[AR] [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje deel 8

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 17:36

Duikt onder een steen vandaan. Ik heb net de e-mail van de KNHS ontvangen over de startlicenties van het komende jaar. Voor een heel jaar tik je even 108 euro af. :$ :$

Ik ben benieuwd hoeveel startpassen gaan sneuvelen komend jaar. En het ging al zo top met het animo voor wedstrijden in de mensport....

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 17:41

Net inderdaad de digitale brief van KNHS gekregen ivm nieuwe contributiesysteem. Het gaat ons dus 2x 25 euro per jaar extra kosten (en niet die 15 die me was voorgerekend)!! NIET BLIJ. En dan komt er onder het zadel waarschijnlijk nog eens dat bedrag bij. Bedankt KNHS. Dit geldt dus voor iedereen die gewoon maar met 1 paard/pony start. En volgens mij zijn dat er best veel.
Hoe richt je de mensport te gronde.
Het zou motiverend moeten werken. Ja voor de mensen met meerdere aanspanningen. Maar heel veel mensen hebben gewoon maar 1. En als die niet ziek of verkocht wordt (en dus dan ook een nieuwe koopt en daarmee ook gaat mennen), ben je gewoon de klos. Al die mensen betalen dus gewoon de hobby van degenen met meerdere paarden.

Edit: juist. Onder het zadel gaan we 35 euro extra betalen

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 18:33

Mijn favoriete stukje uit die e-mail:
KNHS schreef:
Rekenvoorbeeld 1: Menner met één enkelspan in dressuur/vaardigheid
Deze menner gaat er rekenkundig dus ruim 18 euro op achteruit en bij een direct vergelijking van de factuur is dit ruim 24 euro. Echter, omdat de startpas wordt vervangen door een startlicentie die aan de menner is gekoppeld, hij wel meer flexibiliteit om de samenstelling van zijn span te veranderen

De missende woorden komen letterlijk uit de KNHS-tekst :')
Ojajoh? Ik ga ook mijn enkelspancombinatie flexibel anders samenstellen. Dan zet ik Tentsi eerst achterstevoren voor de wagen en daarna met de pootjes omhoog. Want ik ben nu superflexibel. 8)7 .

Ik heb maar één paard. Want méér dan één paard is mij te duur. En juist dat gaan ze dan nog duurder maken?
Ik vind het maar stom -:(- . Maarja, ik vind starten wel weer zo leuk dat ik er mijn pas niet voor opzeg. Want tsja... er is geen alternatief op het gebied van mennen. Of ik moet alleen nog (mini)-impuls-marathons gaan starten.

Over die minimarathons: Ik heb er nu ééntje op zitten. En eigenlijk heb ik hem gewoon gereden zoals een vaardigheid. Tentsi bood zelf een braaf handgalopje aan en verder was het doel gewoon de juiste route te rijden.
Het gerag dat je veel ziet tijdens minimarathons is niet mijn rijstijl. Mijn doel is ook niet om zo hard mogelijk te gaan, maar zo netjes mogelijk (volgens mij was ik ook de enige gevlochten :+ ). We zijn nog zeker geen dressuurwonder, maar daar oefenen we lekker op door. En we hebben er samen lol in. (Even showen hoor, want ik was best wel trots op hoe braaf mijn prinsesje het weer deed :+: )

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 18:35

Nee hoor, Amerigo was ook gevlochten!!

Ik denk dat wij maar overstappen naar de hobbyklasse. Alleen ohz houden we de pas wel aan, zoonlief doet het zo goed, dat wil ik hem niet afnemen.

baudyh

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 18:39

Tja de startpas of startlicensie zoals het nu moet gaan heten. Ik laat de KNHS niet mijn hobby vernielen. dus maar weer extra betalen.

Vraag me wel af hoe het met de mendurance mensen gaat verlopen.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 18:47

Ons gaat het 115 euro per jaar extra kosten. Dat vind ik toch wel erg veel geld.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 18:49

Het wordt volgend jaar druk in de hobbyklasse :j en heel veel wilde wedstrijden als gevolg. Met alle gevolgen van dien.

Bij ons op de club hebben veel menners een startkaart om mee te doen op onze wedstrijden een paar keer per jaar. Die gaan dit echt niet betalen.
Zo jammer dit.wie heeft ditgoedgekeurd? Het is toch een vereniging?

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 18:56

De ledenraad heeft het goedgekeurd. 'Wij' dus.
Er zitten vást mensen in de ledenraad die meerdere paarden hebben.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 18:56

Er was een commissie, die heeft dit goedgekeurd, waarschijnlijk allemaal menners met meerdere paarden ;-)

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 19:24

Ik denk dat er bij ons op de club in ieder geval al 2 startpassen gaan sneuvelen.

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 19:35

Als je voornamelijk in het groene seizoen start, kun je nog gaan rekenen of een beperkte licentie financieel gunstiger voor je uitpakt. Dan pak je alleen de periode met een aantal wedstrijden en klaar.

Mijn vader en ik zouden verplicht van span moeten ruilen willen we überhaupt ons voordeel hier mee doen.

Dat worden gezellige ALV-en de komende tijd bij de verschillende districten.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 19:37

Maar dat heeft allemaal geen nut meer, want het is er al door in de ledenraad....

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 19:40

Ons district heeft morgen vergadering. Gaat gezellig worden, maar zal inderdaad weinig uitmaken, het is al besloten. Maar op mij komt het over als zeer ondoordacht. Hiermee krijg je geen nieuwe aanwas, maar juist een smallere groep. Tenzij iedereen gewoon maar dat extra bedrag accepteert.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 19:40

We hebben zo ALV Dat zal gezellig worden, dus niet.

Janouk haar startpas was al opgezegd vanwege haar pensioen en nu die van Prins ook beeindigd omdat hij alleen in het zomerseizoen start. Dan zien wij het dan wel weer. Meneer Anton moet eerst rechtuit zien lopen, dus die is ook nog niet aan de beurt. Wel raar, maar nu geen menstartpas sinds lange tijd. Alleen janouk heeft haar startpas onder het zadel.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 19:42

Wij hebben donderdag ALV. En volgende week mendistrict.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 20:14

Jammer, maar ik zeg alles op. Ook de vereniging..... Waar ik al jaren lid van ben.

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 20:27

yarrah schreef:
Jammer, maar ik zeg alles op. Ook de vereniging..... Waar ik al jaren lid van ben.

En dat opzeggen van je lidmaatschap van de vereniging heeft puur met de tariefverhoging van de KNHS te maken...?

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 20:30

Vervelend zo met de startpassen.
Vanmiddag gezellig bezoek gehad van Gem!

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 20:49

goedenavond,
wil mij zelf ook even aanmelden :) net heel deel 7 doorgelezen duurde even maar erg leuk om te lezen en wil zelf graag ook deel uit maken. Nu iets over mijzelf: zoals aan mij profiel naam te zien is heet ik Jente, ik heb sinds kort mijn eerste ''paard''. Het is een shetje van 76 cm klein <3 Als ze oud genoeg is wil ik haar gaan beleren voor de kar maar tot die tijd lekker wandelen, lange lijnen enz. En het leek mij wel leuk en handig om wat ervaringen op te doen en daarom leek het me wel wat om mezelf even voor te stellen en lekker mee te lezen :)

dit is mijn kleine meid Beau
Afbeelding

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 20:58

welkom jentecats hier op het gezellige menfotum. *\o/* leuke pony heb je
Tentsi is ook een knapperd zeg! <3 wat gaat ze heerlijk tussen de hindernissen door.
ik smeer hem zo naar de ALV en dan maar eens aanhoren wat ze daar te vertellen hebben over de startpassen.
tja als ik de 2 J's aangespannen zou hebben zou het voor mij wel erg voordelig zijn. :j 1x enkelspan met sun of 2span met de Jtjes of 3x enkelspan.....
moet ik meteen aan dennis denken met haar verzameling shetten.... _/-\o_

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 21:02

Ipsilonka schreef:
Maar dat heeft allemaal geen nut meer, want het is er al door in de ledenraad....

Natuurlijk is het al besloten, maar de sfeer tijdens zo'n vergadering zal er niet beter op worden.

Soms ben ik wel benieuwd naar de beweegredenen van zo'n commissie. We hebben juist een menforum opgericht om meer contact te houden tussen breedtesport en uiteindelijk de professionele laag, maar volgens mij zijn ze ergens vergeten een lijntje te leggen...

@Jentecats wat een leuk koppie heeft Beau! :D

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 21:11

Volgens mij telt de basissport maar weinig mee -O-
HT: veel plezier bij de vergadering, kan maar zo heel laat worden ;-). En voor mensen als Dennis is dit natuurlijk een geweldige oplossing.
Jentecats, wat een droppie en welkom
Ava, wat gezellig
Gem, wat lief
MarjaR Ik denk er ook aan om mijn lidmaatschap van vereniging op te zeggen. Waarom zou ik nog lid blijven van vereniging, als ik geen wedstrijden meer rijd. Ik ben er ook al jaren lid, nu ook al jaren bestuurslid, maar je bent in eerste instantie toch lid om wedstrijden te kunnen rijden. Lessen/rijden kan ik thuis wel. Alhoewel lessen dan ook niet meer zo nodig is.

Zoonlief was uiteraard heel erg verdrietig, maar goed, het is niet anders. Hij kan gewoon hobbyklasse blijven rijden. Wel jammer van zijn winstpunten, maar goed. Zijn pas onder het zadel gaat ook flink duurder worden. We moeten toch echt ergens een grens trekken.

Bijrijder is net geweest, zonder instructie, maar goed, ze heeft toch even half uurtje rondgehobbeld. En dan is ze toch wel dapper. Het waait hier heel flink, er staan flinke plassen in de bak, de helft van de bak was maar verlicht (wij rijden zelf nooit 's avonds, dus nooit in de gaten gehad dat er 2 lampen stuk waren, kwamen we zondag achter) en dan toch gewoon door de hele bak rijden en ook draven. Nu weet ik natuurlijk dat dat kan met Rembrand, anders had ik dat niet laten doen, maar toch. Een paard dat je niet kent, met wind en allerlei schaduwen, waar ze de vorige keer af is gevallen (oke, dat was haar eigen balans). Dit voelt wel goed.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 22:07

Klinkt goed tine! Hopelijk een blijvertje!

Heb zelf uiteraard geen startkaartperikelen. Maar klinkt allemaal niet zo goed als je leuke met je ene paard ment.. Bij genoeg weerstand kan zoiets best nog weer gewijzigd worden denk ik.

Kleine Beau, wat een schattige pony. Hoe oud is ze?

Ben wel benieuwd naar de creaties van Assie. Ga je het paard ook nog achter de wagen spannen?
Ik vind het leuk om naar de marathon te kijken, zou willen dat ik het zou kunnen en durven, maar het zou waarschijnlijk ook niet helemaal mijn stijl zijn.

Boek van Paul de Vries ligt dus wel bij menig mens in de kast, haha!!

@Ipsilonka. Emas kan wel heel leuk lopen, kon haar moeder ook wel goed natuurlijk. Maar Emas heeft maar een kort halsje, dat is wel een klein nadeel. Keshya een lekkere lompe jaarling, hihi..

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 22:24

Voor mij is het dan volgens mij wel weer voordelig? Zit er gelijk aan te denken om dan ook maar 2-span en tandem aan te gaan vragen.

@ assie Ferro was van het weekend ook netjes gevlochten hoor voor Nijkerk.

Gezellig weekend gehad. Vrijdag gereden in Nijkerk. Mooi in de middenmoot geeindigd. Ook nog een
heerlijke bosrit gemaakt op zaterdag. Vrijdag en Zaterdag ook nog op paard en koets geweest en ik heb ook zo'n mooie paarse mestvork als janouk.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 00:06

Ik denk nog even na over die startlicentie en bijbehorende kosten. Heb afgelopen jaar helemaal geen gebruik gemaakt van mijn startpas.

HT, ik heb je helemaal niet gezien!

Vanmiddag ben ik inderdaad bij Avaluna geweest, was erg gezellig :D !

Over het boek van Paul Versluis: tja... als je alles al weet over het mennen, heb je überhaupt geen boeken nodig. Toch vond ik het zelf erg interessant en een mooi naslagwerk. Heb er nog een recensie over geschreven op VN / AG