[AR] [HK] Mendurance praat topic

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 12:09

Dennis schreef:
Ik rij met een marathonwagen van 170 kg met mijn shetten van 100 cm. Dat zou wel wat lichter mogen, maar ze doen het er prima voor. Alleen Benno niet, maar ivm zijn blessure is dat niet raar.
Ik denk dat beide maten ECC prima zouden zijn.

Maar rijd jij altijd alleen of met groom? Ik rijd nooit alleen want dat vind ik hier in de omgeving gewoon niet verantwoord, dus dan gaat er altijd iemand mee en ga ik uit van zo'n 150 kg aan 'ballast'. :+

Edit: In de weide rijd ik dan wel alleen hoor, maar buiten niet.

Dennis

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 13:16

Alles, ook wel met 3 volwassenen er op. Dan niet door t mulle zand hoor. Dressuur alleen erpop meestal, maar tm t ZZ er mee gereden.
Buiten altijd met groom. Ook wel in het bos.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 21:52

Hier niet meer gereden sinds de koliek aanval van Nickey. Vind het ook zo lastig in de winter. Uurtje rijden is de rest van de dag werk met droog krijgen. In het vroege voorjaar wil ik weer gaan scheren. Nu staan ze gewoon weer dekenloos.
Momenteel bezig met een kuurtje Zandweg bij beide pony's. Hero word wat mager. Er staat geen gras en onbeperkt ruwvoer is geen optie met 4 te dikke en dominante pony's in de kudde. Ik geef nu dagelijks penen aan de hele groep. Vervolgens krijgen mijn pony's op stal Cavalor fibreforce en hun hooi. De rest alleen hooi. Halve baal op 6 pony's per dag. Dit is de eerste keer dat ik het voeren puur zelf doe en ik vind dat best lastig. Iemand nog tips?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 21:55

PS groot voordeel.....ik geniet zo van het geluid van knagende pony's. Sta zo een half uur gewoon in de wei naar etende pony's te kijken en te genieten

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 22:13

Begrijpelijk Napie. Het is ook zo warm buiten..

Ik zou iig geen penen dagelijks bijvoeren als ik in jou situatie had gestaan... beter ipv daarvan een extra hand hooi.... zit je straks aan de hoefbevangenheid, en hoe meer ruwvoer, hoe minder kans op koliek (en zand in de darmen)

Ik ga straks weer scheren maar gewoon stukje hals, dan hoef je ook niet met dekens te kloten.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:01

Waarom geen penen? Ik geef het als lekkernij en om de pony's even bij hek bezig te houden zodat mijn twee mannen niet onder de voet worden gelopen Door de merries. Wel heb ik altijd meegekregen dat penen een te hoge hartslag kan geven Door de hoeveelheid kalium erin

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:03

Mijn pony's staan nu ook op dieet want dat was echt uit de hand gelopen. Ik geef ze nu (in overleg met de dierenarts) 4 kg hooi per pony verdeeld over 2 voerbeurten. Ik weeg dat af met een bagageweger (action). Ik zie goed verschil! Verder staan ze op een kale paddock en krijgen ze geen snoepjes, appels, brood, penen oid. Allemaal suikerbommetjes. ;)
Enige nadeel is wel dat ze zich af en toe wat vervelen en Sabrina gaat dan gaten graven. Heb geprobeerd om wat stro te vermengen met het hooi zodat ze er wat langer over doen, maar uiteindelijk ligt het stro overal door het vlas heen en wordt het niet gegeten. :+Het is soms lastig, maar onbeperkt is echt geen doen, dat hebben ze een tijdje gehad en dat gaat echt niet goed. :D

Gisteren waren ze al warm en licht bezweet met enkel een wandeling. Wil eigenlijk de hele winter al een stukje hals scheren, maar heb zelf geen scheerapparaat en ken ook niemand met een scheerapparaat, dus dat maakt het een tikje ingewikkeld ;) Volgend jaar gaat het sowieso gebeuren, dat beloof ik mezelf :D

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-15 00:20

linsa wellicht een fijnmazige hooinet voor ze gebruiken dat doe ik ook als ze op hooi en dieet staan doen ze er veel langer mee

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 10:00

Ja heb ik ook! Heb 'm ook los hangen aan een balk zodat ze iets meer moeite moeten doen. :D

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-15 08:37

ja precies lekker moeite laten doen

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 09:39

Weet nog iemand meer van dat gedoe met knhs.

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 11:14

Ik hoop begin volgende week meer te weten. Degene die hier alles over weet is momenteel vrij.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 13:30

Dat is jammer want dan is het 2016 en zal ik er wel aan vast zitten,want kan me niet voorstellen dat ze dit recht zetten

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 13:46

Heb je de KNHS zelf niet meer te pakken kunnen krijgen keona? Wat een gedoe zeg! Kan je je startpas niet opzeggen en pas weer aanvragen wanneer er meer duidelijkheid is? Je kan 'm tenslotte nu ook halverwege het jaar aanvragen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 16:31

LinSa schreef:
Heb je de KNHS zelf niet meer te pakken kunnen krijgen keona? Wat een gedoe zeg! Kan je je startpas niet opzeggen en pas weer aanvragen wanneer er meer duidelijkheid is? Je kan 'm tenslotte nu ook halverwege het jaar aanvragen.

Dat moest voor geloof 1dec eigenlijk,maar toen was er nog geen menstartpas bekend.die goed keuring is erna pas gekomen.dus dacht probeer nog wat te regelen voor dat jaar om is maar dat is ook niks geworden,omdat ze zelf niet weten wat wel en niet is.helaas dus denk dat het een duur jaar word,helaas.als ik nou wist wie wel weet hoe en wat,maar tot nu toe ben ik steeds tegen problemen aangelopen met hun dat ze niet weten hoe en wat.helaas maar zal wel zo kunnen daar.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-16 10:50

ja echt een ongeregeld zooitje daar. persoonlijk vind ik als ze met iets nieuws komen ze dit nog wel voor je om moeten zetten, al is het maar om het werk wat je er nu al voor kwijt bent

Iedereen een gelukkig nieuwjaar met natuurlijk veel menplezier!

BibiSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 12:41

De beste wensen allemaal voor het nieuwe jaar!

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 13:41

Ik wens iedereen een heel mooi, liefdevol, gelukkig nieuw jaar toe met veel mooie en veilige kilometers.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 14:40

De beste wensen voor 2016.

Mijn kudde heeft de nieuwjaarsnacht overleefd. Was wel even spannend omdat ze zo dicht in het dorp staan en ik geen idee had Hoe oud en nieuw hier verloopt. Land afgezet zodat ze niet langs de straat konden staan en ze vannacht in een klein stukje met ruim gras gezet en een extra baal hooi. Licht in de schuilstal aan gelaten. Het hooi was nauwelijks aangeraakt en ze stonden nog heerlijk te grazen. Nu mogen ze weer twee dagen lijnen.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 16:34

Iedereen de beste wensen! Dat het een mooi mendurance jaar mag worden!

Napie: gelukkig! Ik kom net van werk, nu maar eens door naar pony...

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-16 19:30

nanda precies zosls bij ons he oliebollen en lekkernij er weer af dieeten haha hier had ik ze thuis gezet (alle jaren bij het stalletje 500 m verderop) en werd echt veel meer vuurwerk afgestoken aan huis vooral tum was best gestrest. maar ze hebben het weer overleefd.

Vandaag 22 km gemend en het jaar met een bijzonder ritje begonnen. Ik heb vriendlief zo ver gekregen mee te gaan. (hij reed dan wel met de auto naar het bos) en ik aangespannen want oh jeej je word gezien door bekende. Ach ik was allang blij dat hij mee ging. Lekker warme choco mee met marsmellows. Geslaagd ritje.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 19:52

L_Rivaldo schreef:
nanda precies zosls bij ons he oliebollen en lekkernij er weer af dieeten haha hier had ik ze thuis gezet (alle jaren bij het stalletje 500 m verderop) en werd echt veel meer vuurwerk afgestoken aan huis vooral tum was best gestrest. maar ze hebben het weer overleefd.

Vandaag 22 km gemend en het jaar met een bijzonder ritje begonnen. Ik heb vriendlief zo ver gekregen mee te gaan. (hij reed dan wel met de auto naar het bos) en ik aangespannen want oh jeej je word gezien door bekende. Ach ik was allang blij dat hij mee ging. Lekker warme choco mee met marsmellows. Geslaagd ritje.

Klinkt leuk,maar wel apart dat je op zulke leeftijd er nog mee zit wat andere er van vinden of je zien.

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 20:30

Ook ik wens iedereen een gezond en sportief 2016!

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-16 21:15

ja klopt keona, maar na lang zeuren was ik al blij met deze stap hihi.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 00:00

De mijne is ook maar 1 keer mee geweest en zou ook geen bekenden tegen willen komen. Wel heel dapper twee maal gegroomd.

Omdat ik volgende week jarig ben mezelf op een scheermachine getrakteerd. Voorgenomen om Nickey in het voorjaar toch een keer op ijzers te zetten zodat ik meer kan rijden.