[AR] Wie rijden er allemaal aangespannen met shetlanders?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

whoopylover

Re: [AR]Wie rijden er allemaal aangespannen met shetlanders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 17:16

Ja, dat is waar
Shetten zijn idd best wel sterk ^^
Iedere op hol geslagen aanspanning is gevaarlijk, maar met een shet vind ik het minder eng "klinken" (is natuurlijk wel even erg)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 18:03

Heb net bitloos gemend (op de wei wel te verstaan).

Ging eigenlijk best goed, maar heb ook al een tijd aan de lange lijnen bitloos geoefend.

Toch geef ik de voorkeur aan met bit. Ik moest nu veel meer druk geven, Achenbach rijden was een stuk moeilijker (ivm meer druk) en ze wilde niet netjes naar beneden komen deze keer. Daarbij als ze in draf liep was ze veel moeilijker weer terug te nemen ...
En op het eind had ze haar haren op de neus omhoog behoorlijk staan, terwijl ik toch een halster heb gekozen speciaal hiervoor met hoge neusriem en leer aan de binnenzijde (wel gewoon stalhalster).

Nee buiten zou ik dit niet durven.

sarahlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 23:12

Ik weet niet of ik bitloos zou durven mennen..... Buiten zeker niet!

@whoopylover, shetten zijn behoorlijk sterk zowel in karakter als in kracht.
(maar daar kom je vanzelf achter )

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 23:17

Faas schreef:
snowdon schreef:
Is zo'n km-teller makkelijk te bevestigen op ieder soort wagen?

Volgens mij wel Leon. Bij die van Lidl staat op elke maat wiel. Dus maar eens even uitproberen. Ik hou de GPS ernaast, kan ik meteen checktechnisch nacontroleren of de km teller wel de waarheid spreekt .

En...? Spreekt ie de waarheid?

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 23:39

Faas heeft helaas geen km teller weten te bemachtigen
Jammer voor ons he Faas
Miss. dat we in de loop van de week nog geluk hebben toch

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 09:57

sarahlou schreef:
Ik weet niet of ik bitloos zou durven mennen..... Buiten zeker niet!

Dat dacht ik eerst ook dat ik dit nooit zou durven. Maar nu was ik al zolang bitloos aan het longeren met dubbele lijnen en ze luisterde eigenlijk zo goed, dat ik dacht ... kom die kar er eens achter ipv dat ik er achter loop. Het ging dus heel aardig.

Maar nee, buiten ga ik het ook zeker niet durven ... daarvoor is ze iets te onnauwkeurig met sturen en inhouden als met een bit in. En in het verkeer moet je wel absolute gehoorzaamheid hebben om ongelukken te voorkomen. Tenslotte ben je met een shet een wat aparte verkeersdeelnemer. Je valt niet zo op (kleine aanspanning) tussen groot verkeer en je gaat ook niet zo hard (wij dus in stap maar zo'n 4 km/u, voetganger gaat al sneller ). Mensen in auto's kunnen dan soms rare dingen doen (als toeteren, afsnijden, nog even snel voorschieten, enz.)

whoopylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 17:07

De afspraak is gemaakt! Zondag 6 nov. tussen 10.30~11.00 ga ik met Whoopy naar V. Aars toe om een testrit te maken met de tweewieler voor 2 pers. Als deze bevalt bestel ik m gelijk!
Kan niet wachten!

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 23:06

Isapaardje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 09:22

Ik heb wel ooit meegereden met een tandemspan welsh-en en moest ze daarna even vasthouden toen de eigenaar even wat voor zichzelf moest doen
Jeetje wat staat die eerste pony ver weg, was toen mijn gedachte.

whoopylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 09:54

haha, dat is inderdaad zo! Je hebt een heeeeeel stuk voor je

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 10:52

Dat vind ik ook. Vandaar dat ik alleen een brave pony voorop wil omdat je daar veel moeilijker bij kan corrigeren. Dat was de rede waarom Nicky voorop wat minder een succes was, daar heb ik altijd wat ruzie mee terwijl ik met Roos kan lezen en schrijven.

hugroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 11:37

Sinds vorig jaar rij ik deze shetlander

Afbeelding

Marieke_456

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 20:53

Ik weet niet of ik bitloos zou gaan mennen. Bij Timon zou ik het iig niet doen, maar als ik by een ander paard echt het idee heb van dit moet lukken en veel bitloos trainen zonder kar, dan zou ik het wel aandurven, ook buiten.

laura2span

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 23:07

Als ik heel eerlijk ben zie ik het nut van bitloos rijden niet. Daarbij vind ik het gevaarlijk dus ik zou er nooit aan beginnen.

Nelleke_H

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 08:37

laura2span schreef:
Als ik heel eerlijk ben zie ik het nut van bitloos rijden niet. Daarbij vind ik het gevaarlijk dus ik zou er nooit aan beginnen.

dit vind ik eigenlijk ook als je pony of paard er wel vandoorgaat ofzo dan ben jemooi in de aap gelogeerd want das is dat ene hulpmiddel ook nog weg. maar als ej bijvoorbeeld ja pony in de modn niet wilt belasten dan kan je ook gewoon minder druk op de teugels aanemen toch

Isapaardje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 15:33

neillo schreef:
je ook gewoon minder druk op de teugels aanemen toch

Ja gelijk
Ik rij ook met weinig druk en met een gewoon bokkebit. Pony heeft er ook niet veel last van en buiten blijf ik dus gewoon met bit rijden ... het is inderdaad toch je extra hulpmiddel als stem niet werkt.

Maar het was gewoon voor de gein ... nieuwe uitdaging en keer wat anders.

Maar afgelopen zondag was ik maar wat blij een bit in te hebben ... ze was vrolijk en toen een paar kinderen heerlijk door de bladeren liepen te rennen, had ze het idee opgevat eens lekker mee te gaan doen. Ze is lange tijd blijven dribbelen. Liet ik de druk van het bit dan was ze ook gelijk weg

Nelleke_H

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 19:48

ik herken dat ik ben afgelopen zaterdag ok weer even we ggeweest ben naar de maneg geweest is 20 minuten heen spannen we uit en gaat ze even op stal en uitrusteen gaik eenmin dingen doen op de maneg en gaan we weer terug. maar zaterdag was ze eht er niet mee eens alles was eng dat ene gras sprietje weten jullie wel dat net de andere kant op staat dat is heel eng natuurlijk maar het toppunt was wel dat ze plotseling stil ging staan en niet meer verder wou dan vindik het toch wel jammer dat ik niet met zweep kan rijden. maar uiteindelijk gign ze toch weer vooruit. maar we zijn heel houds thuis gekomen en was toch een geslaagde dag.

Collinnnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 20:50

Ik, met mijn 9 jarige hengstje Bas.

Afbeelding

Afbeelding

xJurdyWonanx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 21:53

Ik ben nu bezig mijn bijna 4 jarige zwarte shet hengst te beleren. Het tuig heb ik al en ik heb vorige zomer al redelijk wat geoefend buiten en in de wei met lange lijnen, balkjes en pallets slepen.

Het karretje ben ik nu voor aan het sparen en ik wil graag zo'n zwarte sulky.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 00:02

@ Neillo: Ik weet niet hoor, maar euh denk je dat dit veilig rijden is zo? een spijkerstoffen tuig, zelf in elkaar geflanst en met touwtjes her en der vast geknoopt? lijkt me niet............ mensport, recreatief of op wedstrijdniveau is gewoon duur, en voor een paar cent maak of koop je misschien van die 'verrotte' karretjes, met een zelf gemaakt-geimproviseerd tuig, maar dit lijkt mij persoonlijk verre van veilig......

Nelleke_H

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 13:09

JoyCej007: Klopt ben ik het mee eens dat het niet veilig is met spijkerstof. Maar ik weet wel wat ik wel en niet kan doen! Bovendien is dit geen enkel lapjes spijkerstof maar 4 of 5 keer dubbel En ik weet niet of je weet hoe sterk een zeiltouwtje is. Ik heb dit tuig ook maar twee weken gebruikt en ook uitsluitend bij deze pony.Die ik honderd procent kan vertrouwen!! Ik heb ondertussen een tuig gekocht een echt leren zeer degelijk tuig. En dit heb ik al geruime tijd.

Mijn karretje daar in tegen is echt niet verrot!! Voordat je een oordeel geeft over het karretje zou je hem even moeten bekijken. Het voordeel van een eigenmaak karretje je kan alles precies op maat maken zoals je het zelf wilt!!!!

doerakje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 12:16

iemand enig idee waar aan welke eisen je moet voldoen om knhs wedstrijden te rijden met je shet.. ?wat voor kar etc

Nelleke_H

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 12:36

Uuhm ik zelf geen idee eigenlijk. Maar staat het niet in het regelment op de Knhs site? Ik weet niet hoor.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 14:48

doerakje schreef:
iemand enig idee waar aan welke eisen je moet voldoen om knhs wedstrijden te rijden met je shet.. ?wat voor kar etc

Reglementen staan op de site, even samengevat:
*Wagen moet voor marathon 4 wielen hebben, voor dressuur en vaardigheid is 2 wielen ook goed.
*Wagen moet onderdoor kunnen draaien.
*Voor klasse 3 moet je pony min. 1.10 zijn (of in die buurt) en krijg je ook min. maten en gewicht van de wagens.

doerakje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 16:21

thanks!!