[AR] [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 14:16

Ik heb m'n tuigje binnen :D straks lekker passen en doen, en ook foto's maken als het tussendoor kan :o

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 14:25

even een snelle groet van uit belgie! :D

internetverbinding is niet zo best, dus ik heb weinig mogelijkheid om bij te lezen, dat komt wel weer als we thuis zijn...

na wat kleine opstart(spannings)probleempjes met Fifi gaat het nu helemaal super gelukkig!

hier even een plaatje van mijn verjaardagskadootje, een mooi, maar vooral degelijk halster wat los kan op de neus, ideaal voor het inspannen op vreemd terrein, die wilde ik al heel lang graag hebben! <3
Afbeelding

Susanne

Re: [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 15:07

Ik ben er weer! Laptop laatst gecrasht, dus een tijdje niks kunnen doen. Vandaag even met pappie naar de stad geweest en een nieuwe gekregen, allernieuwste ding, stond net die ochtend in de winkel. Ben er super blij mee!

Kay heeft ondertussen voor de eerste keer voor de wagen gestaan, ging echt SUPER. Braaf dier.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 15:54

Wat gaaf van Kay!!
En wat een mooi halster!
Top Milanka dat je tuig eris.
En wat jammer Poeltje van je vakantie. Zonde hoor

Citaat:
VHU, hoe weet je dat Rafiki goede afstamming heeft? (nou zijn vader dan sowieso in ieder geval)
ff in je profiel gespiekt :o vader super preferent, moeder super ster, dat zijn prima predikaten!
Net weer paar uur bij stal geweest. Bart gaat morgen weer voor week weg dus moet het er even van nemen. Alwyn & Amigo stonden heerlijk te slapen, zij aan zij, in de stal. Ze schrokken echt van mij wakker. Simba had ik nog apart staan, lag tegen de stal aan, de scheet.
Simba eens even helemaal gewassen, manen en staart in de conditioner, hij vond het heerlijk al die aandacht. En hij zag er direct weer spic en span uit. Die conditioner helpt echt , het haar voelt veel minder stug aan en minder breekbaar dus. Voor de geinteresseerden: je kunt het kopen bij de paardendrogist.

Daarna natuurlijk met Amigo aan de slag. Dat wil zeggen eerst uitgebreid poetsen, hem duidelijk gemaakt dat bij ons altijd aan twee lijntjes wordt gestaan (vond hij nog wel ingewikkeld :+ ), daarna rondje met hem gewandeld (het rondje dat ik ook als eerste met hem wil gaan doen als hij voor de wagen gaat) en toen het tuig er even opgelegd. Past dus precies, hij heeft dezelfde maat als Alwyn, alleen drie gaatjes meer nodig bij de singel en twee gaatjes bij de broek :+ Ach, hij stond er zo mooi bij, ook nog even pad op en neer gewandeld erachter. Deed hij erg braaf.

Toen het hele spul bij elkaar gezet. Gisteren ook even gedaan maar was nogal gillerige toestand. Nu werd er alleen wat boos naar elkaar gekeken en wat gedreigd, daarna gingen Alwyn en Amigo zij aan zij eten (wat een stel zeg) en Simba op een metertje of 3 afstand <3

Ik hoop toch echt dat het zo blijft. Laat ze nu gewoon bij elkaar staan, Sim is behoorlijk streetwise, die let wel op, en ik heb van Amigo niet het idee dat hij gaat lopen jagen. Nou nog maar hopen dat ik gelijk heb. Heb me toen met Traffor er zo enorm in vergist, dat ik mezelf ook niet meer helemaal vertrouw wat dit soort dingen betreft.

lienepien610

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 16:34

Poeltje: Jammer van je vakantie..
Tine: wat leuk dat je die enge dingen hebt gebruikt. Altijd handig, zo'n training. En weer blijkt het dat sommige pony's toch wel eigenwijs zijn ;) Ik denk dat die chauffeur niet wist wat hij moest doen en hoe hij moest reageren doordat ie niet aan de kant wilde.. Had zijn kop wel willen zien! :=
Millanka: Gefeliciteerd met je tuigje. Is dit nou die met touwstrengen?
Nouvel: Wat een mooi halster, lijkt wel heel erg op dat rood/bruine tuig dat je hebt? Ik heb ook zo'n halster wat op de neus los kan. Ik zweer erbij, eens gehad en nooit weer anders.
Jelleee: wat heb jij een lieve paps :D Nu nog weer helemaal eigen maken. En wat fijn dat Kay het zo super gedaan heeft!
VHU: fijn zeg, dat A&A al zo leuk samen lopen. Al helemaal gehecht aan elkaar! Nu idd hopen dat Simba hem ook lekker laat lopen. Maar je hebt er een leuk spanmaatje bij hoor!!

Ik heb vanochtendvroeg Jenna weer gelongeerd. Was blij dat mijn zus erbij was want ik kreeg ineens heel erg kramp tussen mijn duim en wijsvinger wat gewoon niet meer weg wilde. Zus heeft Jenna dus overgenomen, had ik dus mooi de tijd om ff te kijken en foto's/filmpjes te maken met de telefoon. Wat is dat beestje veranderd zeg.. +:)+ Ze loopt zo lekker soepel, en nu zonder oogkleppen ook zoveel minder gestresst! Echt heerlijk om nu met haar te werken. Ze gooide wel de tong over het bit maar was alsnog gewoon heerlijk te bewerken. Misschien toch een sperriempje halen want het bit moet ook niet hoger.
De achteruit-knop begint ook een beetje te werken. Aan de hand doet ze het super, maar met het bit wilde ze het nog niet snappen. Halthouden gaat nu erg goed, meestal was ze te ongeduldig en wilde ze na 2 sec alweer vooruit. Nu blijft ze echt staan tot jij zegt dat ze weer mag <3

Gister mijn schoonvader binnengehaald in Nijmegen. Was nog nooit bij de intocht geweest. Wát een feest!
's Avonds naar Voorst gegaan, de vaardigheidsbaan voor de Shetlandmendag uitgezet. Het parcours was eigenlijk te lang, en nog is hij dat wel maar we kunnen het gewoon niet nóg meer inkorten.
Vanmiddag met mijn mams naar de stad geweest, moest een kado halen voor mijn schoonvader wie morgen jarig is. Maar ondertussen hebben we eigenlijk ook de hele stad leeggekocht. Tja, dat krijg je met uitverkoop :D
En ondertussen is mijn vriend een weekendje weg met de jongens. Zijn naar Katwijk aan Zee. Ik kreeg gister al een sms dat ze vannacht naar het strand zouden gaan. Lijkt me wel bijzonder zo in het donker.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 21:02

lienepien, goed gezien!
hij is inderdaad van hetzelfde leer gemaakt door dezelfde tuigmaker! ;)

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 23:19

Ik ben ook erg blij met dat halster :D..
Erg mooi halster nouvel :D

Millanka heeft het tuigje :D leuk meid :D

Kay: eerste keer voor de wagen, wat snel zeg :D

VHU: leuk dat ze al zoveel samen staan. Dat hadden tum en riv ook al heel snel in de groep :D.. (dat lijkt me al een goed teken :D)

Lienepien: Je pony heeft weer lekker aan de longe mogen lopen :D

Vandaag 2 lesjes gegeven en daarna met de 2 kids een grote rit gemaakt met rivaldo. Pony had er super veel zin in :D Hij moet nu echt wel mooi geschoren worden hoor.. Mesjes krijg ik pas over 2 weken terug en wil me pony toch echt wel uiterst vrijdag geschoren hebben (zaterdag gaan we namelijk verhuizen :P)

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 23:24

hoe lang duurt het bij jullie gemiddeld voor de kar erachter kan bij het beleren. Kreeg vanmiddag te horen dat het een jaartje duurt voordat de kar er maar achter kan worden gezet -O- Ik vond het eerlijk gezegt wel heeeeeeel erg lang maar ik weet niet of dit normaal is?

Ik heb Tijger tegen die tijd echt wel dood verveeld met het alleen maar erachter lopen. Ik kan het zelf niet aan kwa conditie en slechte knieën om heel veel met hem te draven, daarom is het wel fijn als we straks een kar hebben zodat hij lekker zijn energie eruit kan rennen en ik mijn knieën niet nog meer naar de klote werk. (zeg niet dat ik meteen de wagen erachter wil knallen maar het zou fijn zijn als het binnen een paar maanden is en niet een jaar)

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 23:28

De mini's hier stonder er met een maandje keurig voor, natuurlijk adviseerde ik haar er wel bij dat ze met een ervaren persoon of instructeur eerst aan de slag moet. Zodat zij de basis op een goede manier voort kan zetten.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 23:30

Wanneer ze er tussen hun oren klaar voor zijn. Met Lotje heb ik 2x gestuurd, 2x gesleept en hoppa voor de wagen, maar die was ook wel enorm braaf.

Andere doe ik langer over, gewoon waneer het goed voeld een stapje verder.

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 23:34

Wow, wij hebben nog nooit een jaar gedaan over de kar erachter zetten. Wij hebben gekeken naar wanneer ze er klaar voor waren en vaak was dat vrij snel.

Ik zal naar bed, morgen weer vroeg op voor de marathon. :wave:

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 23:43

Ik schrok me wel rot dat ze het zei. :+ Ik dacht nee he, dat gaat toch niet zo lang duren... Denk dat Tijger binnen een maand of 2 er ook wel klaar voor is als we er echt goed tijd aan besteden. Als we een jaar hetzelfde werk gaan doen in de bak vind hij er echt niks meer aan. Hij verveeld zich al rot als ik met hem wil lange teugelen in de bak :+ En dat hebben we nog maar een paar keer gedaan.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 08:57

Wat een ramp als het een jaar zou duren voordat je er een wagen achter kunt hangen :+
Alwyn hebben we heel rustig opgepakt, hing na een maand of twee een sulky achter. Sommige mensen doen het al veel sneller. Maar een jaar nee hoor ;) En jij hebt toch al heel veel gedaan met jouw ponÿ? Kijk als ze zo uit het land komen (was bij Alwyn zo) dan duurt het een paar maandjes, als je al heel veel met ze hebt gedaan ben je weer sneller. Als hij (en jij) de bak niets vindt gewoon zsm naar buiten hoor.

Even vraagje. Ik heb een werkelijk prachtig 2e hands Bieman de Haas tuig gezien maat shetland :9 . De prijs komt overeen met een nieuw 2-span Ideal tuig. Het tuig is tip-top onderhouden, geen naadje los en super mooi leer etc. Alleen is het dus wel 2e hands. Zou er evt andere hoofdstelletjes bij willen. Wat zouden jullie doen?

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 09:44

bij mij toch 2-3 maanden ongeveer voordat ik ze voor de kar had. Vanaf het begin longeren met dubbele lijnen tot voor de wagen. Vind een jaar wel erg lang hoor.

Ik heb vandaag marathon. Het is een leuk parcours en ik heb er zin in. Gisteren nog met ferro gereden en het rondje in de normale tijd gereden. Je ziet niets mee aan m.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 09:56

Een jaar voor aanspannen vind ik wel erg lang. Ik heb tot nu toe nooit langer als een maand nodig gehad om een pony van groen tot voor de kar te krijgen. Daarna moet hij nog doorgereden worden maar de basis (stap, draf, ho, achterwaarts en een beetje galop) zitten erop. Zijn over het algemeen wel shetlanders

Tweedehands tuig kan prima zijn. Als het goed is onderhouden voelt het vaak zelfs beter aan als nieuw tuig.

Mooie foto Nouvel

Gisteren weer een paar toeristen/kennisen op sleeptouw gehad door het Drents friese Wold. Laatste tijd geen enkele keer alleen hoeven mennen, steeds wel iemand die mee wil. Nou ja, gisteren wel een groom mee maar die heeft de hele rit op de andere kar gezeten om gezellig te kletsen. Ik reed mooi voorop dus geen stof. Dat liet ik over aan de stoffige oude mannen achter me. Het stond ze heel mooi. 35 km gereden met een koffiestop met appelgebak. Pony's zijn echt super in conditie, die konden nog wel een rondje terwijl ze het grootste deel hebben gedribbeld of in verzamelde galop.

Hoeven worden wel een probleem. Hoefsmid is al tweekeer op stal geweest maar heeft mijn pony's overgeslagen omdat ik zelf niet aanwezig kon zijn en de gene die altijd de afspraken maakt, er toen maar van uit ging dat het niet nodig was. Even weer een tijdje rustig aan doen. In september moeten ze nog wat wedstrijden lopen.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 10:08

Verschilt echt per pony hoelang het duurt. Mick stond er binnen een weekje voor, maar die was al bereden en kon stuurhulpen etc al. Kay duurde een ruime maand, hij heeft er gisteravond voor de 2de keer voor gestaan. Hij is nog erg jong in zn koppie en we houden ons vooral bezig met de basis. We doen tussendoor ook nog gewoon LL en slepen.

Gister!
Afbeelding

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 10:53

Nouvel mooi halster heb je trouwens, staat je paard goed.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 11:43

jellee, wat leuk dat kay ervoor heeft gestaan! ziet er gezellig uit zo voor je wagen!

nouvel, wat een super mooi halster!

Wobbe is 4 weken naar degene toegeweest die hem beleerd heeft.
die hoefde eigenlijk alleen de 'laatste stap' te doen.
het inspannen.
ik had zelf al het tuigmak, sturen, slepen etc. geoefend.
hij is toen 4 weken weggeweest zodat hij wat meer doorgereden zou zijn voor mij.
en ik ben daar ook iedere week op bezoek geweest om te rijden met hem.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 12:04

Wat een leuke foto van kay voor de wagen!
Is die foto van de 2de keer?!
En dan al zo los naar buiten? :P Of zit er toch een halster om? :P
Bij sil is er tot nu toe elke keer een halster aan met iemand die hem vast houdt hahaha.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 12:44

Mag je trouwens op wedstrijd met slagriem rijden?
En weet iemand hier waar ik een goedkope slagriem kan halen ? :P
Zie ze wel staan voor 30 op internet, maar dat vind ik een beetje erg duur.
Iemand op stal zei dat ze vaak bij die draverskoersen voor 10 euro liggen.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 12:55

Ik lees later een keer bij, druk druk druk

Heb gisteren een andere marathonwagen gekocht. Maandag halen we hem op. Zodra ik foto's heb zet ik ze hier neer.

Heb gisteren voor de eerte keer op veale gezeten sinds 13 weken. Alleen wat stapwerk gedaan.
Vriendin heeft hem daarvoor even gereden en heb daar een filmpje van.

http://www.youtube.com/watch?v=soHwQmAg ... re=channel

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 13:01

Je mag wel met slagriem rijden.
Je zou ook een tuig of schoenmaker kunnen vragen er eentje te maken.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 15:18

Wat betalen jullie voor menles bij een instructeur?
Ik heb de instructeur van hier in de buurt gebeld (wil je weten wie pb dan maar ff) en van een vriendin hoorde ik dat het 20 euro is. Hij heeft haar pony ong 3 maanden geleden beleerd. En toen ik gister vroeg hoe duur het was zei hij 30! Vind dit eerlijk een beetje veel voor een klein lesje..

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 15:33

Tot nu toe heb ik les gehad met aanspanning van de stalhouderij, met instructeur op de bok. Omgerekend (neem 10-rittenkaart) kostte me dat 37,50 per les. Losse les kost geloof ik iets van 50,- Euro. Een les duurt bij ons zo ongeveer drie kwartier, soms langer. Heb een paar keer meegemaakt dat we ergens heen gingen om te kijken voor een route of iets dergelijks. Waren we zo twee uur onderweg :D

Ik weet niet wat een les kost met je eigen aanspanning. Zal toch ook wel gauw 50,- Euro per keer zijn. Want dan moeten ze wel naar jou toekomen en je hebt dus prive les.

Als je lid wordt van een menvereniging kun je vaak groepslessen krijgen. Erg goed om te doen, went je paard/pony ook aan van alles en het is gezellig natuurlijk plus veel goedkoper. Vaak organiseren menverenigingen ook leuke dingen als ringsteken, groepsritten, clinics. Ik zit met Bart die vaak weg is en mijn eigen werk wat ik ook veel 's avonds doe, anders zou ik beslist lid worden van een vereniging en lekker een keer per week de boel opladen en gaan lessen.

Wat je ook kunt doen is dat je eens in de zoveel tijd een paar dagen naar je instructeur / een menstal of zoiets toegaat. Maar voor een jonge pony vind ik dat niet zo geschikt, dan moeten ze zo aan het werk. Misschien dat ik het met Amigo deze winter wel eens ga doen. Kun je ook trainen in goede ruime bak en vaak liggen die trainingsstallen ook aan een mooi bosgebied. Maar dat is voor Sil denk ik nog een bruggetje te ver ;)

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 15:37

Hier kan je volgens mij voor 112 euro lid worden en dan heb je elke vrijdag avond les..
maar ik werk elke vrijdag avond en het is ook niet naast de deur. Sil zou dan al een half uur, als t niet langer is, heen moeten lopen :P

Nou zou ik misschien kunnen regelen dat er groepslessen bij mij op stal worden gegeven, gezien er meer mensen zijn die mennen en les willen.

Mja ik vind t maar veel geld hahaha :P