[AR] [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje Deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 21:58

Zou wel fijn zijn als we die eerste vervelende hengstigheid van het jaar dan hebben gehad. Meestal in maart zo ongeveer zijn ze niet te genieten omdat ze dan voor het eerst hengstig moeten worden. Zou wel fijn zijn als we dat dan dit jaar overslaan }:0
Maar vrees dan dat we dit jaar 2x de pineut zijn :+

Zieke poown te veel haartjes kwijt lijkt me niet de bedoeling :n loopt ze alweer een beetje fatsoenlijk? Nog enig idee waar ze nu hoefbevangen van is geworden?

Ipsilonka

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje Deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 22:04

Zet een knappe man (met of zonder ballen maakt niet uit) voor mijn Det en bam, ze is er klaar voor. Ze is echt loedervet ineens en niet te rijden over alles miepen, vandaag dus helaas voor haar een paar keer een kledder met de zweep gegeven, dat hoeft normaal echt niet hoor, ik hou er helemaal niet van. Maar was t getrut echt zo zat! En dan had ze al een klein rondje van 3 km even lekker mogen draven op haar eigen tempo (hard).
Zieke poown kan weer lopen, filmpje staat op mijn fb. Maar staat nog wel op de buut en ascal. Ik gok dat het alles bij elkaar is geweest. Maar de trigger was de korte voetjes door de verharde paddock. Geloof gewoon niet dat het door het hooi etc komt.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 22:25

Heb het idee dat Amerigo niet helemaal fijn loopt. Denk iets te kort bekapt (waarschijnlijk mede door die rare plek/oude wond) in hoef. Maar even paar dagen vrij (alsof ik ook echt iets met hem kan doen nu }> )

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 23:10

Op stal ook twee die hengstig zijn.

Vanavond weer gereden met S en A. Die gingen weer goed.

Vervelend van A.

Ik ga gebruik maken dat ik eindelijk kan door slapen.

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 23:14

@ Ips en VHU; hier ook een hengstige merrie!
@ Tine vervelend dat Amerigo niet goed loopt!
@ Juangi; paardje rijd ik nu een maandje, nog maar kort dus. Gwin mende ik met liverpool met zeem erom en met oogkleppen.
@ Poeltje leuk paardje!

Jullie hebben hard geklept vanavond! Ik heb geholpen bij de vaardigheidswedstrijd. Dag drie van dieet is ook prima verlopen. Terwijl men naast mij bij de wedstrijd patatjes at, had ik eigen maaltje mee.

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 23:38

Ben ik even blij dat wij maar een merrie op stal hebben waar je niet aan merkt dat ze hengstig is :D

Is ook niet heel handig met 5 hengsten op stal.

@Frensie: Was het leuk? Waar was de vaardigheidswedstrijd?

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 23:40

Wat een hengstige merries hier joh! Hier een ex-hengst die zich graag aandient voor hengstige merries!

@ipsilonka: Gelukkig loopt ze al wat beter! Waar had ze last van?
@tine: Altijd sneu, dat tekort bekappen! Groeit het bij jullie weer snel aan?
@tallechie: Gelukkig ging het rijden goed!
@frensie: Zo, lekker bezig geweest! Super dat t dieet goed gaat! Wat is je streefgewicht?

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 23:46

Hoe groot moet voor jullie een bak zijn om in te mennen (met een tweewieler)? Hier een kleine bak (20/30), maar wel een groot (onregelmatig) grasveld. Cas houdt helemaal niet van grasvelden of bermen dus dat word niks.

https://maps.google.nl/maps?q=overijsse ... a=N&tab=wl

Ik zit aan de rand van de stad met veel drukke (snel-) wegen.

Nu vraag ik me af hoe wij (pensioneigenaar met beleerervaring) en ik het gaan aanpakken. HIj gaat het liefst meteen de weg op, ik zelf vind dat geen fijn idee (omdat Cas soms paniekerig kan reageren in onbekende situaties) en wil dus in de bak gaan beginnen en dan langzaam de weg op. Maar is dat redelijk, in een bak van 20 bij 30? Er is wel een afgezet weiland, maar die is nu erg modderig. Hoe die in de zomer erbij ligt, weet ik niet!

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 23:46

En vonden jullie het de eerste keer (keren) spannend toen jullie begonnen met mennen?

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 23:49

Hoe bedoel je dat Cas niet houdt van grasvelden of bermen?

Ik men praktisch nooit in de bak, ga altijd buiten mennen. De eerste keren dat ik ging mennen reed ik in het weiland, vond het niet heel spannend. Vond springen spannender om maar even een vergelijking te maken :)

Wij beleren de pony's voor de wagen en gaan na even in de bak te zijn geweest, gelijk door naar de weg. Daar leren ze gelijk een hele hoop van.
Hebben ook geen enkele pony of paard die bang is voor auto's, trekkers of andere voertuigen.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 23:59

Ik heb de eerste keren trillend achterop de wagen gestaan omdat ik niet met mijn eigen pony durfde. Niet om hem.. Ik vond mennen echt heel eng :)

Herfstige merries niet over mee te praten. Piet paulusma staat net het woord sneeuw te roepen.. Ben benieuwd

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 00:01

Wat vond je er eng aan, Aks? :)

Sneeuw?? Nee, niet weer.. _-:(

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 00:02

Hij houdt niet van onregelmatigheden. Zolang het helemaal vlak en gemaaid is, loopt hij er prima op. Anders is hij niet vooruit te branden, schrikt snel (van molshopen, een onregelmatigheid van modder etc) en zodra hij de kans krijgt om op de weg te lopen, doet hij dat ook. Heeft hij voor zover ik weet, altijd al gehad. Op buitenritten reed ik ook altijd op de weg, ik probeerde hem in het begin wel naar de berm te sturen, maar dat waren vaak 2 passen en hij liep alweer op de weg. Galloperen (rustige galop)ging ook vaak op straat, ik gaf hem de galophulp in de berm en hij galloppeert meteen de straat op.

Ik zou zelf ook graag buiten willen mennen, maar voor de eerste keer vind ik het wel erg spannend. (tenminste, als ik er nu zo over nadenk). Je hebt daar wel gelijk in! Vaak zijn ze toch zo onder de indruk...

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 00:04

Akshay schreef:
Ik heb de eerste keren trillend achterop de wagen gestaan omdat ik niet met mijn eigen pony durfde. Niet om hem.. Ik vond mennen echt heel eng :)

Herfstige merries niet over mee te praten. Piet paulusma staat net het woord sneeuw te roepen.. Ben benieuwd

Jeetje! En toch doorgezet met mennen!Super knap! Neeeeee geen sneeeuw! -O-

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 00:05

Juist dan moet je je kans pakken en de berm in gaan. Of op een grasveld mennen.

Heb je hulp bij het mennen? Anders even iemand vragen die veel ervaring heeft of die even een stukje ermee gaat mennen, en jij achterop?

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 00:07

hengstige merries nog geen last van,athans..ze zijn niet lastig
aks weer terug uit de tropen? ;) mag je nu je schaatsen uit het vet halen....we gaan weer zwieren op het ijs *\o/*
daan zijn darmpjes weer rustig :j ik weet als geen ander hoe het voeld..
mooie nw forester voorbij zien komen, sunrise komt ook bij hem vandaan in nistelrode :o
VHU aan de duitse tour met kopers lachte me rot *D
verder alles vergeten, was druk met de ponydieren vandaag longeerdag

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 00:17

Jaaa ik krijg hulp van de staleigenaar! Hij ment zelf al jaren en beleert ook zijn eigen paarden. Hij zal mij het mennen leren, daarna wil ik kijken voor het menbewijs. Maar ik denk dat ik mij nu te druk maak... Al eerder gemend bij een stalgenootje met een enorme Friese merrie, toen vond ik het ontzettend gaaf.

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 00:18

Als je het zelf al wat spannend vindt, zou ik eerst maar wat vertrouwen gaan opbouwen.
En al helemaal met zo'n jonge pony die veel dingen nog 'eng' vindt.

Je bent altijd welkom om hier eens te komen mennen. :)

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 00:29

Jaaa dat sowieso! Ik vind ons zelf er nog lang niet klaar voor, ondanks dat hij alles super op pakt!

Ontzettend bedankt voor het aanbod! Wie weet kunnen we eens afspreken!

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 00:32

Geen idee in welke regio je woont, maar een dagje mee helpen bij ons op stal en wat mennen met de pony's kan altijd. Misschien haalt dat de ergste spanning eraf.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 00:42

In Leeuwarden, Friesland! Ik ga binnekort ook met de pensioneigenaar mee te mennen. Ik heb (tot nu toe) nog nooit gehad dat de mengedachte spanning oproept, maar het helpt denk ik ook niet mee dat ik nu een topic lees over menongelukken. :')

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 09:52

:wave: Goedemorgen!!

Ik hoop van harte dat Pietje Paulusma zich vergist en dat er geen sneeuw komt!!

@ Poeltje de vaardigheidswedstrijd was in Voorthuizen, bij de Veluweruiters.
@ Juangi streefgewicht is 68 kg, ik wilde eigenlijk 65 kg maar dat vond mijn man te weinig ;) Ben iets van 1,75m lang.

Ga nu naar stal en daarna friesje rijden. :evaw:

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 10:50

rijdze frensie!

@poeltje; waarom ik mennen zo eng vond.. Het was toen onbekend :) Diddle bleek beleerd te zijn. Ik had niks met mennen. Maar Dids kreeg er zo'n pretbek van dat ik voor hém tuig en kar ben gaan aanschaffen. Maar ik kon zelf ook niet mennen :) Kan ik nog niet, behalve met Dids ;)
Als ik heel lang niet gemend heb laat ik er alsnog eerst iemand anders mee wegrijden hoor. Zo heeft Lacuna eens een flinke ronde met Dids gemend, ik achterop als groom. Niet omdat Dids dan gek doet, maar omdat ik het eng-gedacht heb :)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 11:02

Aks, je lijkt mijn wijlen-schoonvader wel :D . Mijn hubby had op zijn 18e net zijn rijbewijs en schoonpa ging achterin in de auto zitten als hubby weer een tijdje niet gestuurd had :+ !

Goeiemorgen trouwens...

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 11:05

Gem schreef:
Aks, je lijkt mijn wijlen-schoonvader wel :D . Mijn hubby had op zijn 18e net zijn rijbewijs en schoonpa ging achterin in de auto zitten als hubby weer een tijdje niet gestuurd had :+ !

Goeiemorgen trouwens...

:')
mijn pa zat bij mijn eerste vrije ritje gewoon met z'n hand op de handrem _O- :')

Maar klopt, het is eigenlijk ook lichtelijk idioot hoor :)) Bedoel, Dids is écht een held :) Dus het zit geheel tussen mijn oren :)