[AR] [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje Deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 17:30

Oooh dat is ook een lekkertje Poeltje :~

Sommige pony's / paarden blijven nu eenmaal schrikken met de oogkleppen. Bij Alwyn heeft het ook wel een jaar geduurd voordat hij zich niet meer wezenloos schrok. Bente kijkt altijd heel verbaasd opzij als de groom ernaast komt :+ BLondie maakt het allemaal niets uit. Maar heb een keer met pony'tje met voor het eerst oogklepjes op bij vorige stal gewandeld en die sprong gewoon twee keer zo'n beetje bovenop me zo schrok hij en hij had dus niet inde gaten dat ik dus naast hem liep 8)7

Wat voor bit ligt helemaal aan pony/paard. Bij Blondie heb ik er nu gewoon trensje in, vond die liverpool zo'n 'mondvol'. Bente loopt op 'appel' liverpooltje.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 17:32

@VHU: idd wat akelig, niet vertrouwd, wat ze in Nederland wel een ril typje noemen, ze gaf hen dus geen vertrouwd gevoel.

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 17:38

Hier gelukkig niet echt last van schrikkerige pony's.
Eigenlijk vanaf het begin niet. Als ze beleerd werden, gingen ze gelijk langs de weg. Kijken nergens van op.

Hebben er alleen eentje die bang is voor scootmobiels _O-

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 17:43

@Avaluna, zo noem ik het zelf inderdaad, 'ril'. Dat is ze ook. Alleen doet ze eigenlijk nooit wat 'fout'. Trapt, slaat, steigert, bokt nooit.
@Poeltje Alwyn is zich regelmatig rotgeschrokken van kinderwagens, vond hij zo raar. Bente is eigenlijk heel dapper. Ze kijkt wel, maar er is nog nooit iets geweest waar ik haar niet langs heb gekregen 8-) en nu met de laatste 3 maanden hier in Rotterdam maken bussen of vrachtwagens haar ook niets meer uit.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 17:45

Poeltje schreef:
@Tine: Succes met stoeien! Verstandig dat je het longeren even laat voor wat het is.

Hier hebben we trouwens ook een 3 jarige New Forest hengst. Gisteren heeft er iemand voor de tweede keer opgezeten. En spannend dat 'ie het vond.. Held. :Y)

http://sphotos-e.ak.fbcdn.net/hphotos-a ... 3988_n.jpg

[ Afbeelding ]

Zoooo tell me more! Mooi hoofdje, hoe heet-ie en wat is de afstamming :):) ?

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 17:48

@tine: Hopen dat het gauw betergaat! En dat je weer lekker bezig kunt!

Okeee, iedereen dus wel kleppen en stang. Hij loopt wel een stuk rechter nu, in het begin zwieberde hij nog van links naar rechts.

http://sphotos-f.ak.fbcdn.net/hphotos-a ... 5039_n.jpg

http://sphotos-f.ak.fbcdn.net/hphotos-a ... 5039_n.jpg

De staartriem ligt nu expres wat losser omdat hij wat paniekerig bij zijn staart was als ik eraan kwam. De broek heb ik voor nu vastgemaakt aan de lichtogen zodat hij went aan de druk van de broek dus die ligt nu raar. Het is een pony die wil schrikken als er iets onverwachts gebeurt die hij niet snapt. Dus alles moet ik heel rustig uitleggen.

En zo te zien had ik de riempjes netter vast mogen maken.. Moet nog een hoop leren voordat er een kar achter gaat zeg...

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 17:51

Niet met stang hoor bij pony, wel bij 't peerd. Wel altijd oogkleppen. Vind het gewoon erg handig dat enge dingen snel 'uit zicht' zijn als je ze voor de wagen hebt.

Met lange lijnen doe ik de lijnen /leidsels altijd door de lichtogen. Lichtogen via buitensingel gewoon vastmaken. Als ze dan gaan draaien kun je ze er makkelijker 'tussen houden'.
Broekriempjes doe ik dan met touwtje vast aan borsttuig, als ik die eromheen heb.
Foto van Blondie in mijn profiel zie je hoe het zit.
Maar is dus ook maar een manier hoor ...

Ben je direct naar buiten gegaan met erachter lopen? Dapper!

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 17:53

Gem schreef:
Poeltje schreef:
@Tine: Succes met stoeien! Verstandig dat je het longeren even laat voor wat het is.

Hier hebben we trouwens ook een 3 jarige New Forest hengst. Gisteren heeft er iemand voor de tweede keer opgezeten. En spannend dat 'ie het vond.. Held. :Y)

http://sphotos-e.ak.fbcdn.net/hphotos-a ... 3988_n.jpg

[ Afbeelding ]

Zoooo tell me more! Mooi hoofdje, hoe heet-ie en wat is de afstamming :):) ?

Hij heet Spencer. Het is een Poppings Macho x Kantjes Ronaldo.

Juangi

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje Deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 17:56

Via de lichtogen is ook een goed idee! Hij is al flink gewend! 2 jaar terug was ik er al mee bezig, zonder mentuig maar met longeersingel. Toen liep ik ook al over de weg. Op deze manier heb ik de stuurhulpen bevestigd voordat hij onder het zadel ging. Mentuig heeft hij nu 5keer op gehad, 2x om te slepen, 3x om zo een rondje te doen.

Volgende stap word het lastigst, de zweep. Daar heeft hij een flinke angst voor...

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 17:57

En ook gefokt bij Kantje? Het Ronaldo hoofdje meende ik al te herkennen, PM zie ik er vooralsnog niet in.
Gaaf hoor, écht sportbloed :):) .

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 17:58

Doe je ook freestyle met hem? En dan wijken voor druk voor de lijnen e.d.? Of beetje a la Parelli? Wil vaak goed helpen. Voordeel met kleppen mennen is ook dat ze die zweep achter zich dus niet zien, alleen voelen. Dus als je dan niet te 'lu*llig' aanlegt, maar gewoon rustig ertegen aan, dus niet te voorzichtig dat ze denken dat het een nare vlieg is zeg maar, gaat het vaak best wel. Anders even slag eraf halen voorlopig. En dat hij dus leert opzij te gaan voor dat 'drukkende stokkie'.

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 17:59

Geen idee, hebben hem afgelopen jaar gekocht in Noord-Brabant. Was er zelf niet bij.

Is zeker sportbloed, hij kan ook giga goed bewegen! Ben heel benieuwd hoe hij het ohz en voor de kar gaat doen.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 18:03

@Poeltje: Dit is een keeper, of gaat hij binnekort weer in de verkoop?
@vhu: Wel gedaan! Hij komt als jong ding uit het wild, dus is heel gevoelig voor lichaamstaal. Maar de angst komt meer uit het verleden heb ik het idee. Zijn ogen draaien echt wild weg en het eerste wat hij doet is in volle paniek rennen. Vorig jaar heb ik dit ook geoefend, toen ging het super goed, kon ik hem met de zweep sturen en vond hij het totaal niet eng! Helaas heb ik een tijd een verzorgter gehad die hem blijkbaar een paar keer zo de bak heeft rondgejaagd.

Toen ik het laatst weer wou oppakken wist ik niet dat hij zo heftig zou reageren, met als gevolg dat ik alsware skieend er achter hing omdat hij zo in paniek was.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 18:04

Poeltje: Nistelrode of daar ergens in de buurt zeker? Ronaldo's zie je vaker voor de wagen :j . Vooral in de SGMW, maar Kantje's Marlo (ook van Ronaldo) is bijvoorbeeld een bekende Z-dressuur menpony. Macho heeft niet zo heel veel nakomelingen, is veel te vroeg gestorven, maar ik "ken" alleen springerts van hem.

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 18:07

Voorlopig is het een keeper, maar mocht iemand er belangstelling voor hebben.. kan dat nog weer veranderen. Op dit moment hebben we *telt* 9 pony's op stal en 4 paarden. Is wel weer meer dan voldoende. :))

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 18:36

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 19:04

@poeltje wat een knapperd, die nek, nu al! Lekker rond, ik hou er wel van.

Net Det eerst een rondje buiten gereden, toen in de bak. Pff, wat een gevecht, hengstige merries brr, der liefde stond in de paddock naast de bak. Ze heeft me toch een paar keer op haar sodemieter gekregen van me. Dat geflirt doet ze maar in haar eigen tijd :P
Iemand nog tips om hengstigheid te verminderen?? Ze horen nu toch helemaal niet hengstig te zijn?!

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 19:16

@Ips: genoeg die het hele jaar door hengstig zijn, hoor :D .

@Poeltje: <3 :j

@Juangi: lekker aan de slag.

De semifreddo met snickers uit de Kerstallerhande was lekker, dus vandaag nog eens gemaakt met dochterlief.
Er ligt vis op de bakplaat met groenten en daarbij frietjes (slecht :o ), beetje simpel, maar de woensdagavond is altijd druk met voltige en pianoles.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 19:25

Hier ook ongezond gegeten. Was veel te moe om echt te koken, dus pannenkoeken gemaakt. :o

Smickey2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 19:36

:Z hier ook ongezond... pizza... i.v.m. geen energie

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 19:52

Hier nasi met lekker veel ei, spekjes en ham :9

@Ips Bente was vorige week ook hengstig, volgens mij denken ze allemaal dat het al voorjaar wordt. 't Spul haart ook al als een gek }:0 blij dat jij er dan ook je handen vol aan hebt :+

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 20:36

en hier éindelijk frietjes! :D 2 maanden terug ging de frietpan stuk :oo
ik had een frietjes-tekort!!! :P

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 20:41

Akshay schreef:
en hier éindelijk frietjes! :D 2 maanden terug ging de frietpan stuk :oo
ik had een frietjes-tekort!!! :P

Oei, da's niet best. Kan je je heel ziek van voelen :Y)

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 20:53

Oohhh wat eten jullie allemaaal lekker!

Ik begin nu maar met chili con carne te koken...

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 20:54

Aaah VHU ben ik niet alleen in mijn hengstige merrie in de winter.... Rare beesten. En inderdaad hier haren ze ook erg. De zieke poownie nog wel het meeste, die word bijna kaal.... Snap er niks van.