[AR] [HK] Mendurance praat topic

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-15 09:08

toen ik tum beleerde met de marathonwagen liet hij dit ook zien. tum is het type van zich sneller opgeven. Rivaldo daar in tegen zal altijd blijven doortrekken. Maar tum is erg vooruit gegaan, ik denk dat het een kwestie is van trainen hij is nog jong he. Tevens de combie van in zand mennen en dan ook dressuuroefeningen doen maakt het vaak nog wat zwaarder, geef het de tijd. Maar snap dat je je als iemand zoiets zegt je zorgen maakt ik ben precies zo.

Jorex

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 09:50

Ik ben stilletjes aan op zoek naar een marathonwagen die rond de 100 kilo zit of lager met de gewenste spoorbreedte en voor een redelijke prijs. Wat zijn die wagens duur zeg. Welke spoorbreedte moet je eigenlijk hebben met mini shetlander s?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 11:09

Toydoll, ik zou idd ook eens verschillende bodems proberen, te beginnen met asfalt oid, daarna een wat harder grasveld of echt hard zand en dan kijken waar je het verschil tussen makkelijk trekken en "zwoegen" gaat zien.
Je kunt dit eventueel laten filmen en aan je DA voorleggen.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 22:49

Toydoll waarschijnlijk is de les nog te lang voor voor jou jonge pony, zelf les ik een half uur met mijn jonge shet (4 jaar) en dan is hij ook moe. Heb ik clubles van een uur dan neem ik genoeg stap stukken of stop ik wat eerder, gewoon kijken hoeveel hij al aan kan. En lekker de tijd nemen.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 22:54

Fennadev schreef:
Ik ben stilletjes aan op zoek naar een marathonwagen die rond de 100 kilo zit of lager met de gewenste spoorbreedte en voor een redelijke prijs. Wat zijn die wagens duur zeg. Welke spoorbreedte moet je eigenlijk hebben met mini shetlander s?

Een shet is voordelig maar een goede wagen en tuig is net zo prijzig als voor een kwpner.
Spoorbreedte is afhankelijk wat je met jou pony's wil gaan doen.
Alleen dressuur in enkelspan is spoorbreedte vrij, wil je ook vaardigheid in enkelspan dan is de minimummaat 110 cm wil je ook marathon rijden dan is het met pony's kleiner dan 110 cm dubbelspan en moet je wagen 125 cm zijn.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 01:16

Thanx :)

Ja het is natuurlijk nog een erg jong ding! Daarom maakte ik me er eigenlijk niet zo'n zorgen over, het was me natuurlijk wel opgevallen dat hij niet echt best loopt, maarja heee, hij moet alles nog leren.

Gem: Ik zal het eens filmen ja, dat is wel een goede.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 09:31

Toydoll schreef:
Thanx :)

Ja het is natuurlijk nog een erg jong ding! Daarom maakte ik me er eigenlijk niet zo'n zorgen over, het was me natuurlijk wel opgevallen dat hij niet echt best loopt, maarja heee, hij moet alles nog leren.

Gem: Ik zal het eens filmen ja, dat is wel een goede.

Ik heb ook foto,s van hem gezien in bos.ik vond hem ook erg iel op deze foto,s weinig borst.als je dan vergelijkt met de andere pony die net zo oud is.zeker voor een hengst vind ik hem onder ontwikkeld.ik zou hem meer tijd geven ik weet ook jiet wat die wagen weegt maar lijkt me toch een flinke wagen voor zo,n ielle kleine pony,zeker in zand

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 09:47

Het is een hele lichte wagen keona, lichter dan dit ga je ze niet vinden. Ik tenminste niet en ben al een aardig tijdje op zoek. Dat ielige is waarschijnlijk gewoon de leeftijd, hij moet nog uit gaan zwaren.

Is het een idee om hem eerst sterker te maken door balkjes draven ed en op de verharde weg rijden? Als hij er echt zoveel moeite voor moet doen is de lol er snel af vrees ik.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 12:22

LinSa schreef:
Het is een hele lichte wagen keona, lichter dan dit ga je ze niet vinden. Ik tenminste niet en ben al een aardig tijdje op zoek. Dat ielige is waarschijnlijk gewoon de leeftijd, hij moet nog uit gaan zwaren.

Is het een idee om hem eerst sterker te maken door balkjes draven ed en op de verharde weg rijden? Als hij er echt zoveel moeite voor moet doen is de lol er snel af vrees ik.

Mijn 4jr merrie is alles behalve zo iellig.daarom schrijf ik ook dat hij nog misschien wat tijd nodig heeft.maar voor hengst van 4 vind ik zo wie zo dat hij iel is.en als je de foto,s in topic bekijkt van in bos heeft hij ook beetje rare benen beetje x achtig,maar kan ook dor dat hij nog zo iel van voren is.ik weet niet wat haar wagen weegt,maar als de pony er niet mee wegkomt is hij toch te zwaar ju op het moment.ik zou zeker met zo,n pony met een 2 wieler rijden.maar dat is mijn mening.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 13:17

Sommige pony's zijn smal van zichzelf, maar voor menpony's is een brede borst wel meegenomen. Mijn Forester was ook van het luxe type en op 10-jarige leeftijd was ze wel volledig ontwikkeld en goed getraind, maar geen krachtpatser vergeleken met rasgenoten.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 15:45

Nee dat kan ook maar dan moet je wel rekening gaan houden met dingen op het begin,want hij moet het koetsen wel leuk blijven vinden.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 16:25

Bedankt voor het mee denken allemaal!!

Hij is gewoon smal in de borst, dat is zijn bouw... natuurlijk zal bespiering + uitzwaren dit wel 'breder' laten ogen, maar zijn schouders staan van onderen gewoon heel 'taps'; schouderbladen van boven staan namelijk wel heel breed, stom genoeg.
En inderdaad heeft hij daarom ook iets X beentjes (echt heel minimaal hoor, op die ene foto van LS oogt het erger omdat ie gewoon vreemd staat).
Voor een menpony inderdaad niet ideaal, maar goed ik heb/had dan ook geen hele hoge doelen met hem.

Ik ben nu idd begonnen met dubbele longe met afentoe balkjes. Hele week gedaan (korte sessies uiteraard!). Hij laat al veel meer draf zien net :) En met vrijheidsdressuur met de berggeit begonnen en draaien met zijn achterhand, ook voor coordinatie en stukje kracht. Ben benieuwd morgen :)
Morgen doen we er trouwens dus ook een normaal borsttuig op, juist door dat smalle borstje heeft ie al niet zoveel 'trekoppervlak'. en dat anatomische maakt het, met zijn bouw (iel aan de voorkant), nog minder; is onze theorie.

Overigens is onze les 40 minuten en daarvan stap ik dan tussendoor 10 min met lange teugel natuuurlijk als de rest doorrijdt -> vanwege zijn jonge leeftijd.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 17:09

Hoop dat het een kwestie van kracht is. Zou op deze manier mooi op te lossen moeten zijn. :)
Lukt dat balkjes draven een beetje trouwens? Ik doe het ook regelmatig maar Sabrina kijkt echt niet naar die dingen en dendert er overheen en doorheen. Heb al gevarieerd met de afstanden, maar ze vindt het gewoon stom volgens mij :D

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 19:30

In het begin deed kyano dat ook ja haha XD

Ik deed er teveel dan. ik moet best wel rustig opbouwen, eerst 2 balkjes en dan afentoe 3de erbij, niet meteen 4 want dan doet ie het wel soms goed, maar ook vaak dat ie er struikelend overheen gaat....

En sowieso ga ik er nu niet constant overheen, daar wordt ie ook knetter moe van en gaat ie ook struikelend eroverheen. Ik longeer beetje met dubbele longe, overgangen, tempo wisselingen, en dan afentoe in basis-draf de balkjes mee. Dan doet hij het heel goed en laat ook wel echt mooie actie zien over de balken

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 20:38

Toydoll schreef:

Ik deed er teveel dan. ik moet best wel rustig opbouwen, eerst 2 balkjes en dan afentoe 3de erbij, niet meteen 4 want dan doet ie het wel soms goed, maar ook vaak dat ie er struikelend overheen gaat....

En sowieso ga ik er nu niet constant overheen, daar wordt ie ook knetter moe van en gaat ie ook struikelend eroverheen. Ik longeer beetje met dubbele longe, overgangen, tempo wisselingen, en dan afentoe in basis-draf de balkjes mee. Dan doet hij het heel goed en laat ook wel echt mooie actie zien over de balken

Is fietsen geen optie ook mooi voor conditie en spier opbouw

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 23:19

Toydoll schreef:

Aha, dat is ook een idee. Ik leg er soms 4 neer over de gehele cirkel zodat ze per rondje 4 balken loopt, maar niet achter elkaar zegmaar. Dat gaat dan vaak wel goed. Ze moet ook veel sterker worden in de rug en buik voordat ze weer voor de wagen kan, dus daar zijn we nu mee bezig.
Fietsen doen we helaas niet meer want heb geen fiets op m'n nieuwe stal staan. Vroeger ging ik altijd op de fiets naar de paarden, maar dat is nu te ver weg.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 23:24

Vandaag met stalgenootje en de Anda meegedaan aan de minimarathon in Merselo. Eerste rondje had wat foutjes, waar we weer van geleerd hebben. Ik dacht altijd dat een geneutraliseerd poortje tweemaal gereden mocht worden, maar dat geldt blijkbaar alleen voor een poortje IN een hindernis. Dus 20 strafpunten extra. Verder had ze een keer te krap gedraaid waardoor we stilvielen. Kan gebeuren. Tweede rondje ging foutloos. De Anda zal nooit snel worden, maar hij heeft mooie vloeiende lijnen gereden en alles in galop. En nog een waarschuwing gekregen...... bodyprotector lag nog in de auto :o .

Ik zat te denken, Keona... zijn die indoormarathons niets voor jou? Heb je geen startkaart voor nodig en echt wel leuk! Ik weet niet meer precies wat voor wagen jij hebt?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 23:37

Gem schreef:
Vandaag met stalgenootje en de Anda meegedaan aan de minimarathon in Merselo. Eerste rondje had wat foutjes, waar we weer van geleerd hebben. Ik dacht altijd dat een geneutraliseerd poortje tweemaal gereden mocht worden, maar dat geldt blijkbaar alleen voor een poortje IN een hindernis. Dus 20 strafpunten extra. Verder had ze een keer te krap gedraaid waardoor we stilvielen. Kan gebeuren. Tweede rondje ging foutloos. De Anda zal nooit snel worden, maar hij heeft mooie vloeiende lijnen gereden en alles in galop. En nog een waarschuwing gekregen...... bodyprotector lag nog in de auto :o .

Ik zat te denken, Keona... zijn die indoormarathons niets voor jou? Heb je geen startkaart voor nodig en echt wel leuk! Ik weet niet meer precies wat voor wagen jij hebt?

Mijn spoorbreedte voldoet niet,en ik weet 0 van marathons af.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 23:42

Het principe van minimarathons is je zo uitgelegd hoor. Eigenlijk is het niet veel meer dan een route van pilonnen op nummer volgen op snelheid, zoals een vaardigheidsparcours. Binnen die pilonnen zijn 2 hindernissen met poorten die je van poort A t/m E moet volgen. En fouten maken doet iedereen in het begin. Maar jammer dat je spoorbreedte niet voldoet :\ .

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 10:39

Gem schreef:
Het principe van minimarathons is je zo uitgelegd hoor. Eigenlijk is het niet veel meer dan een route van pilonnen op nummer volgen op snelheid, zoals een vaardigheidsparcours. Binnen die pilonnen zijn 2 hindernissen met poorten die je van poort A t/m E moet volgen. En fouten maken doet iedereen in het begin. Maar jammer dat je spoorbreedte niet voldoet :\ .

Weet jij dat gem,ik ben erg tevreden met mijn koetsje lekker ligt en verder ook niks op aan te merken.alleen dus te smal voor andere menwedstrijden.kan ik bv spoorverbreders op mijn wagen laten zetten mag dat,en hoeveel breder word een koets dan

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 10:53

Hoe breed is jouw spoorbreedte nu? De wagen van M was 3 cm (was 1.22) te smal en zij heeft dat kunnen oplossen door de wielen iets naar buiten te zetten op de assen en er spoorverbreders tussen te zetten.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 14:22

Gem schreef:
Hoe breed is jouw spoorbreedte nu? De wagen van M was 3 cm (was 1.22) te smal en zij heeft dat kunnen oplossen door de wielen iets naar buiten te zetten op de assen en er spoorverbreders tussen te zetten.

Geloof 115,dus dan mis je 10cm

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 14:35

Lijkt me wat teveel...

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 14:39

Volgende week hopen wij bij een aantal menwagen dealers/bouwers te gaan kijken. Bij FH Kool hebben ze nette marathonwagens voor een redelijke prijs. Kan alleen nergens op internet ervaringen oid vinden. Kennen jullie mensen die daar een wagen vandaan hebben?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 14:39

Dacht ik al.hoop dat de wedstrijden die gepland zijn door gan dan hebben we er 6 en rest rij ik veel orientatieritten.en dan zie ik in 2017 wel wat ik doe.of toch andere wagen of niet ,of wel/geen startpas.we gaan het zien.
gaat komend jaar zo wie zo veel kosten we gaan geisha inspannen,daar hebben we een 2 wieler voor maar moet nieuwe bladveer op,en nog zo van alles aan het huis.ja leuk zo,n hobby