[AR] [NH] boerenverstand of NH?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 12:00

Elise, ik wilde je bericht quoten en in stukjes antwoord geven, maar bokt staat dat niet toe....(zelfs ik mis nu de kottsmiley Haha!). Ik zei dat IK niet nageeflijk kan rijden omdat ik me nog ergens tussen level 1 en 2 bevind, terwijl ik wel een "klassieke" opleiding heb gehad. IK kan dat wel met bit, maar laat staan al die mensjes die het klassieke deel hebben overgeslagen en gelijk met PNH beginnen, die leren dat dus pas ergens in level 4 of zo. En of ze dat ooit gaan bereiken....?

Verder ben ik hier niet ingehuurd om PNH te promoten, dus ik propageer hier ook niet het idee erachter, ik constateer slechts dat bij mij bepaalde dingen beter gaan door grondwerk. Leuk voor mij, maar ik ga niemand iets opdringen. Bovendien sluit ik mijn ogen niet voor de nadelen van zaken die ik verder toch van harte omarm. Fanatisme, zowel van "reguliere" als van "NH" kant, bevorderen een gezonde discussie niet. Als Pipo zegt dat ze het "commerciele onzin" vindt dan vind ik dat een ongenuanceerde uitspraak, maar NH ophemelen als enig juiste vind ik ook niet verstandig Lachen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 12:43

Lovely schreef:
Bovendien wordt dressuur verweten te systematisch te zijn, maar ik denk dat dressuur vooral een interessante functie heeft mbt de gezondheid van het paard.

Ik dacht dat je dit naar mij toe bedoelde, heb ik het verkeerd begrepen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 12:49

het is trouwens ook helemaal niet de bedoeling om met een halster nageefelijk te gaan rijden. Bij mijn paard en touwhalster kan het eigenlijk niet eens, omdat de klip dan tegen d'r nek aan komt. Het is inderdaad zo dat de hele training van je paard pas laat aan bod komt (bij parelli), maar ik vind dat wel prima.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 13:35

Pipo schreef:
Paarden zijn gewoontedieren. Om even in te gaan op het in het weiland rijden. Paarden weten na een tijd dat het de gewoonte is, dat als ze een zadel ophebben dat ze dan aan het werk moeten. Als ze echter zonder dat zadel/iemand op de rug in een groen landje lopen, dan zullen ze gaan grazen. Ze zijn niet zo dom, dat ze niet snappen dat ze zonder tuig, en los in een land niet met de kop aan de grond mogen.

Ik zal nu wel een hele grote controlfreak zijn Haha! Ik doe ook wel eens grondwerk op het weiland. Dan gaat ze echt niet staan eten hoor, ik heb dus ook een teken dat ze mag gaan eten Bloos!
Ik denk ook niet dat die van mij echt een onderscheid maakt tussen zadel op=werk. Ik laat haar ook heel vaak grazen tijdens het rijden bijvoorbeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 13:44

sanne83 schreef:
Ik denk ook niet dat die van mij echt een onderscheid maakt tussen zadel op=werk. Ik laat haar ook heel vaak grazen tijdens het rijden bijvoorbeeld.

Dan leert ze dat onderscheid ook niet zo gemakkelijk denk ik.

Gezond bewegen is erg belangrijk voor een paard en dat is niet altijd in de houding die het paard zelf graag aanneemt, zoals Prom ook al een beetje aangaf.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 13:49

sanne83 schreef:
Ik zal nu wel een hele grote controlfreak zijn Haha! Ik doe ook wel eens grondwerk op het weiland. Dan gaat ze echt niet staan eten hoor, ik heb dus ook een teken dat ze mag gaan eten Bloos!

Dat is denk ik ook een verschil tussen de ene persoon en de andere, ik laat m'n paard nooit met tuig op grazen, grazen doet ie maar in zn eigen tijd niet in de mijne.

Op de weide laat ik hem volledig met rust en z'n gang gaan, hij luister wel als ik hem roep bv, maar echt oefeningen doe ik hier niet.
Het maakt naar mijn idee ook niet zoveel uit WAT iemand doet als het paard het maar SNAPT, de weide is voor mijn paard zijn plek en dat geeft hem duidelijkheid.
Dat heeft ieder paard nodig maar sommige net iets meer dan de andere.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 13:57

het is dus ook niet mijn bedoeling om dat aan te leren.
natuurlijk is gezond bewegen belangrijk, maar ik zit er 23 uur niet op. Daarbij is "dressuur" rijden geen zekerheid voor een gezond bewegend paard. Als je het niet goed doet, verpest je volgens mij meer. Ik geeft trouwens wel aandacht aan het recht zitten en recht rijden, op beide handen even soepel. Daarbij denk ik zelf dat je paard ook lekker soepel wordt van grondwerk.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 14:02

cissie schreef:
Dat is denk ik ook een verschil tussen de ene persoon en de andere, ik laat m'n paard nooit met tuig op grazen, grazen doet ie maar in zn eigen tijd niet in de mijne.

Op de weide laat ik hem volledig met rust en z'n gang gaan, hij luister wel als ik hem roep bv, maar echt oefeningen doe ik hier niet.
Het maakt naar mijn idee ook niet zoveel uit WAT iemand doet als het paard het maar SNAPT, de weide is voor mijn paard zijn plek en dat geeft hem duidelijkheid.
Dat heeft ieder paard nodig maar sommige net iets meer dan de andere.

Het maakt dan toch niet uit, mijn paard heeft ook duidelijkheid maar dan aan mij en niet aan de omgeving, dat vind ik handiger.
Dat grazen tijdens het rijden gebruik ik trouwens als ontspanning en als beloning. Daarbij hebben ze bij mij ook geen bit in, dus dat gaat dan makkelijker.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 14:02

sanne83 schreef:
het is trouwens ook helemaal niet de bedoeling om met een halster nageefelijk te gaan rijden.

Nu heb ik met véél moeite Van Loon's R&R doorgworsteld, dacht ik begrepen te hebben wat 'verzamel' en 'naageeflijk' zijn, wordt dit begrip hier moeiteloos weggevaagd.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 14:15

ik begrijp niet helemaal wat je hiermee wilt zeggen Blond (misschien had ik R&R toch een keer moeten lezen dan Haha! )

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 14:24

Lovely schreef:
Dressuur is iets heel anders dan proefjes rijden en wat hogere dressuur in deze context moet betekenen is mij ook niet helemaal helder.

Sanne83, voor zover ik weet heb ik niks verdraaid, daar heb ik geen reden toe namelijk.

RK die van mij springt ook wel ookal heb ik spijt dat ik op een hindernis af rij, misschien doet ie dat wel omdat ik boven de sprong altijd zo aardig goezzoooow roep Haha!.

Ja dat zal... hier komen we weer uit bij de definitie van dressuur. In dit verband verwijs ik maar naar een prachtig boomdiagram dat Cornelie al eens bij de discussies op western heeft ingebracht. Het diagram waar reining en dressuur ergens boven in de boom terecht kwamen via recht, voorwaarts, soepel, balans en nog zo wat van die termen. Maar ultiem betekent dressuur (engels, western, aangespannen, vrijheids...) voor mij gewoon het zelfstandig naamwoord van dresseren. Iets leren door middel van vormen van motivatie (meestal betreft dat operante conditionering, want ik ken geen paard dat vanwege intrinsieke motivatie uit zichzelf pakweg een galopspiroette gaat oefenen).

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 14:26

sanne83 schreef:
Het maakt dan toch niet uit, mijn paard heeft ook duidelijkheid maar dan aan mij en niet aan de omgeving, dat vind ik handiger.
Dat grazen tijdens het rijden gebruik ik trouwens als ontspanning en als beloning. Daarbij hebben ze bij mij ook geen bit in, dus dat gaat dan makkelijker.

Dat zeg ik dus Knipoog dat ieder het zelf moet in vullen over hoe en wat, zolang het paard het begrijpt.

Dat mijn paard een plek heeft die volledig voor hem zelf is waar hij kan doen en laten wat hij wil, in de zin dat er niet gewerkt hoeft te worden maar wel geluisterd, heb ik voor hem gecreerd en die keuze heb ik bewust gemaakt.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 15:23

Zo ik heb weer even bijgelezen...... Er waren wat dingen waar ik op wilde reageren, aar ben de helft al weer vergeten geloof ik Bloos

Wat betreft willen dat je paard met de deur open in stal blijft staan, dat is idd voornamelijk puur uit gemakszucht van mijn kant. Als ik nog bezig ben, wil ik niet continu dat paard moeten vangen of heel erg in de gaten moeten houden. Daarbij was ze in het begin gewend dat als 's ochtends de stal openging, dat ze er dan uit mocht rennen de wei in, dat zal ze nu (bij mij iig) niet meer proberen. En nee, niet uit angst, ik heb haar nooit teruggeslagen, alleen maar met mijn stem gewaarschuwd en als ze er toch uit kwam heel consequent weer terug gezet.

Zo te lezen train ik, ondanks dat we geen wedstrijden rijden en ik het op een heel ander niveau doe, vanuit hetzelfde principe als RK. Hoewel ik met dit paard nog niet heb gepsrongen, bij gebrek aan springmateriaal. Sprong de tinker van mijn zusje (die destijds ook van mij was) ook alles.... hoe fout hij ook aankwam hij probeerde zichzelf te corrigeren of nam een noodspron, tuurlijk gooide hij er dan weleens wat af of nam hij een heel zeldzame keer de hele hindernis mee. Maar dat maakt dan niet uit, het beestje sprong voor me en daar ging het om.

Buitenrijden met halster durf ik, zeker met deze merrie, (nog?) niet aan. Met hoofdstel wil het al niet, en hoewel het met zo'n touwhalster misschien zelfs wel beter zou gaan, zou ik het op het moment niet aandurven dat uit te proberen.

Pff.... ik wilde op nog wat dingen reageren, maar weet even niet meer wat. Misschien kom ik er zo nog op terug Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 21:19

Anya schreef:
Daar kan ik in meegaan Pipo. Ware het niet dat diezelfde boer vanuit zijn wijsheid wel raad zou weten met een luchtzuiger: stroom door de stal of slachthuis. Dat is ook boerenwijsheid.

Dat slaat nergens op, dat zijn de onwetende particulieren die dat soort onzin uithalen. De boertjes die ik ken, en die een luchtzuiger hebben, die laten ze vaak gewoon luchtzuigen. Verder is dat sowieso vreemd, want fokkers en boertjes hebben hun paarden meestal 24/7 op het land staan.

De gevallen waarbij mensen stroom hebben toegepast die ik ken, zijn alleen bij particulieren die gek gemaakt zijn door onwetenden.

Maar ja.......ieder zijn mening. Jij vind dat luchtzuigen van maagzuurproblemen komt. Ik denk dat luchtzuigen van verveling komt, en uitdraait op maagproblemen waardoor ze nog meer gaan zuigen om de pijn tegen te gaan. Het is maar waar je begint in de cirkel.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 21:40

Het gaat hier niet om de luchtzuigoorzaakdiscussie Pipo. Ik denk niet zozeer overigens in dit geval. Ik haal het laatste wetenschappelijk onderzoek aan. Aan denken en geloven heb je niet zoveel in dit soort situaties.

Ik heb een luchtzuiger zoals je ongetwijfeld weet en de adviezen om mijn luchtzuiger achter stroom te zetten, kwamen van de boeren in de omgeving (die inderdaad naast koeien ook een paar (vaak fok)merries hadden lopen die ook uitgebracht werden. Het advies afgewerkte olie voor allerlei kwalen te gebruiken komt ook van hen. Het zijn wel onwetende particulieren die dit soort rare adviezen klakkeloos opvolgen. Dat weer wel. Weten zij veel...Die boer zal het wel weten.

En inderdaad er zijn ook boeren die de paarden gewoon laten luchtzuigen (Lanna staat gestald bij zo iemand, maar ik heb het behoorlijk moeilijk gehad hier in de buurt bij een boer met voldoende gras een stalling te vinden bij iemand die niet moeilijk deed over luchtzuigen).

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 22:11

Het kan idd best zijn dat je moeite hebt met een boer vinden waar jje jou paard mag stallen. Maar dat wil niet zeggen dat de boeren hun paarden niet veel buiten hebben lopen. Ik rijd ook een paard voor een boer, hij heeft land zat maar wil echt geen pensionpaarden, al dat gedoe heeft hij helemaal geen zin in.
Deze boer zal overigens ook geen stroomdraadje spannen in een stal, hoewel hij heel duidelijk kan zijn voor zijn paarden denkt hij echt wel na over wat hij doet.

Maar kan zijn dat jij net de verkeerde boeren treft Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 22:17

Anya schreef:
Het gaat hier niet om de luchtzuigoorzaakdiscussie Pipo. Ik denk niet zozeer overigens in dit geval. Ik haal het laatste wetenschappelijk onderzoek aan. Aan denken en geloven heb je niet zoveel in dit soort situaties.

Ik heb een luchtzuiger zoals je ongetwijfeld weet en de adviezen om mijn luchtzuiger achter stroom te zetten, kwamen van de boeren in de omgeving (die inderdaad naast koeien ook een paar (vaak fok)merries hadden lopen die ook uitgebracht werden. Het advies afgewerkte olie voor allerlei kwalen te gebruiken komt ook van hen. Het zijn wel onwetende particulieren die dit soort rare adviezen klakkeloos opvolgen. Dat weer wel. Weten zij veel...Die boer zal het wel weten.

En inderdaad er zijn ook boeren die de paarden gewoon laten luchtzuigen (Lanna staat gestald bij zo iemand, maar ik heb het behoorlijk moeilijk gehad hier in de buurt bij een boer met voldoende gras een stalling te vinden bij iemand die niet moeilijk deed over luchtzuigen).

Afgewerkte olie, of sowieso olie die voor auto's gebruikt worden werkt anders erg goed bij bepaalde kwaaltjes. Heel wat beter dan die commerciele zooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 22:33

Ik wilde het net zeggen Pipo Haha!

ken ook een paard die elke mokzalf van de DA gehad heeft
daarna alle homeopatische mokzalf
en daarna alle dingen die van binnenuit moesten helpen

ten einde raad afgedraaide olie erop
weg mok Lachen

idem dito verhaal met een apart soort schimmel, niks hielp, maar anti-vries wel

dus of het altijd zo dom is?
het zou ook mijn eerste keuze niet zijn, ook ik zou de hele DA winkel proberen, maar geef toe dat ik ten einde raad ook dat "domme" advies van die boertjes toch ook eens ging proberen Lachen

ow ja stoomdraad ken ik ook.
Alleen maar op de plaatsen van zuigen in de stal (waar hij alleen in de winter s nachts instond)
en waarom? paard had elke week koliek, wat is er dan diervriendelijk?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 22:38

Pipo schreef:
Afgewerkte olie, of sowieso olie die voor auto's gebruikt worden werkt anders erg goed bij bepaalde kwaaltjes. Heel wat beter dan die commerciele zooi.

Mijn God dat kun je niet menen. Nog niet zolang geleden heeft er een stukje in de Bit of een dergelijk blad gestaan van Offereins over het drama van afgewerkte olie op mok. Heb je enig idee wat voor gif er in afgewerkte olie zit. Je kun net zo goed arsenicum smeren

@Runningkawa. Sorry maar hier zakt mijn broek vanaf. Een paard de veilige stal omgeving onveilig maken door stroom alleen op de luchtzuigplekken???? Je zou er goed aan doen eens naar de oorzaak van die koliek te kijken i.p.v. het gemakshalve op luchtzuigen te gooien. Er is geen enkele statistisch aangetoonde oorzaak tussen gaskoliek en luchtzuigen. Die oorzaak/gevolgrelatie zit alleen in het hoofd van mensen. Ik hoef jullie toch niet uit te leggen hoe gigantisch veel gas paardendarmen aanmaken. Denk je nu echt dat dat beetje lucht van een luchtzuiger (als het de maag en darmen al bereikte, hetgeen het niet doet) verschil zou maken. Wormen (bijvoorbeeld de stevig onderschatte lintworminfectie) is een logischer oorzaak.
Laatst bijgewerkt door Anya op 19-06-04 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 22:39

Maar als er niks anders helpt?
Zou je het dan niet proberen?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 22:43

runningkawa schreef:
Maar als er niks anders helpt?
Zou je het dan niet proberen?

NEE dan zou ik het niet proberen, maar doorzoeken tot ik iets had gevonden dat veilig is voor mijn paard en wel helpt. Het middel is erger dan de kwaal.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 22:45

absoluut niet, ik ga geen giftige rotzooi op m'n paard smeren. Joepie ben je van de mok af, helaas allerlei giftige rotzooi in de lever Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 22:46

Maar die persoon had zoals gezegt de hele da gehad
de hele paardendrogist de hele zilverlinde en nog wat laarakkers spullen
paard had ondertussen dikke benen, liep kreupel, niks hielp
had ook echt een droge stal en het was in die tijd ook niet nat buiten

En toen heeft ze dat ten einde raad geprobeert, was zo over
Dus erger dan de kwaal?
gaat niet altijd op

Zoals ik al zei, ik zou ook eerst alle andere dingen proberen, maar als laatste zou ik dat dan toch ook wel doen.
Wat kan er nog erger worden dan naar binnen geslagen mok?
mag jij zeggen wat je na maanden alle goede dingen proberen nog meer moet doen?

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 22:47

Ook de antivries/ smeerolie middeltjes niet?
Dat zou ik persoonlijk toch na een tijdje ook wel eens proberen....

[Edit] Dit was een reactie op Anya

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 22:48

even gezocht...Dit gevonden:

Citaat:
Behandeling van mok met afgewerkte olie heeft meer na- dan voordelen. Helaas leidt dit 'advies' nog steeds een eigen leven onder paardeneigenaren. Afgewerkte olie is kankerverwekkend, zeker bij veelvuldig gebruik. Afgewerkte olie als mokmiddel is bovendien erg onhygiënisch. Boeren gebruik(t)en afgewerkte olie op huidaandoeningen bij koeien. Koeien zijn echter veel minder delicaat dan paarden.