[AR] [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 11:28

Ben ik weer. Ben zoooooooooooooooooooooooooo trots op ponybeest.

Vanmorgen met tuig op eerst naast de pony lopend de hindernissen in de bak genomen (L-vormige balken, zeil, pilonnen en staanders met daarop lat met reepjes afzetlint). Toen alles erachter lopend. Lintjes waren toen wel spannend, dus zoon vooruit laten lopen, toen liep pony wel mee. Dit ging allemaal zo goed (en in zo korte tijd), dat we even terug zijn gelopen naar de stal om de kar erachter te doen. Toen aangespannen alle hindernissen genomen. De balkjes vond hij eerst wel spannend, want hij moest echt tot vlak voor de balk komen om de hoek goed te kunnen maken (dat we niet met achterwiel over balk kwamen). Zeil was geen enkel probleem, dus dat ook maar eens in draf geprobeerd. Geen enkele reactie, dus toen besloten ook het lint maar te wagen. Eerst natuurlijk in stap, en dat deed hij super dus ook maar eens in draf. Hij liep er zo door/onder. <3 <3 <3 <3

Hopelijk straks nog puf om zelfde (maar dan onder het zadel) met paard te doen.

Jenkins

Re: [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 11:33

Klinkt leuk tine :D
Ik ga zo naar EJ kijken voor een frontriem voor sil en een wedstrijdjasje :P

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 12:26

Leuk jenkins :D.. en niet met meer thuiskomen he :P.. hihi

Tine: leuk idee zeg, wij deden dat ook een keer op stal met zn 4ren tegelijk in de bak (had tum toen volgens mij nog maar 2 daagies :D)

Donderdag komen er al kijkers voor mijn sulky.. zo wat gaat dat snel zeg,, heb nog geen eens afscheid kunnen nemen :(:)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 12:44

Afbeelding

Afbeelding

Nog even 2 foto's van onze rit gisteren.
Laatst bijgewerkt door tine10 op 26-07-10 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 12:45

L_Rivaldo schreef:
Tine: leuk idee zeg, wij deden dat ook een keer op stal met zn 4ren tegelijk in de bak (had tum toen volgens mij nog maar 2 daagies :D)

ik probeer dit regelmatig te doen. Is erg goed voor vertrouwensband en is erg leuk om te doen. Alleen het klaar zetten en weer opruimen is wat minder ;)

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 12:52

Hallo allemaal!
Ik heb nog niet de tijd gehad om alles bij te lezen, dat ga ik straks even op mijn gemakje doen. Ik moet nog eerst wat opruimen en naar de winkel. Een topic ga ik vandaag ook nog proberen te maken.

Ik ben dus weer terug thuis van gisteren avond 10 uur. Het was een GE-WEL-DI-GE vakantie! We hebben ons allemaal ongelofelijk geamuseerd, er was een heerlijke sfeer en de paardjes hebben allemaal hun uiterste best gedaan. Romeo heeft meer gelopen dan sommige haflingers, en gisteren net voor het vertrek liep Romeo nog door de wei te galopperen terwijl de rest stond te slapen en liefst geen poot meer wilde verzetten :D

Ik heb héél veel te vertellen, maar dat ga ik in mijn topic zetten. :Y) En ik heb uiteraard ook foto's gemaakt!

Wat ik wel even kwijt wil, is dat iedereen Romeo eerst als een grap zag (niemand geloofde dat hij het einde zou halen, zelfs niet met verkorte ritten) en op het einde was iedereen tegen elkaar bezig: "Zeg heb je die kleine gezien? Die liep ons tweespan straal voorbij!" en "Goh die zou ik doodgraag willen hebben, het is de ideale grootte voor mijn kleinkinderen en zelf zou ik ermee kunnen mennen!"(dit laatste zei een man die marathons rijdt)
De rest van het verhaal zal ik in mijn topic zetten, maar het was dus een onwijs leuke vakantie!!
Ik ga al sinds 2003 mee naar de Veluwe, maar deze vakantie sloeg toch alles *\o/*

Wat betreft de wondjes onder zijn oksels: De eerste dag waren de wondjes weer open gegaan, dus ik zag de hele vakantie al in het water vallen... Maar iemand van de club had zinkspray bij, dit hebben ze erop gespoten. De wondjes zijn de hele vakantie niet meer open gegaan en ze zijn zelfs aardig genezen! Nu krijgt Romeo een paar daagjes rust, dat heeft hij dubbel en dik verdiend!

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 12:53

Ja precies we hadden het met zn 4ren gedaan zodat het toch al een hoop scheelt.. helaas ga ik daar weg van stal :(.. nu het echt aftellen is gaat het dan ook effies niet lekker. Probeer steeds in gedachten te houden dat ik het voor rivaldo doe :(

Wil het zeker nog een keer doen. Wij hadden van pallets met stenen erbovenop een trapje gemaakt, daar moesten ze dan op gaan staan en eroverheen stappen. Tum bleek dat al te kennen en Riv vond het eerst helemaal niets :P

SL: klinkt echt super leuk :D.. wat leuk dat mensen zo anders over hem gingen denken.. :D

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 13:09

SL: wat fijn dat het zo supergoed is gegaan. Kijk uit naar je foto's!

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 13:13

@SL oooee leuk zeg!!!

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 13:59

gaaf lotte,ben benieuwd naar je verslag en de foto"s.
wat een toppony heb je.....

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 15:32

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 16:17

Na je topic gezien te hebben zijn millanka en ik druk bezig met vervoer zoeken voor onze camping :P

We hebben een leuke op het oog en willen dan met tum en riv en de wagen gaan.. maar laat het nou net zijn wnr mijn ouders weg zijn.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 16:22

ja ik wil ook !!!!! Ga kijken of dit te regelen is in onze vakantie. Zomaar een paar daagjes.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 16:24

zo mis ik de trektochten die ik ohz zoveel heb gemaakt echt heel erg!! Zo superleuk!!

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 16:35

SL het is heel gemeen van je dat je je mooie foto's ging plaatsen hihi :P.. je zet ons wel lekker aan het denken om ook te gaan :D

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 17:41

@ Laura: het is ook zeker aan te raden hoor :D Het is echt genieten in die bossen! Zonder plattegrond waren we wel verloren gereden denk ik :o Er was voortdurend iemand die moest kaartlezen, anders reden we verloren. Er waren ook wagens die geen goede kaartlezer bij hadden, die kwamen dus pas om half 8 terug ipv 5 uur :Y)
Voor de ervaren paarden die meer uitdaging en training willen, is er ook nog de heide, maar ik ben nergens op een heide gaan rijden omdat dat erg mul zand is. Er zijn ook bospaadjes met losse zand, maar dat was voor Romeo allemaal goed te doen.
Je moet natuurlijk wel rijden in functie van je paard/pony. Er was een haflinger bij met suikerziekte. Beest joeg zich erg op omdat hij graag de anderen wou volgen, die is even later tegen de grond gegaan omdat hij niet meer kon. Toen ze terug op de ranch aankwamen, stond het paard te trillen op zijn benen en hij dreigde weer door te zakken. Had het nog nooit gezien, verschrikkelijk was het.
Maarja, als je paard zo een stresskip is, moet je je route aanpassen zodat hij het wel houdt.

@ jouke_h: dat begrijp ik dat je dat mist! Het is inderdaad superleuk. Ik had het ook leuk gevonden ohz, maar ondanks het feit dat ik niet meer mag rijden, heb ik me rot geamuseerd op de wagen! Trouwens, op de wagen heeft veel meer voordelen dan ohz :Y) Bijvoorbeeld, bij warm weer kan je een korte broek aan, je kan regelmatig eens rechtstaan, je hebt geen pijn aan je achterwerk op het einde van de dag, je hebt geen spierpijn, je kan gezellig kletsen met anderen, ... Het voordeel ohz is dan wel weer dat je sneller kan gaan dan als je paard een wagen moet trekken, en je kan de bewegingen van je paard voelen... Dat zijn wel factoren die ik mis. Maar uiteindelijk heb ik niet te klagen :D

Oh ja, ik heb ook regelmatig gehoord dat ik echt een ruitertje moet zoeken voor hem. Ze zeiden: "Met zo een geweldige pony moet je echt ohz gaan rijden. Hij is niet écht klein, dus een gepast ruitertje is makkelijk te vinden! Je haalt er ook veel voordeel uit voor de wagen als je pony ohz gereden wordt"

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 17:43

Nou de Welsh pony's gaan weer als een speer zeg, Tine met een zeer dappere Amerigo (knap jo!), Lotte met een in topconditie verkerende (en naar everzwijntjes speurende, zo leuk om te zien) Romeo en natuurlijk Ferro die weer hersteld is en Robijn die ook zijn best doet. Bij deze onze Amigo voor het eerst voor de wagen...
(sorry kijk wel erg vrolijk :+ ) kleinere bitjes zijn besteld...moet 11.5 cm hebben, nergens te krijgen.
Afbeelding
en in lekker swingend drafje...
Afbeelding
Hij was beleerd maar goed, ik heb altijd zoiets van je weet maar nooit wat er gebeurt :+ maar hij deed het super. Had halster omgelaten en Tamara heeft nog stukjes meegelopen maar dat was al snel niet meer nodig. Ook heel braaf met auto's, schrok een keer enorm van een langsrazende vrachtwagen met rammelende container erop, maar goed, daarna weer relaxed.

Alle andere pony's en paarden zijn natuurlijk ook geweldig hoor ;)

Nog topicje gemaakt over Simba. Had al een paar keer vragen gekregen over de sulky pirouette dus vandaag maar eens echt op de foto gezet, kan ik daar voortaan naar verwijzen.
[AR-ITP] Simba nu met sulky
Sim was helemaal ongelovelijk vrolijk en enthousiast .... 't is dat hij zo'n ukkie is maar die zou een super mendurance pony zijn.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 17:51

@ VHU: mooie foto's! De welsh pony's doen het inderdaad goed :D
In de woody ranch was ook nog een Nederlandse vrouw met een zwarte welsh pony, hij heette Amigo en is 1.25m groot. Zou dus bij Romeo passen in het span :Y)

Nu blijkt wel het hoofdstel te klein te zijn voor Romeo zijn hoofd. Hij heeft er nooit last van gehad, maar nu zag ik gisteren dat hij wondjes had gekregen op zijn jukbeenderen en langs zijn ogen (waar de oogkleppen zitten).
Ik heb een berichtje gestuurd naar de persoon die mijn Zilco tuig heeft bezorgd, hij gaat deze week eens komen kijken. Ik had geprobeerd om wat te verstellen, maar als ik aan de bakstukken ga verstellen, gaat het bit lager hangen en dit is niet de bedoeling. Romeo zijn hoofd is eigenlijk te breed voor het hoofdstel.
Laatst bijgewerkt door sander_lotte op 26-07-10 17:54, in het totaal 1 keer bewerkt

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 17:52

Jeetje, alweer zo'n rechtlopende pony voor de kar. Amerigo loopt echt scheef, ben ik natuurlijk wel druk mee bezig, maar als ik jullie foto's zie, word ik wel een beetje jaloers. :o

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 17:54

sander_lotte schreef:
@ VHU: mooie foto's! De welsh pony's doen het inderdaad goed :D
In de woody ranch was ook nog een Nederlandse vrouw met een zwarte welsh pony, hij heette Amigo en 1.25m groot. Zou dus bij Romeo passen in het span :Y)

Nu blijkt wel het hoofdstel te klein te zijn voor Romeo zijn hoofd. Hij heeft er nooit last van gehad, maar nu zag ik gisteren dat hij wondjes had gekregen op zijn jukbeenderen en langs zijn ogen (waar de oogkleppen zitten).
Ik heb een berichtje gestuurd naar de persoon die mijn Zilco tuig heeft bezorgd, hij gaat deze week eens komen kijken. Ik had geprobeerd om wat te verstellen, maar als ik aan de bakstukken ga verstellen, gaat het bit lager hangen en dit is niet de bedoeling. Romeo zijn hoofd is eigenlijk te breed voor het hoofdstel.

Dat probleem heb ik hier ook, kleine kale plekjes bij ogen door kleppen. Maar hij heeft zo'n klein (smal) hoofdje met breed bij de ogen. Geen passend iets te vinden.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 17:55

hihi, zie net dat de teller van mijn berichten al heel lang op 294 staat. En daar op blijft staan.

En ik maar schrijven hier haha

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 17:58

Hallo allemaal... weer bijgelezen. S_L fijn dat je het zo leuk hebt gehad en dat je snel een oplossing had voor de wondjes.
Leuke foto van Amigo, en super dat je hem al weer voor de kar hebt gehad. Tine heeft superritjes met de pony gehad.

Mijn hoofdstel is ook te klein voor veale, maar heb al maat full. Hij krijgt ook kleine plekjes, maar ook hij heeft van die grote jukbeenderen.

Martine, dat komt omdat je in hk schrijft Dan tellen je berichten niet mee. Alleen reacties in informatieve topics telt.

Maisie gefeliciteerd met de uitslag van je wedstrijd.

Ik heb vandaag de andere wagen opgehaald en gelijk afgesteld en 20 minuten gemend. Ben helemaal blij.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 17:59

Bij Romeo waren het ook altijd kale plekjes, maar gisteren zijn die open gegaan. Ook bij de jukbeenderen is het open gegaan. Maar goed dat de vakantie afgelopen was, zo kon ik Romeo niet meer inspannen. :n
Misschien kan ik proberen om een groter hoofdstel te kopen en gaatjes bij te knippen aan de bakstukken.
Iemand van de club zei dat ik me geen zorgen moest maken, dat het waarschijnlijk open is gegaan doordat er onderweg zand tussen is gekomen en dat is beginnen te schuren. Maar ik denk hier anders over, ik vind dat dit gewoon niet moet open schuren, zand of geen zand.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 18:07

Kan wel goed van het zand zijn hoor. Als je eerder geen last hebt gehad zeker. Ik zou niet weten wat voor hoofdstel ik dan zou moeten hebben. Want een maat groter is verder veel te groot. Deze zit al op de kortste standen, alleen zijn voorhoofd is erg groot. (veel hersens zullen we maar zeggen)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 18:08

Is dat zo met die berichten in HK topics? Nooit wat van gemerkt, heb een beschamend aantal berichtjes gescoord de laatste maanden :o

Maar goed, de hoofdstelletjes bij de Welshjes. Ze hebben van die kleine neusjes en dan bredere jukbeenderen, dat is lastig. En natuurlijk al die hersens, _O-

Alwyn heeft eigenlijk een veel te groot hoofdstel, een ponymaat, maar daar zijn de wereld aan gaatjes bijgeprikt. Zo past het wel. Maar dat hoofdstel heb ik er gewoon bijgekregen, niet zelf uitgezocht. En hoe het zich houdt als je elke dag ment geen idee. Bij Ideal raden ze wel leren hoofdstelletjes aan als je een kunststof tuig hebt, maar aan de andere kant reed ik endurance met een Zilco hoofdstel. Denk dat het ook te maken heeft met de oogkleppen. Bij mijn haflinger had ik een grotere neusriem en frontriem laten maken, gewoon door Van Rijs, is goede tuigenmaker hier in de buurt, die had ook full maar dat was echt te klein. Had heel breed hoofd. Misschien dat dat ook een oplossing is?

Ik vond jouw Zilco borsttuig wel weer super mooi staan bij Romeo!