[AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ipsilonka

Re: [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 21:55

Afbeelding
Kijk hoe knap mijn maatje is <3

Afbeelding
Pak haar is bijna net zoveel als de pony!

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 22:05

Aww, ja dat is echt nog wel veel haar inderdaad.

Welke lijnzaad bedoel je precies?
Ik ga inderdaad nu zeker niet meer van hem vragen, maar juist even wat kilometers terug. Hij moet eerst wat bijtrekken. Hij heeft gelukkig wel conditie, dus dat scheelt. Hij loopt overigens maar 3-4 keer per week voor de sulky en dan 1-2 keer aan de hand wat licht wandelwerk.
Laatst bijgewerkt door Jorex op 14-04-22 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 22:19

Jorex schreef:
Aww, ja dat is echt nog wel veel haar inderdaad.

Welke lijnzaad bedoel je precies?
Ik ga inderdaad nu zeker niet meer van hem vragen, maar juist even wat kilometers terug. Hij moet eerst wat bijtrekken. Hij heeft gelukkig wel conditie, dus dat scheelt.

https://www.purepaardenvoeding.nl/produ ... e-linseed/

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-22 09:55

:oo Jorex..oh ja.... zo'n ponneke verbrand heel wat vetjes als je flinke ritten met ze gaat maken...dat zal er aan energie ook ingestopt moeten worden.. ik heb geen verstand meer van paardenvoer, de rest hier wel, dus zij kunnen je vast nog meer voer tips geven.
Fris dagje hier vanmorgen....
Banjer is superleuk *\o/*
Geniet van de Paasdagen...
Succes bij wat je gaat doen.
Laatst bijgewerkt door Biancacoo op 15-04-22 10:07, in het totaal 1 keer bewerkt

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 09:58

Afbeelding
[/img]
Ganzepas naar de wei

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 10:37

Hij kan er vele malen beter voor staan, hier reed hij dezelfde soort ritten als dat ik nu reed, enige verschil was dat hij hier meerdere keren per week op gras stond en hij verhaarde hier niet. Dit was begin september vorige jaar voordat ik de mendurance ging rijden. Hij is nooit echt een dikkie geweest, dat wel. Maar hij mag van mij zijn vetjes die hij 2 weken terug nog wel had terug krijgen.
Afbeelding

Ik ga zo nog even kijken wat ik aan lege voertonnen heb, ik meen dat ik ook nog een ton met een beetje luzerne heb, dus dat zou ik voor nu kunnen voeren totdat het andere voor eiwit binnen is. Lijnzaad bijvoeren is nog nooit een slecht idee geweest in deze tijd, ook voor Jorie. En dan een wat kleiner rondje mennen met Alex, hij heeft vanochtend al lekker zijn slobber gehad. Ik ga vandaag ook even nawegen hoeveel ik overal van voer.

Heerlijk HT, hier schijnt de zon niet vandaag.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 09:46

Iedereen aan het genieten van het zonnetje? Heerlijk dat de dagen weer langer worden (en het droog is), ik kan nu rustig eens eind middag naar Valkenswaard om 'savonds te trainen zonder dat ik in het donker weer sta op te ruimen en naar huis rijden.

Verder is het hier heel hectisch. Zit midden in de (aanloop naar de) verhuizing, en ik wil ook nog wat wedstrijden meepikken als rijder en als groom. In Kronenberg 'down under' gegaan (nee, niet de waterbak, ook geen hindernis :D ) als grond-stal-duizendpoot-groom voor mijn trainert. Een heel professioneel team, dus daar moest ik snel mijn weg en de structuur in vinden.
Aanstaand weekend mag ik zelf weer een poging doen een stapje dichter bij het elite-predicaat voor Inova te komen. Nog drie stapjes.
En dan de week erop nog inpakken, een paar keer naar de stort, de tuin doen, huis schoonmaken en verhuizen %) .

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 10:35

Gem druk druk druk wel op jezelf passen en niet voorbij lopen.
Verhuizen ruimt wel op.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 13:39

marga1 schreef:
Gem druk druk druk wel op jezelf passen en niet voorbij lopen.
Verhuizen ruimt wel op.

Verhuizen maakt vooral dat ik nu al veel kwijt ben. Waaronder de autopapieren van de golf en de trailerpapieren :x

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 22:57

Ik praat al niet meer zoveel met jullie mee en nu hebben we ook onze mentrailer ingeruild voor een gewone. Einde tijdperk zeg maar.
We zagen een volledig aluminium bockmann van ruim 1 jaar oud . Kop er af en vol met de extra dingen die wij ook graag willen. In de btw.
Dus gedaan. Oude krijgen we ook nog wat voor. Dus een goede deal. Maar ppffff wat zijn die dingen duur. Deze is met deze opties nieuw gewoon ruim 12000 euro. Dat is toch niet normaal meer voor een 2 paards zonder gouden randje. Maar goed wij kunnen straks weer heel lang vooruit.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 09:13

Einde van een tijdperk Baudyh maar wel mooi vrijwel nieuwe trailer, dat is fijn!

@Jorex wat Biancacoo zegt dat langere afstanden rijden vreet vetjes. Toen ik endurance reed kregen mijn paarden/ pony's altijd zonnebloemolie over hun voer. Zou mooi zijn als hij dat eet (dat doen ze niet allemaal helaas). Is goedkope aanvulling. Geef vooral niet te veel echt krachtvoer in termen van bix en granen etc. Dat heeft hij niet nodig, het gaat vooral om voer wat op lange termijn energie geeft. En dan heb je het vaak toch meer over heel goed ruwvoer. Wat ook altijd goed hielp was Optiform van Mijten (heet nu Hippalgo) en dan ook nog met zonnebloemolie.
En een andere makkelijke is pulp. Pulp met wat muesli erdoor als smaakmaker. Je begint met een heel klein beetje door het voer (nat maken uiteraard) cq door je slobbertje en langzamerhand meer pulp minder overig spul. Ook de avond en ochtend voor een lange training en tijdens de pauze is pulp echt heel goed spul, omdat je het weekt houdt het ook het water goed vast waardoor paarden minder snel uitdrogen. En het houdt de darmfunctie goed in stand. Dus als ze dat willen eten ben je ook al eind op weg.
Als je even googled vind je de Mijten het wel, ook wat de samenstelling is. Denk dat Baudyh jou heel goed advies kan geven, die heeft en mendurance gedaan en er echt verstand van ivm hun winkel.

Voldoende rust is in de training ook heel belangrijk. In principe is het per 15 km die je rijdt 1 a 2 dagen rust inbouwen. Echte rust en vooral dan op de wei of vol in het ruwvoer. Dus als je een rit doet van 40 km is dat minimaal 3 a 5 dagen zo ongeveer rust. Dat is iets wat veel mensen vergeten.

Geweldige foto HT <3

Sterkte met de verhuizing Gem!!! Waar gaan jullie eigenlijk heen???

Nog linkje met het voer van Mijten
https://www.mijten.be/nl-be/voer/paarde ... paarden%2f

linkje met info over pulp
https://www.pavo.nl/advies/bietenpulp-v ... QKEALw_wcB

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 10:19

Ja het probleem is dus dat Alex bietenpulp absoluut niet wil eten, hetzelfde met als er olie over zijn voer zit. Dan is het opeens ook niet meer eetbaar volgens hem. Ik gaf hem al de SP bij na een lange rit, maar dat is in het voorjaar niet voldoende kennelijk. Hij krijgt nu alle dagen 600 gram SP en zijn gewone voer naast onbeperkt hooi en 1-2 uurtjes grazen per dag. Langer kan ik ze echt niet op de wei doen, dan heb ik over een week geen gras meer op alle stukjes. En ik heb afgelopen week ritjes gedaan van 5-10 km. Even een stapje terug. Hij zat op 15-20 km 3 keer per week, dus inderdaad altijd met een rustdag ertussen. Ik heb vandaag pas al het voer binnen wat ik had besteld op de SP na. Hij schiet nu opeens ook in zijn zomervacht. Dit was gisteravond, zijn billen zijn al veel ronderr dan vorige week en ook bij zijn ruggengraat en schoft trekt nu bij, de ribben zullen wel als laatste weer wat vet krijgen. Vanaf vanavond krijgt hij de lijnzaad van pure paardenvoeding bij elke dag en ook de topsport bij ritten verder dan 10km voor de eiwitten en spieropbouw.
Afbeelding

Ik wil echt niet teveel schuiven met zijn voer, er is teveel waar hij wel op gaat schuren en de topsport ging in het verleden goed. Lijnzaad/lijnzaadolie ook wel, behalve dat ze het niet lekker vonden gekookt/als olie. Dus ik heb goede hoop dat die van pure er wel in gaat. Verder is hun basisvoeding equifyt pre-active en dat is een vitaminemuesli.

Hij heeft overigens inmiddels zoveel energie voor de sulky dat halthouden niet meer wil, dus dat ben ik weer aan het oefenen. Hij moet gewoon netjes met 4 benen aan de grond wachten ipv dat zenuwachtige gedoe. Afgelopen rit steigerde hij zelfs. En dat terwijl Jorie nu juist netjes stilstaat bij halthouden. Dus dan zit Jorie in tweespan Alex aan te kijken van "doe ff normaal" terwijl het anders altijd andersom was. Dus ik ben lekker vaak, waar het kan, aan het stilstaan en pas bij ontspanning en 4 voetjes aan de grond gaan we verder.

Succes met de verhuizing Gem, ik ben soms nog steeds dingen kwijt en dan liggen ze meestal nog bij mijn ouders ergens. En we hadden een trui hier liggen die bleek van mijn vader te zijn. Maar die hadden we eerst weken heen en weer geschoven tussen onze kledingkasten. _O-

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 11:26

Grappig dat je zegt dat hij pulpbrok niet lust maar wel SP eet. Daar zit best veel pulp in namelijk.
SP is een ruwvoer dus daar mag je best veel van geven. Zoveel hij op kan.
Ik kan je aanraden om Metazoa HP 23 erbij te geven. Dat is een luzerne brokje dat alleen van luzerneblaadjes gemaakt. Daar zit bijna 23% eiwit in. En verder geen zooi. Deze brok zet mooi aan en je geeft er maar weinig van.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 12:11

Ja ik vind het zelf ook stom, maar SP smaakt kennelijk heel erg lekker terwijl hij bij puur pulp met wat muesli erdoor de muesli er zoveel mogelijk tussenuit eet en het dan laat staan. Maar goed, de SP zet tot nu toe al goed aan, ik zie echt al verbetering ten opzichte van vorige week. Naast dat zijn zomervacht nu ineens ook goed door wil zetten. 600 gram +zijn gewone muesli erbij ongeveer 150-200 gram voor hem zo ongeveer de max in 1 voerbeurt. Ik zou op sommige dagen nogmaals de 600 gram kunnen geven, maar lang niet altijd ivm werk en tot nu toe ben ik tevreden hoe het gaat met eenmaal per dag bijvoeren.

Vanaf vanavond komt er de lijnzaad bij die ipsilonka aanraadde. En Jorie gaat die ook krijgen ivm de verharing. Ik kan niet meer verschillende typen voer dan ik nu heb staan kwijt. Dus voor nu blijft het bij een rustdag op deze hoeveelheden (600 droog SP met 200 gram muesli+ 2 liter water, dan s avonds droog 100 gram lijnzaad+ 200 gram muesli) en voor een werkdag kan ik wel met warm water voor de rit snel weken en dan na de rit SP 500g geven met zijn gewone muesli 200g, lijnzaad 100g en topsport muesli 100g. Zijn dagelijkse ruwvoer behoefte is afhankelijk van het weer 1,5-2,5 kg per dag. En ik heb graag dat hij tussen de voerbeurten ook nog lekker gras en hooi eet.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 19:27

VanHuisUit schreef:
Sterkte met de verhuizing Gem!!! Waar gaan jullie eigenlijk heen???

Voor de komende paar jaar gaan we een dorp (oh nee stád) verder. Een huis dat de helft kleiner is, maar die gaan we niet lang houden als het aan mij ligt. For the time being. We hebben het meer gekocht om redenen dat één van onze kinderen het kan overkopen als die dat wil. Twee van de drie (de jongens) zullen binnen een jaar wel gaan afstuderen, en vinden ongetwijfeld een goede baan. Onze dochter is nog fijn aan het fladderen, die voelt zich momenteel helemaal thuis in de grote boze stad Amsterdam :P

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-22 15:15

Marga Y)(^) van harte gefeliciteerd, fijne verjaardag !!
Gem succes met verhuizen.

Vanmorgen heb ik een e'scooter gehuurd... manlief ging met gravelbike, mooie route van 40 km Appelscha-doldersum-diever. Was echt een mooie route.

Fijne dag allemaal.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 16:23

Dank je.
Een lekker rondje gemaakt met Pep (jawel die was de klos) en Eef voor de kar. Pep vond het weer geweldig dat hij mee mocht. En Cor was het er niet mee eens en zat toen we terug waren Pep te stangen.
Cor had rust, door de osteo voorgeschreven.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 22:05

Gefeliciteerd Marga! *\o/*

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 22:24

Gefeliciteerd Marga, lekker rondje om, genieten.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 11:17

Aha jij was jarig gisteren nog van harte Marga! Lekker ritje :))

Gaat vast goedkomen zo Jorex!

En dochter van Gem aan het fladderen. Ik had graag (ook) een dochter gehad maar heb het idee dat fladder technisch gezien een zoon / zonen wel wat makkelijker zijn O:)

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 17:11

Marga nog van harte gefeliciteerd *\o/*

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 19:33

Madness goes International.

Voor zijn tweede koers mag hij mee op met zijn oudere top stalgenoot, Echo Oldeson naar Dinslaken Duitsland.

Hij start morgenavond om 20.00u een koers eerder, koers 4, startnummer 5.

Spannend
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 25-04-22 18:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Op verzoek aangepast

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 22:28

Dank dames voor de felicitatie's.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 01:10

Twee keer een winstpunt behaald vandaag. Four down, one to go voor het Elite-predicaat :)

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 14:47

top gedaan Gem *\o/*