan Romeo lekker alleen op de trailer. :D
Bij de rustige merrie zou in principe wel gaan, maar het is een pismerrie, dus als ze in haar element is, breekt ze gillend de tent af als Romeo nog maar een scheetje laat of even briest.
Ik heb daarna onmiddellijk naar de eigenaar van mijn vz-paardjes gebeld om het te melden. De wagen raakt sowieso daar, dus er is eigenlijk geen probleem meer, tenzij mijn vriend zijn broer plots niet meer kan. Zijn vriendin is dan 7 maanden zwanger(nu dus 5 maanden), dus je weet nooit als er iets zou mislopen.
Jeetje ik heb zo veel zenuwen! :D Mijn droom komt uit als Romeo echt mee kan! :D